ای کاش نظام به سمتی حرکت کند که برای ارتباط با آمریکا به یک رفراندوم برسیم/ الگوی زعامت و فقاهت سیاسی امام خمینی و امام خامنهای متفاوت است/ ماجرای نامه آیتالله بهجت به امام خمینی
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۸۲۱۴۹
به گزارش جهان نيوز، ویژه برنامه «میدان انقلاب» شب گذشته به روی آنتن شبکه ۳ سیما رفت. حجتالاسلام احمد رهدار، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر تاریخ مهمان این قسمت از برنامه بود.
وی در ابتدای برنامه درباره دسیسههای دشمنان پیرامون رهبری جمهوری اسلامی پس از امام خمینی (ره) و نقش بر آب شدن آن گفت: کشورهای غربی در ابتدای وقوع انقلاب اسلامی، آن را یک انقلاب مدرن تلقی میکردند که البته این دیدگاه آنان کاملاً اشتباه بود و انقلاب ما از جنس بعثت انبیاست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رهدار ادامه داد: کار مهمی که امام انجام دادند این بود که در این حوزه، مردم را رشد تاریخی دادند و از همین منظر، مقطع انقلاب اسلامی را میتوانید یکی از مهمترین پیچهای تاریخی ایران بدانید. ایشان به تربیت نیروی انسانی انقلابی پرداختند. وقتی که دشمنان انقلاب اسلامی طمع کرده بودند که با رحلت امام خمینی، انقلاب نیز از دست خواهد رفت، این موضوع را پیشبینی نکرده بودند. آنان امام خمینی را از منظر نظریه کاریزمای وبر تحلیل میکردند و میگفتند که وقتی او نباشد، این شور و حرکت انقلابی نیز دیگر وجود نخواهد داشت. در مقابل، امام خمینی تمام میراث فقاهت سیاسی خود را به نحوی فوقالعاده بر دوش مردم قرار داد و گویی مردم را در تاریخ خود شریک کرد. در حقیقت، امام خمینی خود را در مردم منتشر کرده بود و به همین دلیل وقتی که ایشان رحلت کرد، اتفاقی که مدنظر دشمنان بود رخ نداد.
این پژوهشگر تاریخ، انقلاب اسلامی را زمینهای برای ایجاد آزادی مردمی دانست و گفت: اگر بخواهیم حرکت کلان تاریخی مردم ایران در مقوله آزادی را بررسی کنیم باید بگویم که در زمان صفویه ساختار نظام سیاسی ما آزاد میشود و نظام سیاسی شیعی البته از نوع پادشاهی به وجود میآید. همچنین در زمان قاجاریه شاهد آزادی طبقه علما و نقشآفرینی آنان هستیم اما مردم همچنان درگیر هستند؛ در نهایت، آنان نیز در مقطع پیروزی انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی آزاد شده و نقش آفرینی کلانی را برعهده میگیرند. این آزادی، رشد و بصیرت تاریخی را برای مردم ایران به ارمغان آورد. وقتی که امام خمینی رحلت فرمود، بسیار سخت بود کسی را جای ایشان قرار داد که هم جنس و هم وزن ایشان باشد. اتفاقاً دشمنان ما به همین مسئله دلخوش شده بودند و میگفتند که هژمونی امام خمینی به گونهای است که هیچ بدیلی ندارد. اما این محاسبه آنان با روی کار آمدن مقام معظم رهبری نقش بر آب شد. به دلیل اینکه افق و مبنای ایشان، همان افق و مبنای امام خمینی بود، هیچ خللی در حرکت نظام به وجود نیامد و افت پیدا نکرد. مقام معظم رهبری، هشت سال تجربه زعامت سیاسی جامعه ما را داشتند که بسیار موثر بود. همچنین مردم ما نیز رشد یافته بودند.
