Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@14:27:31 GMT

قطب اصلی کشاورزی کشور رو به سوی استقلال و اشتغال + فیلم

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۷۳۹۶

قطب اصلی کشاورزی کشور رو به سوی استقلال و اشتغال + فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، از دیرباز تا کنون، همواره کشاورزی، یکی از مهم‌ترین و فراوان‌ترین مشاغل استان خوزستان بوده و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای این استان، شرایط و بستر مطلوب و مناسبی را برای گسترش و پیشرفت کشاورزی فراهم کرده است.

تولید انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی، صادرات گسترده به داخل و خارج از کشور و همین طور ایستادن در مقام اولین تولید کننده بسیاری از محصولات، از جمله توانمندی‌های بالای استان خوزستان در بخش کشاورزی و زراعت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید بیش از ۱۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان خوزستان

کیخسرو چنگلوائی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  گفت: تعداد زیادی از تولیدات استان ما، ملی محور است. یعنی نه تنها مواد و محصولات کشاورزی مورد نیاز استان را تامین می‌کنیم، بلکه نقش مهمی در تامین امنیت غذایی و محصولات کشاورزی سایر هموطنان عزیزمان در سراسر کشور داریم. ما الان در جایگاهی قرار داریم که بیش از ۱۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی، دامی و شیلاتی در استان ما تولید می‌شود و از این جهت استان اول در کشور هستیم.

وی افزود: سالانه ۱۳۸ نوع محصول زراعی و باغی در کشور ما کشت می‌شود که حدود ۱۸ درصد از محصولات زراعی کشور و ۱۰ درصد از محصولات شیلاتی و همین طور ۱۳/۳ درصد از کل محصولات یعنی زراعی، باغی، دامی و شیلاتی در استان خوزستان تولید می‌شود.

 

خوزستان، مقام اول تولید گندم، گل مریم و گل رز در کشور

چنگلوائی بیان کرد: در زمینه تولید گندم، استان ما توانست ۷ سال پیاپی مقام اول را کسب کند و به این ترتیب اولین تولید کننده گندم و خرید تضمینی آن در کشور، خوزستان است و سالانه برای ۱۲ میلیون نفر گندم تولید می‌کند. شکر هم از دیگر محصولات اساسی است که قسمت عمده آن در خوزستان تولید می‌شود. ۴۵ درصد از شکر تولید شده در کشور در این استان تولید می‌شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: ۳۸ درصد از ذرت دانه‌ای کشور و سالانه بیش از ۳۳ درصد از صادرات خرمای کشور دراین  استان انجام شده و سومین تولید کننده خرمای کشور هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: در زمینه سایر محصولات از جمله؛ سبزی و صیفی جات ما با ۳/۲ میلیون تن تولید سالیانه، مقام دوم و در زمینه تولید گل مریم و رز مقام اول کشور را داریم. همین طور در زمینه تولید گل نرگس، خوزستان بعد از استان فارس مقام دوم را در کشور دارد.

تولید ۲۷ میلیون تن محصول کشاورزی در سال ۱۴۰۴

وی با اشاره به این که عوامل بسیاری در دست یابی خوزستان به چنین جایگاهی نقش داشته اند اذعان داشت: منابع آب موجود در استان، اراضی حاصل خیز، تنوع اقلیمی، دانش فنی، وجود دانشگاه‌های کشاورزی و مراکز تحقیقاتی پنج گانه، تلاش کشاورزان آگاه و همکاران دلسوز و همین طور توجه دولت در زمینه تامین اعتبار برای کار‌های زیربنایی از دلایل تاثیرگذاری هستند که استان خوزستان را به چنین جایگاه مهمی در تولید محصولات کشاورزی رسانده اند.

کیخسرو چنگلوائی اظهار کرد: با تدابیر و تلاش‌های صورت گرفته، برنامه‌ای را تعریف کرده ایم که طبق آن امید داریم در افق ۱۴۰۴ آمار تولید ۱۶ میلیون تن محصولات کشاورزی را به حداقل ۲۷ میلیون تن برسانیم.

عوامل موثر در افزایش تولید

وی بیان داشت: عواملی مانند کار‌های آموزشی صورت گرفته، نظارت‌های فنی، اصرار بر بهبود مدیریت زراعی، برداشت به موقع، تحویل کافی و با کیفیت نهاده ها، خرید تضمینی و توسعه صنعت بیمه کمک کرده اند که افزایش بهره وری و درنهایت افزایش عملکرد در واحد سطح و افزایش تولید را داشته باشیم.

چنگلوائی  گفت: با انجام کار‌های زیربنایی در سطح فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، ۲۵۰ هزار هکتار از آن با گرفتن ۱/۵میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری و پیگیری‌های رئیس جمهور، یکپارچه سازی شد و کانال‌های آبیاری احداث و زهکش زیر زمینی ایجاد شد.  در بعضی از این اراضی از عملکرد ۶۰۰ کیلوگرم به حتی ۶ تن هم رسیدیم و مهاجرت معکوس اتفاق افتاد.

