Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزاراش ایکنا، فارس نوشت: ساخت برنامه‌های مناسبتی متناسب با حال و هوای ماه رمضان و به‌ویژه برنامه‌هایی که قرار است در لحظات منتهی به اذان مغرب و افطار روی آنتن بروند، در این سال‌ها به نوعی حرکت بر لب تیغ تبدیل شده و گام برداشتن برای ساخت این برنامه‌ها را سخت کرده است. برنامه‌هایی مناسبتی و متناسب با حال و هوای این ایام که از یک طرف قرار است هم‌سو با حال و هوای معنوی این ماه مبارک حرکت کرده و خود را در ساخت بخشی از حال خوش برای مخاطبان سهیم گردانند و از سویی دیگر، برنامه‌هایی باشند که مفاهیم معنوی و عرفانی‌شان را با زبانی دوست‌داشتنی و نرم به مخاطب برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قضیه به خصوص از سال‌های پیش به این سو جدی‌تر شده و در این سال‌ها اهمیت ساخت برنامه‌هایی که در لحظات افطار با مفاهیمی امیدبخش همراه باشند را دوچندان کرده است.

**دکوری که در یکی از نقاط جنوبی تهران برپا شده است

در همین سالی که ماه عسل با اجرای احسان علیخانی بعد از سال‌ها امتداد پخش روی آنتن شبکه سه به پایان رسیده، شبکه یک سیما این بار با برنامه‌ «دعوت» مهمان نگاه مخاطبان شد.

برنامه «دعوت» یک برنامه زنده به تهیه‌کنندگی مجتبی کشاورز و اجرای حجت‌الاسلام محمد برمایی است که در زمان پخش خود توانست مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند. برای رسیدن به لوکیشن این برنامه باید به انتهای خیابان نبرد خیابان ده‌حقی بروید. درست قبل از رسیدن به فرهنگسرای خاوران، پردیس تئاتر تهران واقع شده است. دکور برنامه «دعوت» در این پردیس تئاتری واقع شده و در ابعاد ۲۰۰ متر مربع توسط احسان تدین طراحی شده است. 

**ردپای ماه عسل در «دعوت»

این دکور که رنگ قالب آن آبی است تلاش کرده المان‌های سنتی و مذهبی ایرانی را با هم پیوند بزند و در عین سادگی القاءکننده معنویت و آرامش برای مخاطبان خود باشد.

برنامه «دعوت» هر شب روایتگر یک قصه از داستان‌های مردم عادی است که در کوچه و خیابان می‌بینیم و با آنها سر و کار داریم. اما در یافتن این سوژه‌ها، ردپای «محمد پیوندی» که پیش از این با احسان علیخانی در برنامه «ماه عسل» همکاری می‌کرد، کاملا مشهود است. او در این برنامه سردبیری و طراحی روایت‌ها را بر عهده دارد.

 

**کارشناس در مقام مجری

«دعوت» یک کلاس درس از سبک زندگی و ازدواج به راه انداخت تا بعد از مدت‌ها حرف‌های جدی، تخصصی و صریحی درباره مشکلات و آسیب‌های خانواده ایرانی مطرح شود. به همین‌خاطر تهیه‌کننده ترجیح داد کارشناس خانواده مقابل مهمانان و روایت‌های مختلف برنامه بنشینند و مردم بیشتر از حواشی یک برنامه، با محتوا و اصل ماجرا روبرو شوند. از این رو، حجت‌الاسلام محمد برمایی که در سال‌های قبل کارشناس خانواده برنامه «دعوت» بود امسال بدون واسطه و با حذف مجری، خودش مقابل مهمانان و سوژه‌ها و قصه‌های «دعوت» قرار گرفت و با آن‌ها هم‌کلام شد.

**آمارمان را با تلویزیون می‌سنجیم

از مجتبی کشاورز تهیه‌کننده برنامه «دعوت» درباره بازتاب‌های این برنامه که گفته می‌شود به لحاظ آمار تلوبیون پربیننده‌ترین برنامه رمضانی تلویزیون به حساب می‌آید صحبت کردیم که در پاسخ گفت: من اعتقاد دارم بایستی برنامه‌های تلویزیون را در تلویزیون ارزیابی کرد. ما معیارمان بیننده تلویزیون است و با بیننده تلویزیون حرف می‌زنیم. خوشبختانه بازخوردهایی که هدف‌گذاری کردیم بخش‌ عمده‌ای حاصل شد. البته افق‌های بلندی هم سرلوحه کارمان بوده که هنوز به همه‌شان نرسیده‌ایم و ان‌شاالله با تلاش بیشتر این قله‌های مرتفع هم فتح خواهند شد. «دعوت» امسال فکر کرد که راجع به چی، چرا و چگونه حرف بزند. «دعوت» چرایی‌اش را پیدا کرد و چگونگی‌اش را هم تقریباً پیدا کرده و به جایی خواسته رسیده است.