نامه آیتالله بهجت به امام درباره نحوه اداره کشور
رهدار در پاسخ به این سؤال که چگونه مردم ایران به افق ذهنی امام نزدیک شدند، گفت: یکی از نمونههای رشد مردم و نزدیک شدن آنان به افکار و عقاید امام، فتنه ۸۸ است. بسیاری از خواص، در این گردنه خطرناک لغزیدند اما مردم پایدار ماندند و به سلامت از این برهه تاریخی عبور کردند. خاطرم هست که آقای مصباح تعریف میکردند که آیتالله بهجت، هر چند مدت یکبار، نامهای را به امام خمینی مینوشتند و انتقاداتی را نسبت به شرایط جامعه و نحوه اداره آن وارد میکردند. در یکی از این نامهها که در اوایل دهه ۶۰ بوده است و توسط آقای مصباح منتقل شده است، ایشان به امام خمینی پیشنهاد میدهند که جامعه را همانند دوران امام علی علیهالسلام اداره کنند. دقت داشته باشید که در زمان امام علی، ایشان احکامی را به یاران مختلف خود میدادند تا در شهرهای مختلف زیر نظر ایشان حکمفرمایی کنند و خود ایشان براساس شرایط جامعه احکامی صادر میکرد. آقای مصباح تعریف میکرد که وقتی امام خمینی این نامه را مطالعه کرد، فرمود که به آقای بهجت بفرمایید اگر این کار را انجام بدهم، انقلاب از دست خواهد رفت. ممکن است که احکامی را به مردم ابلاغ کنم و آنان نیز از من قبول کنند اما خود مردم باید بازیگردان این انقلاب باشند و در آن سهم داشته باشند. آقای بهجت اگر چه دیدگاهی متفاوت نسبت به این مسئله داشت اما فرمود چون امام اینگونه بیان کردهاند، من نیز میپذیرم.
استاد حوزه و دانشگاه، خاطرهای را از آیتالله هاشمی مطرح کرد و گفت: آقای هاشمی خاطرهای را در تلویزیون بیان میکردند و گفتند که «در ماجرای انتخاب بنیصدر، پیش امام رفتیم و ایرادات او را به ایشان یادآوری کردیم. پس از صحبتهای ما، امام خمینی فرمود که این ایرادات بنیصدر را میدانم اما چه کار باید کنم؟ ما نیز به امام خمینی فرمودیم که در یک سخنرانی، ایرادات او را به مردم گوشزد کنند تا کسی به او رای ندهد. امام در پاسخ به این مطالبه ما فرمود من چنین سخنرانی نخواهم داشت چرا که خود مردم باید انتخاب کنند و خودشان عهدهدار مسئولیت انتخابشان باشند. وقتی که مردم اشتباه میکنند، عبرت گرفته و در نتیجه رشد میکنند». من اعتقاد دارم که ای کاش نظام به سمتی حرکت کند که برای ارتباط با آمریکا به یک رفراندوم برسیم. من از رفراندوم مذاکره با آمریکا استقبال خواهم کرد چرا که حتم دارم مردممان به همان اندازه که به جمهوری اسلامی رای «آری» دادند، به همان اندازه به مذاکره با آمریکا رای «نه» میدهند. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، دستگاه رسانهای غرب میفهمد که ادعای آنان مبنی بر مخالفت مردم با نظام جمهوری اسلامی در این زمینه کاملاً اشتباه است. بنابراین انتخاب مردم بسیار مهم است. ممکن است که گاهی رئیس دولتی انتخاب شود که مسیر انقلابی ما را کُند کند اما بالاخره انتخاب مردم است. برای مثال، مواردی وجود داشته است که به دلیل ناکارآمدی دولت وقت، نمایندههای مجلس، پیشنهاد استیضاح دولت که درخواستی قانونی نیز میباشد را دادند اما در این موارد، تا جایی که امکانپذیر بوده است، مقام معظم رهبری از دولت حمایت کردند. این حمایت بیش از آنکه تقریر سیاسی بیرونی داشته باشد، پاسداری از وجه جمهوریت نظام است. مردم رای دادهاند و باید اجازه داد که خواست آنان در ادامه برنامههای دولت شکل بگیرد. بنابراین میتوان گفت که امام خمینی و امام خامنهای همیشه بر روی مردمی بودن انقلاب و اولویت داشتن خواست مردم تاکید ویژه داشتند. جالب است بدانید که در گفتگوهایی که با چهرههای سیاسی در بیرون از مرزهای کشور داشتم، بر یک نکته تاکید داشتند و آن هم لایه مردمی انقلاب ایران است. نظام سیاسی ایران، یک نظام مبتنی بر مردم است و بر همین اساس، پشتوانه بیش از ۸۰ میلیون جمعیت را دارا است.
