Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-16@17:52:05 GMT

کفاشی و رفتگری کسر شأن نیست!

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۲۷۶۹

کفاشی و رفتگری کسر شأن نیست!

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، عبداله مختاری اظهار کرد: در حال حاضر نسبت به برخی مشاغل در کشور نگاه مثبتی وجود ندارد و رغبت و استقبالی هم از آنها صورت نمی‌گیرد. متأسفانه به این دسته مشاغل حقوق کمتری می‌دهیم و آنها را در رده‌های پایین شغلی قرار می‌دهیم در حالی که باید به کار ارزش بدهیم و فرهنگ کار را به معنای واقعی در کشور نهادینه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اگر این مشاغل شأن و جایگاه خود را حفظ کنند دیگر هیچ بچه‌ای از گفتن شغل پدرش در مدرسه خجالت نمی‌کشد. امروز بخشی از ایرانیان مقیم خارج در رستوران‌ها گارسونی می‌کنند اما با افتخار می‌گویند که در پاریس و آلمان زندگی می‌کنند. وقتی در کشورهای دیگر به داشتن این شغل‌ها افتخار می‌کنند چرا ما باید پاکبانی و رفتگری و کفاشی را کسر شأن بدانیم؟

این فعال کارگری با بیان اینکه حقوق و دستمزد مشاغلی که تمایل به انجام آنها در جامعه کمتر است باید ۵۰ درصد بیشتر از حقوق مصوب باشد، اظهار کرد: حقوقی که برای چنین مشاغلی تعریف می‌شود باید بر مبنای ارزش فرد و خانواده و زندگی او باشد. اگر به جای نگاه پست و تحقیرآمیز به این شغل‌ها برای آنها پرستیژ و حقوق بیشتر در نظر بگیریم آگهی‌های استخدام نگهبان با ماهی ۷۰۰ هزار تومان از دیوارها جمع می‌شود.

وی در پایان از دولت خواست تا به جای رواج مدرک‌گرایی و انباشت نیروهای تحصیل‌کرده دانشگاهی در کشور، برای جذب و بکارگیری فارغ‌التحصیلان جویای کار برنامه‌ای مدون و هدفمند ارائه کند.

برابر آمارها، بیش از سه میلیون بیکار در کشور وجود دارند و سالانه ۸۰۰ هزار نفر نیروی متقاضی کار جدید به این آمار افزوده و وارد بازار کار می‌شوند که بر این اساس فراهم کردن فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان جویای کار و تحصیل‌کردگان دانشگاهی امری ضروری به شمار می‌رود. نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران در پاییز سال گذشته نشان می‌دهد که سهم فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از جمعیت بیکار حدود ۴۰.۵ درصد است که در مقایسه با سال گذشته ۳.۴ درصد افزایش دارد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: مشاغل سخت و زیان آور مدرک گرایی كسب و كار کارآفرینی فارغ التحصيلان دانشگاهي حقوق و دستمزد بیکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۲۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام ایران، منطقی است و مبتنی بر حقوق حقه هر کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور آقای محمد جواد لاریجانی کارشناس ارشد مسائل سیاسی به بررسی موضوع واکاوی ابعاد پاسخ ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی پرداخت.