بیش از ۲ برابر متوسط کشوری تولید داریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار داشت: در سال ۹۲ کل گندمی که از کشاورزان خریداری کردیم ۹۶۲ هزار تن بود که در سال ۹۶ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید. در سال ۹۲، حدود ۴۰۰ میلیارد به کشاورزان پرداخت شد که این میزان در سال ۹۶ به یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

این مقام مسئول بیان کرد: سرانه تولید محصولات کشاورزی استان ما ۳ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم و متوسط سرانه تولید کشور یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم است. یعنی ما در حال حاضر بیش از ۲ برابر متوسط کشوری تولید داریم.

برخورداری از پایداری و افزایش روند تولید

کیخسرو چنگلوائی افزود: در زمینه کارایی مصرف آب هم کار‌های خوبی صورت گرفته و در حال حاضر با این که متوسط بهره وری یا کارایی مصرف آب در کشور یک هزار و ۳۲۰ گرم است، ولی این مقدار در استان ما به یک هزار و ۵۲۵ گرم رسیده است.

وی تصریح کرد: انجام کار‌های زیر بنایی، بهبود و اصلاح خاک، تامین آب مطمئن، استفاده از بذور اصلاح و گواهی شده، نظارت فنی همکاران در مراحل کاشت، داشت و برداشت، مدیریت به موقع عوامل زیان رسان، مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، مدیریت آبیاری و تغذیه مناسب باعث شده اند که در کلیه محصولات بتوانیم علاوه بر پایداری تولید، روند افزایش آن را هم داشته باشیم.

۱۱ میلیون تن صادرات استان خوزستان به خارج از کشور

مجید قنادان، صاحب یکی از مجموعه‌های صنایع غذایی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  اذعان داشت: ما هویج، خیار، بادنجان، کلم، گل کلم، گوجه، پیاز، سیب زمینی، قارچ و لوبیا را از کشاورزان استان خریداری می‌کنیم که میزان خرید هر کدام در سال به این صورت است: هویج ۳۸۰ هزار تن، خیار ۴۵۰ هزار تن، بادنجان ۳۰۰هزار تن، کلم یک صد هزار تن، گل کلم ۶۰۰ هزار تن، گوجه یک صد و ۵۰ میلیون تن، پیاز یک صد و ۵۰ تن، سیب زمینی یک صد تن و قارچ یک هزار و ۵۰۰ تن.

وی اظهار کرد: در مجموع میزان محصولاتی که از استان خریداری می‌کنیم ۵ میلیون و یک صد تن است و تقریبا حدود ۱۱ میلیون تن صادرات به اکثر کشور‌های آسیا مثل عراق، عمان، قطر، کویت و همین طور کل اروپا، کانادا و برخی کشور‌های آمریکا داریم.

 

نقش تولیدات و صادرات در اقتصاد استان خوزستان

ایرج بادپیما، کارشناس کشاورزی در خصوص نقش تولیدات و صادرات کشاورزی در اقتصاد شهر‌های استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  گفت: پویایی صادرات محصولات کشاورزی باعث ایجاد گردش مالی مناسب و تولید ثروت در شهر‌های استان خواهد شد. وجود زیر ساخت‌های تولید محصولات و شرایط مناسب چهار فصل کشت در خوزستان در صورت وجود زمینه مناسب صادرات و وجود قیمت مناسب خرید و تقاضای مناسب جهت تولیدات، می‌تواند باعث شکوفایی هر چه بیشتر شهر‌های استان شود.

برای افزایش صادرات چه باید کرد؟

وی با تاکید بر این که افزایش صادرات نیازمند برنامه ریزی و تلاش است، افزود: تامین زیر ساخت‌های مورد نیاز از قبیل پایانه‌های صادرات، مراکز جمع آوری محصولات کشاورزی، ایجاد بازارچه‌های صادراتی در محل‌های مختلف استان جهت دسترسی نزدیک کلیه شهرستان‌ها به بازار صادرات، تامین نهاده‌های مورد نیاز تولید اقلام صادراتی از قبیل بذور مقلوب صادرات، کود‌های ارگانیک و ... از عوامل تاثیرگذار در افزایش صادرات هستند.

برای افزایش تولید چه باید کرد؟

بادپیما بیان کرد: برای افزایش تولید محصولات شرایطی لازم است که تامین نهاده‌های مناسب، ورود تکنولوژی‌های نوین به مزارع، اعطای تسهیلات کم بهره جهت تامین ماشین آلات به منظور استفاده از تکنولوژی‌های نو، اعطای تسهیلات بلاعوض و یا کم بهره بلند مدت جهت روش‌های نوین آبیاری، بهره گیری از یافته‌هایی جدید علمی و معرفی ارقام مطلوب و پر بازده به فرآیند تولید، از جمله این شرایط هستند.

برداشت رضایت بخش بود

علی طالبی، یکی از کشاورزان استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  اظهار داشت: الحمدالله امسال برداشت محصولات در وضعیت خوبی بوده و نسبت به سال گذشته از کیفیت بالایی برخوردار بوده اند.

