Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@14:19:17 GMT

آمار ابتلا به «ام اس» در ایران

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۹۷۱۰۴

آمار ابتلا به «ام اس» در ایران

به گزارش ایرنا، عبدالحسین هوشمند در یک نشست خبری افزود: اکنون ۷۲ هزار نفر در کشور به ام اس مبتلا هستند و تهران و اصفهان بیشتر از استان های دیگر دارای مبتلایان به این بیماری است.

وی اظهار داشت: ایران در مورد شیوع بیماری ام اس در خاورمیانه در سطح بالایی قرار دارد اما در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی میزان ابتلای کمتری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوشمند زندگی مدرنیته و افزایش استرس و اضطراب را مهمترین عامل بروز ام اس دانست و ادامه داد: بیشترین مبتلایان به این بیماری در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند.

وی با بیان اینکه بیمه ها داروهای داخلی بیماری ام اس را ۹۰ تا ۹۵ درصد پوشش می دهند، تصریح کرد: داروهای خارجی نیز پوشش ۷۰ درصدی بیمه ها را دارند و تاکنون با توجه به شرایط موجود جامعه کمبودی در این زمینه نداشتیم.

مدیر انجمن ام اس ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی اخبار در مورد کمبود داروهای ام اس استرس و تنش های روانی را برای بیماران به وجود می آورد؛ در حالی که اگر کمبودی هم بوده مقطعی بوده و سریع برطرف شده است.

به گفته هوشمند، در حال حاضر مشکلاتی در زمینه تهیه مواد اولیه داروهای ام اس است که با برنامه ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این مشکلات نیز در حال برطرف شدن است.

 ۶۴ دانشگاه خدمات درمانی به مبتلایان ام اس ارایه می دهند

معاون مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست از ارایه خدمات درمانی به بیماران ام اس توسط ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی خبر داد.

جمشید کرمانچی افزود: ام اس یکی از بیماری های مهم در کشور است که باید خدمات زیادی برای درمان به بیماران مبتلا ارایه داد.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت راهبردهای اساسی را برای کنترل و کمک به مبتلایان ام اس در دستورکار قرار داده و افزایش دسترسی بیماران به خدمات از مهمترین اقدامات ماست.

کرمانچی تصریح کرد: برای ارایه خدمات بیشتر و بهتر به مبتلایان ام اس، دستورالعمل هایی تدوین و به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است.

معاون مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد داروهای ام اس نیز گفت: وزارت بهداشت به طور مرتب کمبودهای دارویی این بیماران را رصد و آنها را فراهم می کند و بسته خدمتی برای حمایت از مبتلایان ام اس در بخش های تشخیص تصویربرداری، مشاوره و روانشناسی تعریف شده است.

خدمات مراقبت در منزل

صفاری مدیرکل مراکز روزانه و شبانه سازمان بهزیستی نیز از سخنرانان این نشست بود و به بحث ارایه خدمات مراقبت در منزل برای بیماران مبتلا به ام اس توسط سازمان بهزیستی اشاره کرد.

وی افزود: در حال حاضر  ۱۰۰ نفر از بیماران مبتلا به ام اس خدمات مراقبت در منزل دریافت می کنند و  از آنجایی که این بیماران به وسایل توانبخشی نیاز دارند، این وسیله‌ها را نیز در اختیار آنها قرار می دهیم.

صفاری تصریح کرد: سازمان بهزیستی پس از انجام مراحل تشخیصی و تایید بیماری ام اس در کمیسیون‌های مربوطه خدمات توانبخشی را به این بیماران ارائه می‌دهد.

به گفته وی،‌ از جمله خدماتی که توسط سازمان بهزیستی به این بیماران ارائه می‌شود حق پرستاری است، اگر فردی دچار اختلال نخاعی باشد، حق پرستاری به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به صورت روزانه برای وی درنظرگرفته می‌شود که این افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز روزانه خدمت توانبخشی را دریافت کنند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۷۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن

آفتاب‌‌نیوز :

محبوبه ابریشم‌کار، متخصص طب سنتی در رابطه با علت تشکیل کیست‌ها در بدن گفت: کیست‌ها توده‌های خوش‌خیم در بافت‌های بدن هستند که حجمی از مایع در آن‌ها جمع شده است. به طور کلی توده‌های پستانی به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم تقسیم‌بندی می‌شود. 

وی افزود: توده‌های فیبروکیستیک، توده‌های خوش‌خیمی هستند که می‌توانند از سن نوجوانی تا بزرگسالی در سینه شکل بگیرند. کیست‌های سینه معمولا متعدد بوده و موجب تغییر در اندازه سینه شده و ایجاد درد می‌کنند.

ابریشم‌کار اظهار کرد: کیست‌های سینه معمولا در دوران قاعدگی بیشتر از مواقع دیگر احساس می‌شوند. این توده‌ها دو نوع ساده و ترکیبی دارند. اما معمولا همان نوع ساده و فیبروکیستیک بسیار شایع‌تر است. 

وی افزود: سبک زندگی، مهم‌ترین عامل در ابتلا به کیست است. به علاوه عامل ارث و ژنتیک نیز بی تاثیر نیست. در اصول طب ایرانی، نوشیدن آب سرد و مواد غذایی تند، عدم فعالیت بدنی، برنامه خواب نامنظم و از همه مهم‌تر استرس، می‌تواند شیوع کیست‌ها را تشدید ببخشد. 

ابریشم‌کار بیان کرد: استرس عاملی است که تاثیر آن در بیماری‌ها خیلی سریع و شدید است. در حوزه طب سنتی، ما تمرکز بر روی تنفس را برای کنترل استرس پیشنهاد می‌کنیم. اگر ما روزی ۱۰ تا ۲۰ بار و در دو نوبت تنفس‌های کنترل‌شده داشته باشیم، تا حد زیادی می‌توانیم سطح استرس خود را کاهش دهیم.

وی افزود: ما در طب ایرانی طیفی برای تعیین درجه سردی و گرمی مواد غذایی داریم. پیشنهاد ما در این زمینه این است که تعادل میان گرمی و سردی تا حد امکان رعایت شود. تجربه نشان داده افرادی که طبع سردتری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های فیبروکیستیک قرار دارند. 

متخصص طب سنتی گفت: متخصصین بانوان یا پزشکان عمومی خیلی راحت می‌توانند با یک معاینه کیست را تشخیص دهند. فیبروکیستیک معمولا در اندازه‌های متفاوت و دو سینه دیده می‌شود، اما توده‌های بدخیم عموما در یک سینه وجود دارند. ترشحات خونی یا چرکی از سینه و تغییرات پوستی در سینه نیز می‌تواند نشان از وجود فیبروکیستیک باشد. 

ابریشم کار تصریح کرد: کیست سینه معمولا یک بیماری محسوب نمی‌شود و تنها به عنوان یک تغییر فیزیولوژیکی شایع از آن یاد می‌شود. برای درمان کیست یکی از راه‌های پیشنهادی این است که سیاه‌دانه را به صورت نیم‌کوب به نسبت ۱ به همراه بذر کتان و نسبت دو برابری عسل، هر روز صبح میل کنید. به علاوه برای درمان موضعی، ماساژ روغن بذر کتان روی سینه‌ها برای دوبار در روز می‌تواند موثر واقع شود. 

وی یادآور شد: توصیه ما به عزیزان برای عدم ابتلا به فیبروکیستیک این است که از کودکی به بچه‌ها سبک زندگی درست را آموزش دهیم. لازم است که مصرف کافئین را تا حد امکان کاهش دهیم و مصرف بی‌رویه‌ای نداشته باشیم. ما باید منبع انرژی نداشتن و بی‌حالی‌مان را کشف کنیم و خود را به قهوه محدود نکنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • استطاعت ۹۸ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد
  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!
  • چتر حمایتی پزشکان یزدی برای درمان بیماران صعب العلاج