Web Analytics Made Easy - Statcounter

غار آبی سهولان در ۴۳ کیلومتری شمال شرقی مهاباد در آذربایجان غربی قرار گرفته و با سنگ‌هایی آهکی و آب و هوایی متعادل چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و تمامی این زیبایی‌ها مقصد گردشگران زیادی در فصول مختلف سال است. ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، غار سهولان دومین غار آبی بزرگ ایران بوده و در 43کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد - بوکان در آذربایجان غربی قرار دارد این غار یکی از کم‌نظیرترین غارهای طبیعی کشور و شگفت‌انگیزترین چشم‌اندازهای طبیعت آذربایجان غربی است و به گفته برخی از افراد بومی خانه مردم پارتی تبار بوده البته غار سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است ولی مردم محلی این منطقه این غار را کونه کوتر، یعنی لانه کبوتر نیز می‌نامند و دلیل این نام‌گذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر داخل غار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مساحت داخلی غار سهولان حدود 600 مترمربع و محتویات غار سنگ‌های آهکی است، ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن 50 متر بوده و عمق آب در برخی جاها به 32 متر می‌رسد این پدیده زیبا و نادر دارای 2 دهانه بوده و اختلاف دمای درون و بیرون غار نیز بین 10 الی 15 درجه است و با جلوه‌های طبیعی و قندیل‌های منحصر به‌ فردی که دارد در دامنه رشته کوه‌های کوتر قرار گرفته است.

تنها موجودات زنده این غار کبوتر چاهی و خفاش بوده  که قسمت‌هایی از غار رابه عنوان آشیانه انتخاب کرده‌اند به دلیل تاریک بودن و نبود نور هیچ نوع جلبکی در آب دریاچه این غار رشد نکرده و به غیر از جانداران میکروسکوپی هیچموجودی دیگری زیست نمی‌کند، آب دریاچه غار بسیار شفاف و زلال بوده و عمق آن علی رغم تاریک بودن تا چند متری قابل رویت است، این غار به سبب داشتن محیطی زیبا و چشم اندازی شگفت انگیز مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده و هرساله در فصول گرم نیز آب و هوایی متعادل و مطلوبی دارد.

این غار از قرن‌ها پیش موردمطالعه و بررسی قرارگرفته و به گفته برخی کارشناسان به استناد لایه‌های سفالی که از منطقه دالان اصلی و تالار بزرگ و دهلیز ورودی کونه مالان به‌دست آمده این غار از هزاره‌های اول و دوم قبل از میلاد تا دوره پارتی و اسلامی و حتی زمان‌هایی از قرون وسطی مورد سکونت انسان‌ها قرارگرفته است، غار آبی سهولان  برابر مصوبه شورای عالی محیط‌ زیست به عنوان اثر طبیعی ملی تصویب شده و جزو مناطق چهارگانه سازمان محیط زیست است.

درجه حرارت در فصل تابستان و زمستان بین 10 تا 13 درجه سانتی‌گراد در نوسان بوده و رطوبت حاکم بر غار نیز بین 70 تا 80 درصد متغیر است که در اثر رطوبت بالا روی سنگ‌ها و صخره‌ها با خزه‌های سبز و قهوه‌ای پوشیده شده و گاهی قطرات آب از بالای ایوان‌ها به روی سطح آب می‌چکد همچنین  نخستین دریاچه پیش روی گردشگران حدود 200 متر وسعت دارد که دارای آبی زلال و صاف است، دالان بالای سر این دریاچه افزون بر 50 متر ارتفاع دارد و در انتهای آن دو دالان باریک به عرض دو متر دیده می‌شود که به دریاچه‌ها و دالان‌های بعدی باز می‌شوند.

گزارش  از ثمین کاظمی

انتهای پیام/

R41361/P/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۹۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس برتر فضایی هفته / نمای شگفت‌انگیز ماه از ایستگاه فضایی

تینا مزدکی: همانطور که از ایستگاه فضایی دیده می‌شود، ماه به فاز چهارم خود رسیده است و در این لحظه درست مقابل اقیانوس اطلس جنوبی قرار می‌گیرد. این رویداد برای دانشمندان و علاقه‌مندان بسیار خاص است؛ چرا که ماه در ساعات اولیه ششم فروردین توسط زمین گرفته شد و بعد از آن در بیستم فرودین خورشید گرفتگی رخ خواهد داد.

این عکس از ایستگاه فضایی بین‌المللی و از ماه زمانی گرفته شد که ماهواره به فاز چهارم خود رسید. این حالت حدود یک هفته پس از ماه جدید و یک هفته قبل از کامل شدن ماه رخ می‌دهد.در واقع دوشنبه ششم فروردین اولین «فصل خسوف» در سال 2024 آغاز شد؛ در واقع در یکی از دو دوره 35 روزه هر سال که ممکن است ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی رخ دهد که به آن فصل خسوف گفته می‌شود.

در ساعات اولیه ششم فروردین، ماه کامل شد و در مقابل زمین در یک راستا قرار گرفت، هر چند این یک هم ترازی کامل نبود. اگر چنین بود، یک ماه گرفتگی کامل رخ می‌داد که به آن ماه خونی نیز می‌گویند. درعوض، این یک ماه گرفتگی نیمه شبانه بود که طی آن ماه تنها در سایه بیرونی زمین، یعنی نیم سایه آن، حرکت می‌کند. در طول این رویداد که بین ساعت 12:53 و 5:32 بامداد به وقت شرقی رخ داد، طبق زمان و تاریخ، اوج آن در ساعت 3:12 بامداد به وقت شرقی بود که لبه سایه زمین در حال در راستای سطح ماه دیده شد.

اگر تماشای این رویداد را از دست دادید، هنوز یک خورشید گرفتگی مانده است که در انتهای مدار فعلی ماه رخ می‌دهد. روز دوشنبه بیستم فروردین، ماه جدید که در این ماه به عنوان ماه صورتی نیز شناخته می‌شود کاملاً با خورشید و زمین همسو خواهد شد و باعث خورشید گرفتگی مرکزی می‌شود. بر اساس تحقیقات جدید ناسا، به طور متوسط هر 366 سال دو بار در یک مکان اتفاق می‌افتد.

منبع: livescience

۵۸۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888246

دیگر خبرها

  • رهاسازی آب از سد مهاباد/ توصیه به اهالی روستاهای اطراف شهرستان
  • فیلم/ لحظه رهاسازی آب سد مهاباد به طرف دریاچه ارومیه
  • با این تصاویر شگفت زده شوید! / برندگان مسابقات عکاسی طبیعت ۲۰۲۴
  • جریان آب‌های آرام در بستر کویر
  • بازدید 9 هزار گردشگر از غار تاریخی آبی سهولان مهاباد
  • مرحله دوم رهاسازی آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه
  • نمای شگفت‌انگیز ماه از ایستگاه فضایی
  • عکس برتر فضایی هفته / نمای شگفت‌انگیز ماه از ایستگاه فضایی
  • مرحله دوم رهاسازی آب از سد مخزنی مهاباد به پیکره دریاچه ارومیه آغاز شد
  • بازدید بیش از ۱۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از غار سهولان مهاباد