مشروح این برنامه را در ادامه می‌بینید:

مقدمه مجری: در گفتگوی ویژه خبری امشب می‌خواهیم راجع به پاسخ ایران به تجاوز و حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق صحبت کنیم و ابعاد مختلف این موضوع را در گفتگوی ویژه خبری امشب بررسی کنیم. تحقق وعده صادق فرزندان ملت ایران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات گسترده پهپادی و موشکی با موفقیت مواضع معینی از رژیم صهیونیستی را در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار دادند. از صبح امروز و از ابتدای این پاسخ رسانه ملی ابعاد مختلف این موضوع را بحث و بررسی کرد. آقای دکتر لاریجانی تحقق وعده صادق، پاسخ جمهوری اسلامی ایران را به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری ما در دمشق چطور ارزیابی می‌کنید؟ اصلاً این پاسخ از چه ابعاد و زوایایی قابل طرح و بررسی است؟
لاریجانی: باید توجه کنیم که حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ما در دمشق نیشتری بود به دُملی، چون شیطنت‌ها و توطئه‌هایی که رژیم صهیونیستی علیه کشور ما، منافع ما، مردم ما از گذشته در منطقه انجام می‌داده و داده است، فراتر از فقط یک حمله به کنسولگری بود، حمله به کنسولگری دیگر پرده هرگونه وقاحتی را انداخت و مرز‌ها را برداشت. در تجاوزات قبلی که باز هم به منافع ما، به شخصیت‌های ما تجاوز می‌شد ما حرمت یک بحث کلی بین المللی را نگه می‌داشتیم بحث ننوشته‌ای را، حالا، چون در سرزمین ما انجام نشده حالا ما از ایران مستقیماً پاسخ ندهیم، منتها حمله به کنسولگری و سفارت تمام این قید‌ها را کنار گذاشت بنابراین به این صورت نیست که این رژیم تا به حال کاری نمی‌کرده، حالا آمده و حمله به کنسولگری کرده کارنامه این رژیم در مورد تجاوز به منافع جمهوری اسلامی بسیار کارنامه ننگینی است. البته قبلاً هم از ما توسری خورده بود ولی این بار لازم بود پاسخ صریح داده شود، حالا ابعاد بسیار متعددی دارد اول این مسئله که شاید همه مردم ما دوست دارند بدانند این است که ضربه‌ای که جمهوری اسلامی زد این حرکت تنبیهی واقعاً چقدر موثر بود، من کاری ندارم که بخش نظامیان دقیقاً چه بود آن را باید کارشناسان نظامی ما بگویند، اجازه بدهید من از موضع دشمنانمان این حرکت را ارزیابی کنم، یک مفسر سیاسی نظامی به نام اسکات ریتر از افراد مهم بازنشسته سابق سی آی‌ای بود توییت جالبی زده بود بحث کرده بود که پهپاد‌ها آمدند، کروز‌ها آمدند گفته بود که لااقل ۷ تا از این کروز‌های ایران که احتمالاً سوپرسونیک هم در آنها بود به دو تا از پایگاه‌های مهم رژیم صهیونیستی خورده و به نظر او کاملاً این دو پایگاه را از کار انداخته بود، انتهای توییت خیلی ناامیدانه گفته بود این دوتا که خلاص هستند ولشان کنید و بعد نتیجه‌گیری عجیبی کرده بود و گفته بود مهمترین چیز آن است که دیگر اصلاً قابل دفاع نیست یعنی دیگر هیچ دفاعی برای آن وجود ندارد یعنی در حالتی که همه کشور‌های غربی بسیج شدند که این را نگه دارند معلوم شد که دفاعش خیلی آسیب‌پذیر است، جمهوری اسلامی غافلگیرانه هم حمله نکرد این قوت را می‌رساند، همه تمهیدات را کردند، می‌دانستند جمهوری اسلامی حمله می‌کند، آمریکا بود، انگلیس بود، فرانسه و آلمان بودند، جسارت است بگویم حتی فسقلی‌های منطقه مثل اردن برای دلخوشی یکی دو تا ترقه در کردند. این که ایران با همه این تمهیدات توانست عملیاتی را انجام بدهد که به اذعان دشمنان ما عملیات بسیار سنگین و موثری بود هیمنه عملیات هم خیلی جالب بود یعنی یک دفعه برای ۵ -۶ ساعت آسمان این منطقه و رژیم صهیونیستی و اراضی اشغالی آسمانی بود در اختیار پهپاد‌های ایران رعب و وحشتی که بر آنها حاکم بود و ضمناً زدن به اهداف مشخص و ما مردانه هم عمل کردیم یعنی نه خانه را زدیم، نه بیمارستانی را زدیم، نه مسجدی را زدیم، نه مدرسه‌ای را زدیم پایگاه‌های نظامی را زدیم که معنادار هم بود پس یک نکته ابعاد نظامی این کار است، چرا من تاکید می‌کنم؟ چون به محض این که عملیات تمام شد آمریکا گفت بله این عملیات توفیقی نداشت به برکت سلاح‌های مدرنی که ما دادیم و برای خودش داشت خودش تبلیغ می‌کرد رژیم صهیونیستی گفت هیچ فایده نداشت اینها برای این است که آنها دیگر انتظار پیگیر عمل متقابل را از خودشان ساقط بدانند این جا یک بحث نظامی به این صورت دارد.