بازگشت عیسی (ع) اعتقاد مشترک کاتولیسم و شیعه
حجتالاسلام و المسلمین رهدار در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: در یک پژوهش ۱۱ جلسهای همراه با پروفسور ساچادینا که راجع به مطالعات اسلام پژوهشی در دانشگاههای غرب و آمریکا داشتیم، به یک کتاب تحت عنوان «مطالعات شیعهپژوهشی در دانشگاههای آمریکا پس از واقعه ۱۱ سپتامبر» رسیدیم. در یکی از جلسات همین پژوهش، پروفسور ساچادینا موضوع قابل توجهی را مطرح کردند. ایشان میگفتند که حضور هشت ساله نیروهای آمریکایی در عراق، برکتی را با خود به همراه داشت. آن برکت این بود که سیاستمداران آمریکایی به این نتیجه رسیدند که شیعه ورژنی متفاوت در اندیشه اسلامی است. این موضوع قبلاً توسط بسیاری از نخبگان دانشگاهی آمریکایی مورد نظر قرار گرفته بود. البته هنوز رسانههای آمریکایی یا این موضوع را متوجه نشدهاند و یا نمیخواهند که متوجه شوند. علاوه بر این، حدود یک هفته قبل از نوروز، میزبان پروفسور میگل آنخل باریوس در قم بودیم. او یکی از افراد بسیار نزدیک به پاپ کاتولیک است و حامل یک پیام از سمت او به ایران و به ویژه به قم بود.
پاپ، مقدمهسازی حکومت منجی آخرین را در گروی اندیشههای امام خمینی میداند
خلاصه پیام او اینگونه بود که پاپ معتقد است که بین کاتولیسم و شیعه اشتراکی وجود دارد و آن هم این است که هر دو معتقدیم حضرت مسیح علیهالسلام در آخرالزمان میآید. به اعتقاد پاپ، قومی که به این موضوع معتقد است، باید تمهیداتی را برای آن روز بیاندیشد. در مقابل، به تعبیر پاپ، دین مسیحیت گرفتار یک موانع بیرونی شده است و به همین دلیل نمیتواند حقوق مسیحی را برای منجی آخرین مهیا بکند. او تقاضا داشت تا شیعه با تکیه بر اندیشههای امام خمینی، همانطور که برنامهها و تمهیداتی را برای مسلمانان چیده است، برای مسیحیان نیز فراهم کند. علاوه بر این، آقای باریوس به نقل از پاپ میگفت که بهترین بستر برای انجام این برنامهها، امریکای لاتین است چرا که آنان به اندازه اروپاییها لقمه حرام نخوردهاند. از آنجا که بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، زبان اسپانیولی دارند و مسلمانان ۷۰۰-۸۰۰ سال در اسپانیا حضور داشتند، میراث فرهنگی بسیار خوبی در آنجا وجود دارد که میتوان از آن استفاده کرد.
به تعبیر پاپ، دین مسیحیت گرفتار یک موانع بیرونی شده است و به همین دلیل نمیتواند حقوق مسیحی را برای منجی آخرین مهیا بکند. او تقاضا داشت تا شیعه با تکیه بر اندیشههای امام خمینی، همانطور که برنامهها و تمهیداتی را برای مسلمانان چیده است، برای مسیحیان نیز فراهم کند.
او ادامه داد: خاطرم هست زمانی که داعشیها به مجلس ما حمله کردند، در تانزانیا حضور داشتم. در آنجا خوجههای هند نیز برنامهای برای تعدادی از اندیشمندان خود داشتند. در روز حادثه، وقتی که وارد لابی هتل شدم، یکی از همین اساتید من را دید و از این واقعه اطلاع داد. با ایران تماسی گرفتم تا از کم و کیف ماجرا باخبر شوم. پس از گذشت ساعتی وقتی که مجدداً وارد لابی هتل شدم، با صحنه عجیبی روبهرو شدم. تمام آن اساتید، در لابی حضور داشتند و اخبار مربوط به این واقعه را به صورت آنلاین دنبال میکردند. همچنین یکی از آن اساتید که اهل مراکش بود به من گفت «در کشور ما وقتی یک دیپلمات آمریکایی به پادشاه اخم کند، تمام امکانات بسیج میشود تا ناراحتی او برطرف شود اما در کشور شما، ترامپ فریاد میزند و در مقابل، رهبرتان با صلابت در برابر او میایستد و طرح و ایده برای اداره جهان مطرح میکند. ما در خانههایمان با جملات آقای خامنهای هویت میگیریم». در حقیقت، وقتی که رهبر معظم انقلاب، یک موضعگیری میکنند، در بخش دیگری از عالم، عدهای دیگر احساس هویت میکنند.