وی با اشاره به اینکه «دعوت» خیلی از بحث‌هایی را که در میان عوام نمی‌توان مطرح کرد را به تلویزیون آورد، گفت: موضوع خانواده و سبک زندگی جزو مسائلی است که عمدتاً شعاری برخورد شده و راجع به آن صحبت شده است. هیچ‌وقت با مصداق و مباحث عملی با آن برخورد نشده ولی ما در «دعوت» فقط از تیتر آن صحبت نکردیم و در عمل راجع به زندگی، امید در زندگی، دوام زندگی و سبک زندگی صحبت کردیم. راجع به ازدواج آسان، آسان ازدواج کردن و درست زندگی کردن صحبت کردیم. «دعوت» خیلی از حرف‌هایی که در میان عوام نمی‌توان به صراحت مطرح کرد را در تلویزیون زد و هیچ حاشیه‌ای نشد. چون قرار نبود حاشیه بسازد و قرار بود «دعوت» به متن توجه کند و اینجا نشان دادیم حرف درست را در جای درست بزنیم اصلاً حاشیه نیست. ما در دعوت برای موضوع و دغدغه‌مان یعنی «خانواده» برنامه ساختیم و نه برای دیده شدن.

کشاورز در پاسخ به این سوال که هراسی نداشتید طرح برخی از مباحث خانواده مشکل‌ساز شود، تأکید کرد: ترس دارد اگر به کاری که انجام می‌دهید اطمینان نداشته باشید یا به قولی همه جوانب را نسنجیده باشید. اما اگر کار را طی فرآیندی جلو برده باشید. پشت آن کار حتماً اندیشه و تفکر باشد و بدانی که باید چکار کنی و درست آن را کار را جلو ببری هیچ شائبه و مشکلی ایجاد نمی‌شود. هیچ اتفاق بداهه‌ای در «دعوت» روی آنتن نیفتاد و نمی‌افتد. وقتی همه‌چیز طبق برنامه و تحت نظر یک اتاق فکر جلو برود نه تنها ترسی در کار نخواهد بود بلکه با کمال جسارت اتفاقات خوبی برای یک برنامه تلویزیونی می‌افتد. همان رویه‌ای که در «دعوت» پیش روی ماست و نشان داد هر حرفی درست و سنجیده زده شود حتی اگر در عرف هم تعریف شده نباشد هیچ شائبه و مشکلی را پدید نمی‌آورد و آن حرف به دل مخاطب می‌نشیند.

**انتخاب سلبریتی‌ها برای اجرا اشتباه است

تهیه‌کننده برنامه «دعوت» درباره حذف مجری و ارتباط مستقیم کارشناس با مهمانان و مباحث برنامه، افزود: اگر یک روزی در تلویزیون یک سلبریتی معروف را صرف اینکه مردم دوستش دارند یا برای برنامه مخاطب جذب می‌کند را به عنوان مجری روی آنتن ببریم این کار اشتباهی است. ما درباره انتخاب «برمایی» به عنوان روحانی برنامه که مجری باشد صرفاً به خاطر روحانی بودن ایشان نبوده است. به او برنامه سپردیم چون در زمینه مباحث خانواده متخصص است و چند سالی هم به عنوان کارشناس خانواده در تلویزیون فعالیت دارد.

وی تاکید کرد: امروز دیگر نمی‌توان به سبک گذشته که مجری پخش داشتیم و صرفاً مجری پاس‌کاری می‌کرد عمل کنیم؛ ذائقه مردم عوض شده و مجری مؤلف را بیشتر می‌پسندند. بنا بر این علت انتخاب «برمایی» به عنوان کارشناس برنامه، ایام ماه مبارک رمضان بود. در وهله بعدی موضوع خانواده که ایشان تخصص دارند و سوم هویت رسانه‌ای ایشان بود؛ مجموعه این مسائل باعث شد تا او روی آنتن «دعوت» افطار شبکه یک سیما برود.

