Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-25@17:50:33 GMT

آداب و رسوم مردم اصفهان در روز عید فطر

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۸۶۰۰۶

آداب و رسوم مردم اصفهان در روز عید فطر

با فرا رسیدن عید سعید فطر، مردم استان اصفهان آئین و سنن خاصی را اجرا می‌کنند که هریک از آن‌ها با آرزوی شادی، سلامتی و تندرستی برای یک سال همراه است.به گزارش بلاغ، عید فطر یکى از دو عید بزرگ در سنت اسلامى محسوب می‌شود که درباره آن احادیث و روایات بی‌شماری وجود دارد، مسلمانان روزه‌دار که ماه رمضان را به روزه‌دارى به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیارى از کارهاى مباح دیگر امتناع کرده‌اند پس از گذشت یک ماه، در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عید سعید فطر پس از یک ماه عبودیت و عبادت مؤمنان روزه‌دار در مهمانی خدا فرا می‌رسد و مردم شهرهای ایران مانند دیگر مسلمانان جهان این روز مبارک را با برپایی آداب و رسوم و سنن خاص خود با شکوه فراوان گرامی می‌دارند. در تمام کشور وداع عاشقان حضرت حق فضای کشور را عطرآگین می‌سازد و مؤمنان تلاش می‌کنند در مراسم وداع با ذکر مناجات و ریختن اشک از خوان الهی هرچه بیشتر بهره‌مند شوند. معمولاً مردم استان اصفهان از چند روز قبل از عید فطر با چراغانی کردن سر در مساجد، حسینیه‌ها، ادارات، مراکز دولتی و خصوصی، معابر، میادین، بازارها و خانه‌ها، به استقبال این عید بزرگ می‌روند.

روز عید فطر در مساجد، بقاع متبرکه اصفهان نماز عید فطر را هر چه باشکوه‌تر برگزار می‌کنند. هر خانواده براساس نوع فطریه که معمولاً برنج یا گندم است یا وجه نقدی معادل ارزش آن را به فرد مستحق می‌دهد یا در صندوق‌هایی که ویژه جمع‌آوری فطریه است، می‌اندازد. بازدید از اقوام، بزرگان فامیل و سادات، عیادت از بیماران، دیدار از خانواده‌هایی که به تازگی عزیزی را از دست داده‌اند، رفتن بر مزار درگذشتگان و گلزار شهدا و طلب مغفرت و آمرزش برای اهل قبور، کمک به نیازمندان، تقسیم نذورات و خیرات، هدیه دادن به بچه‌ها، برگزاری مراسم ازدواج و جشن‌های نامزدی، ارسال هدایا برای نوعروسان و نو دامادها از طرف خانواده‌های عروس و داماد از جمله سنت‌های پسندیده‌ای است که مردم اصفهان برای نکوداشت عید فطر به آن پایبند هستند.

عیدانه برای تازه عروس‌ها

در استان اصفهان، در تمامی اعیاد مانند عید قربان، غدیر، نوروز و به ویژه عید سعید فطر رسمی قدیمی وجود دارد و آن بردن عیدانه برای تازه عروس‌های فامیل است که از سنت‌های نیکو و پسندیده به شمار می‌رود. در این رسم، خانواده داماد، با خرید هدایایی به منزل پدری عروس رفته و برای عروس عیدی می‌برند.

صله رحم، دیدار دوستان و عیادت بیماران

از جمله سنت‌های نیکو و سفارش شده در اسلام، صله رحم، دیدار دوستان و عیادت از بیماران است که مردم استان اصفهان در روز عید سعید فطر، به عنوان یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی و خوشنود از توفیق یک ماه عبادت و بندگی خدای متعال، و روزه‌داری و حضور در میهمانی الهی، به آن می‌پردازند.

زکات عید فطر

در عید سعید فطر زکات فطره برای محرومان پرداخت می‌شود، مردم اصفهان قبل از خواندن نماز عید فطر، فطریه خود را کنار گذاشته و پس از نماز آن را به نیازمندان اهدا می‌کنند.

