Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-29@14:10:25 GMT

دبستان قرآنی رضویون در مسیر تربیت حافظ

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۳۰۹۲

دبستان قرآنی رضویون در مسیر تربیت حافظ

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ مجتمع فرهنگی، آموزشی، قرآنی کریم اهل بیت(ع) حسن بن علی(ع)، در سال‌های گذشته در غرب تهران به‌ویژه منطقه 5 و 22، با برگزاری کلاس‌های متنوع فرهنگی و قرآنی توانسته تا حدودی نیاز ساکنان مناطق غربی تهران را تأمین کند.
در این مجتمع علاوه بر کلاس‌های حفظ، قرائت، تفسیر، تجوید، روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم در سطوح مختلف سنی و در دو گروه بانوان و آقایان، در راستای تقویت علمی قرآن‌آموزان، در بازه‌های زمانی مختلف، کلاس صرف و نحو عربی نیز برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کلاس مباحث صرف و نحو عربی از پایه آغاز می‌شود و تا جایی که نیاز اولیه قرآن‌آموزان را برآورده کند ادامه می‌یابد.
تأسیس پیش‌دبستانی، دبستان و متوسطه دوره اول پسرانه رضویون در دو فضای کاملا مجزا، با رویکرد قرآنی و اهل بیتی، خدمتی دیگر از این مجتمع است که مایه خرسندی و رضایت خانواده‌ها را فراهم کرده؛ به گونه‌ای که حتی دوری مسیر، مانعی بر سر راه برخی خانواده‌ها برای سپردن فرزندان دلبندشان به این مدرسه، به‌وجود نیاورده است. دانش‌آموزان در مدت تحصیل در مدرسه، علاوه بر گذراندن دروس معمول مدرسه که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز، کارگاه‌های علمی، خلاقیت و مهارت‌های زندگی صورت می‌پذیرد، با نظارت معاونت قرآنی مدرسه و با حضور اساتید باتجربه که همگی از حافظان کل قرآن هستند، به حفظ قرآن می‌پردازند.
برای آشنایی بیشتر با اهداف و زمینه‌های فعالیت این مجموعه، به سراغ سمیه میری رامشه، مدیر دبستان غیرانتفاعی رضویون رفتیم و با وی در محیطی گرم و صمیمی، به گفت‌و‌گو نشستیم.
میری رامشه با بیان مقدماتی در مورد نحوه شکل‌گیری این دبستان به کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گفت: این مجموعه در سال 83 با تعداد سه کلاس و 90 قرآن‌آموز در رشته‌های حفظ موضوعی و حفظ بزرگسال، شروع به کار کرد. در آن زمان فقط بعد از ظهر روزهای  زوج کلاس داشتیم. به مرور زمان بر تعداد کلاس‌ها افزوده شد، تا اینکه به علت تقاضای اطرافیان، تصمیم بر این شد که نسبت به تأسیس دبستان پسرانه هم اقدام کنیم.
مدیر دبستان غیرانتفاعی رضویون ادامه داد: در سال 1387 با  تعداد محدودی دانش‌آموز، کار را با توکل بر خدا و استعانت از ائمه معصومین(ع) آغاز کردیم. پس از آن به پشتوانه چند سال تجربه مدیریت دبستان، دبیرستان متوسطه دوم را نیز افتتاح کردیم. در مجموعه ما دانش‌آموزان علاوه بر اینکه دروس رسمی وزارت آموزش و پرورش و برخی فوق برنامه‌های هنری و علمی را می‌گذرانند، به آشنایی با معارف قرآن و حفظ آن نیز می‌پردازند.
وی با بیان اینکه رویکرد اصلی این دبستان، قرآنی است، اظهار کرد: با توجه به تأکیدات فراوان در مورد خواندن قرآن و تدبر در آن و همین‌طور حفظ قرآن در روایات از سویی و تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن از سوی دیگر، در دبستان قرآنی رضویون، با تشکیل معاونت قرآنی و برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه، به گونه‌ای عمل شد تا دانش‌آموزان با استعدادها و انگیزه‌های متفاوت، موفق به حفظ بخشی از قرآن در طول سال تحصیلی شوند. در کنار حفظ قرآن، اصلاح روخوانی، مفاهیم قرآنی، ارتقاء صوت و لحن و تجوید هم در دستور کار قرار دارد و با اجرای برنامه‌های متنوع و جذاب، سعی بر این است که دانش‌آموزان بتوانند به سطح مناسبی از تسلط بر قرائت قرآن و مفاهیم آن هم برسند که ان‌شاء‌الله موجبات تدبر در قرآن را فراهم آورد.

