Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-20@13:59:19 GMT

کاهش علائم اوتیسم در کودکان با انجام ورزش

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۹۴۴۳۱

کاهش علائم اوتیسم در کودکان با انجام ورزش

محققان ژاپنی دریافتند که ورزش می‌تواند با ایجاد تغییراتی در مغز، بروز بعضی از علائم اختلال اوتیسم را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اختلال طیف اوتیسم (ASD) از جمله اختلالات اجتماعی است که تا پیش از سه سالگی خود را بروز می‌دهد، در میان پسران شایع‌تر از دختران است و هر چند زیرمجموعه‌های گوناگونی را دربرمی‌گیرد ولی در میان مبتلایان علائم مشترکی همچون رفتارهای تکراری، مشکلات کلامی و غیرکلامی و مشکل در تعاملات اجتماعی دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اختلالات در اثر ارتباطات اضافی بین سلول‌های عصبی یا نورون‌ها در مغز رخ می‌دهد که باید در دوران کودکی از بین می‌رفته ولی به دلایلی باقی مانده‌ است و این ارتباطات بیش از حد منجر به بروز برخی مشکلات می‌شود. تحقیقات جدید محققان دانشگاه توکیو نشان می‌دهد که فعالیت‌های فیزیکی همان‌گونه که می‌تواند منجر به ایجاد برخی تغییرات مغزی در افراد سالم شود و حتی بروز انحطاط مغز در دوران پیری را کاهش دهد، با حذف اتصالات اضافی در مدار مغزی منجر به بهبود اختلالات اجتماعی، تکرار، اضطراب و کاهش رفتار اوتیسم نیز می‌شود زیرا ورزش با افزایش مغایرت میان ارتباطات نورونی فعال و غیرفعال و ضعیف کردن یکی از این دو امکان حذف آسان‌تر بخش ضعیف را فراهم می‌آورد.

بررسی بخش هیپوکامپ مغز موش‌هایی که به مدت یک ماه بدون اعمال هیچ اجباری برای ورزش کردن و تنها با قرار دادن یک چرخ و فلک گردون مورد آزمایش قرار گرفتند نیز حاکی‌ است که microglia (سلول‌های ایمنی که سلول‌های مرده و سایر مواد زائد مغزی را حذف می‌کنند) سلول‌های غیرفعال یا کم‌فعال در ارتباطات مغزی موش‌ها را حذف کرده‌ است در حالی که سلول‌های فعال دست نخورده و سالم به فعالیت خود ادامه داده‌اند. هیپوکامپ منطقه‌ای خاص و مهم برای حافظه و ایجاد سلول‌های عصبی جدید در مغز است و به همین دلیل در طول آزمایش مورد توجه ویژه محققان قرار داشته است. 

تحقیقات همچنین نشان داده است که ورزش در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم نیز با کاهش رفتارهای تکراری و مشکل تعاملات اجتماعی همراه است و چنانچه کودک علاقمند به ورزش باشد لازم است متناسب با فعالیت مورد علاقه‌اش تشویق شود و فعالیت بدنی او کاملا داوطلبانه صورت گیرد. بدین ترتیب ورزش داوطلبانه راهکاری ایمن و رایگان برای ایجاد تغییرات مدارهای مغزی مبتلایان به اختلال طیف اوتیسم و بهبود سلامت کلی بدن به حساب می‌آید.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اوتيسم تازه های پزشکی درمان کودکان ورزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۴۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوجوان مرگ مغزی‌شده خرمشهری به ۲ نفر جان دوباره بخشید

مرکز فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از انجام عمل اهدای اعضا نوجوان خرمشهری مرگ مغزی‌شده برای پیوند به ۲ بیمار نیازمند خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، جواد شریعتی گفت: اهدای اعضای یک پسر 12 ساله مرگ مغزی‌شده اهل خرمشهر با همکاری تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی اهواز و آبادان و جلب رضایت خانواده وی با موفقیت انجام شد.

وی افزود: 2 کلیه این پسرِ مرگ مغزی‌شده به یک مرد و زن اهوازی اهدا شد.

شریعتی ابراز امیدواری کرد: با گسترش فرهنگ اهدای عضو، افراد بیشتری که هم‌اکنون در صف دریافت عضو پیوندی قرار دارند بتوانند به زندگی بازگردند.

مدیر مرکز فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: کار رایزنی با خانواده‌های فرد مرگ مغزی‌شده نیز حساسیت بسیاری دارد که توسط هماهنگ‌کنندگان دفتر پیوند دانشگاه با ظرافت و دقت تمام صورت می‌گیرد و پزشکان گروه‌های جراحی پیوند اعضا، بیهوشی، جراحی مغز و اعصاب، اورولوژی، جراحی قلب (در مواردی که شرایط پیوند قلب وجود داشته باشد)، کادر پرستاران بخش‌های ویژه و کادر واحدهای پشتیبانی همگی در انجام اعمال اهدای عضو، نقش اساسی ایفا می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شارژ پهپاد‌ها با سلول‌های خورشیدی فوق نازک 
  • مهلت ارسال مقاله به کنگره دو سالانه بین‌المللی انکولوژی کودکان اعلام شد
  • سرعت بیشترِ ردیابی ژن با کیت ایران ساخت
  • نوجوان مرگ مغزی‌شده خرمشهری به ۲ نفر جان دوباره بخشید
  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • شناسایی دو هزار و 613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • شناسایی دو هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • سرمایه‌گذاری در ورزش باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود
  • روز آگاهی از اوتیسم بزرگسالان ۱۴۰۳+ تاریخچه و پوستر Adult Autism Awareness Day 2024