Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@15:03:20 GMT

شناسایی بیش از 30 نوع سرطان با یک روش غیرتهاجمی

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۹۷۳۲۱

شناسایی بیش از 30 نوع سرطان با یک روش غیرتهاجمی

پژوهشگران آمریکایی موفق شدند با یک روش غیرتهاجمی بیش از 30 نوع سرطان را شناسایی کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ردیت، پژوهش جدید "انجمن پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی آمریکا"(SNMMI) نشان می‌دهد که نوع خاصی از پرتوداروها می‌توانند به شناسایی غیرتهاجمی حدود ۳۰ نوع تومور بدخیم کمک کند.

"پرتودارو"(Radiopharmaceutical)، نوعی دارو است که با یک یا چند نوع ایزوتوپ پرتوزا نشانه‌گذاری شده است و می‌توان از آن برای درمان یا تشخیص پزشکی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگران توانستند با استفاده از سیستم "پت- سی تی"(PET/CT)، به تصویربرداری واضح حجم گسترده‌ای از تومورها بپردازند تا راه را برای روش‌های جدید شناسایی تومور و درمان آن هموار کنند. در این روش، فیبروبلاست‌های مرتبط با سرطان که تا ۹۰ درصد حجم تومور را در بردارند، مورد هدف قرار می‌گیرند. بسیاری از فیبروبلاست‌های سرطانی به خاطر بیان ژن پروتئین فعال خود، با فیبروبلاست‌های معمولی تفاوت دارند. مهارکننده‌های پروتئین فعال فیبروبلاست، نخستین بار به عنوان داروهای ضد سرطان مورد استفاده قرار گرفتند و در حال حاضر، به پرتوداروهایی برای درمان سرطان تبدیل شده‌اند.

پژوهشگران در این بررسی، سیستم پت- سی تی را به کار بردند تا از ۸۰ بیمار مبتلا به ۲۸ نوع سرطان، تصویربرداری کنند و تومورهای سرطانی را در آغاز شکل‌گیری، متاستاز و بازگشت سرطان شکست دهند. همه بیماران برای این بررسی، با چالش‌هایی در تشخیص روبرو شده بودند که امکان حل کردن آنها با روش‌های استاندارد وجود نداشت. بیماران مورد آزمایش متخصصان سرطان‌شناسی قرار گرفتند و پژوهشگران، داده‌های به دست آمده را تحلیل کردند.

در این بررسی، بالاترین میزان تومور در افراد مبتلا به سرطان مری، سرطان پستان، "سرطان مجرای صفراوی" یا "کلانژیوکارسینوما" (cholangiocarcinoma) و سرطان ریه دیده شد. کمترین آمار نیز در افراد مبتلا به "فئوکروموسیتوما" (pheochromocytoma)، "کارسینوم کلیه"(Renal cell carcinoma) و سرطان معده گزارش شد.

"اوو هابرکورن"(Uwe Haberkorn)، استاد پزشکی هسته‌ای "دانشگاه هایدلبرگ"(Heidelberg University) آلمان گفت: به کار بردن سیستم‌های پت- سی تی در این گونه بررسی‌ها، می‌تواند برای شناسایی انواع سرطان، کارآمد باشد؛ به خصوص هنگامی که روش‌های قدیمی با محدودیت‌هایی روبرو می‌شوند. این روش، مزایای اجرایی بسیاری برای بیماران خواهد داشت زیرا می‌تواند به راحتی بررسی کمک کند و کیفیت کار را افزایش دهد.

وی افزود: فیبروبلاست‌های مرتبط با سرطان، به عنوان سرکوب‌کننده‌های ایمنی شناخته می‌شوند و در برابر شیمی‌درمانی مقاومت می‌کنند؛ در نتیجه اهداف خوبی برای درمان سرطان هستند.