زکات فطره، هدیه‌ای است که انسان مؤمن به شکرانه یک ماه عبادت حق تعالی و بهره بردن از نعمت‌های آسمانی، به محرومان و نیازمندان پرداخت می‌کند و با این کار از خدای بزرگ می‌خواهد که جان و مال او را از گزند هر گونه آفت و بیماری، دور ساخته و به دیگران نیز روزی عطا کند.

برگزاری نماز عید فطر

برگزاری نماز عید فطر با شرکت پرشور مردم نیز از دیگر آئین‌های ماندگار مردم اصفهان در ماه مبارک رمضان است که ابتدا در میدان نقش جهان و اکنون در مصلای اصفهان برگزار می‌شود.

بعد از مراسم عید فطر مردم اصفهان کنار قبور اموات و گذشتگان خود رفته و با توزیع انواع شیرینی و خرما به فاتحه‌خوانی می‌پردازند. در برخی نقاط اصفهان نیز در روز عید فطر مردم به دیدار خانواده‌های ‌داغدار می‌روند که به اصلاح به آن عذر برداشتن و یا عید اموات می‌گویند.

 آئین‌هایی که در روزهای آخر ماه مبارک رمضان به ویژه در روز عید سعید فطر در قالب رفتارهای جمعی مردمان مسلمان با استناد به عقبه و پیشینه قومی، فرهنگی و منطقه جغرافیایی که در آن زیست می‌کنند، آن‌چنان گوناگون و رنگارنگ است که ذکر هر کدام از آن‌ها می‌تواند بازتاب دهنده بخشی از شناسنامه هویت بخش مردمان ایران زمین در مسیر تمدن‌سازی جهان فرهنگی این قوم، زیر سایه رفتارهای آئینی و مذهبی آن‌ها به شمار رود.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۶۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

معاون سابق شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: اولین شهری که با جسارت وارد مباحث شهرسازی الکترونیک شد، شهرداری اصفهان بود، به‌طوری که در حال حاصر ۱۰ کلان‌شهر با الگوبرداری از ما وارد این حوزه شدند، اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وحید مهدویان امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در آئین تکریم و معارفه چند تن از مدیران شهرداری اظهار کرد: در این دوره بسیاری از پروژه‌ها که سال‌های زیادی در شهر اصفهان بلاتکلیف مانده بود، همچون اراضی علی‌آباد کلنگان و صحرای پرتمان به سرانجام رسید، همچنین پروژه‌های جدیدی از جمله تشکیل دبیرخانه نقشه‌ای و عکس برداری هوایی آغاز شد.

وی با بیان اینکه با انجام این پروژه‌ها علاوه بر رفع مشکلات مردم، درآمدی برای مجموعه مدیریت شهری کسب شد، افزود: بیش از ۴۳۰ ساختمان ناپایدار شناسایی و بیش از ۷۰ مورد دستورالعمل وحدت رویه در حوزه شهرسازی انجام شد.

معاون سابق شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه اولین شهری که جسارت کرد و وارد مباحث شهرسازی الکترونیک شد شهرداری اصفهان بود، ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ کلان‌شهر با الگوبرداری از ما وارد این حوزه شدند، البته کار بسیار سختی در ادامه پیش رو خواهیم داشت، چراکه اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است.

مهدویان با بیان اینکه گفتمان جدیدی در بافت تاریخی ایجاد شد، گفت: امیدوارم با رشد ۷۴ درصدی بودجه روزانه شاهد بازآفرینی در بافت تاریخی باشیم، در این دوره بیش از ۷۰ درصد نیروها در مناطق جوان شدند و آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.

وی تصریح کرد: امیدوارم با توکل به خدا در کمال صحت در راه خدمت به مردم گام برداریم و عاقبت‌بخیر شویم که مقصد تمام نیازها است.

کد خبر 747958

دیگر خبرها

  • ۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد
  • اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است
  • عمو کاووس نون خ چگونه بازیگر شد؟!
  • دانلود پدرخوانده فصل ۳ قسمت ۱ اول ( قسمت 1 فصل 3 پدرخوانده ) با حجم نیمه رایگان
  • خلاصه بازی فوتسال ایران و قرقیزستان +فیلم
  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • ببینید | نمایش سختی کار کولبران در «نون. خ ۵»
  • تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور
  • نمایش سختی کار کولبران در «نون. خ ۵» + فیلم