Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@07:08:19 GMT

قوانین جدید بازار پایه شرعی است

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۰۲۰۲

قوانین جدید بازار پایه شرعی است

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سنا حسن امیری، با رد ادعای ربوی یا غرری بودن معاملات در بازار پایه فرابورس افزود: در مزایده یا مناقصه، هیچ فردی از قیمت پیشنهادی دیگری آگاه نیست. در عین حال، خریدار و فروشنده می‌دانند چه تعداد سهم را به چه قیمتی معامله می‌کنند. در حقیقت تعداد و مبلغ خرید و همچنین تعداد و مبلغ فروش توسط خریدار و فروشنده در سیستم ثبت می‌شود و در صورت امکان پذیر بودن معامله مچینگ انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همین رو، غرر در معامله معنا ندارد.

وی ادامه داد: اگر سرمایه گذاران نیاز به اطلاعات بیشتر و مشاهده قیمت‌ها دارند و گمان می‌کنند که اطلاعات به انجام معاملاتشان کمک می‌کند، موضوعی متفاوت از غرری بودن معاملات و قابل بررسی است. در حال حاضر، این بحث مطرح است که بین افراد و کارگزاران از لحاظ سطح دسترسی به اطلاعات تفاوت‌هایی وجود دارد که این موضوع قابلیت بررسی و بازنگری دارد. آنچه که مورد تاکید سازمان بورس است، مبحث تقارن اطلاعاتی است. باید حداکثر تلاش را در جهت دسترسی یکسان اطلاعات برای همه فراهم آوریم و اگر تصمیمی با این اصل در تناقض باشد، حتما مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: بورس در پایان معاملات روی پله ۲۲۶ هزار واحدی ایستاد

امیری گفت: تغییرات مقررات پایه طی چند سال گذشته بار‌ها مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت. تغییرات و بازنگری در دستورالعمل‌های بازار پایه از الزامات، نیاز‌ها و خواسته‌های سرمایه گذاران بوده و هم مقام‌های نظارتی بازار سرمایه بر آن تاکید داشته اند.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌هایی به این منظور، ادامه داد: پس از کسب نظرات فعالان بازار سرمایه، کانون نهاد‌های سرمایه گذاری و کانون کارگزاران، مقرر شد تا نحوه معاملات در بازار پایه فرابورس به صورتی که مقرر شده از روز‌های آتی تغییر کند.

وی با تاکید بر اینکه نظر فعالان و معامله گران بازار سرمایه، برای سازمان بورس و اوراق بهادار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ابراز داشت: هدف اصلی سازمان بورس، صیانت از حقوق سهام داران است. به همین منظور تلاش می‌شود تا شفافیت در بازار حاکم بوده و حداقل مغایرت‌ها و محدودیت‌ها وجود داشته باشد.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: شرایط شرکت‌های حاضر در بازار پایه فرابورس با سایر شرکت‌هایی که بر روی تابلو، معامله می‌شوند، متفاوت است. این شرکت‌ها در بازار پذیرش نشده اند یا به دلایلی از بازار‌های اصلی بورس و فرابورس اخراج شده اند؛ بنابراین افرادی که در این بازار معاملاتی را انجام می‌دهند، باید به ویژگی‌های متفاوت این بازار توجه داشته باشند.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه معاملات در بازار پایه فرابورس باید بر اساس تحلیل جامع صورت بگیرد، ادامه داد: ریسک در بازار پایه فرابورس بالا بوده و از همین رو، تحلیل نقش مهم و اساسی در تصمیم گیری سرمایه گذاران دارد.
وی با اشاره به طرح برخی انتقادات در خصوص مقررات جدید بازارپایه به سنا گفت: پیش از ابلاغ مقررات، نظرات کانون نهاد‌های سرمایه گذاری و کانون کارگزاران و همچنین فعالان بازار سرمایه در این زمینه جمع آوری شده است. با این حال، سازمان بورس و اوراق بهادار همواره آماده بازنگری مقررات است و چنانچه افرادی دغدغه و نگرانی‌هایی در این زمینه دارند، باید از مسیر درست، نظرات خود را منعکس کنند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ابراز داشت: هفته آینده در همین زمینه جلسه‌ای با کانون‌ها برگزار خواهد شد، لذا افرادی که ابهام یا دغدغه‌ای دارند، می‌توانند از این طریق نظرات خود را به سازمان بورس منعکس کنند و سازمان آمادگی لازم به منظور بررسی و بازنگری قوانین را دارد.

به اعتقاد امیری، چنانچه سرمایه گذاران و فعالان بازار با همه اصلاحات و مقررات بازار پایه آگاه شوند، ابهامی برای آن‌ها باقی نمی‌ماند.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در عین حال، با توجه به اهمیت موضوع، چنانچه در زمینه غرر و ربوی بودن معاملات در بازار پایه، اظهارنظر یا استدلال متقن و مشخصی به سازمان بورس و اوراق بهادار منعکس شود، به طور حتم، در کمیته فقهی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بورس اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۰۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باز کردن یکباره دامنه نوسان اقدام مناسبی خواهد بود؟

محمد خبری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تغییرات سه روز دامنه نوسان و رسیدن آن به محدود مثبت و منفی ۱ درصد اقدام مناسب و به موقع سازمان بورس بورس بود که به دلیل حاکم بودن ریسک‌های سیستماتیک نظامی و هیجانات دارای بار منفی اعمال کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: امروز آخرین روز از این مدت زمان سه روزه است و حالا باید دید سازمان بورس در رابطه با بازگشت دامنه نوسان به شرایط اولیه خود چه تصمیمی خواهد گرفت؟ اما باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به شرایط و روند منفی امروز بازار به نظر می‌رسد که تصمیم برای باز کردن دامنه نوسان کمی عجولانه باشد و بهتر است همچنان تا ثبات شرایط دامنه نوسان همین گونه باقی بماند و بعد از آن هم به یکباره به شرایط اولیه بازنگردد.

خبری زاد گفت: البته که دامنه نوسان بحث نقدینگی شوندگی را تحت تاثیر قرار داده و شاهد صف فروش هستیم که مطلوب است در این شرایط سازمان بورس به واسطه تعامل با سهامداران عمده و موثر از آنها بخواهد که آنها در این شرایط از سهام خود حمایت بیشتری داشته باشند که این البته به معنی زدن رنج‌های مثبت خاص نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانکی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!
  • ۲۰۰ شرکت در راه بازار سهام
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت
  • رئیس سازمان بورس: اعتماد مردم به بورس به دلیل برخی تصمیمات مخدوش شده است
  • کاهش حاشیه سود شرکت ها از ۳۴ درصد به ۱۳ درصد
  • خبر خوب درباره مرحله جدید واریز سود سهام عدالت
  • احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه
  • ساختمان تاریخی بورس اوراق بهادار دانمارک طعمه حریق شد
  • باز کردن یکباره دامنه نوسان اقدام مناسبی خواهد بود؟
  • بازگشت دامنه نوسان بورس به حالت عادی از چهارشنبه