Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@16:27:15 GMT

نوزادان مهندسی ژنتیک شده در معرض خطر مرگ ومیر زودرس

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۳۵۵۴

نوزادان مهندسی ژنتیک شده در معرض خطر مرگ ومیر زودرس

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، سال گذشته «هی جیانکوی» دانشمند چینی با اعلام خبر تولد دو نوزاد مهندسی ژنتیک شده جهان را شگفت زده کرد. ژن‌های CCR۵ این نوزادان با کمک ابزار مهندسی ژنتیک CRISPR دستکاری شده بود. اکنون یک آزمایش ژنومی جدید که توسط دو دانشمند دانشگاه UC Berkeley انجام شده نشان می‌دهد این نوع دستکاری ژنتیک با ابزارCRISPR با خطر بالای مرگ و میر زودس در سنین بالاتر همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبلاً تحقیقات نشان داده بود یک جهش ژنتیک طبیعی در ژن CCR۵ به مقاومت در برابر ویروس اچ آی وی کمک می‌کند و تحقیقات جیانکوی نیز برای تکرار این جهش خاص در جنین انسانی انجام شده بود. در این پژوهش جهش به طور موفقیت آمیز انجام شد و تولید پروتئینی که به ابتلای سلول‌های ایمنی بدن به اچ آی وی کمک می‌کرد نیز متوقف شد.

یکی از جنجال‌های تولد نوزادان مهندسی ژنتیک شده، این واقعیت بود که تبعات وسیع چنین جهشی نامشخص بود. مطالعات پیشین نشان داده بود هرچند چنین جهشی با ویروس ایدز مقابله می‌کند اما سبب می‌شود افراد در برابر آنفلونزا و ویروس «‌West Nile‌Z» آسیب پذیر تر شوند.

«راسموس نیلسن» مؤلف ارشد تحقیق جدید و «شینهو وی» برای درک بهتر انشعاب وسیع‌تر جهش ژنتیک CCR۵، بیش از ۴۰۰ هزار سابقه ژنومیک در UK Biobank را اسکن و بررسی کردند. تحقیقات آنان نشان داد افرادی با دونسخه جهش یافته از ژن مذکور ۲۱ درصد بیشتر از افرادی با یک نسخه جهش یافته ژن CCR۵ احتمال دارد قبل از سن ۷۶ سالگی فوت کنند.

یکی دیگر از نشانه‌هایی که حاکی از افزایش احتمال مرگ و میر پس از جهش ژنتیک CCR۵، این واقعیت بود که سوابق تعداد کمتری از افراد با جهش ژنتیک مذکور در مخازن اطلاعاتی Biobank بود. متوسط سن ثبت سوابق در UK Biobank حدود ۵۶ سال است. این روند نشان می‌دهد کاهش نرخ ثبت سوابق مربوط به جهش ژنتیک CCR۵ احتمالاً با نرخ بالاتر مرگ و میر همراه است.

این تحقیق در نشریه Nature medicine منتشر شده است.

کد خبر 4633187

منبع: مهر

کلیدواژه: مهندسی ژنتیک نوزاد مرگ و میر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۳۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم

زایمان سزارین به دلیل مشکلاتی که منشاء مادری یا جنینی دارند در زمان طبیعی آن ۳۹ هفته و دو روز انجام می‌شود ولی اگر نوزاد به بهانه تاریخ رند زودتر از موعد معمول یعنی در ۳۷ یا ۳۸ هفتگی به دنیا بیاید، نارس است و در بیشتر موارد در بخش‌های ویژه تحت مراقبت قرامی‌گیرد.

این نوزادان جانشان در خطر است و در صورت بستری در بخش‌های ویژه نوزادان علاوه بر دریافت دارو، احتمال ایجاد مشکلاتی در سیستم مغز و اعصاب و بیماری‌های تنفسی و خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها وچود داشته و فرآیند رشد این نوزادان هم دچار اختلال می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • معماری و شهرسازی، آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است 
  • بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در دنیا
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • با یک آپارتاید علمی از سوی کشور‌های غربی مواجه هستیم
  • متاسفانه با یک آپارتاید علمی از سوی کشورهای غربی مواجهیم
  • تاکید بر تعاملات بین المللی ایران در حوزه علمی فناوری با دانشگاه‌های جهان
  • با این ورزش‌ها از مرگ زودرس نجات پیدا می‌کنید
  • با خیال جمع به چای و قهوه‌تان شکر بزنید