Web Analytics Made Easy - Statcounter

نصیر حیدریان درباره ابهام‌های موجود در رزومه‌اش شفاف سازی کرد و گفت که برخی از ادعاهای مطرح شده در رزومه‌اش حاصل ترجمه اشتباه است. ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چند هفته از انتشار نخستین گزارش‌مان درباره رزومه‌ی چند هنرمندِ خارج رفته گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش ابهام‌هایی درباره فعالیت‌های این هنرمندان مطرح شد. این گزارش‌ها حاصل تحقیقات دو تن از دانشجویانی بود که در اروپا مشغول تحصیل هستند. آنها طی مکاتباتی کتبی به بررسی رزومه‌ی هنرمندانی پرداختند که ادعاهای بزرگی در رزومه‌شان مطرح شده بود.
حاصل این مکاتبات نشان می‌داد که بسیاری از فعالیت‌هایی که برخی از این هنرمندان در رزومه‌شان ثبت کرده‌اند، قابل اثبات نیستند.

بررسی چند رزومه هنری / شفاف سازی در کارنامه هنرمندان خارج رفته

به هر روی اکنون چند هفته از انتشار نخستین گزارش‌مان در این باره گذشته است و هیچ کدام از این هنرمندان برای شفاف‌سازی پیش قدم نشده‌اند تا همچنان ابهام‌ها بیشتر و بیشتر شود. برخی معتقدند که این هنرمندان هیچ سندی در دست ندارند که بتواند ادعاهایی که سال‌ها به آن افتخار کرده‌اند را ثابت کند.

شهرداد روحانی و رزومه‌ای که نیاز به شفاف سازی دارد

اما در این میان نصیر حیدریان اواخر هفته گذشته پیش قدم شد تا درباره رزومه کاریش شفاف‌سازی کند. حیدریان در پاسخ به ایمیلی که خبرنگار تسنیم برایش فرستاده بود، رزومه‌ی دقیقی از فعالیت‌هایش را در اختیار ما قرار داد و اعلام کرد که این رزومه‌ی دقیق اوست و هر چه به جز این درباره‌‌اش منتشر شده، مورد تایید او نیست.

نصیر حیدریان علاوه بر رزومه‌ی کاریش، چند خطی هم در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار تسنیم نوشت که در ادامه این پاسخ را می‌خوانید:

«خبرنگار محترم خبرگزاری تسنیم،

پیرو درخواست شما و سوالاتى که در مورد شهرهاى زوریخ، مونیخ، بارسلونا و گراتس و همینطور مدرک تحصیلى اینجانب داشتید؛ با وجود اینکه رزومه ى کامل بنده برایتان ارسال شده است اما بنا به احترام متن زیر
را برایتان می‌نویسم؛

مدرک تحصیلى: فوق لیسانس رهبرى ارکستر از دانشگاه موسیقى گراتس اتریش که حدود بیست سال است که در همین دانشگاه مشغول تدریس هستم.
مونیخ: ارکستر مجلسى مونیخ
بارسلونا: دستیار بیت فورر در اجراى آثار معاصر آهنگسازان اسپانیایى با آنسامبل موسیقى معاصر بارسلون.
زوریخ: اجراى اپرا به عنوان دستیار بیت فورر با اپراى زوریخ.
و از سال ١٩٩٧ الى ٢ ٣ اجراى بالت و اپرا با اپراى شهر گراتس به عنوان رهبر مهمان فعالیت داشته‌ام.

با درودهاى فراوان،
نصیر حیدریان_راستی»

در ادامه متنی را می‌خوانید که به عنوان توضیحاتی درباره رزومه‌ی نصیر حیدریان، از سوی وی در اختیار خبرنگار تسنیم قرار گرفته است:

پیرو صحبت های مطرح شده در خصوص رزومه استاد حیدریان که اخیرا مطرح شده است بر آن شدیم که نسبت به برخی موارد مطالبی را بیان کنیم.

