Web Analytics Made Easy - Statcounter

دو ماه و نیم تبعید مقام معظم رهبری در جنوب کرمان تابستان گرم جیرفت را حرارت دیگری بخشیده بودآن روزها کسی باور نداشت آن سید مبارز و شجاع روزی ولی امر مسلمین شود. ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ استانها کرمان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، تبعید آخرین راه‌حل رژیم برای مهارِ فعالیت‌های آقای خامنه‌ای‌ بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

6 بار دستگیری و زندان و بازجویی و شکنجه، نه‌تنها از فعالیت‌های سید علی ‌آقا نکاسته بود، که از او، مبارزی تمام‌عیار ساخته بود؛ مبارزی که شدیدترین ضربه‌ها را به رژیم ستم می‌زد، اما رژیم نمی‌فهمید از کجا و از جانب چه ‌کسی ضربه‌ها را خورده. وقتی سید علی آقا برای بار هفتم دستگیر ‌شد، رژیم طاغوت، به‌جای زندان، او را با تبعید مجازات ‌کرد. تبعید به کجا؟ به جایی که این روحانی مبارز و انقلابی، مبارزه یادش برود و سودای انقلاب از سرش بیفتد! جایی که آفتابش سوزان‌ترین آفتاب کشور باشد و اصلاً گرما اجازه ندهد او فعالیتی داشته باشد.

متن‌ بالا برشی از کتاب «برتبعید» روایتی از دوران تبعید مقام معظم رهبری به شهرهای ایرانشهر و جیرفت در دوران اختناق پهلوی دوم بود کتابی که به دوران 285 ‌روزه تبعید رهبر معظم انقلاب در سال‌های 56 و 57 می‌پردازد.

شهامت میزبانی رهبر فرزانه انقلاب در دوارن ستمشاهی و اختناق پهلوی و در زمان فشارهای گسترده عوامل طاغوت کاری ستودنی بود که از عهده کمتر کسی بر می‌آمد.

خانه حاج نجف افشارمنش از بازاریان و معتمدین شهر جیرفت در یکی از کوچه‌های قدیمی شهر قرار داشت خانه‌ای باصفا که درش به روی مهمانان دینی و مذهبی باز بود؛ خانه‌ قدیمی و آن کوچه‌ها خاطرات ناگفته زیادی از آمد و رفت‌های مردان بزرگ در شب‌های تیره و  تار آن تابستان گرم جیرفت در دل دارد.

همین خانه بود که به عنوان نخستین میزبان، درب‌های خود را به روی تبعیدی جدید آن روزهای جیرفت گشود و جوانان زیادی در همین کوچه قدیمی ساعت‌ها منتظر می‌ماندند تا پاسبان‌ها خواب به چشمشان بیاد و بتوانند برگی از روشنگری‌های  مهمانشان را دست به دست کنند و پیام انقلاب را در خاموشی و سکوت فریاد بزنند؛ آن روزها کسی باور نداشت که این سید بزرگوار روزی ولی امر مسلمین شود.

روزها و شب‌های سراسر عشق و شعف آن تابستان گرم نه تنها از حافظه تاریخی این سرزمین کهن و مردمان باصفای آن پاک نمی‌شود که رهبر معظم انقلاب نیز آن روزها و میزبانی مردم آن دیار را هنوز به خاطر دارند آن گونه که در سفر خود در سال 84 به جیرفت در جمع مردم فرمودند: «تقریبا بیست و هفت سال قبل در یک روز گرم تابستانى بنده با چند مأمور ژاندارمرى وارد شهر جیرفت شدم. در شهر هیچ‌کس را نمى‌شناختم. در ابتداى ورود، مأموران، بنده را به شهربانى جیرفت راهنمایى کردند. با این وضعیت وارد جیرفت شدم؛ اما هنوز چند روزى از ورود من به این شهر نگذشته بود که احساس کردم در میان خویشاوندان، برادران و عزیزان خود هستم. مردم جیرفت آغوش محبت خود را روى این بنده‌ضعیف و دیگر افرادى که آن روز در این شهر به‌وسیله‌ رژیم طاغوت تبعید شده بودند، باز کردند».