سوال: با توجه به کارنامه جنابعالی در حقوق بشر و بین‌الملل، بپردازیم به این بعد حمله اسرائیل و پاسخ جمهوری اسلامی ایران که طبق حقوق بین‌الملل، اقدام جمهوری اسلامی ایران در منظر دفاع مشروع با هدف تنبیه متجاوز چگونه تعریف می‌شود؟
لاریجانی: وقتی کشوری به منافع کشور دیگری تجاوز آشکار نظامی می‌کند این مسئولیت سازمان ملل است که در مقابل این تجاوز موضع بگیرد و حتی اقدام عملی کند، ما در مورد تجاوز رژیم صدام دیدیم که هرگز چنین کاری نشد پس از این امامزاده شما نمی‌توانید انتظار چیزی داشته باشید هیچ شفایی وجود ندارد، حق مسلم هر کشور عضو سازمان ملل است که برای منافع خودش می‌تواند دفاع مشروع داشته باشد اتفاقا پاسخ ما پاسخ دفاعی بود اگرچه به ظاهر تهاجمی بود ما ابتدا این کار را نکردیم اگر ما ابتدا می‌کردیم تقریباً این تهاجم بود این پاسخ کاملا دفاعی بود تمام بند‌های مختلف منشور سازمان ملل و اندکس‌هایی که وجود دارد راجع به حقوق کشور‌ها حق مسلم ما می‌داند در این که ما در منافعمان حق دفاع مشروط داریم، نه تنها در مورد سفارت در جا‌های دیگر هم داریم مثلاً ما در کشور سوریه به طور رسمی آنجا مستشار داریم مستشار‌های ما مثل آمریکایی‌ها نیستند که به زور آنجا آمدند، با دعوت و مجوز رسمی دولت قانونی سوریه هستند این حق مشروع است حالا این بیاید ساختمانی را بزند مستشار ما را در آن جا شهید کند این تجاوز به حقوق ما است یعنی می‌خواهم بگویم سفارت فقط ملاک نیست، سفارت خیلی سمبل مهمی است یعنی تعرض به سیطره و حقوق قانونی ما و حاکمیت ما ولی گذشته از آن بقیه هم همین طور است یعنی آنها مشمول همین قاعده بودند و اکنون این چیزی که سردار سلامی گفتند یکی از آثار مهم این عملیات این است که معادله ما فعلاً این نیست که اگر منافعی از ما را در یکی از نقاط مورد حمله قرار دادند ما فقط از همان نقطه جواب بدهیم، مستقیماً از ایران جواب خواهیم داد این یک بحث خیلی جدی است این اقدام منطقی است و مبتنی بر حقوق حقه هر کشور عضو سازمان ملل است.
سوال: اشاره کردیم به بُعد نظامی این حمله گسترده پهپادی و موشکی، یک مقدار سوابق تاریخی را مرور کنیم این حمله مستقیم که الان اشاره کردید مبدا، جمهوری اسلامی ایران و چند ساعت هم ما حضور موشک‌ها و پهپادهایمان را در آسمان‌های اراضی اشغالی شاهد بودیم. از منظر تاریخی این حمله مستقیم چه سوابق و تاریخی را پشت سر دارد؟
لاریجانی: شاید در سال‌های اخیر ما احتراز کردیم از یک تقابل مستقیم از خاک ایران به خاک سرزمین‌های اشغالی دولت رژیم صهیونیستی در این هم یک مصالحی بود البته مثلاً پایگاه‌های آنها را در کردستان ما زدیم وقتی علیه ما وارد عملیات می‌شدند یا در جا‌های دیگر حتی در جولان اشغالی ما زمانی که آنها تعرض کرده بودند از خاک خودمان آنها را محکم زدیم، اما این یک بحث معمولا محدودتری بود بنابراین بی‌سابقه نیست منتها با سابقه کم بود این خودش تابع منطقی بود، ما فکر کردیم ما کسی نباشیم که دامنه درگیری را بعداً بگویند افزایش دادید البته من با این حرف هم موافق نیستم، چون دیدم در داخل کشور بعضی‌ها می‌گویند جواب رژیم صهیونیستی را ندهیم، چون اگر بدهیم جنگ می‌شود و اگر جنگ بشود منافع به خطر می‌افتد، به نظرم این دوستان فرق بین جنگ و یک عملیات محدود بازدارنده