این پژوهش، در مجله "Journal of Nuclear Medicine" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تومور سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۷۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جداسازی پلاسما از خون در عرض نیم ساعت و با دقت بالا

دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ، در سنگاپور، تراشه‌ای در اندازه سکه ایجاد کردند که می تواند به طور مستقیم پلاسمای خون را فقط در ۳۰ دقیقه از خون جدا کند، که نسبت به فرآیند سانتریفیوژ چند مرحله‌ای که روشی استاندارد است، راحت‌تر و کاربر پسندتر است.

به گزارش ایسنا، این روش که با نام ExoArc خوانده می‌شود می‌تواند با از بین بردن بیش از ۹۹٫۹ ٪ از سلول‌های خونی و پلاکت‌ها به آرامی و در یک مرحله، به خلوص پلاسما خون برسد.

این امر به شدت باعث افزایش تجزیه و تحلیل بالینی مولکول‌های DNA بدون سلول و RNA و همچنین نانوذرات می‌شود که معمولاً به عنوان وزیکول های خارج سلولی شناخته می شوند. این ذرات اغلب برای غربالگری برای نشانگرهای زیستی که علائم بیماری‌هایی نظیر سرطان هستند، استفاده می‌شوند.

در حال حاضر، تنها راه جداسازی پلاسما خون استفاده از سانتریفیوژ است که نمونه‌های خون را با سرعت زیاد می چرخاند تا سلول‌های خونی از پلاسما جدا شوند.

با این حال، حتی پس از چند بار سانتریفیوژ، هنوز هم برخی از سلول ها و پلاکت های موجود در پلاسمای خون وجود خواهد داشت که می توانند تجزیه یا تخریب شوند و با انتشار محتوای اضافی، منجر به مواد ناخواسته شوند که بر صحت آزمایش های تشخیصی تأثیر می گذارد.

به نقل از ستاد نانو، این تیم یک دستگاه نمونه اولیه قابل حمل (با اندازه ۳۰ سانتیمتر) را برای قرار دادن تراشه ExoArc (۳.۵ سانتیمتر) ساخته است، که دارای یک رابط صفحه لمسی بزرگ برای انجام تنظیمات بوده و همچنین پمپ ها و لوله های داخلی برای پردازش نمونه های خون و جمع آوری پلاسما خون جدا شده را در خود دارد.

این تیم به همراه  متخصصان مرکز ملی سرطان سنگاپور (NCCS) و چند بیمارستان و مرکز تحقیقاتی دیگر، با تجزیه و تحلیل مشخصات میکرو RNA پلاسما خون، از نظر بالینی عملکرد ExoArc را تأیید کردند. آنها نشان دادند که این روش قادر است با حساسیت ۹۰ درصدی سلول‌های سرطان ریه را نشان دهد.

این تیم تحقیقاتی همچنین دریافتند که مشخصات میکرو RNA  پلاسما و وزیکول‌های خارج سلولی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نسبت به شرکت کنندگان سالم ترکیب متفاوتی دارد. این موضوع نشان می‌دهد که ExoArc پتانسیل کمک به جداسازی و شناسایی نشانگرهای زیستی مرتبط با بیماری‌ها را دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جداسازی پلاسما از خون در عرض نیم ساعت و با دقت بالا
  • بررسی عوامل خارجی و داخلی در کاهش انگیزه پژوهشگران
  • اسرار زندگی در ۳۷۰۰ سال قبل؛ زنان عصر برنز چه شکلی بودند؟
  • وجود یک باکتری در دهان ممکن است سرطان روده بزرگ را تسریع کند
  • فقر سرعت پیر شدن مغز را افزایش می‌دهد
  • کشف هیولایی در کیهان
  • توسعه ایمنی درمانی سلول‌های تی برای درمان سرطان خون
  • چین کم‌مصرف‌ترین و کارآمدترین تراشه هوش مصنوعی را ساخت
  • فضا محیطی ایده‌آل برای درمان سرطان
  • تحقیقات دانشگاه آکسفورد در مورد سرطان ریه