حجت‌الاسلام اکبر افشارمنش امام جمعه شهرستان کهنوج  فرزند مرحوم حاج نجف افشارمنش که در زمان تبعید رهبر فرزانه انقلاب به جیرفت جوانی 17 ساله بود توفیق معیت با ایشان را در مدت قریب به دو ماه و نیم حضور معظم‌له در جیرفت داشته است از خاطرات آن روزها می‌گوید.

تابستان گرم سال 57 بود که مقام معظم رهبری برای تبعید به جیرفت آمدند؛ قبل از آن در ایرانشهر تبعید بودند.

در خانه پدرم به روی همه تبعیدی‌ها باز بود و حجت‌الاسلام ربانی‌املشی و ربانی‌شیرازی نیز در دوارن تبعید خود در جیرفت در منزل پدرم سکونت داشتند و مقام معظم رهبری هم مدتی از دوران تبعیدشان را در همین منزل بودند.

مقام معظم رهبری در دوران تبعیدشان در جیرفت نماز شب‌شان ترک نمی‌شد، از جوانانی که برای دیدارشان می‌آمدند خودشان پذیرایی می‌کردند و اجازه نمی‌دادند که کسی کارهای شخصی ایشان را انجام دهد؛ خودشان آشپزی می‌کردند و حتی خودشان به نانوایی رفته در صف می‌ایستادند و نان می‌گرفتند.

با مردم جنوب استان کرمان در آن مدت ارتباطات موثری برقرار کرده بودند و در مدت قریب به دو ماه و نیم حضورشان در میان مردم مناطق مختلف حاضر شده و سخنرانی می‌کردند و ارتباطی بسیار خوب، گرم و صمیمی به ویژه با جوانان داشتند و آنها را توصیه به کتابخوانی می‌کردند؛ با اینکه در آن دوران ممنوع‌المنبر بودند اما شب‌ها در مسجد جامع جیرفت سخنرانی می‌کردند به صورت ایستاده تفسیر می‌گفتند.

روزی در سفر به یکی از روستاها حضرت آقا به اهالی فرمودند «چه خبر؟» یکی از اهالی گفت «آقا نترسید؛ هر چه می‌خواهید بگویید» مقام معظم رهبری فرمودند «اگر می‌ترسیدیم اینجا نبودیم».

حضرت آقا در آن روزها همواره طرف مذاکره گروه‌های سیاسی بودند که از خارج از استان به حضور تبعیدیان می‌آمدند. یکی از اعضای حزب زحمت‌کشان روزی به خدمت ایشان رسید و سئوال کرد «چگونه می‌خواهید، انقلاب را به پیروزی برسانید؟» ایشان فرمودند «هدف ما برقراری حکومت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) است، اول مردم را آگاه می‌کنیم و بعد ارتش به ما می‌پیوندد» و سرانجام هم این چنین شد.

مقام معظم رهبری در جیرفت حضور داشتند تا اینکه حضرت امام خمینی(ره) فرمان دادند که دیگر کسی گوش به فرمان حکومت نباشند و محل تبعیدشان را ترک کنند و این بود پایان قریب دو ماه و نیم حضور روحانی مبارز و سید شجاع و بزرگواری که نقش زیادی در روشنگری مردم در آن روزها داشت.

شنیدن این خاطرات جملاتی از کتاب «بر تبعید» را در ذهنم تداعی می‌کرد که «مجازات تبعید، به همت و صبر، فرصتی شد برای رساندن صدای انقلاب و شنیدن صدای مردم دردمند. صدالبته اگر ساواک تبعات این تبعید برای رژیم را می‌دانست، آزادی و فعالیت سید علی آقا را در مشهد، به این مجازات ترجیح می‌داد».