را دقیق متوجه نشدند ما جنگی را شروع نکردیم ما یک عملیات تنبیهی بازدارنده انجام دادیم و دقیقاً برای منافع ملی ما بسیار مهم بود، چون یک سوال اصلی این است حالا این کاری که ایران کرد برای امنیت ما مفید بود یا نبود، خطر ایجاد کرد به نظر من برای امنیت ما و برای احتمال تجاوزات مختلف به منافع ما دارای بازدارندگی قابل توجه بود هیچ بازدارندگی ۱۰۰ درصد نیست منتها تاثیرش بسیار زیاد و مهم خواهد بود. یکی از نکات دیگری که به نظرم اهمیت دارد مسئله کشتی‌هایی است که ما در منطقه خلیج فارس از رژیم صهیونیستی بازداشت کردیم این کشتی‌ها این یک بحث خیلی جدی است این کشتی‌ها بار برای رژیم صهیونیستی می‌آورند در بنادری مثل امارات و بحرین پیاده می‌شود و از آنجا وارد عربستان و اردن می‌شود و بعد می‌رود برای رژیم صهیونیستی، این یک شرم عظیم برای دولت‌هایی است که در جهان اسلام و به خصوص ادعا دارند برای دفاع از ملت فلسطین، اینها ملت فلسطین را فروختند این بحث خیلی جدی است اگر بنا باشد رژیم صهیونیستی احتمال بدهد حضور ما در جایی برای او خطر است خوب ما هم می‌توانیم رفت و آمد کشتی‌هایی که برای او است برای خودمان یک خطر بدانیم و این اقدام بسیار اقدام به جا و با معنایی بود یعنی این مسئله تمام نشده است، این مسیر نمی‌تواند برای کشوری که هیچ یک از حقوق بین‌الملل را به آن قائل نیست، آلوده به جنایات عظیم است برای منافع ما، هرجا گیر می‌آورد می‌زند، خوب برای ما این کار خیلی راحت است. بعضی‌ها گفته‌اند مثل یمن می‌شود اتفاقاً اینها به معادلات بین‌المللی توجه نمی‌کنند در یمن، آمریکا و انگلیس خودشان وارد عملیات علیه یمن شدند که راجع به آن توضیح خواهم داد. فرض کنید ما جلوی ۵ کشتی رژیم صهیونیستی را گرفتیم چه کسی می‌خواهد متعرض ما بشود؟ چه کسی جرات دارد متعرض ما بشود؟ کسانی که منافعشان دور و بر ماست و ما هم صریحا به آنها گفته ایم به ما تعرض کنید یک دانه از منافعتان برای ما خارج از محدوده نخواهد بود. پس یک بحث جدیدی هم الان باز شد ابعاد این بحث کمتر از تهاجم پهپادی هم نیست. به نکته دیگری هم در رفتار آمریکا اشاره کنم، رفتار آمریکا یک نوع نفاق سطح پایین و مفتضحی دارد، اعلام کردند که ما در عملیات علیه ایران شرکت نمی‌کنیم عاقل هستند، به نظرم در این جا یک اقدام عاقلانه کردند این هم نه به خاطر مرحمتشان است، چون می‌دانند آثار این اقدام برایشان مهلک است یعنی دقیقاً دلیلش این است نه این که مثلاً مرحمتی کرده باشند. خودشان اعلام کردند ما از پهپاد‌هایی که ایران فرستاد ۷۰ تا ساقط کردیم و سه کروز، خود این نشان می‌دهد خود این پهپاد‌ها و کروز‌ها چقدر سالم رد شدند، چون آنها کل عملیات را آن جا اداره می‌کردند چرا شما این کار را کردید؟ شما گفتید که ما با ایران درگیر نمی‌شویم، ما در یک عملیاتی بودیم شما چرا در عملیات ما دخالت کردید؟ آیا این درست است شما الان مثلاً به یمن حمله می‌کنید ما نیرو‌های خودمان را بفرستیم با دفاع ضد هوایی در یمن هواپیمای شما را بزنند در یمن زدیم دیگه، یعنی اینها باب جدیدی را برای جمهوری اسلامی باز کردند برای جمهوری اسلامی میدان مانور عظیمی باز کردند می‌خواهم بگویم آثار این اقدام، آثار جالبی است ما داریم دو سه تارا مرور می‌کنیم بیشتر از این حرف‌ها است.