**تلویزیون به عنوان دانشگاه باید درست حرف بزند

وی در پاسخ به این سوال که چطور شد امسال به یک «دعوت» دغدغه‌مند حوزه خانواده رسیدید، خاطرنشان کرد: به خاطر اینکه ما مدت‌هاست در تلویزیون و فضاهای دیگر رسانه فقط درباره سبک زندگی ایرانی- اسلامی،  ازدواج و شروع یک زندگی حرف زدیم و هیچ‌وقت مصداقی، عملی و تجربی راجع به این مقوله مهم کاری نکردیم.  من به عنوان یک برنامه‌ساز وظیفه‌ام این است که به اتفاقات روز جامعه بپردازم. تلویزیون قرار است نهاد مطالبه‌گری باشد. من سعی کردم وظیفه رسانه‌ای خودم را انجام بدهم. البته شبکه یک هم خوشبختانه خیلی همراهی کرد. مدیران شبکه یک کاربلد هستند و آدم‌های رسانه‌ای مسلطی هستند و همیشه از طرح‌های خوب حمایت می‌کنند. هم دیدم فضای حمایتی وجود دارد و هم دغدغه شخصی‌ام بود که برنامه‌ای روی آنتن برود صرفاً برای مردم سرگرم‌کننده نباشد. تلویزیون به ذات دانشگاه است و این دانشگاه باید حرف‌های درست و کاربردی برای بیننده‌هایش داشته باشد. این تلویزیون باید با فضای روز حرف روز را درست بزند. تلویزیون قرار نیست موج‌سواری کند، بلکه تلویزیون قرار است کارهای درستی انجام دهد.

**انتخاب مجری نتیجه یک خرد جمعی بود

کشاورز در پایان درباره اینکه گفته شده مجری برنامه را شما انتخاب نکرده‌اید، گفت: انتخاب آقای برمایی نتیجه یک خرد جمعی بود. خوشحالم برنامه‌ای نبودیم که نظر یک نفر غالب باشد. هیچ‌کس در «دعوت» نظر شخصی نداد و همه اتفاقات با خروجی اتاق فکر روی آنتن رفت. تا اینجا بخش عمده‌ای از تصمیمات اتاق فکر اجرا شد چون هیچ‌کسی اینجا تنهایی تصمیم نمی‌گیرد. شاید یکی از عوامل موفقیت برنامه «دعوت» خرد جمعی است. اما این حق را از خودم سلب نکردم به عنوان تهیه‌کننده، مراقبت‌ها و مواظبت‌هایی دارم اما با عوامل کار قرار گذاشتیم همه اتفاقات با خروجی اتاق فکر اتفاق بیفتد و کمک کرد برمایی به عنوان کارشناس برنامه اتفاق خوبی را رقم بزند. خروجی که از برمایی می‌بینید نتیجه یک اتاق فکر قوی بود و خروجی شخصی نبود. در واقع  برمایی روی آنتن محمد برمایی نبود.

وی در پایان از محمد پیوندی و مجید زنی‌العابدین مدیر شبکه یک سیما برای حمایت‌هایش از این برنامه تلویزیونی قدردانی کرد. 

**روحانی مجری که از سلبریتی‌ها بیشتر مخاطب دارد

اما کارشناس مجری برنامه «دعوت» روحانی خوش برخوردی است که در برنامه‌هایش ارتباط صمیمانه‌ای با مهمانان و مخاطبان برقرار می‌کند. او علی‌رغم اکثر روحانیونی که بیشتر در برنامه‌های گفـت‌وگو محور و کارشناسی حضور پیدا می‌کنند، نشان داده در اجرای برنامه مؤلف است و می‌تواند حتی بیش از سلبریتی‌ها مخاطب جذب کند.