وی تصریح کرد: با اینکه در سال گذشته بارندگی کم و درنتیجه کم آبی زیادی داشتیم، ولی با مدیریت و توصیه‌هایی که کارشناس‌های کشاورزی داشتند اوضاع را کنترل کردیم و خدا را شکر برداشت خوب و راضی کننده‌ای داشتیم.

توانمندی‌های فراوانی که خوزستان در حوزه کشاورزی و زراعت دارد در کمتر استانی از کشور به چشم می‌خورد. ظرفیت‌های بالایی که برای شکوفا شدن تنها به برنامه ریزی و توجه بیشتر نیاز دارند. تعداد زیادی از مردم خوزستان، کشاورز هستند و از راه کشاورزی امنیت غذایی خود و ما را تامین می‌کنند. از این رو و با توجه به نکته‌های گفته شده در بالا، اهتمام به بخش کشاورزی و تلاش برای توسعه و پیشرفت در آن، تاثیر فراوانی دراقتصاد و اشتغال استان دارد.

امید است مسئولان و کشاورزان عزیز با تلاش در جهت همگام شدن با فناوری‌های نوین و استفاده از آن‌ها در جهت افزایش تولید و بهره وری، گامی محکم‌تر و بلندتر برای توسعه کشاورزی استان بردارند و همواره شاهد پیشرفت استان در زمینه تولیدات و صادرات محصولات کشاورزی باشیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


گزارش از سمانه برون

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۷۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

ایسنا/فارس استاندار فارس بر ضرورت برخورد با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، در این استان تأکید کرد.

محمدهادی ایمانیه امروز، ۵ اردیبهشت‌ماه در اولین شورای کشاورزی استان در سال ۱۴۰۳، با تاکید بر اینکه با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، با قاطعیت برخورد خواهد شد، گفت: در جلسه امروز تکلیف را شفاف روشن کرده‌ایم؛ امحا کشت‌هایی که از آب‌های غیرسالم استفاده می‌کند، برعهده جهاد کشاورزی شهرستان شیراز و با همکاری نیروی انتظامی، سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و حوزه قضایی است.

وی با بیان اینکه هیچ فردی حق ندارند سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهد، ادامه داد: دو پیشنهاد برای فعالان این حوزه نیز وجود دارد، ابتدا تهاتر زمین در مکان مناسب به جایگزینی زمین‌های فعلی و یا مساعدت در کاشت درخت‌های غیر مثمر و احداث جنگل‌کاری و همچنین ایجاد صنایع چوبی مساعدت می‌شود.

ایمانیه همچنین بر ارزیابی مداوم و مستمر تاکید کرد و گفت: همه فرمانداران و رؤسای ادارات جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها در حوزه گیاهان دارویی، اصلاح الگوی کشت، احداث گلخانه و صنایع تبدیلی، پر کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور و هوشمند شدن چاه‌های کشاورزی  و تولید محصولات ارگانیک به‌صورت مستمر پایش شوند.

استاندار فارس خواستار توجه جدی مسئولان ذیربط به حوزه گیاهان دارویی شد و افزود: در زمینه گیاهان دارویی دستگاه‌های ذیربط در سطح مدیران کل و معاونین جلسات فشرده‌ای برگزار و گزارش جلسات را ارائه کنند.

وی در ادامه خواستار اعلام برنامه عملیاتی در حوزه جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۳ شد و افزود: برنامه عملیاتی مدنظر را برای دانش‌بنیان شدن حوزه‌های مرتبط با جهاد کشاورزی تا پایان اردیبهشت سال جاری ارائه دهید.

ایمانیه استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت کردن تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی را اقدامی ارزشمند در حوزه جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تشکیل شود؛ علی‌رغم اینکه شاید این علم جدید مشکلاتی داشته باشد اما در زمینه جهاد کشاورزی، مصرف سوخت، دامداری و دامپروری، اصلاح الگوی کشت قطعا موثر و راهگشاست و می‌توان از این طریق تناسب بین کاشت محصولات زراعی و میزان تقاضا را رعایت کرد.

وی در ادامه از مشارکت مردم در جهش تولید سخن گفت و با اشاره بر اینکه فارس در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی رتبه‌های برتر را دارد، افزود: تعاونی اشتغال و تولید سازمان جهادکشاورزی و زیرمجموعه آن، با مشارکت مردم وبا هدف ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره‌های ارزش تشکیل شود؛ قطعا تحقق این موضوع برای تولیدکنندگان و مشارکت‌کنندگان سودمند خواهد بود.

نماینده عالی دولت در فارس با تاکید بر اینکه هدف‌گذاری کرده‌ایم تا حداقل یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی طی هرسال در استان داشته باشیم، افزود: میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مختص به سال ۱۴۰۳ را در حوزه جهادکشاورزی مشخص و ارائه کنید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نقش مهم تعاونی ها در جهش تولید
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • افزایش ۸درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم ۱۱درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی