Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون نشست مجمع جهانی اقتصاد آغاز به کار کرد، فروش فوری جوابگوی بازار خودرو نیست، جریمه یک میلیون دلاری اکسون بابت آلودگی نفتی، بانک کونلون معاملات بانکی خود را با ⁧ ایران ادامه خواهد داد، فیات کرایسلر از پیشنهاد خود برای ادغام با رنو منصرف شد، تولیدکنندگان لوازم خانگی سال ۹۷ را کاهشی به پایان بردند، هشدار آمریکا به هلند در خصوص استفاده از محصولات هوآوی و سهم ۱۰ درصدی افغانستان در سبد صادراتی ایران را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل بانک مرکزی: سه نکته در خصوص عملیات بازار باز

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص برنامه عملیات بازار باز که درآینده نزدیک اجرایی خواهد شد طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام چند نکته را توضیح داده است. همتی دریادداشت خود تاکید می‌کند:

تا به امروز، چون بانک مرکزی اجازه خرید اوراق دولتی را نداشت، نرخ این اوراق در معاملات بین کنشگران بازار تعیین می‌شد و بدیهی است که نرخ، شامل درجه‌ای از هزینه‌های ریسک و تنزیل بود. با ورود بانک مرکزی و عملیات بازار باز، این هزینه‌ها کاهش یافته و نرخ تنزیل بین بانک‌ها نیز در محدوده نرخ سیاست گذاری بانک مرکزی قرار می‌گیرد. بدیهی است برای انجام عملیات بازار باز به حجمی از اوراق دولتی نیاز است، چونکه پس از اجرایی شدن این ابزار، بدون خرید اوراق، هیچ نقدینگی به بانک‌ها اعطا نخواهد شد. لذا، وجود اوراق شرط لازم این عملیات است. ولی به معنای موظف کردن دولت برای انتشار اوراق نیست. بنابرین دولت بر اساس نیاز‌های بودجه‌ای خود و با توجه به وضعیت چرخه اقتصاد و ضرورت پایداری مالی و بدهی خود باید به انتشار اوراق دست بزند. هدف اصلی و کلیدی چرخش سیاستی به عملیات بازار باز و کنترل نرخ سود کوتاه مدت، کنترل تورم است. چرا که، کنترل کل‌های پولی (ترازنامه بانک مرکزی) در دهه‌های اخیر، نتوانسته به نحو پایدار تورم راکنترل کند. بدیهی است که هدف این عملیات، اعمال یک سیاست انبساطی پولی نبوده، بلکه تغییر بنیادی در کانال انتقال سیاست پولی است و البته همزمان بانک مرکزی به دنبال اصلاح و سالم سازی ترازنامه بانک‌ها است. در واقع هدف اصلی، حفظ ثبات اقتصادی است که خود پیش نیاز افزایش رشد اقتصادی است.

نشست مجمع جهانی اقتصاد آغاز به کار کرد

نشست مجمع جهانی اقتصاد روز پنج شنبه در سنت پترزبورگ روسیه با حضور رؤسای جمهور چین و روسیه آغاز به کار کرد. در این نشست نمایندگانی از تقریبا همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و مقاماتی از کشورهای کامبوج، کنیا، مصر، آفریقا و ساحل عاج حضور دارند و قرار است جلسات مختلف اقتصادی برگزار و قراردادهایی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار در حاشیه این نشست به امضا برسد. بر اساس این گزارش در نشست امسال مجمع جهانی اقتصاد مذاکرات پیرامون پیدا کردن خط تعادل در بازار انرژی برای بهبود اقتصاد جهانی مهمترین بحث این نشست خواهد بود. در این نشست شرکت‌های مهم انرژی نظیر روس‌نفت روسیه،BP انگلیس، شل، توتال و همچنین از وزرای نفت روسیه، عربستان و قطر درباره توسعه بازار جهانی انرژی بحث خواهند کرد. طی دو دهه گذشته  از سال 1997 تا کنون مجمع جهانی اقتصاد به عنوان یک بستر جهانی برای هدایت بحث‌ها و مسائل اقتصادی جهان بوده است.