میری رامشه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به‌‌منظور عدم فشار و دل‌زدگی دانش‌آموزان از امور اجرایی این مجموعه آموزشی، اظهار کرد: متأسفانه در اطراف خود همواره می‌بینیم والدین کارهای زیادی را به اجبار به فرزندان خود تحمیل می‌کنند و هرگز نگران زده شدن آنان نیستند؛ اما به آموزه‌های دینی که می‌رسد در تعداد قابل ملاحظه‌ای از موارد، به بهانه زده نشدن کلا کار را رها می‌کنند و هیچ اهتمامی برای تربیت دینی فرزندان خود نمی‌کنند. در حالی که این دلیل هرگز نباید جلوی اقدامات ما را بگیرد.
وی ادامه داد: ما در این مجموعه با اعمال روش‌های متعدد و متنوع و همین‌طور با ایجاد انگیزه و تشویق، با توجه به علاقه و استعداد، دانش‌آموزان را به حفظ قرآن یا روان‌خوانی و مفاهیم، ترغیب می‌کنیم. در ادامه حتی اگر دانش‌آموزی که حفظ قرآن را انتخاب کرده، نسبت به این امر علاقه نداشته باشد، هیچ اصرار و اجباری به وی وارد نمی‌شود؛ در مقابل، دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند را بیشتر تشویق می‌کنیم و حتی طرح‌های ویژه‌ای هم برایشان اجرا می‌کنیم. همچنین با برگزاری جشن‌های شکرگزاری، اهمیت حفظ قرآن و لزوم تشکر از خدا بابت این لطف بزرگ که خداوند نصیب آنها کرده است را برای دانش‌آموزان ملموس‌تر می‌کنیم.