1- در رزومه استاد حیدریان برگرفته از صحبت های ایشان و وب سایت رسمی اشون مطلبی مبنی بر رهبری اپرا های بارسلون و مونیخ نبوده است البته که در این دو شهر اجرا داشته اند ولی حال اینکه چرا برخی از دوستان از زمان اپرای عاشورا با ترجمه اشتباه یا برداشت های شخصیشون از سایت ایشون در رزومه ایشان رهبری اپرا در این دو شهر را درج کرده اند جای سوال است. و همین مسئله در اجرا های اخیر استاد حیدریان در ایران باعث برخی حواشی و سو تفاهم ها شده است لذا نام ارکستر هایی که استاد حیدریان رهبری کرده اند و در سایت رسمی خودشون هم درج شده است را به دو زبان فارسی و آلمانی لیست کرده ایم و مدارکی نیز ارائه شده است. هر مطلب دیگری در این خصوص غیر واقعی و یا اشتباه ترجمه از سایت ایشان است:

به آلمانی :

* Teheran Symphonie Orchester

* Orchester der Beethovenhalle Bonn

* Sinfonieorchester Basel (Opera)

* Münchner Kammerorchester

* Opernhaus Zürich (zusamment mit Beat Furrer)

* Opernhaus Bonn

* Opernhaus Graz

* Ensemble Zeitfluss Graz

* Ensemble die andere saite

* Youth Symphony Orchestra Venezuela

* World Youth Orchestra

* Lehrbeauftragter Kunstuniversität Graz

* Künstlerischer Leiter Filmmusik-Orchester Graz

به فارسی:

* ارکستر سمفونیک تهران

* ارکستر تالار بتهوون شهر بن

* ارکستر سمفونیک بازل ( که با این ارکستر اپرا اجرا کرده اند)

* ارکستر مجلسی ( کامر ارکستر ) مونیخ

* اپرای زوریخ (به عنوان دستیار بیت فورر یکی از بزرگ ترین آهنگسازان معاصر)

* اپرای بن

* اپرای گراتس

* ارکستر جوانان ونزوئلا

* ارکستر جوانان جهان

و دیگر ارکستر ها و آنسامبل هایی که در بالا درج شده است.

2- در خصوص مدرک تحصیلی ایشان نیز لازم به توضیح است در رشته های هنری خصوصا موسیقی هیچوقت معیار مدراک شخص نبوده و همیشه خروجی حاصل از اجرا و کار هنرمند گویا همه چیز می باشد که اجراهای استاد حیدریان از گذشته تا به حال همواره از نظر کیفی مورد تائید اساتید موسیقی و اهالی فن بوده است. اما جهت شفافیت در این خصوص مدرک فوق لیسانس ایشان در رشته رهبری ارکستر از دانشگاه موسیقی شهر گراتس ارائه شده است. در خصوص تدریس ایشان در دانشگاه گراتس نیز با یک استعلام ساده از سایت دانشگاه نام ایشان و حتی دروسی که تدریس دارند قابل مشاهده است.

در پایان رزومه کامل ایشان به زبان فارسی برگرفته از سایت رسمی و صفحه ویکی پدیا استاد نصیر حیدریان به همراه مدارکی از اجرا ها و مدرک تحصیلیشون قرار داده شده است:

نصیر حیدریان راستی در تهران متولد شد و اولین گام موسیقی خود را در سن شش سالگی همزمان با تحصیل در مدرسه موسیقی گذاشت و در هنرستان موسیقی مشغول به تحصیل در رشته ساز ترومبون و تئوری موسیقی شد. وی پس از دریافت دیپلم در رشته ساز ترومبون به نوازنده در ارکستر سمفونیک تهران فعالیت خود را آغاز نمود و به مدت دو سال در کنار کار اصلی خود، به عنوان رهبر و سرپرست گروه کر ارکستر سمفونیک تهران نیز فعالیت داشت.

نصیر حیدریان سالها بعد جهت ادامه تحصیل راهی کشور اتریش شد و در دانشگاه موسیقی و هنر های نمایشی شهر وین، رشته ساز ترومبون را زیر نظر  Horst Kublbock ادامه داد و در سال 1991 تا 1997 میلادی در دانشگاه موسیقی شهر گراتز تحصیل خود را در رشته رهبری ارکستر زیر نظر استادانی چون     Martin Turnovky, Arturo Tamayo, Wolfang Bosicادامه داد.
 وی در سال 1999 موفق به دریافت جایزه Die Richard Wagner Stipendienstiftung شد.

پس از اتمام تحصیل و دریافت دیپلم رهبری، سرپرستی چندین ارکستر و آنسامبل را به عهده گرفت. در سال 1997 تا 2003 نیز در اپرای شهر گراتز به عنوان رهبر ارکستر مهمان قطعات اپرایی مختلفی را رهبری نمود. همچنین اجرا در سایر شهرهای اروپا چون اجرای اپرا با ارکستر سمفونیک بازل  Sinfonieorchester Basel ، اجرای اپرا به عنوان دستیار بیت فورر با اپرای زوریخ Opernhaus Zurich                          اپرای بن  Opernhaus Bonn ، ارکستر تالار بتهوون شهر بن Orchester der Beethovenhalle Bonn ، ارکستر مجلسی مونیخ                                                       Munchner Kammerorchester ، ارکستر جوانان ونزوئلا Youth Symphony Orchestra Venezuela ، ارکستر جوانان جهان  World Youth Orchestra  و دستیار بیت فورر Beat Furrer   در اجرای آثار معاصر آهنگسازان اسپانیایی با آنسامبل موسیقی معاصر بارسلون و ... را در کارنامه خود دارد.

حیدریان  در سال 2003 در اپرای شهر گراتز اپرای پر چالش و پر آوازه Puch and Judy اثر Harrison Birtwistle را اجرا نمود.
و اپرای Begehren اثر Beat Furrer در سال 2003 در شهر گراتس را به عنوان رهبر دوم به روی صحنه برد که این اجرا در همان سال به نوشته مجله Opernwelt «دنیای اپرا» در سال 2003 به عنوان بهترین اجرا در سال لقب گرفت.

وی در تابستان سال 2015 برای برگزاری مستر کلاسهای رهبری عازم کشور کره شد و در مهر ماه سال 1394 به عنوان رهبر ارکستر میهمان به ایران دعوت شد و اپرای عاشورا اثر بهزاد عبدی را به روی صحنه برد و همچنین در آبان ماه 1395 به همراه ارکستر سمفونیک تهران در کشور چین در افتتاحیه جشنواره موسیقی شرکت نمود و در تیر ماه همان سال به همراه ارکستر جوانان جهان به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران از کشور ایتالیا در جشنواره موسیقی فجر به همراهی ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت به روی صحنه رفت. حیدریان بهمن ماه 1397 در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به عنوان رهبر مهمان با ارکستر رتوریک به روی صحنه رفت و اردیبهشت ماه 1398کنسرتو ساکسوفون اریک لارسون را با همراهی گرالد پرین فالک (سولیست ساکسوفون اهل اتریش) و سمفونی شماره سه مندلسون را به عنوان رهبر مهمان با ارکستر سمفونیک تهران اجرا کرد.

نصیر حیدریان از سال 2003 به عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی شهر گراتز فعالیت دارد و در کنار کار اصلی و هنری خود، مستر کلاس‌های رهبری متعددی را در کشور کره و ایران برگزار کرده است.

https://www.nassir-heidarian.at

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D8%B5%DB%8C%D8%B1_%D8%AD%DB%8C%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86

انتهای پیام/

R33357/P/S4,40/CT2 واژه های کاربردی مرتبط موسیقی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: موسیقی موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۷۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوروز در هفت آسمان

ایسنا/اصفهان نوروز یا شروع بهار در نیمکره شمالی زمانی رخ خواهد می‌دهد که خورشید در حرکت ظاهری خود در زمینه کره سماوی به نقطه اعتدال بهاری برسد.

این قسمتی از صحبت‌های سعید کریمی، دبیر انجمن علمی ستاره‌شناسی دانشگاه صنعتی اصفهان و یکی از دانشجویان با انگیزه و پرتلاش کشورمان است که در خصوص رابطه نوروز و علم نجوم مطرح کرد. کریمی، متولد ۱۳۸۲ شمسی است و از سال ۱۳۹۵، یعنی از ۱۳سالگی به قلمرو نجوم وارد شده. وی هم‌اکنون دانشجوی کارشناسی فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان است و دبیری انجمن علمی ستاره‌شناسی را در این دانشگاه بر عهده دارد.