فروش فوری جوابگوی بازار خودرو نیست

امیرحسن کاکایی درباره تاثیر فروش فوری خودروسازان بر بازار اظهار کرد: به دلیل اینکه تعداد فروش فوری‌ها زیاد نیست نتوانسته تاثیر آنچنانی بر بازار ایجاد کند. این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه فروش فوری‌ها دیگر جوابگو بازار خودرو نیست، افزود: باید مشکل تولید برطرف شود تا زمانی که مشکل تولید برطرف نشود و عرضه خودرو به بازار متعادل نشود بازار به تعادل نمی‌رسد. وی گفت: ادعا شده تولید خودرو دو برابر شده، اما باید دید میزان خودرو‌های ناقص تولید شده چند برابر شده است. کاکایی با بیان اینکه عامل بروز این مشکل، ناقص بودن برنامه‌های دولت در حمایت از صنعت خودروسازی است، تصریح کرد: اگر بدهی خودروسازان به موقع پرداخت شود قیمت خودرو کاهش خواهد یافت. این کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با میزان تصریح کرد: اگر مشکلات تولید برطرف شود قیمت خودرو ۲۰ درصد کاهش قیمت خواهد داشت و حباب آن از بین می‌رود، پراید قبل از عید ۳۶ میلیون تومان بود که با توجه به متغیر‌هایی از جمله نرخ ارز باید حدود ۴۰ میلیون تومان باشد، اما در بازار ۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد که این تفاوت قیمت همان حباب موجود است. وی ادامه داد: آنچه دیده می‌شود و مسلم است این است که برنامه‌های دولت در این باره محقق نشده و لذا هیجان همچنان در بازار خودرو وجود دارد، هر چند خریدار و فروشنده‌ای نیز در بازار وجود ندارد. کاکایی با بیان اینکه بیشتر افرادی که خودرو برای فروش دارند دلالان هستند و نیاز مالی ندارند، گفت: این افراد هنگامی که قیمت‌ها کاهش می‌یابد از فروش دست می‌کشند تا قیمت‌ها به رقم‌های دلخواه آن‌ها نزدیک شود و پس از آن اقدام به فروش می‌کنند.

جریمه یک میلیون دلاری اکسون بابت آلودگی نفتی

شرکت اکسون موبیل پذیرفت یک میلیون دلار جریمه برای حل و فصل تخلفات مربوط به شکستن یک خط لوله نفتی در سال ۲۰۱۱ و آلودگی رودخانه یلواستون در مونتانا پرداخت کند. خط لوله سیلورتیپ اکسون موبیل پایپ لاین در اول ژوئیه سال ۲۰۱۱ در نقطه‌ای که از رودخانه یلواستون در ۲۴۰ کیلومتری پایین دست پارک ملی یلواستون عبور می‌کرد، شکست. بر اساس گزارش رویترز، طبق اسناد دادگاه منطقه‌ای مونتانا، اکسون بدون اقرار به تخلف، پذیرفت این جریمه را پرداخت کند. این شرکت امنیت محل عبور این خط لوله از رودخانه را بهبود بخشید و ۱.۶ میلیون دلار برای پاکسازی آلودگی نفتی و ۱۲ میلیون دلار برای پروژه‌های احیا پرداخت کرد.

بانک کونلون، معاملات بانکی خود را با ⁧ ایران ادامه خواهد داد

پدرام سلطانی‌ نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی ایران در پست توییتری‌اش نوشت: بانک کونلون⁩ چین اعلام کرده است که تا پایان سال جاری میلادی معاملات بانکی خود را با ⁧ ایران⁩، تنها با استفاده از یوان ⁧چین⁩ و با رعایت کامل تحریم‌های آمریکا در خصوص کالاها، اشخاص، شرکت‌های حمل و نقل و بانک‌ها، ادامه خواهد داد. 

فیات کرایسلر از پیشنهاد خود برای ادغام با رنو منصرف شد

طبق گزارش بلومبرگ، شرکت فیات کرایسلر به رنو اطلاع دادهداد که از پیشنهاد خود برای ادغام با این شرکت صرف‌نظر کرده است. این اقدام پس از آن انجام شد که هیأت‌مدیره خودروساز فرانسوی، برای دومین روز متوالی نتوانست در مورد پیشنهاد ادغام به جمع بندی برسد. هیأت‌مدیره رنو، چهارشنبه شب، برای بحث در مورد این پیشنهاد جلسه تشکیل داد. دو عضو هیأت‌مدیره از شرکت نیسان، از دادن رای موافق خودداری کردند، درحالی که سایر اعضا از این ادغام پشتیبانی می‌کردند. رنو در بیانیه‌ای خبری اعلام کرد: به علت درخواست نمایندگان فرانسوی برای به تعویق انداختن این رای‌گیری، ما نتوانستیم در مورد این پیشنهاد تصمیم‌گیری کنیم. داوجونز هم با اشاره به منابع آگاه خبر داده بود که دولت فرانسه از این توافق حمایت نخواهد کرد، مگر اینکه شرکت نیسان تضمین دهد اتحاد دیرینه خود با رنو را ادامه خواهد داد.

هشدار آمریکا به هلند در خصوص استفاده از محصولات هوآوی

روز گذشته سفیر آمریکا در هلند گفت: «در صورتی که هلندی‌ها می‌خواهند از جاسوسی‌های دولت چین در امان بمانند محصولات شرکت هوآوی را در شبکه فناوری 5G استفاده نکنند.»

پیش از این آمریکا با اعمال تعرفه‌ها روی محصولات چینی جنگ تجاری با این کشور به راه انداخت که آخرین بار آن روی 200 میلیارد دلار کالای چینی بود که تعرفه آن را از 10 درصد به 25 درصد افزایش داد که البته اقدامات تلافی جویانه از سوی کشور دولت چین به همراه داشت. اینکه جنگ تجاری طی چند هفته گذشته به حوزه فناوری و ارتباطات آمده است از نگاه کارشناسان حاوی پیام خاصی است.« آمریکا می‌خواهد رقیب جدی شرکت‌های فناوری خود را از رقابت خارج کند.» طی سال‌های گذشته شرکت هوآوی چین یک رقیب جدی و سرسخت برای کمپانی‌های فناوری آمریکا محسوب شده و در حقیقت بازارهای جهانی را قبضه کرده است.

دلار از مبادلات تجاری روسیه و چین حذف خواهد شد

با افزایش فشارهای تحریمی آمریکا علیه سایر کشورها و به راه اندازی جنگ تجاری، روسیه و چین در اقدامی برای کُند کردن لبه تیز این محدودیت ها، اقدام به حذف دلار از مبادلات تجاری خود کرده و روبل و یوان را مبنای تجارت شان قرار دادند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که میزبان همتای چینی خود برای حضور در نشست مجمع جهانی اقتصاد بود، در نشست خبری مشترک اعلام کرد: روسیه و چین به سمت استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه می‌روند. توافق بین دولتی امضا شد و از این به بعد استفاده از یوآن و روبل در مبادلات مالی اجرایی خواهد شد. همچنین صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF) و شرکت علی بابای چین و نیز شرکت مل گروپ روسیه توافق کردند که سرمایه گذاری ۳۸۲ میلیون دلار به عنوان سرمایه گذاری مشترک در حوزه تجارت الکترونیکی داشته باشند. بر اساس این گزارش شرکت علی بابا صد میلیون دلار و دو شرکت دیگر ۲۸۲ میلیون دلار سرمایه گذاری کنند.

