Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-25@23:35:49 GMT

هیچ دارویی موجب رویش مجدد مو نمی شود

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۹۷۵۵۳

دکتر محمد بقایی روز شنبه در  گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به عنوان یک پژوهشگر و نویسنده چهار کتاب تخصصی در حوزه مو و محصولات مراقبت از آن تاکید می کنم تاکنون هیچ ماده اعم از دارویی، گیاهی، طبیعی یا غیرطبیعی در دنیا عرضه نشده است که موجب رویش مجدد موهای ریخته شود.

وی اضافه کرد: ریزش موی سر بنا به دلایل مختلفی از جمله عوامل ارثی، اختلالات هورمونی، عصبی، بیماری های مختلف و گاهی به علت مصرف برخی داروها رخ می دهد؛ بنابراین درمان هر یک از انواع آن متناسب با علت یا علل ایجادی نیازمند اقدامات ویژه درمانی یا پیشگیرانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بقایی خاطرنشان کرد: هر تار مو در چرخه زندگی خود چهار مرحله بسیار خاص و ادامه دار و درهم تنیده را طی می کند که عبارت از مراحل رشد، ایستا یا ساکن، استراحت و مرحله ریزش است.

بقایی گفت: علت هم بسیار واضح است. هر تار مو وقتی می ریزد، همراه با پیاز خود از کف سر خارج می شود و موی جدیدی با ساختاری جدید جایگزین آن می شود.

کارآیی محصولات مرتبط با مو

داروساز، پژوهشگر و مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: محصولات مرتبط با مو اگر دارای مجوز و پروانه و تائیدیه های لازم باشند، می توانند موجب تقویت تار موهای موجود بر کف سر شوند.

بقایی افزود: علاوه بر این، برخی از این محصولات ممکن است بتوانند موجب افزایش ماندگاری موهای موجود در کف سر در مرحله رشد شوند و در نتیجه فرصتی ایجاد کنند تا موهای موجود بر کف سر دیرتر بریزند و همزمان موهای جدیدی که بر اساس یک برنامه زمان بندی شده قبلی قرار بود برویند، در کف سر ظاهر شوند و ما موهای بیشتری را در کف سر ببینیم.

مجوزی برای تبلیغ محصول رویش مو صادر نشده است

مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در رابطه با اقدامات سازمان غذا و دارو در ارتباط با تبلیغات محصولات رویش مو، گفت: تا آنجا که می دانم بر اساس قوانین جدید، متولی صدور مجوز تبلیغات عمومی محصولات دارویی، آرایشی، بهداشتی و غذایی سازمان غذا و دارو است و تاکنون مجوزی برای تبلیغ چنین محصولاتی از سوی این سازمان صادر نشده است.

بقایی افزود: البته ممکن است این محصولات مجوز تولید داشته باشند که این امر ربطی به تبلیغ ندارد و کالاهای تولیدی بر اساس ماهیت و نوع خاص خود می توانند در مقاصد مختلفی تولید و در کانال های خاص و برخی اوقات به صورت تخصصی توزیع شوند.

وی گفت: اما مقوله تبلیغات عمومی امری دیگر است و نیازمند مجوزهای خاص از سوی سازمان عذا و داروست. البته تا جایی که مطلع هستم، سازمان غذا و دارو اقدامات اعتراضی خاصی را نیز در این رابطه داشته است.

 ادعاهای دروغ درباره محصولات بهداشتی نیازمند آسیب شناسی است

مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: تبلیغات محصولات رویش مجدد مو را منتج از تبلیغات ماهواره ای و با الگوبرداری از آنها می دانم.

بقایی افزود: این پدیده متاسفانه چندسالی است به رسانه های داخلی ما نیز رسوخ کرده و به عنوان کارشناس تبلیغات پزشکی معتقدم پدیده فوق نیازمند آسیب شناسی جدی است و در بررسی آن، عوامل مختلفی باید مد نظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: گاهی اوقات در تبلیغات مورد اشاره با عناوین، اصطلاحات و بیاناتی غیرواقعی و غیرعلمی روبرو می شویم که مطمئنا قصدی جز افزایش خریدهای احساسی و هیجانی نداشته و موجب تعجب جامعه علمی و تخصصی کشور است.