سوال:حمله گسترده پهپادی و موشکی آقای دکتر لاریجانی و گزارشی که خانم ذبیح پور دیدند و آن تفاوت‌هایی که ما در طول ۴۰ تا ۵۰ سال به دست آورده‌ایم که ما را به جایی رساند که بتوانیم پاسخ بدهیم؟
لاریجانی: من لازم می‌دانم از صدا و سیما اولاً تشکر کنم، چون پوشش بسیار خوبی دادند، من شاید از ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب دوستان صدا و سیما در تماس بودند به نظرم کار بسیار با ارزشی انجام شد و ایران و مردم ایران یکی از معدود کشور‌های دنیاست که اخبار دست اول در یکی از مهم‌ترین حوادث جهانی باید بگویم در اختیارشان بود، چند چیز سبب این توانمندی‌ها شده اولین مسئله مهم‌ترین دستاورد انقلاب ما در مورد استقلال است، استقلال یک چیزی است که ما باید برای نسل امروزمان توضیح بدهیم که این آقایی معنایش چیست، شما وقتی روی پای خودت می‌ایستید مسئولی که خودت را اداره کنی ولی وقتی وابسته باشی همیشه دستت دراز است، ما برای اینکه خودمون را اداره کنیم در این کشور مسئله امنیت بسیار مهم است، ما در جنگ تحمیلی فهمیدیم باید روی پای خودمان بایستیم و از آنجایی که از دستاورد‌های مهم پیروزی ما در جنگ تحمیلی این بود که ما فهمیدیم باید دکترین دفاعی داشته باشیم این دکترین دفاعی مرحله اول فهمیدیم توانمندی مرحله دوم چه دکترینی داشته باشیم، برویم هواپیمای جنگی بسازیم، برویم توپخانه بسازیم، برویم تانک بسازیم، صنعت موشکی یکی از تعاریف دکترین دفاعی ما بوده این را هم ما در جنگ یاد گرفتیم، در جنگ یک لحظه دیگری هم بود که مردم ما دنبال انتقام بودند اینکه اولین موشک‌ها را موشک‌های اسکات بی که از اتحاد جماهیر شوروی به عراق رسیده بود علیه شهر‌های مرزی ما به کار گرفته شده بود، مردم شعار می‌دادند موشک جواب موشک، خوب البته ما موشک آن موقع اسکات بی نداشتیم و با یک تنظیمات بین المللی تعدادی را به دست آوردیم تازه بعضی جاهایش مشکل داشت، حتی نوع لانچ کردنش را هم اتحاد جماهیر شوروی نداده بود و نهایتاً آن هم در یک معادله‌ای بود نه اینکه به ما رحم کرده باشد اتحادیه جماهیر شوروی در افغانستان شکست مفتضحی خورده بود و می‌خواست از آنجا بیاید بیرون کمک لازم داشت یک ابر قدرت از جمهوری اسلامی کمک لازم داشت، در قبال آن کمک البته بخش زیادی از این تسلیحات موشکی را ما گرفتیم، باز هم اختیارات نداشتیم، مهندسین ما کار را شروع کردند، موشک‌های ما به حرکت درآمد اولین انتظار مردم این بود در آنجا موشک جواب موشک حالا من یک خورده سریعتر بروم، چون وقت کوتاه است ببینید گاهی مردم انتظار انتقام فوری داشتند، گاهی انتظارانتقام کلی داشتند، ما هیچ وقت بدون حساب کار نکردیم.
سوال: همین جا اشاره کنید کجا‌ها انتظار داشتند و نشد در این مدت؟
لاریجانی: شد ولی آنطوری که ببینید ما وقتی می‌گوییم انتقام انتقام یعنی پاسخ قاطع بازدارنده والا ما با زدن دلمان نمی‌خواهد حال بیاید، ما می‌دانیم اینها بر باطل هستند و ما پیروز هستیم، پس به عنوان یک حکومت هر عمل ما باید برای منافع ملی ما اثر داشته باشد وقتی می‌گوییم انتقام خواسته ملت ما است ترجمه حاکمتیش این است که یک اقدام موثر بازدارنده ما همیشه این کار را کرده‌ایم همیشه این کار را کرده‌ایم البته گاهی مثل عین الاسد سریع‌تر بوده گاهی مثل این دفعه چند هفته طول کشیده گاهی هم خیلی اعلام نکرده‌ایم یعنی لازم نبوده که بگوییم این برای آن است دشمن فهمید که این اقدام موثر و بازدارنده بوده شاید اینجا یک نقصی در اطلاع رسانی باشد ولی من می‌خواهم بگویم دولت ما و حکومت ما در اصل در این انتظار ملی همیشه پاسخ داده منتها یک دولت قوی است پاسخش یعنی اقدام موثر بازدارنده هیچ وقت مااین فرصت را از دست ندادیم .