حجت‌الاسلام محمد برمایی که او را به عنوان کارشناس مسائل خانواده می‌شناسیم و بارها هم در برنامه‌های مختلف حضور داشته امسال تمام و کمال راهبر دوربین «دعوت» ویژه برنامه افطار شبکه یک سیما بود. او در این باره به فارس گفت: واقعیت این است از روز اول طراحی برنامه که چند روز قبل از ماه مبارک رمضان قطعی شد، فکر نمی‌کردم یکی از برنامه‌های پربیننده دم افطار باشد. دلیلم این بود که شاید در وهله اول خودم از پس این کار برنیایم و از ضعف‌های فردی خودم به لحاظ اجرا و مدیریت صحنه نگران بودم. در وهله بعدی قصه‌پردازی و دلیل سوم مخاطب جریان افطاری دوست دارد طلبه ببیند نه با این فرم و قالب! نگران بودم زاویه اتفاق بیفتد و دچار نقدهایی بشوم. و این نقدها بعداً باعث دیده نشدن برنامه بشود. الان می‌توانم به جرأت اعلام کنم که اتفاقاً برعکس شد و بعد از برنامه دوم تازه متوجه شدم قصه و روایتگری براساس موضوعات خانواده چگونه باید اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: بازخوردها جذاب است. همه می‌گویند فضای مجازی جای تحلیل نیست ولی همه از همان فضای مجازی تحلیل می‌کنند. ما در فضای مجازی صفحه رسمی خودم تا صفحه رسمی دعوت شاهد هستم از برنامه پنجم به بعد، انتقادها کمتر شده و پیشنهادها بیشتر شده است. حالا بماند که یک قشری با طلبه و روحانیت موافق نیستند و به نقدهای تکراری خودشان ادامه می‌دهند. در این مدت بارها ما را با «ماه عسل» قیاس کردند و گفتند ما شبیه «ماه عسل» هستیم ولی رفته رفته به این پی بردند حرف‌های نو و رویکردهای متنوعی داریم. در واقع متوجه شدند قصه «دعوت» متفاوت است و الان در فضای مجازی حتی مسائل خصوصی‌شان را مطرح می‌کنند و از ما کمک می‌خواهند. خیلی برایم جذاب بود جریان خیّرین جهیزیه و مباحثی از این دست فعال شدند و کلی به ما پیام دادند. اعلام کردند ما بگوییم سرمایه‌گذاری کنند تا کارهای خیر در جهت ازدواج جوانان اتفاق بیفتد. در بحث بازدارندگی و پیشگیری از آسیب‌های خانواده هم درست عمل کردیم چرا که خانمی بحث اعتیاد را در برنامه مطرح کردند و تا همین الان هنوز پیام می‌دهند که با دیدن این خانم، به این نتیجه رسیده‌ایم نباید طلاق از روی احساسات انجام شود و باید همه راه‌ها را درنظر گرفت.

 

**برای مخاطب نسخه نمی‌پیچیم

وی افزود: مخاطبین «دعوت» دیدند که مهمانان یا سوژه‌های ما صرفاً برای نسخه‌نویسی به روی آنتن نمی‌آیند و ما نگاه‌مان الگویی نیست. ما دنبال ارتقاء تاب‌آوری و درک موقعیت زندگی مخاطبین بودیم که زود تصمیم به طلاق نگیرند. یا آن‌هایی که ناامید قطعی از زندگی هستند امیدوار بشوند؛ مصداق بارز آن بیمار سرطانی که به برنامه ما آمدند و پسری که پای بیماری سرطان همسرش می‌ایستد. این یعنی تعهد و پایبندی به زندگی و تاب‌آوری که ینجا بالا می‌رود و از این بازخوردها داریم.

کارشناس برنامه «دعوت» با اشاره به اینکه تلویزیون می‌تواند یک جریان مجری متخصص و راهبردی ایجاد کند، تأکید کرد: من معتقدم تلویزیون در پنج سال اخیر یک مقدار سلبریتی زده شده  و اعتماد به نفس مدیران تلویزیون پایین آمده است. چرا که بر این باورند مخاطب به دنبال چهره و سلبریتی است در صورتیکه مخاطب ما کیفی محور است نه کمیّت محور! درست است یک جریان زردی در فضای مجازی بوده و هست و قبلاً هم در رسانه‌های مکتوب بوده است ولی آن محتوا ندارد. شما نمی‌توانید به آن نگاه‌ها تکیه کنید. این اعتماد به نفس بالا برود حتی می‌توانند از مجریان کاربلد تلویزیون یک حوزه تخصصی و کارشناسی راهبر ایجاد کنند. یعنی در واقع برخی از مجریان ما هستند که سال‌ها در حوزه خانواده تلویزیون برنامه دارند چرا این‌ها مجری راهبردی تلویزیون نشوند؟ اگر یک کارشناس می‌تواند اجرای راهبردی داشته باشد یک مجری هم می‌تواند کارشناس راهبردی باشد بدون اینکه نسخه بدهد. فقط متأسفم یک مقداری اعتماد به نفس تلویزیون پایین آمده است.