رهدار در پاسخ به سؤالی مبنی بر مقایسه شیوه رهبری امام خمینی و رهبر معظم انقلاب گفت: من معتقدم که الگوی زعامت و فقاهت سیاسی امام خمینی و امام خامنهای متفاوت است و از همین منظر به دو الگو اعتقاد دارم. البته وقتی که از الگو صحبت میکنیم، منظورمان برنامه است نه مبنا و افق. در حقیقت، مبنا، افق و بخش قابل توجهی از اصول در هر دو نفرشان مشترک است. حال باید این سؤال را بپرسیم که وقتی شرایط زمانه تغیر میکند، آیا معقول است که الگوهایمان ثابت باشد؟ به نظرم، وجود این تفاوت، برگ برنده نظام است. به نظرم، کل دوران زعامت امام خمینی به تأسیس یک نظام سیاسی اختصاص دارد و الگوی مدیریتی ایشان منطبق بر شرایط تأسیس یک نظام سیاسی است. دوره بعد از امام خمینی، دوره تثبیت و تکمیل آن نظام سیاسی است لذا مدیریت ایشان به شیوهای است که متناسب این وضعیت است. دقت داشته باشید که وضعیت تأسیس یک نظام به گونهای است که هنوز نهادها مستقر نشدهاند و بر همین اساس، خود ولی پر رنگ دیده میشود اما در وضعیتی که نهادها تثبیت میشوند و اقتدار شما تحت عنوان ثبات ساختاری تعریف میشود، ماجرا عوض میشود.
بعد از رحلت امام خمینی، آقای هاشمی نقل میکند که آیتالله خامنهای از آقای موسوی اردبیلی میخواهند که بر سر کار باقی بمانند و قوه قضائیه را هدایت کنند اما آیتالله اردبیلی در پاسخ به این درخواست، صریحاً میگویند که نمیتوانم در ذیل بلیط شما باشم. به قم میروم و برای مرجعیت خود سرمایهگذاری میکنم.
احمد رهدار در پایان صحبتهای خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر تمایل رهبر معظم انقلاب به کار کردن با افرادی که روزگاری با امام خمینی کار میکردند، گفت: به اعتقاد من، از آنجا که مبنا هر دو امام یکی بوده است، ایشان نیز به کار کردن با معتمدان امام خمینی تمایل داشتند. به نظرم، برای فهم بهتر این موضوع باید به خاطرات آقای هاشمی در سال ۶۸ مراجعه کرد. برای مثال، بعد از رحلت امام خمینی، آقای هاشمی نقل میکند که آیتالله خامنهای از آقای موسوی اردبیلی میخواهند که بر سر کار باقی بمانند و قوه قضائیه را هدایت کنند اما آیتالله اردبیلی در پاسخ به این درخواست، صریحاً میگویند که نمیتوانم در ذیل بلیط شما باشم. به قم میروم و برای مرجعیت خود سرمایهگذاری میکنم. آقای هاشمی در افراد دیگری نیز نام میبرند که قصد ندارم نامشان را بیاورم. ایشان میگوید که از فلانی خواسته شد تا در فلان پست حضور داشته باشد اما میگویند که نمیخواهیم در کنار شما باشیم. شاید آنان خود را از حضرت آقا بالاتر میدیدند و شاید حجابهای سیاسی باعث میشد که مسئولیتها را نپذیرفته و سرباز ایشان نباشند. در حقیقت باید گفت که تغییر مدیریتها از سوی رهبری نبوده است. کپی متن خبر برچسب ها: بهجت امام خمینی نامه
منبع: جهان نيوز
کلیدواژه: بهجت امام خمینی نامه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۲۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!
مطهره شفیعی در روزنامه آرمان ملی نوشت: شایعه در همه فرهنگهای بشری وجود دارد و پدیدهای است که براساس شنیدهها و زمینه قبلی افکار عمومی شکل میگیرد. بشر در زندگی روزمره خود با دوستان، آشنایان، همکاران و مانند آنها شایعات زیادی را میشنود و یا منتشر میسازد.
