Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-19@04:10:23 GMT

روغن زیتون ۱۵ هزار تومانی سمی و خطرناک است

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۶۵۷۱

 براساس آخرین آمار، واردات روغن زیتون به سبب نوسان نرخ ارز و حذف واردات روغن زیتون از گروه یک کالایی، ۶۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نادر جلالت عضو سابق شورای ملی زیتون از کاهش واردات روغن زیتون خبر داد و گفت: براساس آمار و اطلاعات گرفته شده از واردکنندگان، واردات روغن زیتون به سبب نوسان نرخ ارز و حذف واردات روغن زیتون از گروه یک کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با انتقاد از عرضه روغن زیتون با نرخ ۱۵ هزارتومان در سایت‌های اینترنتی افزود: با توجه به آنکه روغن پومیس (تفاله روغن زیتون) به سهولت در سایت‌های اینترنتی خرید و فروش می‌شود، حال جای این سوال مطرح است که چرا دستگاه‌های نظارتی از فعالیت متقلبان که سلامت افراد را نشانه گرفته است، جلوگیری نمی‌کنند؟

جلالت ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر شیشه روغن زیتون بالای ۹۰ هزار تومان است و فروش روغن زیتون با نرخ ۱۵ هزار تومان سمی خطرناک است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قاچاق روغن زیتون صرفه اقتصادی ندارد، بیان کرد: در حال حاضر، قاچاقچیان به سبب افزایش قیمت روغن زیتون ناشی از نوسان نرخ ارز، تنها اقدام به قاچاق روغن پومیس و روغن‌های فاسد و تقلبی می‌کنند که عرضه آن در بازار، سلامت افراد را به مخاطره می‌اندازد.

وی سرانه مصرف کنونی روغن زیتون در کشور را ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم اعلام کرد و گفت: این در حالی است که متوسط سرانه جهانی روغن زیتون ۵۰۰ گرم و در برخی کشورها ۱۸ تا ۲۴ کیلوگرم است.

جلالت درباره آخرین وضعیت تولید زیتون بیان کرد: طبق بررسی‌های میدانی گل دهی درختان زیتون خوب است، اما آمار دقیق تولید را وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر باید اعلام کند.

عضو سابق شورای ملی زیتون در پایان درباره تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی تصریح کرد: افراد در هنگام خرید ابتدا در صورت نوشتن کلمه پومیس از خرید اجتناب کنند یا از طریق تست چشایی روغن زیتون اصلی از تقلبی را تشخیص دهند به طوریکه یک قاشق روغن زیتون را در دهان بچرخانند و با هوا قورت دهند، در صورتی که ابتدا انتهای گلو را سوزاند و پس از یک دقیقه تندی و تیزی از بین رفت و احساس ماسیدگی در دهان ایجاد نشد، روغن زیتون اصل است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۶۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مزایای احداث باغ در اراضی شیبدار چیست؟

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ کارشناسان می‌گویند: راهکار درمان پیشگیری از فرسایش خاک در استان ارتقای پوشش گیاهی و توسعه کشاورزی حفاظتی است.

برای این منظور، احداث باغ در اراضی شیبدار در استان گلستان همچنان ادامه دارد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی در این باره گفت: با توجه به شرایط اقلیمی موجود و درجه حرارت مناسب در اکثر مناطق استان، فرصت احداث باغ در اراضی شیبدار تا پیش از گرم شدن هوا وجود دارد.

نوید رضا فرهانی افزود: متقاضیان احداث باغ در این عرصه‌ها می‌توانند با حضور در مراکز جهادکشاورزی شهرستان و ارائه درخواست خود، از مزایای طرح کشت درختان مثمر در اراضی شیبدار، شامل دریافت نهال زیتون و کشت رایگان بهره‌مند شوند.

امین منوچهری، یکی از صاحبان اراضی شیبدار در این باره گفت: در روستای سید میران صاحب ۶ و نیم هکتار زمین شیبدار هستم که در سال ۹۸ هزار اصله نهال زیتون شناسه دار از جهادکشاورزی دریافت کردم.

او ادامه داد: پارسال از این باغ زیتون، حدود یک تُن محصول برداشت کردم.

خرید تضمینی، اخذ مجوز برای فرآوری محصول از جمله روغن کشی و کنسرو برای محصول زیتون از جمله خواسته‌های آقای منوچهری بود.

محمد مقصودلو، کارشناس مدیریت باغبانی نیز گفت: از ابتدای شروع طرح در اوایل بهمن تاکنون بیش از ۲۰ هزار اصله نهال رایگان یا یارانه دار شامل گونه‌های مختلف زیتون، گردوی پیوندی، انار، انجیر و بادام به منظور مشارکت در احداث باغ با باغداران دارای عرصه در مناطق شیبدار توزیع شده است.

او افزود: در احداث باغات زیتون، علاوه بر توزیع نهال رایگان، کاشت درختان نیز با استفاده از اعتبارات دولتی طرح، رایگان انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید انواع لنت ترمز + نکات مهم و ضروری
  • آمار جدید از ورود خودروهای وارداتی به کشور | وزیر صنعت: مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند؛ سرعت تحویل به زودی افزایش می‌یابد
  • قیمت پیشنهادی آپارتمان در منطقه ۵ تهران
  • طرز تهیه کباب لاهماجون، خوشمزه‌ترین کباب ترکی
  • کمبودی در تولید و توزیع روغن نباتی وجود ندارد
  • طلب ۳۵۰ میلیون یورویی صنعت روغن نباتی از دولت
  • مزایای احداث باغ در اراضی شیبدار چیست؟
  • سه روغن طبیعی برای تسریع رشد مو را بشناسید
  • سه روغن طبیعی برای تسریع رشد مو
  • پشت‌پرده واردات ۶۰۰ هزار لپ‌تاپ به ایران