Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهش «ارزیابی محتوایی و ساختاری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش » توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.به گزارش بلاغ،به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مقدمه این سند و در تشریح چرایی انجام این پژوهش چنین آمده است: یکی از لوازم اجرای صحیح اسناد بالادستی، دوری مفاد سند از ابهام است و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز از همین قاعده پیروی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این مقدمه آمده است: توجه به «وضع موجود» در تدوین مؤلفه‌ها، شرط لازم برای اجرایی شدن اسناد سیاستی است و به عبارت دیگر گرچه محتوای سند تحول از یک سو باید ناظر به «وضع مطلوب» باشد، اما از سوی دیگر باید مبنای آن در «وضع موجود» باشد چون در غیر این صورت، سند به مجموعه‌ای از آرمان‌های کلی و مبهم تبدیل می‌شود که قابلیت اجرایی چندانی نخواهند داشت.

در ادامه هم آمده است:  مسئله دیگر در ارزیابی سند تحول، بررسی «شاخص‌پذیری» مفاد آن است؛ چنانچه این مفاد به گونه‌ای باشد که نتوان تحقق آن‌ها را سنجش و رصد کرد، نظارت بر نحوة اجرای آن‌ دشوار و چه بسا غیرممکن خواهد بود و البته باید این نکته نیز مدنظر باشد که در این ارزیابی، علاوه بر توجه به شاخص‌های کمّی، در برخی موارد باید به معیارهای کیفی نیز توجه شود.

در بخش دیگری از این پژوهش آمده است: سازواری و انسجام مجموعه اجزای سند تحول بنیادین نیز اهمیت بسزایی دارد، زیرا اگر ترکیب راهبردها و راهکارهای مندرج در سند سازوار نباشد، هنگام اجرای آن با مجموعه‌ای از اقدامات ناهمگون روبرو خواهیم شد که تحقق اهداف تدوین آن را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

همچنین در مورد نحوه انجام این پژوهش نیز چنین آمده است: در این پژوهش برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه طیف لیکرت بههمراه سوالات تشریحی – ویژه کارشناسان آموزش و پرورش - و مصاحبه نیمه ساختار یافته - ویژه صاحبنظران حوزه تعلیم وتربیت-  استفاده شده و برای تحلیل داده‌های گردآوری شده، به اقتضا از روش‌های آماری توصیفی و تحلیل مضمون بهره برده شده و در مجموع 23 مصاحبه با صاحبنظران و کارشناسان حوزه‌ی تعلیم و تربیت انجام پذیرفت و 78 پرسشنامه نیز تکمیل شد.

پژوهشگران در ادامه افزوده‌اند: سند تحول بنیادین از جایگاه ویژه‌ای در تصمیم‌گیری‌های کلان وزارت آموزش و پرورش کشور برخوردار است و این جایگاه، ضرورت بازاندیشی و به روز رسانی در سند تحول بنیادین به منظور «انسجام» بخشیدن و رفع نواقص مفاد آن را مضاعف می‌سازد.

همچنین در مورد چرایی انجام پژوهش نیز آمده است: پژوهش حاضر درصدد است تا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را بر اساس آراء صاحب‌نظران حوزه‌ی تربیت و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش، با اتکاء به تجربه‌ی چهار ساله‌ی بعد از تصویب سند (از سال 1390 تا 1393) و نیز با توجه به معیارهای اصلی «عدم ابهام، توجه به وضعیت موجود، شاخص‌پذیری و سازواری» و همچنین «قابلیت تحول‌آفرینی، اولویت‌بندی و هم‌سنخی و توازن راهکارها» مورد ارزیابی قرار دهد. 

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دربخش مربوط به پیشنهادهای مربوط به بازنگری و به روز رسانی محتوایی و ساختاری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز چنین آمده است:  با توجه به این موارد سند تحول بنیادین نیازمند به روز رسانی و بازنگری است و البته در ارائه پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی ناظر به بازنگری و به روز رسانی، این نکته مهم باید در نظر گرفته شود که بازنگری سند تحول هوشمندانه و با ملاحظه هزینه - فایده باشد. 

گفتنی است این پژوهش در تابستان 1395 و به سفارش کمیسیون تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده است.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۰۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ دقیقا کی منتشر می‌شود؟

رییس سازمان سنجش درباره زمان اعلام نتیجه اولیه کنکور ۱۴۰۳ گفت: کارنامه اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد ماه اعلام می‌شود و چند روز پس از فرایند آن انتخاب رشته آغاز می‌شود.

ایلنا در خبری نوشت: عبدالرسول پورعباس در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی دانشگاه الزهرا در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران گفت: در هر پنج گروه آزمایشی علاوه بر دفترچه اختصاصی دروس مختلف دفترچه مختص پذیرش دانشجو معلم نیز توزیع می‌شود و داوطلبان متقاضی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان باید به سوالات آن دفترچه پاسخ دهند. تعداد ۶۶۰ هزار نفر در مجموع متقاضی آزمون اختصاصی فرهنگیان هستند.

وی با بیان اینکه آزمون سراسری به سلامت در کل کشور آغاز شده است، گفت: فقط در یکی از شهر‌های استان سیستان و بلوچستان که سیل آمده ارتش جمهوری اسلامی با امکانات خود به کمک آمده و داوطلبان را جابه جا می‌کند.

منبع: خبر انلاین

tags # اخبار فرهنگی سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ دقیقا کی منتشر می‌شود؟
  • ریل جذب در آموزش و پرورش توسط فرهنگیان جوان انقلابی تغییر کرد
  • تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال
  • تصویب نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد
  • آئین نامه مدرسه تراز سند تحول نهایی شد
  • صحرایی: معلم محور اصلی تحول و راه حل تمام مسائل آموزش و پرورش است
  • هزینه ۳ میلیونی مرحله مصاحبه برای استخدام آموزگار!
  • هزینه مرحله مصاحبه آزمون استخدام آموزگار ۳ میلیون تومان است؟
  • اعلام اسامی چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی ویژه رشته شغلی آموزگار ۱۴۰۳