حجت‌الاسلام برمایی در پاسخ به این سوال که «دعوت»در روز اختتامیه قرار است به چه اهدافی رسیده باشد، اظهار داشت: ما پنج نقطه را هدف قرار دادیم. اول خود موضوع ازدواج که ازدواج  مبتنی بر شرایط فعلی اتفاق می‌‌افتد اگر آسان، عاقلانه و با پایداری بالا باشد. موضوع دوم دختر و پسرهای مجرد ماست که یاد بگیرند زندگی مشترک دانش می‌خواهد. یعنی کسب مهارت و دانش لازمه شروع هر زندگی است. «دعوت» فقط مهمان دعوت نمی‌کند قصه روایت می‌کند و موضوعاتی که هر روز با آن مواجه هستیم. سوم والدین؛ پدرها و مادرهایی که می‌توانند به شدت حامی خوب برای تشکیل خانواده برای زوج‌های جوان باشند. برخی از باورهای غلط را از بین ببریم و نگذاریم خرافه حولِ محور سنت‌ها را بگیرد. دنیای عصر جدید ما پُرریسک است و باید ریسک‌های آن را کم کرد. موضوع چهارم خانواده است اگر نگاهی هم به فرمایشات رهبری داشته باشید ایشان به صراحت فرموده‌اند «خانواده را از ما دارند می‌گیرند» یک جایی جلوی این آسیب‌ها باید گرفته شود. فروپاشی خانواده به عنوان یکی از مقدس‌ترین نهاد اجتماعی اتفاق می‌افتد اگر این را قبول دارید باید جلوی آن گرفته شود. تلویزیون نمی‌تواند مداخله‌گری کند اما می‌تواند جلوی طلاق‌های زود هنگام را بگیرد. نکته آخر هم بحث معنا و معنویت است. ما خیلی غافلیم و خانواده ایرانی را می‌توانیم با معنا و معنویت نجات دهیم.

**به جای شاخ‌های فضای مجازی مردم خوشبخت را نشان بدهیم

وی در پایان گفت: این روزها مد شده که پلنگ‌های فضای مجازی را نشان مردم بدهیم. به جای نشان دادن شاخ‌های اینستاگرام که فقط به دنبال بیزینس خود هستند، بیایند کیس‌های معمولی را که احساس خوشبختی در آنها زیاد است را نشان بدهیم. اینها بی‌پولی کشیده‌اند، سختی دیده‌اند، گرفتاری دارند، از زندگی هم شاکی هستند اما به دنبال حل مساله رفته‌اند و پای زندگی خود ایستاده‌اند که بسیار جذاب است.

ما در برنامه دعوا برای هیچکس نسخه نمی پیچیم و آدم‌های خوب و ارزش‌های خوب را نشان می دهیم و فکر می‌کنم برنامه دعوت در کنار ماه عسل و برنامه‌های دیگر پرمخاطب تلویزیون فرم جدیدی از روایت‌گری با رویکرد تخصصی را نشان می‌دهد که جای آن هنوز هم در تلویزیون خالی است و امیدوارم برای مردم خیر و برکت داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۳۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر ناگهانی آمار پربیننده ترین برنامه ماه رمضان تلویزیون / محفل چگونه صدرنشین شد؟

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، رسانه ملی سالهاست در ماه مبارک رمضان با تأمین و ارائه برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی برای مخاطبان سعی دارد پاسخگوی نیازهای مردم در این ایام باشد و هر ساله در پایان ماه مبارک، مرکز تحقیقات صدا و سیما رمضان بر اساس نظرسنجی‌هایی که از قشرهای مختلف مردم انجام می‌شود، پرمخاطب ترین برنامه‌های سیما را اعلام می‌کند.

بیشتر بخوانید: «زندگی پس از زندگی» و «محفل» در صدر پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون/ vod ها نرخ برنامه‌سازی را افزایش داده‌اند

امسال نیز با اتمام ماه مبارک رمضان و طبق روال سالهای گذشته، برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون به ترتیب اول(پرمخاطب ترین) تا سوم اعلام شد و برای پنجمین بار نیز، ویژه برنامه «زندگی پس از زندگی» که از شبکه چهار سیما و در ساعات نزدیک به افطار پخش می شود به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه رکورددار معرفی و کسب مقام نخست پربیننده‌ترین برای این برنامه بارها از بخش‌های خبری شبکه‌های خبری سیما نیز اعلام شد.