سوال: آقای دکتر نقش حمایت‌های مردمی در این پاسخ جمهوری اسلامی ایران به این تجاوز رژیم صهیونیستی چه بود می‌خواهم به جایگاه مردم پشتیبانی مردم بپردازیم؟
لاریجانی: بسیار مهم و دلگرم کننده است، یعنی وقتی ما دیدیم مردم ما چه احساس غروری پیدا کردند این احساس غرور پشتیبان عظیم ملت ما است و نسل‌های آینده است و جوان‌هایی که باید در دفاع از منافع ملی‌شان در همه سکتور‌های زندگی حالا نظامی و غیرنظامی وارد شوند این برای یای غرب هم بسیار معنادار است یعنی اقدامات نظامی ما اینطور نیست که حالا بعضی‌ها می‌گویند چرا بچه‌ها را به کشتن دادید چرا وارد درگیری شدید اتفاقاً دیدند که مردم ما چه پشتیبانی عظیمی کردند حالا از همه اینها گذشته من وقتی دیدم مردم غزه اعلام کردند که ما یک شب آرامی داشتیم خدا را شکر کردم اینقدر این خبر لذیذ بود برای ملتی که شش ماه برای مردمی که زیر بدترین نوع تجاوزات نظامی هستند یک شب به برکت این سلحشوری بچه‌های ما و نیروی نظامی ما یک نفس راحتی تا صبح کشیدند  این نفس راحتشان ادامه پیدا بکند یکی از آثار کار ما در مسئله مقاومت است مسلم رژیم صهیونیستی یک حساب جدید برای مقاومت دارد.
سوال: بین مردم یا در برخی از اذهان بود که اگر حمله نمی‌کردیم چه می‌شد آقای دکتر؟
لاریجانی: پاسخ این سوال یک پاسخ کوتاه دارد و یک پاسخ دقیق‌تر دارد، کوتاهش این است که اگر نمی‌کردیم اسرائیل به قدم‌های بعدی پا می‌گذاشت، ولی پاسخ دقیق‌ترش اینکه رژیم صهیونیستی در واقع آمریکا و حامیانش اینها صحنه را چطوری می‌بینند صحنه را اینگونه می‌بینند که یک قدرت عظیمی در منطقه ظهور کرده به نام جمهوری اسلامی دکترین مقاومت را سامان داده که این دکترین مقاومت در جهان اسلام الان محبوب‌ترین پدیده‌ها است مثل یک چنگالی این رژیم را احاطه کرده شما دست کم نگیرید کار‌هایی که مقاومت در لبنان می‌کند در یمن می‌کند در سوریه می‌کند در عراق می‌کند منتور همه اینها را جمهوری اسلامی می‌بینند بار‌ها رژیم صهیونیستی گفته که ما باید برویم سراغ اصل قضیه اینها که اینها پدر ما را در می‌آورند ما اصل قضیه را باید بزنیم ببینید پس گرای رژیم صهیونیستی این بوده که باید با ایران درگیر شود. حالا البته بعضی‌ها گفتند این به خاطر این است که می‌خواهد آمریکا را بکشاند در جنگ و در واقع آمریکایی‌ها برای رژیم صهیونیستی با ایران بجنگند این کار بار‌ها هم اتفاق افتاده در زمان بوش پدر و پسر اتفاق افتاد منتها خود آمریکایی‌ها فهمیدند این کار با ایران به مصلحت منافعشان نیست ضرر برای آنها بیشتر دارد بنابراین این یک تئوری بوده اگر ما این اقدام را نمی‌کردیم رژیم صهیونیستی می‌توانست به متحدان غربی اش و یا در واقع آقا‌های غربی‌اش، چون متحد نیستند این را مثل یک برده‌ای دارند برای منافعشان به آنها می‌گوید ایرانی‌ها جرات ندارند درگیر شوند ما قدم‌های بزرگ‌تری برداریم که ایران را تحت فشار قرار بدهیم که ایران مقاومت را از پرداختن ما باز بردارد معادله اینها اینجوری بود طبیعتاً این معادله بسیار بدی بود اقدام ما نشان داد