مدیر دبستان غیرانتفاعی رضویون با اشاره به اجرای طرح‌های ویژه، برای دانش‌آموزان علاقه‌مند، بیان کرد: اگر ببینیم استعداد و علاقه دانش‌آموزان به‌گونه‌ای است که می‌توانند برای حفظ کل قرآن، اقدام کنند با خانواده‌های آنان جلسه‌ای می‌گذاریم و بعد از هماهنگی‌های لازم، نسبت به برگزاری دوره‌ای ویژه و تخصصی اقدام می‌کنیم.
وی گفت: ما یک دوره حفظ یک ساله و یک دوره حفظ دو ساله در دبستان اجرا کردیم و همزمان با حفظ قرآن، درس‌های رسمی را هم با آنها کار کردیم؛ به‌طوری که در انتهای دوره هم درسشان را خواندند و هم حافظ قرآن شدند و نیازی به گرفتن مرخصی تحصیلی پیدا نکردند. البته در همین دو طرح هم اصراری نداشتیم که همه دانش‌آموزان حتما حافظ کل قرآن شوند و اگر کسی نمی‌توانست با کیفیت خوب، کل قرآن را حفظ کند؛ به حافظ شدن 15، 20 یا 25 جزء قرآن هدایت می‌شدند.
میری رامشه با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم در تربیت فرزندان قرآنی موفق شویم، اضاف کرد: ما هر سال سعی می‌کنیم از تجربیات سال‌های قبل به‌طور کامل استفاده کنیم. با پایان یافتن سال تحصیلی جاری، ان‌شاءالله با برگزاری جلسه‌ای با حضور معاونت قرآنی، استاد قرائت و پنج استاد حفظ قرآن دبستان، نقاط قوت و ضعف آخرین طرحی که در زمینه حفظ قرآن در دبستان اجرا شد و به لطف خدا، نتایج خوبی در پی داشت، نیز بررسی خواهد شد و با توجه به آن برای سال آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم.
وی تصریح کرد: در دبستان رضویون سعی بر آن است تا جنبه‌های مختلف آموزشی، لحاظ شود تا بتوانیم استعدادها و توانمندی‌های متفاوت دانش‌آموزان را شکوفا کنیم. حتی در برخی موارد به دانش‌آموزان گوشزد می‌شود که اگر دوست داشته باشید با آموختن یکی از این مهارت‌ها به‌صورت حرفه‌ای، می‌توانید شغل آینده و راه درآمد خود را انتخاب کنید. مدیر دبستان غیرانتفاعی رضویون گفت: هنر و خلاقیت(در رشته‌های مختلف هنری)، مهارت‌های دست‌ورزی، سفال و معرق، لگو و خلاقیت، مهارت‌های زندگی، پژوهش و طرح جابر، بهبود سواد خواندن، نوشتن، قصه‌خوانی و داستان‌نویسی، ورزش تخصصی و توجه به زنگ ورزش و استفاده از مربیان تحصیل‌کرده در رشته تربیت بدنی، طرح کرامت و حیات طیبه از فعالیت‌هایی هستند که با دانش‌آموزان این مدرسه کار می‌کنیم.
وی اضافه کرد: البته برخی از این طرح‌ها در سایر مدارس نیز اجرا می‌شوند، اما در این مدرسه با قوت بیشتری به این طرح‌ها اهتمام داریم و برخی نیز مختص دبستان ما است. در کل تلاش ما این است که با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، دانش‌آموزان‌مان از لحاظ علمی و پژوهشی، قرآنی، مذهبی و اخلاقی رشد کنند تا ان‌شاء‌الله در آینده فرد مفیدی برای جامعه باشند.
میری رامشه در مورد اجرای طرح جمع‌آوری سی‌دی‌های خشن و ناسالم، گفت: با توجه به آگاهی از تهاجم فرهنگی در تخریب بهداشت روانی کودکان، با اهداف ضد فرهنگی و ضد دینی، در طراحی بازی‌ها و کارتون‌های متنوع و …، هدف ما از اجرای این طرح این بود که با افزایش آگاهی دانش‌آموزان در زمینه تأثیر مخرب سی‌دی‌های خشن، آنها را به اقدام خودجوش برای حذف این گونه سی‌دی‌ها از زندگی‌شان ترغیب کنیم که به‌منظور اجرای صحیح و دقیق این طرح اقداماتی صورت گرفت.
مدیر دبستان غیرانتفاعی رضویون افزود: در اولین مرحله اجرایی این طرح، ما اقدام به اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها و آموزش و توجیه دانش‌آموزان در راستای برنامه کردیم. مسلما تا اولیای محترم و دانش‌آموزان عزیز ما توجیه نشوند، هر اقدامی ابتر خواهد ماند. در مراحل بعد به‌منظور ایجاد انگیزه اقدام به برگزاری مسابقه جمع‌آوری سی‌دی‌های خشن و اهدای جوایز به دانش‌آموزان کردیم و در نهایت نسبت به برپایی نمایشگاه از سازه‌های دانش‌آموزان با سی‌دی‌های دور ریز اقدام کردیم.
وی ادامه داد: در چند سالی که این طرح اجرا شده است، هم از جانب خانواده‌ها و هم از سوی دانش‌آموزان، با استقبال بسیار خوبی مواجه شدیم. در چند سال ابتدای کار، روال به همین منوال گذشت تا اینکه زمانی رسید که تقریبا 80 درصد دانش‌آموزان خودمان با ما همراه شدند و دیگر از این سی‌دی‌ها نداشتند؛ پس از اجرای چندین مرحله از این طرح، تصمیم گرفتیم در مصاحبه با اولیاء و دانش‌آموزان جدیدالورود، موضوع را مطرح کرده و دانش‌آموزان را تشویق به حذف این سی‌دی‌ها کنیم که اکثر خانواده‌ها از این پیشنهاد ما استقبال می‌کردند.
میری رامشه با اشاره به ایجاد طرح دفتر تکلیف رابط دانش‌آموز و مدیر، بیان کرد: معمولا در هر مجموعه‌ای توجه و نظارت مستقیم مدیر، می‌تواند در افراد برای انجام وظایف، ایجاد انگیزه کند. البته همیشه، همه افراد نسبت به این امر، دید یکسانی ندارند. برخی به‌منظور جلب اعتماد و توجه مدیر سعی می‌کنند کار خود را دقیق‌تر و بهتر انجام دهند و برخی از روی رفع تکلیف. به هر حال این طرح با هدف نظارت مدیر بر عملکرد معلمان در آموزش و نحوه تکلیف‌دهی دانش‌آموزان بر اساس تنوع، خلاقیت و پرورش استعدادها و مهارت‌ها آغاز شد و به این ترتیب خود بنده بر نحوه انجام تکالیف دانش‌آموزان به‌طور مستقیم نظارت می‌کنم. با این اقدام علاوه بر رسیدن به اهداف ذکر شده، از میزان و کارایی تکالیف ارائه شده از سوی معلمان محترم، آگاه می‌شوم و با ارائه نظرات کاربردی سعی در بهبود اثرگذاری تکالیف دارم. معمولا این کار در منظم‌تر شدن و خوش خطی دانش‌آموزان نیز اثرات قابل ملاحظه‌ای می‌گذارد.
وی اجرای طرح تک‌آزمون را از ابتکارات دبستان رضویون دانست و گفت: هدف از اجرای این طرح نظارت مدیر بر روند رشد علمی دانش‌آموزان است که به این صورت است که بنده بدون اعلام قبلی در کلاس‌های مختلف وارد می‌شوم و از همان درسی که در آن زنگ دارند، یک سؤال طرح کرده و پای تخته می‌نویسم و دانش‌آموزان به آن پاسخ می‌دهند. معمولا سؤال سخت یا پیچیده‌ای طرح نمی‌شود تا بچه‌ها دچار استرس نشوند، اما حضور مدیر در کلاس باعث می‌شود بچه‌ها سعی کنند با آمادگی بهتری در کلاس حاضر شوند. در کل این طرح هم خروجی‌های مثبتی در پی دارد.

