نگاه قدسی به امام(ره) زمینهساز تحریف اندیشه ایشان است
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۷۹۴۳
عبدالوهاب فراتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتوگو با ایکنا از قم، بیان کرد: امام(ره) با وجود اینکه به دنیای سنتی تعلق دارد اما در عین حال به شدت منتقد برخی از وجوه این سنت است؛ ایشان معتقد بود باید به گذشته برگردیم و سنتها را در دوره جدید احیا کنیم اما انتقال هر آنچه که سنت خوانده میشود به دوره جدید امکان پذیر و صحیح نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فراتی افزود: ایشان در دورهای که نهضت اسلامی را شروع کرد شدیدا با لایههایی از تفکر سنتی و نیز حامیان سنت در ایران و نجف درگیر شد و معتقد بود که اگر بخواهیم بر اساس تفکر سنتی زندگی کنیم باید به دوره قبل برگردیم پس طبیعتا امام به رغم اینکه تعلق به سنت داشت اما همواره از کلیات سنت نیز دفاع نمیکرد.
وی تصریح کرد: منظور از سنت صرفا دین نیست بلکه چیزی فراتر از دین است که شامل آداب و رسوم و سنتهای فرهنگی و مذهب میشود به همین علت وقتی امام(ره) منتقد سنت میشد یعنی علاوه بر اینکه منتقد فرهنگ و آداب و رسوم گذشته بود، از برداشتهای نادرست از دین نیز انتقاد داشت و آنها را نمیپذیرفت.
تالیف و ترکیب اندیشه سنتی و عناصر مدرن
فراتی اظهار کرد: امام مجتهد دوره جدید و علاقهمند بود که دین را در دوره جدید احیا و اقامه کند و به همین علت نمیتوانست نسبت به آنچه که در روزگار جدید در شرف اتفاق افتادن بود یا وجود داشت بی تفاوت باشد و لذا تلاش کرد تا لایههایی از دورههای جدید را با اندیشههای سنتی ترکیب یا تالیف کند.
وی ادامه داد: امام اساسا معتقد بود که اگر شما به فرآوردهها و تجارب انسان جدید توجه نکنید نمیتوانید در روزگار جدید زندگی کنید و به همین دلیل در اندیشه سیاسی ایشان که بیشتر در نظریه جمهوری اسلامی، ایران مبتنی بر ولایت فقیه تجلی پیدا میکند، تلاش کرد که وجوهی از اندیشه سنتی و مدرنیته را ترکیب کند.
دانشیار گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: مفاهیمی که در اندیشه سنت وجود نداشت را از دنیای مدرن گرفت با اندیشه سیاسی خود ترکیب کرد برای مثال دموکراسی را از دنیای مدرن گرفته و با اندیشه دینی ترکیب کرد و انتخابات را پذیرفت.درواقع میشود گفت که اندیشه سیاسی امام ترکیبی از عناصر جدید و قدیم در یک نظریه جمع شدهبود.
مردم، عنصر مشروعیتبخش نظام هستند
وی با اشاره به اینکه در اندیشه امام مردم جایگاه والایی داشتند و امام در ابتدایی که نهضت خود را آغاز کرد معتقد بود که فقط با اعتماد و اتکا به مردم میتوان نهضت را پیش برد، گفت: امام درواقع به یک جنبش مدنی و اجتماعی اعتقاد داشت که منتهی به پیروزی انقلاب شود و هیچ اعتقادی به حرکتهای مسلحانه و جنگهای چریکی نداشت و به شدت با کسانی که به سمت جنگهای مسلحانه و چریکی میرفتند مخالفت میکرد.
فراتی بیان کرد: زمانی که جمهوری اسلامی تاسیس شد ایشان معتقد بود که مردم بخشی از عناصر و ارکان مشروعیت بخش این نظام هستند و بدون آنها اساسا دولت اسلامی مشروعیت آن به اتمام نمیرسد به عبارت دیگر مشروعیت دولت پیشنهادی امام ترکیبی از نصب در فقه و مردم بود.
وی افزود: بعد از فوت امام عدهای اعتقاد داشتند مردم در مشروعیت دهی حکومت نقشی ندارند بلکه در مقبولیت و کارآمدی دولت اسلامی نقش دارند، و این تصور نادرستی از اندیشه و روش امام بود که بین مردم رایج گشت؛ امام هیچگاه این ایده را نمیپذیرفت و اعتقاد داشت که مردم بالاتر از مقبولیت و کارآمدی، در اساس مشروعیت حکومت دینی نقش دارند یا به عبارت دیگر نقش مردم در حکومت اسلامی از عناصر پیشا منصب ولایت است نه پسا منصب.
امام را از دسترس مردم خارج نکنیم
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به تحریف اندیشه و روش امام(ره) که امروزه شاهد آن هستیم، گفت: این تحریفها شامل تفسیرهای نادرست و نادیده گرفتن اندیشه امام است اما نکتهای که امروز باید به آن اهتمام ویژه داشته باشیم این است که امام را از دسترس خارج نکنیم و اجازه دهیم همه در این مورد گفتوگو کنند، اندیشه امام را قدسی نکنیم و از شخصیت ایشان یک فرد قدسی درست نکنیم که دست نیافتنی باشد.