لیکن با توجه به ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی هر جامعه برخی شایعات زمینه مناسبی برای نقل و انتشار مییابند. بارها پیش آمده که شایعاتی درباره شخصیتهای سیاسی مطرح شده که بعضا چالشهایی برای آن شخصیت ایجاد کرده و یا در مواردی جامعه با توجه به شناخت قبلی از آن شخصیت، به رد شایعه پرداختهاند. البته برخی از آنها هم صحت دارد.
از چند روز گذشته شایعاتی درباره ازدواج دختر شمخانی منتشر میشود. به نوشته «فراز»، برگزاری یک جشن عروسی در این هتل حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان آب میخورد. پس از آن علیاکبر رائفیپور، سخنران جنجالی به برگزاری عروسی دختر علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در هتل اسپیناس پلاس واکنش نشان داد.
او نوشت: «اگر متهم به سیاهنمایی نمیشویم اجازه داریم بپرسیم چطور برای مردم از صبوری در مقابل تحریمهای اقتصادی بگوییم وقتی مراسم عروسی دختر دبیر سابق شورای عالی امنیت در یکی از مجللترین و گرانترین تالارهای کشور برگزار میشود؟ دوم آنکه آیا در مقابل این هتل هم «ون»های گشت ارشاد مستقر میشوند.» مرتضی دانایی (خبرنگار) با انتشار تصویری از کارت این عروسی به کنایه نوشت: «دم طراح کارت عروسی دختر این آقا گرم که از طرحهای آماده و رایگان Canva استفاده کرده و حتی فونت فارسی هم نریخته و احتمالا میلیونها تومان بابت این چرت و پرت از آنها پول گرفته.» یک نماینده مجلس هم مدعی شد: همین چند شب گذشته یکی از مسئولان عالی سابق کشور مراسم دختر خود را در هتل اسپیناس پالاس برگزار کرد که در آنجا باید گشت ارشاد مدیران ورود پیدا میکرد.
با این روشها ما نمیتوانیم مطلوب را حاصل کنیم. سیره امامین انقلاب و حاج قاسم سلیمانی نیز این چنین نبوده است و امروز هم دفتر مقام معظم رهبری نیز به این نوع رفتارها تذکر جدی دادند. معینالدین سعیدی با اشاره به اینکه حجاب یک واجب شرعی است، بیان داشت: من معتقد هستم حجاب یک واجب شرعی و سیاسی است، اما در کنار آن تقویت سفرههای مردم یک واجب شرعی، سیاسی و تقویت ارزش پول ملی هم یک ضرورت شرعی است و اینکه اصلاح نظام بانکداری باید اتفاق بیفتد و اینها اولویتهای مهمتر مردم هستند.
روزی که شمخانی پول شیرینی هم نمیداندبرگزاری ازدواج در هتل پارسیان با ادعاهای سابق شمخانی در تناقص است. محمد درودیان، پژوهشگر تاریخ جنگ اخیرا کتابی را تحت عنوان «نقبی بر درسها و دستاوردهای جنگ» منتشر کرده که شامل گفتگو با ۲۴ شخصیت نظامی و سیاسی است. شمخانی در گفتوگویی که در این کتاب منتشر شده، گفته است: «ما هیچوقت بر اساس مسائل شخصی که بهترین آن جان است تصمیم نمیگرفتیم، این روحیه موتور اصلی ما در تمام مسئولیتهایی است که پس از انقلاب پذیرفتیم و بهراحتی انتقادپذیریم، منعطفیم، تکبر نداریم، با حداقلها میسازیم، احساس برتری قومی و خویشی بر کسی نداریم.
به همین دلیل وقتی میگویند مشکل بودجه دارید، صرفهجویی کنید، در مسائل تشریفاتی بدون اینکه کسی به ما بگوید، در این گرانی یک ریال پول میوه و شیرینی و گل نمیدهم، یعنی نمیگذارم بدهند. همیشه هم میوه را از خونهام میآورم. اینها تازه میخواهند این را دستورالعمل کنند.»
شایعات سال ۹۸ درباره ثروت شمخانیهاطبیعی است این خبر میتواند از سوی برخی بدخواهان شمخانی مطرح شده باشد و جالب است که در سال ۹۸ هم شایعاتی درباره خانواده شمخانی مطرح شد، از جمله اینکه هزینه دانشگاه حسین شمخانی فرزند علی شمخانی در لبنان ۱۰ هزار دلار است. اخبار دیگر نشان میداد موعود شمخانی و محمدهادی شمخانی برادرزادههای علی شمخانی در پستهای بالا مشغول شدهاند. یکی در سفارت ایران در روسیه و دیگری سازمان منطقه آزاد اروند.