میری رامشه اظهار کرد: با توجه به اهمیت نهاد مقدس خانواده، در دبستان رضویون سعی بر آن است با برگزاری کارگاه‌های مستمر آموزش خانواده توسط روانشناسان با تجربه‌ای که برای حفظ این بنیان، اهمیت ویژه‌ای قائل هستند و در سخنان‌شان علاوه بر تجربیات جهانی، از آیات نورانی قرآن و احادیث ائمه معصومین‌(ع) به‌طور ویژه استفاده می‌کنند؛ نقش خود را در آگاهی دادن به خانواده‌های محترم ایفا کرده و باعث رشد و ارتقای آنان شوند. همچنین برای اینکه نقش پدران در زندگی پسران پررنگ‌تر شود، ما دو مرحله با برنامه‌ریزی‌های دقیق و هماهنگی با خانواده‌ها، کاری می‌کنیم که حتما پدرها و پسرها در کنار هم یک روز را به تفریح و بازی بگذرانند. یک بار در کلاس اول ابتدایی، زمانی که نوشتن کلمه پدر را یاد می‌گیرند؛ جشن «پدر و پسر» را اجرا می‌کنیم و یک بار در سال هم ویژه همه پایه‌های تحصیلی است که مراسمی با عنوان «من و بابام» برگزار می‌شود. در این روز با برنامه‌های متنوع، روزی خاطره‌انگیز برای این عزیزان رقم می‌خورد.

مدیر دبستان غیرانتفاعی رضویون گفت: همین‌طور در این دبستان به مناسبت‌های مذهبی و ملی توجه ویژه‌ای می‌شود تا دانش‌آموزان هم با مفاخر دینی خود آشنا شوند و هم با سنت‌های زیبای ایرانی خو بگیرند. امیدوارم با کمک همکاران دلسوز مدرسه و همراهی اولیای دانش‌آموزان  بتوانیم فرزندانی شایسته و توانمند برای آبادانی ایران اسلامی تربیت کنیم.
یادآور می‌شود، دبستان غیرانتفاعی رضویون در میدان دهکده المپیک، شهرک گلستان‌(راه‌آهن) واقع است.
طاهره صفری
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: روخوانی و روان خوانی حفظ قرآن جشن پدر و پسر ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۳۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتکاف علمی دانش آموزان لرستانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در بازدید از پایگاه علمی دبیرستان دخترانه شاهد خرم آباد گفت: طرح اعتکاف علمی در ۱۵ مدرسه منتخب استان در حال اجرا است تا دانش آموزان پایه دوازدهم بتوانند در ایام تعطیلات نوروز بدون دغدغه و در محیطی آرام مطالعه کنند.

رضا عزتی افزود: در این طرح با حضور معلمان به مشکلات درسی دانش آموزان نیز پرداخته می‌شود.

وی اظهارداشت: برای ارتقا و برگزاری کلاس‌های فوق برنامه و تقویتی و همچنین اعتکاف علمی اعتباری در نظر گرفته شده تا دانش آموزان لرستانی همانند پارسال با کسب رتبه‌های خوب در آزمون سراسری بدرخشند.

گفتنی است سال گذشته بعد از تجزیه و تحلیل امتحانات دی ماه با حضور مدیران شهرستان‌ها و مناطق، کلاس‌های تقویتی و فوق برنامه برای دانش آموزان برگزار شد که نتیجه آن موفقیت دانش آموزان استان در آزمون سراسری بود.

دانش آموزان هم با ابراز رضایت از محیط مدرسه خواستار استمرار طرح اعتکاف علمی در ایام تعطیل به ویژه روز‌های پنج شنبه و جمعه بعد از تعطیلات نوروز شدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • چند توصیه کنکوری برای دانش‌آموزان روزه‌دار
  • (ویدئو) رقص پرشور دانش آموزان یک مدرسه ابتدایی
  • اعتکاف علمی دانش آموزان لرستانی
  • ۳ رکن اصلی جامعه ایمانی در نگاه قرآن
  • تربیت قرآنی فرزندان نسل سالمی را تحویل جامعه می دهد
  • با خلاقیت حافظ شو
  • ضرورت تقویت تفکر توحیدی در بین دانش آموزان خوزستان
  • طرح «شهید محمودوند» برای جذب بازماندگان از تحصیل در سقز اجرا شود
  • هدف محفل «امام حسنی ها» قرار گرفتن قرآن در مسیر زندگی است
  • باید در حوزه آموزش‌های ناب تربیتی تمرکز شود