Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-19@22:59:59 GMT

روایت زندگی ششمین شهید محراب

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۶۱۶۱

شهید آیت‌الله احسان‌بخش در سال ۱۳۰۹ برابر با ۱۳۴۹ هـجری قمری دریکی از روستاهای توابع رشت، دیده به جهان گشود و پس از یک‌عمر تلاش علمی و فرهنگی و تحمل نزدیک به ۲۰ سال رنج جراحت ترور، سرانجام در ۱۴ خرداد ۱۳۸۰ هجری شمسی در سن ۷۱ سالگی آسمانی شد.به گزارش بلاغ،حضرت آیت‌الله شهید شیخ صادق احسان‌بخش در سال ۱۳۰۹ برابر با ۱۳۴۹ هـجری قمری دریکی از روستاهای توابع رشت، دیده به جهان گشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدرشان حاج غلامرضا به کشاورزی، دامداری و ماهی‌فروشی مشغول بود، مادرش سیده زینب نیز خانه‌دار بود و قرآن، ادبیات فارسی و دروس ابتدایی را در مکتب‌خانه زادگاهش فراگرفت.

شیخ صادق سپس در سال ۱۳۲۳ هـجری شمسی، در ۱۴ سالگی با تشویق پدر، وارد حوزه علمیه رشت شد.

وی در مدت سه سال، ادبیات عرب، منطق و فقه را نزد استادانی مانند شیخ علی علم‌الهدی، شیخ کاظم صادقی، شیخ ابوطالب مدرسی و سید محمدحسن بحرالعلوم فراگرفت.

آیت‌الله احسان‌بخش در سال ۱۳۲۷ هـجری شمسی، برای تکمیل تحصیلات به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد.

وی در قم، دروس سطح را در محضر حضرات آیات شهید محمد صدوقی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، حسین نوری همدانی و سید محمدحسین طباطبایی آموخت.

او سپس از سال ۱۳۳۱ هـجری شمسی به بعد در درس خارج فقه و اصول آیت‌الله سید حسین بروجردی و درس خارج اصول امام خمینی شرکت کرد.

آیت‌الله احسان‌بخش همچنین از درس خارج آیات عظام سید محمدرضا گلپایگانی، سید کاظم شریعتمداری و سید مرتضی لنگرودی بهره‌ها برد.

وی به تحصیلات دانشگاهی نیز علاقه‌مند بود و به همین دلیل، در سال ۱۳۳۲ هـجری شمسی هم‌زمان با تحصیل در حوزه علمیه قم، در رشته الهیات در دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و در سال ۱۳۳۵ هـجری شمسی با درجه کارشناسی، فارغ‌التحصیل شد.

موضوع رساله دانشگاهی ایشان «علل پیدایش خوارج» بود که بعدها به‌صورت کتاب و در سه جلد منتشر شد.

آیت‌الله احسان‌بخش در سال ۱۳۴۰ هـ. ش، به دعوت یکی از دوستانش، راهی رشت شد و در آنجا، دبستان و دبیرستان «دین و دانش» را بنیان نهاد و آن را به پایگاهی برای پرورش و ارشاد کودکان و جوانان تبدیل کرد.

وی همچنین در مسجد «چین چیان» به اقامه نماز جماعت و سخنرانی می‌پرداخت و از سال ۱۳۴۰ هـجری شمسی به‌عنوان نماینده امام خمینی، به ترویج اندیشه‌های ایشان در گیلان پرداخت.

وی در طول سال‌های ۵۶ و ۵۷، رهبری مردم گیلان در مبارزه بر ضد رژیم پهلوی را عهده‌دار بود و به همین دلیل ساواک چندین بار او را احضار و برای دو سال، ممنوع المنبر کرد.

آیت‌الله احسان‌بخش در شمار کسانی است که در سال ۵۷، نامه خلع شاه از سلطنت را امضا کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت کمیته‌های انقلاب اسلامی را در استان گیلان عهده‌دار شد.

او به سامان‌دهی اداره‌ها و نهادهای تازه تأسیس در منطقه پرداخت و در سال ۱۳۵۹ هجری شمسی، از سوی امام خمینی به سمت امام‌جمعه شهر رشت منصوب شد.

آیت‌الله احسان‌بخش با آغاز جنگ تحمیلی، در سازمان‌دهی نیروها و کمک‌های مردمی برای اعزام به جبهه‌های جنگ، نقش فعال داشت و خود نیز بارها در خطوط مقدم جبهه‌ها حضور یافت.

آیت‌الله احسان‌بخش در نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز از طرف مردم به‌عنوان نماینده مردم گیلان برگزیده شد.

وی در ۲۶ فروردین سال 1361، به دلیل روشنگری‌هایش در بین مردم منطقه و مبارزه با تبلیغ‌های منفی منافقان، توسط گروهک‌ منافقین ترور شد، در این حادثه، وی از ناحیه پا، به‌شدت آسیب دید، در حدی که تا آخر عمر نتوانست بدون عصا حرکت کند.

آیت‌الله احسان‌بخش پس از یک‌عمر تلاش علمی و فرهنگی و تحمل نزدیک به ۲۰ سال رنج جراحتی که در ترور ناکام منافقان به ایشان واردشده بود، سرانجام در ۱۴ خرداد ۱۳۸۰ هجری شمسی برابر با ۱۱ ربیع‌الاول ۱۴۲۲ هجری قمری در ۷۱ سالگی در بیمارستان ساسان تهران آسمانی شد.

