کارگروه محیط زیست و مسئولیت اجتماعی شورای شهر اصفهان تشکیل شد
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۸۲۹۷۷
رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست اصفهان از تشکیل کارگروه محیط زیست و مسئولیت اجتماعی ذیل مجموعه این کمیسیون خبر داد.
کوروش محمدی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کارگروه محیط زیست و مسئولیت اجتماعی برای نخستین بار ذیل مجموعه کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان تشکیل شده است، اظهار کرد: ارکان مهم و موثر مدیریت شهری به همراه محیط زیست و سمنهای محیط زیستی اصفهان این کمیته را تشکیل دادهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه با راهاندازی این کمیته محیط زیست در صدر سیاستگذاریهای کلان شهری اصفهان قرار میگیرد، تصریح کرد: حشمتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز با حضور در این کمیته ضمن تقدیر از مدیران شهری برای مشارکت در برنامه های این حوزه اعلام آمادگی کرد.
رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان افزود: هدف این کارگروه ارتقای دانش شهروندی در حوزه محیط زیست، ارتقای مسئولیت اجتماعی شهروندان و دستگاههای مرتبط برای بهبود شرایط محیط زیست شهر است.
وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست، معاون برنامهریزی و منابع انسانی شهرداری، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان و معاون خدمات شهری اعضای این کمیته هستند، گفت: معاون برنامه ریزی شهرداری به عنوان محور اصلی در حوزه مدیریت شهری در این کمیته فعالیت دارد.
محمدی تصریح کرد: میتوان با کمک گرفتن از سمنها و فعالان محیط در این کمیته برنامه ریزی و ارتقای سطح کیفی محیط زیست شهری را تحقق بخشید.
منبع: ایمنا
کلیدواژه: تشکل محيط زيست مشارکت شهروندان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۲۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شکلگیری مفهوم محیطزیست در تفکر اجتماعی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در همه ادوار تاریخ انسانها در زندگی همیشه تحت تاثیر دو عامل، جهان طبیعی اطراف خود و محیط زیست کل جهان بودهاند.
نرگس آذری (دکتری جامعهشناسی سیاسی، دانشگاه عالمه طباطبایی) در مقالهای با عنوان «در باب ضرورت یک انقلاب شناختی در جامعهشناسی ایرانی» مینویسد در تاریخ اجتماعی ایران، برههای را میتوان بازشناخت که در آن مفهوم محیطزیست ازدغدغههای محیطزیستی ملهم از رمانتیکگرایی یا دغدغههای نخبهگرایانه در میان روشنفکران به موضوعی عمومی و به تعبیر دیگر موضوعی سیاسی بدل شد.
از نظر این پژوهشگر زمینههای مادی وقوع چرخش هستیشناختی را میتوان در بحرانهای اجتماعی مربوط به محدودیتهای دسترسی به منابع مشترک آب و زمین و وقوع بحرانهای مربوط به آلودگی محیطزیست پیگرفت که به مفهوم جدید و مدرن محیطزیست در مقابل مفهوم قدیم طبیعت یا اقلیم معنا بخشید و فهم نقش قدرت از سوی جامعه در این میان امکان یافت.
* ارتباط محیطزیست و جامعه
امر سیاسی محیطزیست در حیطە هستیشناختی شکل میگیرداین نویسنده اینگونه ادامه میدهد که این روایت به دنبال ساختن تاریخی است که در آن، امر سیاسی محیطزیست در حیطە هستیشناختی شکل میگیرد و در ادامه ضرورت شناختشناسانهای در حوزه علوم اجتماعی طرح میشود که تاکنون به تعویق افتاده است.
به زعم آذری این ضرورت، شکلگیری نوعی جامعهشناسی است که محیطزیست را نه به منزله موضوعی پیرامون جامعه برای شناخت درنظر میگیرد بلکه، طبیعت و کنشهایش را به عنوان بخشی جداییناپذیر از اقتصاد، سیاست و جامعه میبیند و جامعه را موجودی میپندارد که در کنشهای سیاسیاش با محیطزیست نسبت پیدا میکند.
* ماهیت سیاسی و اجتماعی محیطزیست
آذری مینویسد در تاریخی که روایت میشود، یک پیشاتاریخ گسترده نیز مفروض است که در آن چرخشهای هستیشناسی زیادی روی داده تا شکلگیری مفهوم محیطزیست در تفکر اجتماعی ما امکان یافته است.
در جامعهشناسی کلنگرانه، طبیعت به عنوان ابژهای تاریخمند و نیتمند مدنظر است که مانند سایر وجوه اجتماعی انسان در یک پارادایم هستیشناختی شکل گرفته و شناخت آن نیز تابع اقتضائات این پارادایم استاین پژوهشگر در این مقاله مبداء تاریخ را در پساشکلگیری مفهوم محیطزیست به مثابه مسئلههای اجتماعی قرار داده است و بنابراین از شرح پیش از آن چشمپوشی کرده است. درواقع برای ساختن تاریخ مدنظر به برهههایی پرداخته است که مسیر این تاریخ را روشن میسازد.
او در ادامه با اشاره به این موضوع که در هریک از این برههها نوعی فهم محیطزیستی حاکم شده و مبتنی بر رویکرد طبیعتگرایانه از بومشناسی است، فهمی که مجال شناخت جامعهشناختی به معنای کلنگرانه را از میان میبرد یا گامی برای شناخت ماهیت سیاسی و اجتماعی محیطزیست و شکلگیری کلنگری شناختی است.
آذری توضیح میدهد که در جامعهشناسی کلنگرانه، طبیعت به عنوان ابژهای تاریخمند و نیتمند مدنظر است که مانند سایر وجوه اجتماعی انسان در یک پارادایم هستیشناختی شکل گرفته و شناخت آن نیز تابع اقتضائات این پارادایم است.
او در پایان مینویسد: در این بستر، زمانی که جامعهشناسی از محیطزیست سخن میگوید و به ویژه از منظر دفاع از محیطزیست در برابر تأثیرات مدرنیته و صنعتیشدن به جامعه مینگرد، سنت و رویکرد خود را نیز آشکار میسازد و دیگر بیطرف به نظر نخواهد رسید.
انتهای پیام/