Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد بوشهر، صبح امروز در کارگاه آموزشی «تحلیل چالش نظام بانکی در شرایط کنونی اقتصاد ایران» با حضور رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان بوشهر، مشکلات نظام بانکی کشور بررسی شد.

رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان بوشهر در کارگاه آموزشی «تحلیل چالش نظام بانکی در شرایط کنونی اقتصاد ایران» با بیان اینکه بانک‌ها به‌صورت سنتی واسطه وجوه شناخته می‌شوند، گفت: اعطای تسهیلات از جمله اصلی‌ترین فعالیت‌های بانکی است که ریسک‌های خاص خود را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داریوش زراعتگر با بیان اینکه ریسک تأخیر در بازپرداخت و یا بازپرداخت نشدن تسهیلات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ریسک‌های نظام بانکداری شناخته می‌شود، تصریح کرد: در سطح کلان، وجود منابع مالی بلااستفاده در بانک‌ها و یا بازنگشتن اعتبارات به بانک‌ها دو جریان منفی هستند که به ترتیب کاهش سودآوری و تقلیل قدرت وام‌دهی را باعث می‌شوند و به‌تبع این موضوع تولید ناخالص و درآمد ملی را کاهش داده و قیمت‌ها و تورم را از سوی دیگر افزایش می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه هدف بانک‌ها از پرداخت تسهیلات، سودآوری است، عنوان کرد: عواملی مانند تحقق‌نیافتن درآمدهای پیش‌بینی شده در موعد مقرر، اختلال در مدیریت نقدینگی بانک، ذخیره منابع مالی برای مطالبات غیرجاری و افزایش مطالبات سوخت شده این سودآوری را با تهدید مواجهه می‌کند.

زراعتگر ادامه داد: رکود اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی، ورود افراد غیرمتخصص در تولید، بررسی ‌نکردن دقیق طرح‌های توجیهی، اعتبارسنجی و ظرفیت‌سنجی ناصحیح مشتری، فساد اداری، نرخ‌های سود کمتر از نرخ تعادل، مصرف‌نکردن تسهیلات در جای خود، نبود وثایق و تضامین کافی و مشکلات وصول مهم‌ترین دلایل ایجاد مطالبات غیرجاری بانک‌ها به شمار می‌روند.

رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان بوشهر با بیان اینکه بخش عمده‌ای از دلایل رشد مطالبات معوق و غیرجاری، ریشه در فضای کسب و کار بنگاه‌های اقتصادی دارد، تشریح کرد: بانک‌ها نیز مانند دیگر بنگاه‌های اقتصادی با شرایط خاص، مشغول کسب و کار هستند.

وی افزود: بانک‌ها به‌عنوان وکیل سپرده‌گذاران، واسطه وجوه و تأمین‌کننده بخش عمده منابع مالی اقتصاد کشور هستند که به‌تبع شرایط اقتصادی کشور، دچار ضرر و یا نتایج نامطلوب شده‌اند.

زراعتگر با بیان اینکه بانک‌ها در عمل با ریسک طرف مبادله و قرارداد درگیر هستند، بیان کرد: بانک‌ها علاوه بر پذیرش مخاطرات مربوط به مشتریان با ریسک‌های سیستمی و غیرسیستمی ناشی از عوامل درونی مانند سخت بودن شرایط کسب و کار و کارآفرینی، نوسانات نرخ ارز، نصف شدن ارزش وثایق و عوامل بیرونی مانند تحریم‌های اقتصادی، محدودیت‌های خارجی و نوسانات اقتصاد بین‌الملل درگیر هستند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان بوشهر با بیان اینکه در دنیا مقام‌های ناظر پولی و ناظر بر مؤسسات مالی، حساسیت ویژه‌ای بر مطالبات غیرجاری بانک‌ها دارند، عنوان کرد: اگر نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات بانک‌ها از حد متعارف بالا رود، موجب ورشکستگی بانک‌ها و در نتیجه ایجاد بحران در اقتصاد را به‌دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

188 / 188 نظام بانکی رکود اقتصادی سودآوری رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان بوشهر داریوش زراعتگر

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: نظام بانکی رکود اقتصادی سودآوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۶۸۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

​تغییر ساعت فعالیت شعب بانک صادرات ایران به مناسبت شب‌های قدر

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا،به منظور بهره‌مندی بیشتر از فضائل شب‌های قدر، شعب این بانک در روزهای شنبه 11 فروردین مصادف با 19 ماه مبارک رمضان و چهارشنبه 15 فروردین مصادف با 23 ماه مبارک رمضان، با دو ساعت تأخیر و از ساعت 9:30 شروع به خدمت‌رسانی خواهند کرد.

واحدهای ستادی بانک نیز در این دو روز، با دو ساعت تأخیر از ساعت 9 صبح آماده ارائه خدمت خواهند بود.

سامانه شعب مجازی سپهر (شمس) به نشانی: https://shams.bsi.ir ، همراه‌بانک، اینترنت‌بانک، اپلیکیشن پرداخت اینترنتی صاپ و سایر درگاه‌های بانکداری غیرحضوری بانک صادرات ایران خدمات متنوع این بانک را بدون نیاز مراجعه به شعب برای بیش از ٤٥ میلیون مشتری بانک صادرات ایران فراهم کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی برنامه های جذب منابع و پرداخت تسهیلات و کاهش npl تا سطح ۳.۵ درصد
  • محمد صدر: لایحه حجاب بانک‌ها را هم ورشکسته می‌کند
  • ​تغییر ساعت فعالیت شعب بانک صادرات ایران به مناسبت شب‌های قدر
  • رتبه دوم شبکه بانکی استان قم در پرداخت تسهیلات
  • سید محمد صدر: این شک وجود دارد، نفوذ خارجی پشت پرده لایحه حجاب باشد/ برخی افراد تندرو عقل کامل ندارند/ این لایحه بانک‌ها را ورشکسته می‌کند
  • بانک‌ها در رسیدگی به مشکلات نیازمندان استان بوشهر مشارکت کنند
  • محمد صدر: این شک وجود دارد، نفوذ خارجی پشت پرده لایحه عفاف و حجاب باشد /برخی افراد تندرو عقل کامل ندارند /این لایحه بانک ها را ورشکسته می کند
  • بانک‌ها در توسعه امور زیربنایی جامعه مشارکت کنند
  • ادعای یک خبرنگار اقتصادی؛ استقلال را به بانک زیان‌ده دادند!
  • ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات ازدواج به شبکه بانکی/ تخلفات وام ازدواج را گزارش دهید