انتهای پیام/ش

R7860/P/S6,67/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۹۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز: مردم مهمترین هدف مورد هجوم دشمن است/ خیلی از اصول‌گرایان هم کوتاهی کردند/ وجود انسان‌های بی‌بصیرت مانع رشد وحدت امت است

پایگاه خبری جماران: عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: عوامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی سه مسئله اساسی یعنی برنامه‌های قرآنی و عترت، دوم امام و رهبری و سوم مردم بود. تلاش امام و مقام معظم رهبری بر هدایت جامعه برای تطبیق با محتوای قرآن است. وقتی این سه ضلع با هم یکی شد، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. یعنی مردم پای کار آمدند، رهبری هدایت کرد و در نتیجه حکومت طاغوت ساقط و حکومت اسلامی تشکیل شد. بنابراین اگر هر کدام از این اضلاع ضربه بخورد، مسئله اصلی را از دست می‌دهیم.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک در پی می آید:

 

مستحضرید که رهبری در سخنرانی اخیر خود به «وحدت ملی و اتحاد دلها و عزم‌ها و اراده‌های مردم» از زاویه منافع ملی مورد تأکید قرار دادند و با ابراز تأسف از وجود مشکلات و عقب‌افتادگی در این زمینه گفتند: «در این زمینه دچار غفلت شده‌ایم و به دست خودمان وحدت ملی و همدلی اجتماعی را مخدوش کرده‌ایم. همه هم در این غفلت شریکیم و همه نیز وظیفه داریم وحدت ملی و اتحاد مردم و مسئولان را حفظ و روز به روز تقویت کنیم.» تحلیل و ارزیابی شما از بیانات رهبری چیست؟  

مبنای انقلاب اسلامی بر «وَ مَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقیم‌» (آل‌عمران: 101) و «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» (آل‌عمران: 103) است. این پایه و اساس کار است و انبیاء و اولیاء این فرمان الهی را در طول تاریخ پیاده می‌کردند. پیامبر اکرم(ص) هم مأمور به «فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُم» (آل‌عمران: 103)‌ بودند و خدمات زیادی داشتند.

عوامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی سه مسئله اساسی یعنی برنامه‌های قرآنی و عترت، دوم امام و رهبری و سوم مردم بود. تلاش امام و مقام معظم رهبری بر هدایت جامعه برای تطبیق با محتوای قرآن است. وقتی این سه ضلع با هم یکی شد، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. یعنی مردم پای کار آمدند، رهبری هدایت کرد و در نتیجه حکومت طاغوت ساقط و حکومت اسلامی تشکیل شد. بنابراین اگر هر کدام از این اضلاع ضربه بخورد، مسئله اصلی را از دست می‌دهیم.

مردم مهمترین هدف مورد هجوم دشمن است. اختلاف و تفرقه بین آحاد جامعه به هر دلیل و شکلی؛ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، حتی دینی، قومی و مذهبی، این سه ضلع را متزلزل می‌کند. اصرار مقام معظم رهبری برای حفظ وحدت، حول محور حاکمیت دینی است. لذا این مسئله باید شکل واقعی بگیرد. در این راستا دستگاه‌ها به خصوص سیاسیون و بالاخص خواص امت اعم از علما و غیر علما، باید پای کار بنیه‌های اصلی وحدت بیایند و الا کار دشمن، شیطان بزرگ، استکبار و منافقین، ایجاد اختلاف و تفرقه است. بنابراین در مقابل هجمۀ سنگین بین‌المللی باید سد پولادینی در کشور ساخته شود. آقا بر این موضوع تکیه دارند و مبنای آن قرآن است.

برخی شاید از روی شیطنت تحلیل‌شان این است که مقصود رهبری از تقویت وحدت و انسجام، وحدت بین اصولگرایان است.

این حرف، انحراف از مسیر کلام آقاست. اولاً امام، رهبر جامعه، جهان اسلام و کشور هستند و نمی‌توانند یک قشر خاصی را ببینند. فرمایشات آقا عام است و همه مردم، اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان را شامل می‌شود. مگر اصولگراها در این مسیر کوتاهی نکردند؟ خیلی از اصول‌گرایان کوتاهی کردند. لذا در این قضیه فرمایش آقا عام است و این‌گونه تخصیص دادن، حرکت انحرافی است.

پس می‌فرمایید مخاطب عامه مردم است؟

شک نکنید.

