Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-19@06:10:04 GMT

گذری بر حماسه 15 خرداد 63 بانه و شهادت 215 نفر

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۹۲۹۰

در چنین روزی مردم بانه به یاد شهدای 15 خرداد در پارک این شهر تجمع کرده بودند که با بمباران هواپیماهای ارتش بعث 215 نفر از شهروندان این شهر به شهادت رسیدند.به گزارش بلاغ، 15 خرداد سال 63 بود، خورشید عالم‌تاب که بر آسمان شب پیروز شد و در آسمان شهر درخشیدن گرفت مردم شهر از زن و مرد، پیر و جوان و بزرگ و کوچک بعد از 20 سال از قیام خونین 15 خرداد 42 به یاد شهدای آن روز با زبان روزه به خیابان‌ها آمدند تا نشان دهند که در راه شهدا و حفظ انقلابشان در میدان حاضر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدای الله‌اکبر که بر آسمان شهر طنین انداخت سکوت به یکباره شکست، مردم دسته‌دسته به سمت پارک 15 خرداد بانه در حال حرکت بودند، ساعتی بعد اجتماعی عظیم از مردم شهیدپرور این دیار در این پارک اجتماع کردند تا حماسه ماندگاری را پاس بدارند، بی‌خبر از اینکه تا دقایقی بعد خودشان حماسه ماندگار دیگری را با خون پاکشان خلق خواهند کرد که برای همیشه در اذهان مردمان باقی خواهد ماند.

حماسه‌سازان بی‌سنگر 15 خرداد 63 بانه در حقیقت شیرزنان و دلیرمردان بی‌دفاعی بودند که برای پاسداشت روزی بزرگ در صحنه حاضر شدند تا خون شهدایی را پاس بدارند که در راه آزادگی ریخته شده بود.

سکوت شهر به یکباره شکسته شد، چهار فروند هواپیمای ارتش بعث عراق وارد حریم هوایی بانه شد و در کوتاه‌ترین زمان بارانی از بمب آتش‌زا، راکت و گلوله را در 10 نقطه شهر بر سر مردم بی‌دفاع فرو ریختند.

خون مردان و زنان بی‌گناه در شهر در هم آمیخته شد، شهر بوی خون گرفت در مدت چند ثانیه آسمان و زمین با هم برخورد کردند و در زیر فشار این همه ناجوانمردی رژیم بعث متلاشی شدند.

شهر را سایه ترس و وحشت در خود محو کرده بود، عمق فاجعه بسیار زیاد بود و آمار شهدا و جانبازانی که هنوز زیر خروارها آوار مانده بودند، نامشخص بود.

215 شهید گلگون کفن و 400 جانباز رهاورد رژیم بعث در بمباران شهر بانه بود شهدایی که جمع کثیری از آنان را دانش‌آموزانی بی‌گناه بودند که خون شهدای 15 خرداد 42 را 20 سال بعد از این حماسه در بانه مشق کردند تا نشان دهند راه شهدا همچنان ادامه‌دار است.

عمق فاجعه زیاد بود به گونه‌ای که وسائل نقلیه موجود جوابگوی حمل جنازه و زخمی‌ها را نمی‌داد، تاخیر در چنین شرایطی واقعا جایز نبود لذا عده‌ای مجبور شدند زخمی‌ها را برای رساندن به بیمارستان به دوش بکشند.

آری جنایت بمباران 15 خرداد سال 63 بانه، سناریوی اجراشده مدافعان دروغین حقوق بشر و سند آشکاری بر نسل‌کشی و تضعیف حقوق بشر است که باید برای همیشه زنده نگه داشته شود، روز تلخی که سایه عزا را بر بسیاری از روستاهای این شهر نیز گستراند.

قبرهای دسته جمعی به خاطر زیادبودن پیکر شهدا و جلوگیری از به زمین ماندن آنها از یک سو و ترس و دلهره تکرار این بمباران‌ها، شهر بانه را در سوگ و ترسی عجیب قرار داده بود.

پانزدهم خرداد 63 در واقع یکی از سیاه‌ترین ورق‌های حیات سیاسی و نظامی رژیم بعث عراق است که در شهر مرزی بانه به تصویر کشیده شد، سناریوی تلخ و تکان دهنده‌ای که به دلیل شکست صدامیان در منطقه دشت شیلر در شهر بانه پیاده شد و داغ از دست دادن جوانان، پدران، مادران و فرزندان زیادی را بر دل خانواده‌های این شهر گذاشت داغی که برای همیشه تاریخ باقی خواهد ماند.

هرچند تلخی این داغ قلب تاریخ را به لرزه درآورد اما آنانی که همواره دم از دفاع از حقوق بشر می‌زنند، با سکوت خود با وجود دیدن چنین جنایاتی مسیر ادامه این روند را برای صدام هموار ‌کردند و بدون هیچ عکس‌العملی رژیم بعثی صدام را در ادامه قتل عام مردم بی‌گناه همراهی کردند و حتی کوچکترین اعتراضی نکردند.

اگرچه دشمن برای ایجاد وحشت در بین مردم و ناامیدکردن رزمندگان از ادامه طریقی که با ایمان پذیرفته بودند صحنه‌های تلخی را با بمباران شهرها در طول هشت سال جنگ تحمیلی رقم زد اما مردم ایران با ایستادگی و ایمان به خدا و تبعیت از امام و مقتدایشان زهر تلخ شکستی را به دشمنان تا بن دندان مسلح چشاندند که هیچ وقت از یادشان نخواهد رفت.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۹۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، در روز جاری (۲۹ فروردین) روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و تجلیل از حماسه آفرینی‌های نزاجا، مراسم رژه نیروهای مسلح در محل فرماندهی لشکر ۹۲ زرهی خوزستان برگزار شد.

در این مراسم استاندار خوزستان گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح کشورمان در عملیات وعده صادق در دفاع از میهن اسلامی‌مان اقتدار و حماسه آفریدند.

علی اکبر حسینی محراب با گرامی داشت روز ارتش افزود: نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه در راه دفاع از ایران اسلامی مجاهدت می‌کنند و برای ملت ما عظمت و عزت می‌آفرینند.

در این مراسم یگان‌های پیاده و خودرویی ارتش، سپاه و نیروی انتظامی با حرکت از مقابل جایگاه، اقتدار خود را در دفاع از کیان و مرزهای میهن اسلامی به نمایش گذاشتند.

همچنین در مراسم رژه نیروهای مسلح تجهیزات سبک و سنگین نظامی، سامانه‌های پدافند هوایی و مخابراتی به نمایش گذاشته شد.

کد خبر 6080862

دیگر خبرها

  • حماسه وعده صادق از نگاه مردم استان
  • راهپیمایی مردم یاسوج در حمایت از حماسه وعده صادق
  • اجرای طرح هادی با بهره گیری از مصالح بومی در شهرستان بانه
  • ۲۹ فروردین روز افتخار، ایثار و حماسه خوروبیابانک
  • حماسه وعده صادق از نگاه دختران هنرستان فنی و حرفه ایی یاسوج
  • نقش پادگان دژ در دفاع از خرمشهر و حماسه مقاومت
  • ارتش دژی استوار در برابر هرگونه تجاوز و تهدید و نمادی از وحدت و انسجام ملی
  • مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز برگزار شد
  • وزیر ارشاد وعده ساخت «بازمانده‌ها» را دوباره تکرار کرد
  • مهمترین بخش بازار سرمایه اعتمادسازی و مشارکت مردم است/ احتمال پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد ماه