پیکر پاک و مطهر ششمین شهید محراب، شهید آیت‌الله احسان‌بخش پس از تشییع باشکوه مردم رشت، در محوطه مصلای امام خمینی (ره) شهرستان رشت به خاک سپرده شد.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۶۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی رایانه‌ای «۶۴۱۰ روز بی‌آینه» و روایت اسارت شهید حسین لشگری

به گزارش خبرنگار مهر، بازی رایانه‌ای ۶۴۱۰ روز بی آینه؛ روایتی از کابوس‌های ۱۸ سال اسارت قهرمانی از دوران دفاع مقدس است؛ قهرمانی که ۶۴۱۰ روز را در زندان‌های رژیم بعث عراق گذراند.

شهید «امیر سرلشگر خلبان حسین لشگری» نامی شناخته شده برای همه ماست. قهرمانی ملی از دوران دفاع مقدس که رکورد طولانی‌ترین دوره اسارت در زندان‌های بعثی را داشت و ملقب به سیدالاسرای ایران شد.

به انگیزه روز ۲۹ فروردین که در تقویم رسمی کشور ما به اسم روز ارتش جهوری اسلامی نامگذاری شده است، نگاهی کرده‌ایم به بازی «۶۴۱۰ روز بی‌آینه» که با موضوع شهید سرلشگر حسین لشگری و در مرکز تولید محتوا مجازی نیروی هوایی ارتش ساخته شده‌است.

مرکز تولید محتوا مجازی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با هدف معرفی قهرمانان نیروی هوایی، بازنمایی وقایع دوران دفاع مقدس و نقش ارتش جهوری اسلامی در این دوران برای نسل جوان جامعه، از سال ۹۴ تولید بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای را در فعالیت‌های فرهنگی خود قرار داد.

این مرکز که بازی‌های «شکارچی ۱و۲»، «صاعقه»، «خلبان کوچولو»، «سرباز قهرمان» را طی سال‌های گذشته تولید و منتشر کرده است در سال ۱۴۰۲ نیز از بازی کامپیوتری ۶۴۱۰ را رونمایی کرد. بازی «۶۴۱۰ روز بی‌آینه» در حقیقت براساس تعداد روزهای اسارت شهید لشکری نام‌گذاری شده است.

شهید سرلشگر حسین لشگر از شهدای بزرگ خانواده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی است که ۱۸ سال در اسارت عراق بود و ۱۰ سال در سلول انفرادی زندگی کرد. داستان این بازی از آنجا شکل گرفت که براساس خاطرات خودنوشت شهید لشگری، او تا روزهای آخر منتهی به شهادتش از کابوس اتفاقات دوران اسارت رنج می‌برد و مرتب کابوس می‌دید. این امر دستاویز خط داستانی این بازی شد تا براساس آن بخشی از کابوس‌های شهید حسین لشگری در قالب یک بازی در اختیار کاربران قرار گیرد.

داستان بازی درباره قهرمان بزرگ ایران شهید حسین لشکری است که برای بررسی حرکت‌های عجیب عراقی‌ها در مرز عراق به مأموریت فرستاده می‌شود. پس از برخورد موشک عراقی‌ها به هواپیمای او، حسین درون یک جنگل تاریک مرموز سقوط می‌کند.

در حقیقت بازی ۶۴۱۰ روز بی‌آینه، روایت داستانی کوتاه در ژانر Walking Simulator یا شبیه‌ساز راه‌رفتن اول شخص است که گیمر با المان‌های ترس روانشناختی و روایت شهودی-کلامی مواجه می‌شود.

کاربر در این بازی وارد کابوس شهید حسین لشکری می‌شود و آنجا نه خبری از سلاح است و نه دشمن. در واقع مخاطب بازی مسیر ذهنی این شهید را طبق یک توالی تاریخی طی می‌کند. کاربر در این مسیر دوران اسارت او تا لحظه آزادی را در چند مرحله جداگانه طی می‌کند.

مخاطب بازی برای گروه سنی بالای ۱۸ سال و مدت زمان بازی ۴۰ دقیقه است. این بازی در ژانر ماجرایی طراحی شده و نصب آن برای مخاطبان رایگان است.

بازی ۶۴۱۰ روز بی‌آینه، در نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر نیز به‌عنوان بهترین بازی اقتباسی مورد تقدیر هیأت داوران قرار گرفت.

کد خبر 6080589 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • نگاهی به فیلم سینمایی آسمان غرب/روایت ارتشی از جنگ
  • روایت شهادت شهید فرهمند در جبهه غرب کشور
  • روایت فتح‌الله زاده از ورود به جهنم با دست‌های بسته
  • روایت خط حزب‌الله از «شب قدر غرب آسیا» +دانلود
  • پیام تسلیت منتخب مردم استان در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری به مناسبت عروج محمد کیانی
  • روایت زندگی شهید حسین نیا از زبان خانواده شهید
  • روایت زندگی شهدا از نگاه مستندسازان رادیویی
  • بازی رایانه‌ای «۶۴۱۰ روز بی‌آینه» و روایت اسارت شهید حسین لشگری
  • بانوی مرگ مغزی به هفت بیمار زندگی دوباره بخشید
  • ببینید | روایت رفیق دوست از درخواست موشکی ایران از سوریه و لیبی؛ نقش آیت‌الله هاشمی چه بود؟