از دیدگاه شما راه حل چیست؟ چه کارهایی باید می‌شد که نشده است. اگر غفلت کردیم درباره چه موضوعاتی غفلت شده است و چگونه باید جبران کنیم؟

ما باید بر چند کار سرمایه‌گذاری جدّی کنیم. نکته اول: ارتقاء فرهنگ دینی دور از شعار و بیان کلیات ابوالبقاء، باید توسط دولت، مجلس، قوه قضاییه، آحاد مردم، علمای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها شکل واقعی و میدانی پیدا کند. معنایش این است که هر کسی ادعای وحدت می‌کند، خودش باید عامل وحدت و انسجام تشکیلاتی نظام باشد. نمی‌شود کسی شعار دهد، کنار برود و ایجاد اختلاف کند.

نکته دوم موانع راه رشد وحدت امت حول محور ولایت باید شناسایی شود. از جمله مسائلی که مانع رشد وحدت امت است، وجود انسان‌های بی‌بصیرت در جامعه اعم از خواص و غیر خواص است. یعنی بی‌بصیرتی عامل فروپاشی است و شوخی ندارد. دلیل تاریخی هم داریم. بعد از جریان غدیر خم و معرفی امیرالمومنین(ع) برای جانشینی پیامبر اکرم(ص)، کمتر از ۷۵ روز سقیفه بنی‌ساعده تشکیل شد و انحراف در مسیر به دست آوردن حاکمیت پایه‌گذاری گردید. آن‌چنان بین مردم اختلاف ایجاد کردند که ۲۵ سال از استفاده وجود امیرالمومنین(ع) محروم شدند. امروز هم همینطور است. رسانه‌های بیگانه، سازمان سیا، سازمان جاسوسی انگلیس، موساد و همه جریانات شیطانی جهانی تلاش می‌کنند مردم را از حول قرآن، عترت و ولایت دور کنند.

ارتقاء بصیرت در سطح توده مردم با اطلاع‌رسانی مستند و بررسی دستاوردهای انقلاب در طول ۴۵ سال، عامل وحدت است. هرچه مردم آگاه‌تر و روشن‌تر شوند، وحدت‌شان قوی‌تر می‌شود. از آن طرف باید مسائل زیرساختی زندگی مردم تامین شود؛ نمی‌شود سفره مردم کوچک‌تر شود و معیشت مردم مشکلاتی پیدا کند.

لذا دولت با سیاست‌گذاری، نظارت و فراهم کردن زیرساخت‌ها برای ارتقا رشد تولید، باید تدبیر کند تا تأمین زندگی و معیشت مردم مشکلی نداشته باشد. به همین دلیل آقا شعار امسال را «جهش تولید با مشارکت مردم» مطرح فرمودند. لذا موانع رشد تولید باید برطرف شود تا موانع رشد وحدت حفظ از بین برود و وحدت شکل واقعی پیدا کند.

دیگر خبرها

  •  نقش حوزه علم و فناوری در بیانات نوروزی مقام معظم رهبری
  • محمد غلوم: مادحین برای تولید اثر جهانی فکر کنند / امروز خیلی‌ها در دنیا فارسی یاد می‌گیرند که صحبت‌های مقام معظم رهبری را متوجه شوند+فیلم
  • دیدار اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و هیات همراه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
  • امام خامنه‌ای: افغانستان از اصلی‌ترین مراکز فارسی است
  • تیم مدیریتی ایلام در مسیر تحقق شعار سال حرکت می‌کنند
  • سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز: مردم مهمترین هدف مورد هجوم دشمن است/ خیلی از اصول‌گرایان هم کوتاهی کردند/ وجود انسان‌های بی‌بصیرت مانع رشد وحدت امت است
  • مقام معظم رهبری: امروز رسانه‌ موثرتر از موشک و پهپاد دشمن را عقب می راند
  • مردم، صاحبان حق در جهت تحقق شعار سال تمام توان خود را به کار گیرند
  • آیت‌الله خامنه‌ای در شخصیت‌های قبل از انقلاب بی‌نظیر بودند و کسی نمی‌تواند انکار کند
  • در زمینه مهار تورم خواسته مقام معظم رهبری و شایستگی مردم محقق نشده است