کریمی به‌تازگی در ماراتن مسیه نیز که مسابقه‌ای معتبر در علم نجوم و رقابتی رصدی است موفق به اخذ رتبه شده است. دبیر انجمن علمی ستاره‌شناسی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا از پیوند نوروز و نجوم صحبت کرد و نکات جالب‌توجهی از نگاه این علم به نوروز را توضیح داد که آن در ادامه می‌خوانید.

 آیین باستانی نوروز که قرن‌هاست ما ایرانیان آن را جشن می‌گیریم، از زاویه علم نجوم چگونه درخور تأمل و بررسی است؟ به‌طور مشخص می‌خواهم در خصوص اعتدال بهاری صحبت کنید.  

رابطه نوروز و ستاره‌شناسی غالباً در مبحث نجوم کروی مورد بررسی قرار می‌گیرد. کره زمین به‌طورکلی دارای سه حرکت وضعی، انتقالی و تقدیمی است. ما انسان‌ها در جایگاه سرنشینان این سیاره حرکات را احساس نمی‌کنیم، بلکه تنها آثار ظاهری آن‌ها را در آسمان خواهیم دید. حرکت وضعی همان چرخش زمین به دور خودش است که ۲۳ ساعت و ۵۶ دقیقه طول می‌کشد و نتیجه آن پدید آمدن «روز و شب» و «طلوع و غروب ستارگان» است.

به حرکت زمین در مدار به دور خورشید حرکت انتقالی گفته می‌شود که ۳۶۵.۲۵ روز زمان می‌برد و باعث چرخش ظاهری خورشید به دور زمین در پهنه کره آسمان می‌شود. حالتی که این دو حرکت زمین نسبت به یکدیگر دارند موجب به‌وجودآمدن فصل‌ها خواهد شد. در موقعیتی که سیاره ما قرار دارد، صفحه حرکت وضعی و صفحۀ حرکت انتقالی نسبت به هم ۲۳.۵ درجه زاویه دارند. این زاویه یا کج‌بودن باعث می‌شود که در نیمی از سال خورشید زمان بیشتری در آسمان نیمکره شمالی زمین رویت شود و در نیمه دیگر سال کمتر به چشم آید. خط‌های استوای حرکت وضعی و حرکت انتقالی، در دو نقطۀ اعتدال بهاری (گره صعودی) و اعتدال پاییزی (گره نزولی)، متقاطع هستند. در واقع، نوروز یا شروع بهار در نیمکره شمالی زمانی رخ خواهد داد که خورشید در حرکت ظاهری خود در زمینۀ کرۀ سماوی به نقطۀ اعتدال بهاری برسد.

اعتدال بهاری را روی زمین با نام نوروز جشن می‌گیریم، در آسمان دقیقاً چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

وقتی می‌گوییم اعتدال بهاری رخ می‌دهد، یعنی مقدار تابش خورشید به دو نیمکره شمالی و جنوبی زمین برابر می‌شود و برابری مدت روز و شب را نیز خواهیم داشت. ولی بلافاصله بعد از این رویداد، مدت‌زمان روز از شب پیشی می‌گیرد و اختلافشان در تاریخ ۳۱ خرداد یا انقلاب تابستانی به اوج می‌رسد.

گاهشماری خورشیدی، تاریخی دارد که از دید مورخان و پژوهشگران همواره مورد تأمل بوده است. از نظرگاه محققان علم نجوم چگونه می‌توان بین آن و نوروز ارتباط برقرار کرد؟ به بیانی دیگر، چه نکاتی در دنیای ستاره‌شناسی وجود دارد که بحث در مورد آن می‌تواند برای درنگ در تقویم خورشیدی هم جالب‌توجه باشد؟

بحث محاسبه گاهشمار خورشیدی بسیار مفصل است، اما نکته‌ای که می‌تواند برای علاقه‌مندان به نجوم جالب باشد، تعداد روزهای هر ماه از سال خورشیدی است. در تقویم رسمی ما ایرانیان که از فروردین شروع می‌شود، ۶ ماه اولیه سال ۳۱روزه و ۵ ماه دوم آن ۳۰روزه است و ماه آخر یا اسفند نیز ۲۹روزه می‌شود که هر ۴ یا ۵ سال یک روز به آن اضافه خواهد شد.

