Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-19@10:43:23 GMT

چقدر زکات فطره پرداخت کنیم + نظرات ۱۰ مرجع تقلید

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۵۴۷۲

چقدر زکات فطره پرداخت کنیم + نظرات ۱۰ مرجع تقلید

 

خبرگزاری تسنیم: در آستانه عید سعید فطر، آیات عظام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، سبحانی، جوادی آملی و سیستانی با صدور اطلاعیه‌ای میزان زکات فطریه را برای مؤمنان روزه‌دار اعلام کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای:

طبق اعلام دفتر مقام معظم رهبری آیت‌الله سید علی خامنه‌ای مبلغ زکات فطره برای سال 1398 حداقل 8 هزار تومان مانند سال گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به‌عنوان طعام محسوب می‌شوند. بر اساس محاسبات صورت گرفته میزان زکات فطره برای یک نفر با محاسبه‌ سه کیلو گندم، 8000 تومان است و پرداخت این مبلغ به‌عنوان فطریه کفایت می‌کند. اما هم‌وطنان می‌توانند با توجه به برنجی که مصرف می‌کنند، سه کیلو از آن یا معادل قیمت آن را به‌عنوان فطریه بپردازند. البته درهرصورت پرداخت حداقل 8000 تومان برای هر نفر کفایت می‌کند.

بر اساس اعلام دفتر مقام معظم رهبری، مبلغ کفاره‌ یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ 2500 تومان و کفاره‌ یک روز قضای روزه‌ عمدی، مبلغ 150 هزار تومان است.

آیت‌الله مکارم شیرازی:

بر اساس اعلام آیت‌الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ 9 هزار تومان(9000 تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج خارجی، مبلغ 24 هزار تومان (24000 تومان) و برنج داخلی، مبلغ 60 هزار تومان (60000 تومان) اعلام‌شده است. مردم در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ 3 هزار تومان (3000 تومان) است که باید به‌صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ 180 هزار تومان (180000 تومان) است.

آیت‌الله نوری همدانی:

اعلام مبلغ زکات فطره از سوی آیت‌الله نوری همدانی بر اساس قوت غالب گندم برای هر نفر 9000 تومان در نظر گرفته‌شده است.

و برای کسانی که می‌خواهند قیمت برنج را پرداخت نمایند ، برنج داخلی حدود 60000 تومان و خارجی حدود 24000تومان برای هر نفر است، اما با توجه به تفاوت قیمت در مناطق مختلف به همان قیمت منطقه‌ای محاسبه گردد.

کفاره در روزه غیر عمد روزانه 2500 تومان و کفاره در روزه عمدی روزانه 150000 تومان است.

آیت‌الله شبیری زنجانی:

دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ 10 هزارتویمان را بابت فطریه هر نفر به‌حساب قیمت گندم تعیین کرده است.

در اطلاعیه این دفتر آمده است: با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.
کفاره افطار غیرعمدی برای هرروز، یک مد طعام (حدود 900گرم به حساب گندم) است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد. بر این اساس، دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ 2500تومان را برای کفاره افطار غیرعمدی و مبلغ 150 هزار تومان را برای افطار عمدی هرروز تعیین کرده است.

موارد مصرف زکات فطره با موارد مصرف زکات مال تفاوتی ندارد؛ هرچند احتیاط مستحب آن است که فقط به فقرای شیعه بلکه فقط به مساکین (یعنی فقرای به‌شدت نیازمند) پرداخت شود.
کسی که نماز عید فطر می‌خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد ولی اگر نماز عید نمی‌خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد.. .

آیت‌الله صافی گلپایگانی:

مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (3 کیلوگرم) گندم یا برنج را به‌عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود 750 گرم) طعام مثل گندم است.

کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود 750 گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.

آیت‌الله علوی گرگانی

زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب (برای هر نفر سه کیلو) گندم مبلغ 9 هزار تومان، برنج خارجی قیمت متوسط مبلغ 24 هزار تومان، برنج ایرانی مبلغ 60 هزار تومان است. مردم در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند. کفاره روزه غیر عمد (هر روز) مبلغ 2500 هزار تومان است که باید به‌ صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد (هر روز) مبلغ 300 هزار تومان است. 

آیت‌الله وحید خرسانی:

دفتر آیت‌الله وحید خراسانی نیز میزان زکات فطره ازنظر این مرجع تقلید را قوت غالب و گندم برای هر نفر 12 هزار تومان و کفاره 3هزار تومان و کفاره عمد 180 هزار تومان اعلام کرده است.

آیت‌الله سبحانی:

زکات فطره امسال طبق نظر آیت‌الله سبحانی برابر با 9 هزار تومان (معادل 3 کیلوگرم گندم) اعلام‌شده است.

آیت‌الله جوادی آملی:

میزان زکات فطره از سوی آیت‌الله جوادی آملی قوت غالب عمده خوراکی در منطقه مربوطه و کفاره برای هر روز 3هزار تومان و کفاره عمد180هزار تومان اعلام‌شده است.

آیت‌الله سیستانی:

میزان فطره از سوی آیت‌الله سیستانی، قوت شایع گندم 9 هزار تومان، کفاره روزه غیر عمد 3هزار تومان، و کفاره عمد 180 هزار تومان اعلام‌شده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: میزان فطره مرجع تقلید زکات فطره مراجع تقلید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۵۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۵ میلیارد تومان زکات توسط مردم استان فارس

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) فارس از پرداخت بیش از ۱۵ میلیارد تومان زکات فطره و کفارات در استان فارس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان، یوسف علوی اظهار کرد: تاکنون ۱۵ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان زکات فطره و کفارات توسط مردم فارس پرداخت و در دبیر خانه شورای زکات استان به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه تمام زکات جمع‌آوری شده در همان محل به مصارف معیشتی نیازمندان می‌رسد، افزود: زکات جمع‌آوری شده به حساب خانوارهای نیازمند پرداخت شده است.

معاون کمیته امداد فارس با اشاره به میزان فطریه جمع‌آوری شده توسط شورای زکات استان، تصریح کرد: تاکنون در استان سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فطریه عام، سادات و کفارات به صورت نقد، شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان توسط مراکز نیکوکاری، شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک‌های مردمی به صورت مستقیم و ۴۳۰ میلیون تومان از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان مستقر در نانوایی‌های سطح استان (نانینو) جمع‌آوری شده و در همان روز به حساب نیازمندان واریز شده است.

کد خبر 745388

دیگر خبرها

  • آیت‌الله سبحانی: منابع مادی مثل نفت صرف هزینه‌های جاری نشود
  • جمع آوری ۴۴ میلیارد تومان زکات فطریه در لرستان
  • ۳۵۰ میلیارد ریال زکات فطریه در خوزستان پرداخت شد
  • پرداخت ۳۵۰ میلیارد ریال زکات فطریه در خوزستان
  • پرداخت ۱۵ میلیارد تومان زکات در فارس
  • ‌پرداخت ۱۵ میلیارد تومان زکات توسط مردم فارس
  • پرداخت ۱۵ میلیارد تومان زکات توسط مردم استان فارس
  • آیت‌الله نوری همدانی: در مقابل دشمن متحد و همراه رهبر باشید
  • پرداخت ۴۲ میلیارد تومان زکات فطریه و کفاره به کمیته
  • چگونه فطریه و کفاره خود را به دست نیازمندان واقعی برسانیم؟