تولیدکنندگان لوازم خانگی، سال ۹۷ را کاهشی به پایان بردند

بررسی آمارهای منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص برخی کالاهای منتخب صنعتی نشاندهنده کاهش تولید انواع لوازم خانگی در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ است. برپایه این آمارها، پارسال ۷۶۹ هزار و ۲۰۰ دستگاه تلویزیون در کشور تولید شد که در مقایسه با تولید یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۲۰۰ دستگاه در سال ۹۶ کاهش ۳۱.۱ درصدی داشته است. در ۱۲ ماهه پارسال ۹۶۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع یخچال و فریزر در کشور تولید شد که افت ۱۲.۷ درصدی در مقایسه با سال ۹۶ را نشان می‌دهد. در این مدت ۵۹۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی و ۷۴۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه کولر آبی تولید شد که به ترتیب کاهش ۳۹.۴ درصدی و ۴.۸ درصدی داشته است. به نقل از ایرنا؛ برپایه این گزارش، در اسفند ماه پارسال ۴۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه تلویزیون و ۸۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه یخچال و فریزر توسط کارخانجات داخلی تولید شد که در همسنجی با سال ۹۶ به ترتیب کاهش ۲۴.۱ درصدی و افت هشت دهم درصدی داشته است. در ماه پایانی پارسال اما ۵۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی و ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کولر آبی در کشور تولید شد که در مقایسه با اسفندماه سال ۹۶ به ترتیب رشد ۱۵.۷ درصدی و ۲۷.۲ درصدی به ثبت رساندند.

طلا در بازار جهانی به بالاترین رقم در سه ماه گذشته رسید

روز گذشته، بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به علت کاهش ارزش دلار آمریکا به ۱۳۳۷.۹۲ دلار رسید که بالاترین رقم در سه ماه گذشته است. افزایش بهای طلای جهانی بدنبال اظهارات مقامات فدرال رزرو صورت گرفت که انتظارات برای کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا را تقویت کرد و ارزش دلار به کمترین میزان خود طی چند هفته اخیر رسید. براین اساس هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۱۲.۴۰ دلار افزایش، ۱۳۳۷.۹۲ دلار فروخته شد. جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو گفته است بانک مرکزی آمریکا اقدامی مناسب در مواجه با ریسک های جنگ تجاری اتخاذ خواهد کرد و درها برای کاهش نرخ بهره احتمالی باز است. آمارهای اقتصادی که اندکی پس از اظهارات جرمی پاول منتشر شد، نیز انتظارات برای کاهش نرخ بهره را تقویت کرد. کاهش نرخ بهره، قیمت طلا را تقویت می کند زیرا هزینه های نگهداری طلا به عنوان یک دارایی بدون بهره را کاهش می دهد.

سهم ۱۰ درصدی افغانستان در سبد صادراتی ایران/ ۱۵ کشور همسایه مقصد بیش از ۵۴ درصد صادرات غیر نفتی ایران

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: آمار تجارت ۱۲ ماه منتهی به اسفند سال ۹۷ نشان می‌دهد که از حدود ۴۴ میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار صادرات غیر نفتی، حدود ۲۴ میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار به مقصد ۱۵ کشور همسایه انجام شده و این یعنی بیش از ۵۴ درصد صادرات ایران به مقصد کشور‌های همسایه بوده است. امینی افزود: بررسی تراز تجاری در تجارت با کشور‌های همسایه نشان می‌دهد که تجارت ایران با عراق با مثبت ۸.۹ میلیارد دلار و تراز تجاری با افغانستان با ۲.۹ میلیارد دلار بالاترین تراز تجاری در تجارت ایران و همسایگان را در سال ۹۷ رقم‌زده است؛ اگر چه به باور فعالان اقتصادی، با وجود افزایش سهم کشور‌های همسایه در سبد صادراتی ایران، هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت کشور‌های همسایه به خوبی استفاده کنیم. وی با بیان این‌که ۱۰ درصد از صادرات کل کشور را صادرات به افغانستان تشکیل می‌دهد، گفت: افغانستان به جهات مختلف برای ایران بازار پرسودی محسوب می‌شود؛ از طرفی زیرساخت‌های این کشور به‌گونه‌ای است که نیازمند واردات از خارج است و ایران تنها کشور هم‌زبان و هم‌مرز با افغانستان محسوب می‌شود که این عوامل امتیاز مثبتی در روابط اقتصادی دو طرف به شمار می‌رود. امینی ادامه داد: صرف‌نظر از تحریم‌ها، مشکلات دادوستد و روابط مالی از عمده‌ترین مسائلی است که مانع توسعه روابط ایران و افغانستان می‌شود بنابراین بانک مرکزی ایران و افغانستان باید مدیریت نظام بانکی را به نحوی ترتیب دهند که فعالان تجاری در روند فعالیت خود با مشکل مواجه نشوند. زیرا در حال حاضر پرسشی که برای صادرکنندگان ایرانی مطرح است این است که اگر جنسی را صادر کنند، پول آن قرار است به چه شکل به کشور برگردد؟ وی با بیان اینکه تهاتر کالا نقش حائز اهمیتی در حل مشکلات مبادلات مالی ایران و افغانستان دارد، گفت: عملی شدن این پیشنهاد در گرو افزایش واردات کالا از افغانستان است، زیرا واردات ایران از افغانستان بسیار ناچیز است؛ درحالی‌که واردات کالا‌های افغان از جمله تولیدات باغی برای ایران بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. /صدا و سیما