که به هیچ وجه در ایران نباید بروند اینها اثر معکوس دارد من می‌خواهم بگویم امروز بعد از عملیات تنبیهی بسیار جالب و در واقع بی‌نظیر از لحاظ تاریخ نظامی همچین چیزی اصلاً سابقه ندارد این ابتکار عظیم جدید دکترین نظامی ایران است امروز در مقابل ایران میدان‌های عمل بسیار وسیع‌تر باز شده علیه خودشان یعنی اینها اگر عقل داشتند نمی‌بایست همچین کاری کرده باشند دست ایران را برای اقدامات زیاد در دریا در فضا در منطقه باز کنند و لذا به نظرم برای بازدارندگی در حمله به منافع ما و برای منافع ملی ما بسیار اقدام بامعنایی بوده بعضی از این گزارش‌های که متاسفانه در داخل هم نوشته می‌شود اینها دقت ندارند یا نمی‌دانند منافع ملی ما چیزی نیست که با خش و بش و اینطور حرف‌ها حفاظت شود یک عمل روشن و دقیق و قاطع می‌خواسته.
سوال: فکر می‌کنم سه دقیقه زمان داشته باشیم تا پایان گفتگو الان در اراضی سرزمین‌های اشغالی چه خبر است آقای دکتر؟
لاریجانی: به لحاظ اقتصادی به لحاظ اجتماعی و امنیتی الان چه فضایی بر رژیم صهیونیستی حاکم است ما بازتاب‌ها را از صبح رژیم صهیونیستی هیچ وقت این رژیم دچار همچین مخمصه عظیم نبوده از لحاظ اقتصادی داغون است، همین تعبیری که می‌گفت بگذارید کشتی غرق شود فکر بعدش را بکنیم دقیق است از لحاظ نظامی در ضعیف‌ترین نقطه است یعنی حتی نه در مقابل حماس مجبور شدند آمریکا را بیاورند در مقابل ایران همه غربی‌ها را ردیف کردند احساس آینده تاریک و نامعلوم برای این کسانی که مثل دزدانه آمدند در این منطقه و متجاوزانه مردم منطقه را تحت جنایت قرار دادن و آواره کردند بالاتر از همه است شاید به هیچ وجه در تاریخ ۷۰ سال گذشته اینطوری آخر این رژیم مشهود نبوده یعنی الان در ادبیات کسانی که در صحنه بین‌المللی قلم می‌زنند به خصوص خودشان هم طرفدار رژیم صهیونیستی هستند معتقدند رژیم با یک چالش موجودیت بسیار مهمی روبرو شده به نظرم اوضاع در جبهه دشمن دشمن صهیونیستی فاجعه بار و عملیات ما برای دادن روحیه و توانمندی به جبهه مقاومت بی‌نظیر بوده چالش آنها بسیار عمیق‌تر شده.
سوال: اگر یک دقیقه به ما بخواهید بگویید که تاثیرش بر محور مقاومت الان جملات پایانی تان چه خواهد بود؟
لاریجانی: رژیم صهیونیستی و حامیانش باید شکست عظیم پروژه صهیونیستی را بپذیرند، هرچه زودتر عاقلانه‌تر است.

دیگر خبرها

  • دعوت امیرعبداللهیان از وزیر امور خارجه اندونزی برای سفر به تهران
  • امیرعبداللهیان: دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم
  • اقدام ایران، دفاع مشروع و مطابق با موازین حقوق بین‌الملل بود
  • کاهش قدرت خرید کارگران با افزایش ۳۵ درصدی جبران نشد
  • رقم واقعی حقوق کارگران مشخص شد
  • رقم واقعی حقوق کارگران مشخص شد/ یک روایت جدید درباره دستمزد ۱۴۰۳ کارگران
  • ما جنگ طلب نیستیم اما تجاوز را قاطعانه پاسخ خواهیم داد
  • اقدام ایران، منطقی است و مبتنی بر حقوق حقه هر کشور
  • پشت پرده پیامک «آذوقه جمع آوری کنید»
  • ریشه حقوق‌های نجومی با حساب واحد خزانه خشکیده می‌شود؟