اما تنها پس از گذشت سه روز از اعلام رسمی این گزارش در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول سیما، مورخ شنبه ۲۵ فروردین‌ماه و گذشت یک هفته از ماه مبارک رمضان، امروز در جریان برگزاری نشست خبری تعدادی از مدیران رسانه ملی با اصحاب رسانه به طور ناگهانی این آمارها تغییر کرد و محسن شاکری نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما بر خلاف تمام نظرسنجی‌های قبلی اعلام شده، اعلام کرد:«در آخرین نوبت نظرسنجی انجام شده، «محفل» پرمخاطب‌ترین شد و در دو نظرسنجی قبلی، «زندگی پس از زندگی» در صدر بود که در آخرین نوبت، «محفل» بالا آمد و «محفل» ۲۷.۹ درصد و «زندگی پس از زندگی» ۲۷.۱ درصد مخاطب داشتند».

حال با این تغییر عجیب و ابهام برانگیز نتایج آماری، ممکن است پرسش‌هایی برای مخاطبان تلویزیون مطرح شود که:

۱- چرا نظرسنجی‌های انجام شده در سالهای گذشته پس از اعلام رسمی تغییری نداشته‌اند؟

۲- چرا پس از یک هفته از اتمام ماه رمضان و پس از اعلام رسمی قبلی (که دو روز پس از پایان رمضان و برای چندمین بار از شبکه های سیما اعلام شده بود زندگی پس از زندگی جایگاه پربیننده ترین برنامه را کسب کرده) به ناگاه این آمارها تغییر کرده؟

۳- آیا شیوه نظرسنجی‌ها در مرکز تحقیقات صدا و سیما طی یک هفته گذشته تغییر کرده است؟

۴- در مدتی که از ماه مبارک رمضان گذشته و هیچ یک از این دو برنامه پخش نمی‌شوند، قاعدتا تغییری در بینندگان و مشاهده برنامه‌ها رخ نمی‌دهد، پس آمارها چگونه تغییر کرده‌اند؟

۵- پدیدار شدن تفاوت یک شبه بین نتایج این دو برنامه(آن هم در حد دهم درصد) چگونه و بر اساس کدام نظرسنجی یا روشی صورت گرفته که از نظرسنجی قبلی درست تر است؟

۶- اگر گفته شود، «تمام نظرسنجی‌های قبلی که حین و در پایان رمضان به نفع زندگی پس از زندگی اعلام شد صحیح نبوده و نظرسنجی فعلی صحیح است» آنگاه این پرسش مطرح می‌شود که پس چه تضمین و اعتباری برای صحت دیگر نظرسنجی های مرکز تحقیقات وجود دارد؟

۷-اگر « نظرسنجی های قبلی که حین و در پایان رمضان در مورد برنامه زندگی پس از زندگی اعلام شد، درست بوده‌اند» آنگاه این پرسش مطرح می‌شود که چگونه و چرا پس از گذشت هفت روز از ماه مبارک رمضان که این دو برنامه پخش نمی‌شوند آمارگیری جدید انجام شده است؟.

حال باید دید وقتی قرار است کمتر از ۲۴ ساعت دیگر، جلسه سالانه تقدیر از برنامه‌های رمضانی امسال با حضور تهیه کنندگان برنامه‌ها و برخی مدیران در سازمان صدا و سیما برگزار شود، آیا پاسخی به مخاطبان ارائه خواهد شد؟.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1227502 برچسب‌ها سازمان صدا وسیما

دیگر خبرها

  • پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون/ از «محفل» تا «زیرخاکی»
  • تغییر ناگهانی آمار پربیننده ترین برنامه ماه رمضان تلویزیون / محفل چگونه صدرنشین شد؟
  • ماجرای جنجالی اعلام خبر فوت مجری مشهور
  • سوژه‌های «محفل» که به سلبریتی قرآنی تبدیل شدند | ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان چه بود؟
  • فضای‌ مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ ملی
  • ماجرای باردار شدن ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون
  • دعوت ۲۰ کشور دنیا از نابغه قرآنی برنامه محفل
  • از اول هم با سلبریتی‌ها مشکل نداشتیم
  • فضای‌مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ملی
  • سوژه‌های «محفل» که به سلبریتی قرآنی تبدیل شدند/ ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان چه بود؟