در آن زمان یک منبع مطلع نزدیک به دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: «خبر سازیهای مغرضانه و هدفمند که طی ماههای گذشته علیه دریابان شمخانی و خانواده ایشان انجام شده، ناشی از برخی اغراض سیاسی بوده که در صورت لزوم سرشاخههای داخلی و خارجی آن معرفی شده و به اطلاع رسانهها خواهد رسید.»، اما اکنون درباره ازدواج دختر شمخانی در هتل گرانقیمت توضیحی داده نشده است.
مروری بر ازدواجهای سیاسیشایعه درباره ازدواج فرزندان سیاسیون ویژگیهای منحصر به خودش را دارد، چنانکه هویت عروس و داماد، محل برگزاری جشن عروسی، میزان هزینه برگزاری جشن عروسی و... مدنظر است. ازدواج دختر محمود احمدینژاد با مهدی خورشیدیآزاد یا ازدواج پسر احمدینژاد با دختر مشایی، ازدواج پسر محمدعلی رامین با مهناز افشار از جمله ازدواجهای خبرساز در دو دهه اخیر بوده است. ازدواج سیاسیون گذشته، اما حواشی کمتری داشت و آنچنان محل بحث نبود مانند ازدواج علی لاریجانی با دختر شهید مطهری. علی لاریجانی در ۲۰ سالگی با دختر شهید مرتضی مطهری بهنام فریده که ۱۵ سال داشت ازدواج کرد.
ازدواج آیتا... صادق آملی لاریجانی با دختر آیتا... وحید خراسانی بر اساس سنت پیامبر (ص) و بر پایه ساده زیستی بنا شد. ازدواج فائزه و فاطمه ۲ دختر مرحوم آیتا... هاشمی رفسنجانی با پسران آیتا... لاهوتی از دیگر ازدواجهای دوران انقلاب اسلامی به شمار میرفت. مرحوم هاشمی رفسنجانی و آیتا... حسن لاهوتی هر دو از مبارزان سیاسی با رژیم پهلوی بودند و همین سوابق و مناسبات سبب شد که فرزندان آنها با هم ازدواج کنند. سیدیاسر خمینی فرزند میانی سیداحمد خمینی و نوه امام خمینی (ره) محسوب میشود که با دختر سیدمحمد صدر ازدواج کرده است. سیدمحمدرضا خاتمی در نیمه دهه ۶۰ خورشیدی با زهرا اشراقی نوه امام خمینی (ره) ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند بهنامهای فاطمه و علیرضا است. نعیمه اشراقی سومین فرزند شهابالدین اشراقی داماد امام راحل و صدیقه خمینی هفتمین نوه امام خمینی (ره) با سید محمد حسن طاهری پسر آیتا... طاهری اصفهانی امام جمعه سابق اصفهان ازدواج کرده و صاحب ۲ فرزند به نام حسین و نعیما است. ازدواج صدیقه خمینی فرزند سوم امام راحل با آیتا... شهابالدین اشراقی که در نخستین روزهای انقلاب از همراهان صدیق امام خمینی (ره) محسوب میشد. حجتالاسلام رسولی محلاتی دختران خود را به عقد حجتالاسلام علیاکبر ناطق نوری رئیس مجلس چهارم و پنجم و عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی درآورده است.
ناطق نوری دارای هشت فرزند است که ۲ پسر به نامهای مصطفی و مجتبی مشهورترین آنها هستند. حسن خمینی نوه ارشد امام خمینی (ره) با ندا موسوی بجنوردی دختر مرحوم آیتا... سید محمد موسوی بجنوردی عضو سابق شورای عالی قضائی و عضو ارشد مجمع روحانیان مبارز ازدواج کرد که حاصل این ازدواج فرزندانی با نامهای احمد، نرگس، فرشته و محمدهادی است. ازدواج سیدابراهیم رئیسی با جمیله علمالهدی، دختر آیتا... سیداحمد علمالهدی امام جمعه مشهد یکی دیگر از ازدواجهای سیاسی تاریخ انقلاب به حساب میآید که حاصل این ازدواج دو دختر است.
tags # اخبار سیاسی سایر اخبار آیا انسان میتواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتالها محتویات معده حیوانات را میخوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