وی با اشاره به اینکه اگر یک دیالوگ ساده و منطقی بین نسل جدید و اندیشه امام برقرار شود، راهی برای خروج امام از انزوا و تحریف فراهم میشود و میتواند پرسشهای کنونی نسل جدید را نیز پاسخ دهد، یادآور شد: امام و اندیشه امام را در اختیار همگان قرار دهیم تا نسل جدید روی این اندیشه بیشتر بحث کند و ببیند چقدر میتواند با این اندیشه ارتباط برقرار کند و آیا سوالهای خود را میتواند از این اندیشه به دست آورد یا نه؟ .
لزوم اجتهاد در اندیشه امام خمینی(ره)
فراتی اظهار کرد: برای کاربردیتر کردن اندیشه امام در جامعه و بین مردم لازم است اجتهادی در اجتهاد امام خمینی(ره) صورت بگیرد یعنی امروزه عدهای نظریه و اندیشه امام را مبنا قرار دهند و کاستی و زوائد آن را بررسی کنند و سپس عناصری که برای ترمیم اندیشه لازم است، به آن افزوده شود و برخی از کاستیهای این اندیشه را برطرف شود.
عضو هیئت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: اگر بخواهیم امام را زنده نگه داریم و اندیشه ایشان را تداوم بخشیم راهی نداریم جز اینکه در اجتهاد امام، اجتهادی جدید انجام دهیم لذا این تعبیر آقامصطفی خمینی بود وگرنه اگر اندیشه امام را بر همان تفاسیر سابق رها کنیم و فقط از اسم ایشان نام ببریم طبیعتا اندیشه امام تداوم حیات پیدا نمیکند.
وی در پایان تاکید کرد: امروزه نیاز داریم که ثابت قدم بر نظریه بنیانگذار جمهوری اسلامی بمانیم و تلاش کنیم اندیشه ایشان را متناسب با شرایط کاری و سیاسی در چله دوم انقلاب اسلامی به روز و کارآمد کنیم تا استمرار حیات پیدا کند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا قم پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نهضت اسلامی رحلت امام خمینی ارتحال امام خمینی اندیشه امام خمینی تحریف امام خمینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۷۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موضع امت اسلامی زمینهساز نظم عادلانه جهانی خواهد شد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سیدابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با نخستوزیر پاکستان با بیان اینکه تدوام همکاری بین دو کشور در جهت منافع دو کشور تعریف میشود، اظهار کرد: ما مایل به ارتقای این روابط در سطوح بالا میان دو کشور هستیم. سطح روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور قابل قبول نیست و در گام اول ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.
رئیسجمهوری همچنین با ابلاغ سلام رهبری انقلاب و ملت ایران به مردم پاکستان، اظهار کرد: به مردم پاکستان که همواره از اسلام و ارزشهای اسلامی دفاع و مردم مظلوم غزه و فلسطین حمایت کردند و در خیابانهای این کشور، آزادی قدس شریف را فریاد زدند و به مردمی که همیشه از حق و عدالت دفاع کردهاند و میکنند سلام و درود میفرستیم.
وی افزود: برای مردم و دولت پاکستان که از ظلم رژیم صهیونیستی و کودککشی و نسلکشیای که به دست جنایتکار رژیم صهیونیستی با حمایت غربیها و آمریکا در غزه انجام میشود، به ستوه آمدند و عدالت را فریاد میزنند، همواره احترام قائلیم و مواضع آنها را ستودنی میدانیم.
رئیس دولت سیزدهم ادامه داد: آنچه که امروز مردم دنیا را غصهدار کرده این است که سازمانهای بینالمللی و سازمانهای بهظاهر مدافع حقوق بشر کارآمدی خود را از دست دادهاند. سازمان ملل کارآمدی خود را از دست داده و شورای امنیت وظیفه خود را انجام نمیدهد. مردم مسلمان ایران و پاکستان و مردم آزاده جهان همه به ستوه آمدهاند، اما یقین داریم موضع امت اسلامی و مردم ایران و پاکستان و ملت مقاوم فلسطینیها پاسخ خواهد داد و حتماً زمینهساز نظم عادلانه جهانی خواهد شد.
رئیسی تاکید کرد: ایران و پاکستان فقط همسایه نیستند، بلکه روابط دو کشور تاریخی، تمدنی و عمیقاً اعتقادی و دینی است. امری که ملت بزرگ ایران را با ملت بزرگ پاکستان پیوند میدهد اعتقادات و باورهاست و این پیوند ناگسستنی است.
رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه ظرفیتهای بسیار بین ایران و پاکستان وجود دارد، اظهار کرد: حتماً تبادل این ظرفیتها میتواند در جهت منافع دو کشور به کار گرفته شود. در نشستهای مشترک با نخستوزیر پاکستان تصمیم گرفتیم روابط دو کشور را در حوزههای سیاسی، اقتصادی و تجاری، فرهنگی و در همه سطوح ارتقا ببخشیم.