همان‌طور که گفته شد، بر اثر حرکت انتقالی زمین، ما حرکت ظاهری خورشید را هم در آسمان می‌بینیم که در یک سال، یک بار به دور زمین می‌گردد. این مدار ظاهری در کره آسمان را دایرة‌البروج می‌گوییم که از ۱۲ صورت فلکی یا بروج دوازده‌گانه عبور می‌کند.

از طرفی، می‌دانیم که مدار زمین به دور خورشید بیضی است و در نتیجه سرعت حرکت در مدار تغییر خواهد کرد. به‌طور خلاصه زمین در ۶ ماه ابتدایی سرعت کمتری در مدار دارد که موجب ماه‌های ۳۱روزه می‌شود. همچنین برای تکرار شوندگی دقیق تقویم نیاز داریم با اعمال سال‌های کبیسه، دو اختلال جزئی دیگر را نیز برطرف کنیم. یکی آن‌ها تقدیم اعتدالین یا ناشی از حرکت تقدیمی محسوب می‌شود و دیگری اختلاف تناوب انتقالی با مقدار ۳۶۵ روز (۰.۲۵ روز) است.

به لحظۀ تحویل سال از دیدگاه نجومی چگونه می‌شود نگاه کرد؟

محاسبه دقیق لحظۀ تحویل سال یا رسیدن خورشید به نقطۀ فرضی اعتدال بهاری از بحث‌های تخصصی منجمان به حساب می‌آید. این رسیدن در واقع، تعریف سال اعتدالی یا رسمی است که با سال نجومی تفاوت دارد. بر اساس آنچه تاکنون بحث شد، حرکت ظاهری خورشید در آسمان با سرعت تقریبی و متوسط یک درجه در روز خواهد بود. وقتی به لحظات پایانی سال نزدیک می‌شویم، خورشید به‌آرامی در لحظه‌ای دقیق از این نقطۀ فرضی اعتدال گذر خواهد کرد که به این لحظه، شروع سال اعتدالی جدید گفته و با استفاده از معادلات نجوم کروی محاسبه می‌شود.

آیا بر اساس همین محاسبات می‌توان زمان لحظه تحویل سال را نه‌فقط برای یک سال، بلکه برای چند سال آینده نیز تعیین کرد؟

به‌طور دقیق خیر، چون در زمان‌های دورتر امکان اعمال تغییراتی در تقویم و سیستم‌های زمان‌نگاری وجود دارد. همچنین ممکن است تکنولوژی محاسبه دقیق زمان در طولانی مدت دستخوش تغییر شود.

در پایان لطفا بفرمایید که متولی این محاسبه چه کسی است؟ در کشورمان چه سازمان یا مرکزی این زمان را مشخص می‌کند؟

لحظه دقیق تحویل سال توسط موسسات مختلف و به‌طور بین‌المللی محاسبه می‌شود. این محاسبات ممکن است بر اساس استانداردهای مختلفی صورت بگیرد، اما اغلب با استفاده از سیستم‌ها و معادلات زمان‌نگاری دقیق انجام می‌شود. البته باید توجه داشت که اهمیت محاسبه این زمان فقط به ما ایرانیان که نوروز را جشن می‌گیریم منحصر نمی‌شود، بلکه در سراسر دنیا محاسبۀ این زمان مهم است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش یک روحانی به دعوت از "کاظم صدیقی" برای سخنرانی در مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق (ع): دهن‌کجی به مردم عاقبت خوشی ندارد!
  • تولید صنعتی ابزار دقیق هسته ای
  • افتخارآفرینی ملی‌پوش جوان ایرانی؛ بازی کنار ستارگان هندبال ساحلی جهان در المپیک
  • آمریکا: اوکراین اخبار جنگ را سانسور می‌کند
  • ۸۵ درصد از اراضی وزارت دفاع در استان بوشهر سنددار شد
  • شفاف‌سازی رودیگر درخصوص پست اینستاگرامی‌اش درباره ماه رمضان
  • چرا دانشمندان چوب شفاف می‌سازند؟ / قوی‌تر از پلاستیک و محکم‌تر از شیشه
  • نوروز در هفت آسمان
  • این رزومه باعث استخدام یک برنامه‌نویس با حقوق سالانه 300 هزار دلاری در گوگل شد
  • ضربه دقیق تیلمانس؛ گل اول بلژیک به انگلیس (انگلیس 0-1 بلژیک)