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: بانک مرکزی عملیات بازار باز قیمت طلا شی جین پینگ امیر قطر نوید محمدی سکه ثامن موساد طلاق صوری برانکو ایوانکوویچ عمار حکیم سید محمد بطحایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۷۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از پنج میلیارد دلار مبادلات تجاری درمرز رسمی پرویزخان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، رضا قربانی گفت: مبادلات تجاری مرز رسمی پرویزخان شامل صادرات، واردات، ترانزیت مبدا، ترانزیت مقصد و دیگر رویه‌های گمرکی است و این حجم از مبادلات نشان دهنده اهمیت این گمرک مهم و راهبردی و نقش آن در رونق اقتصادی کشور است.
وی اظهار کرد: پارسال در مجموع در حوزه صادرات، یک میلیارد و ۲۳۴ هزار دلار انواع کالا به وزن ۲ میلیون و ۷۸۹ هزار تن از گمرک پرویزخان به عراق صادر شد که در هم سنجی با سال قبل از آن از نظر ارزشی ۲۷ درصد و از نظر دلاری رشد ۱۱ درصدی دارد.
مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: این شاهراه اقتصادی و مرز مهم، سهم ۳۶ درصدی صادرات استان کرمانشاه را به خود اختصاص داده است ضمن اینکه در حوزه ترانزیت شاهد رشد ۳۱۶ درصدی ارزش دلاری و ۳۴۶ درصدی وزنی از این گمرک هستیم.
قربانی ادامه داد: ارزش دلاری ترانزیت مبدا در گمرک رسمی پرویزخان یک میلیارد و ۶۹۰ هزار دلار به وزن چهار میلیون تن عنوان کرد و ادامه داد: مازوت، نفتا، روغن صنعتی، بیتومین مهمترین کالا‌های ترانزیتی این مرز هستند و ترانزیت این مرز به بنادر جنوبی کشور و از آنجا به کشور‌های امارت و هند انجام می‌شوند.
وی گفت: بنا بر اعلام رییس کل گمرک ایران پرویزخان مرز نوظهور ترانزیت در کشور است و حجم مبادلات تجاری گویای این واقعیت است.
روزانه بیش از یک هزار تانکر سوخت رسان خالی و پُر از مرز پرویزخان از کشور خارج و یا وارد کشورمان می‌شوند ضمن اینکه صادرات روزانه این مرز به اقلیم کردستان عراق به طور میانگین بیش از ۴۵۰ کامیون انواع کالا است .
عمده کالا‌های صادر شده از این مرز رسمی شامل میوه و تره بار، لبنیات، کیک و کلوچه، مصنوعات فلزی، مصنوعات پلاستیکی، سنگ، کاشی و مصالح ساختمانی است.

دیگر خبرها

  • جهش بهای نفت در بازار جهانی
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱/ تامین ارز کالا‌های اساسی و دارو در ۳۴ روز گذشته از مرز ۶۳۶ میلیون دلار گذشت
  • دلار تقریبا از مبادلات تجاری مسکو و پکن حذف شد
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای حجم مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • اشتباه در راهبرد بانک مرکزی؛ رئیس کل بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد | رابطه زایش تورم و نرخ دلار چگونه است؟
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار/ سقوط آزاد قیمت دلار چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
  • بیش از پنج میلیارد دلار مبادلات تجاری درمرز رسمی پرویزخان
  • هزینه‌های نظامی در جهان به بالاترین میزان خود در ۱۵ سال گذشته رسید