داروساز، پژوهشگر و مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: هر تبلیغ یا اقدامی که موجب تغییر مرجعیت درمانی و دارویی کشور از جامعه پزشکی یعنی پزشک و داروساز شود، تبعات وحشتناکی را به دنبال خواهد داشت که همه افراد و ارکان جامعه از آن متاثر خواهند شد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۹۷۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

ایسنا/فارس استاندار فارس بر ضرورت برخورد با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، در این استان تأکید کرد.

محمدهادی ایمانیه امروز، ۵ اردیبهشت‌ماه در اولین شورای کشاورزی استان در سال ۱۴۰۳، با تاکید بر اینکه با هرگونه کشت محصولات زراعی که با آب غیرسالم کشت شود، با قاطعیت برخورد خواهد شد، گفت: در جلسه امروز تکلیف را شفاف روشن کرده‌ایم؛ امحا کشت‌هایی که از آب‌های غیرسالم استفاده می‌کند، برعهده جهاد کشاورزی شهرستان شیراز و با همکاری نیروی انتظامی، سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و حوزه قضایی است.

وی با بیان اینکه هیچ فردی حق ندارند سلامت مردم را در معرض خطر قرار دهد، ادامه داد: دو پیشنهاد برای فعالان این حوزه نیز وجود دارد، ابتدا تهاتر زمین در مکان مناسب به جایگزینی زمین‌های فعلی و یا مساعدت در کاشت درخت‌های غیر مثمر و احداث جنگل‌کاری و همچنین ایجاد صنایع چوبی مساعدت می‌شود.

ایمانیه همچنین بر ارزیابی مداوم و مستمر تاکید کرد و گفت: همه فرمانداران و رؤسای ادارات جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها در حوزه گیاهان دارویی، اصلاح الگوی کشت، احداث گلخانه و صنایع تبدیلی، پر کردن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور و هوشمند شدن چاه‌های کشاورزی  و تولید محصولات ارگانیک به‌صورت مستمر پایش شوند.

استاندار فارس خواستار توجه جدی مسئولان ذیربط به حوزه گیاهان دارویی شد و افزود: در زمینه گیاهان دارویی دستگاه‌های ذیربط در سطح مدیران کل و معاونین جلسات فشرده‌ای برگزار و گزارش جلسات را ارائه کنند.

وی در ادامه خواستار اعلام برنامه عملیاتی در حوزه جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۳ شد و افزود: برنامه عملیاتی مدنظر را برای دانش‌بنیان شدن حوزه‌های مرتبط با جهاد کشاورزی تا پایان اردیبهشت سال جاری ارائه دهید.

ایمانیه استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت کردن تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی را اقدامی ارزشمند در حوزه جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تشکیل شود؛ علی‌رغم اینکه شاید این علم جدید مشکلاتی داشته باشد اما در زمینه جهاد کشاورزی، مصرف سوخت، دامداری و دامپروری، اصلاح الگوی کشت قطعا موثر و راهگشاست و می‌توان از این طریق تناسب بین کاشت محصولات زراعی و میزان تقاضا را رعایت کرد.

وی در ادامه از مشارکت مردم در جهش تولید سخن گفت و با اشاره بر اینکه فارس در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی رتبه‌های برتر را دارد، افزود: تعاونی اشتغال و تولید سازمان جهادکشاورزی و زیرمجموعه آن، با مشارکت مردم وبا هدف ایجاد ارزش افزوده و تکمیل زنجیره‌های ارزش تشکیل شود؛ قطعا تحقق این موضوع برای تولیدکنندگان و مشارکت‌کنندگان سودمند خواهد بود.

نماینده عالی دولت در فارس با تاکید بر اینکه هدف‌گذاری کرده‌ایم تا حداقل یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی طی هرسال در استان داشته باشیم، افزود: میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مختص به سال ۱۴۰۳ را در حوزه جهادکشاورزی مشخص و ارائه کنید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • هشدار به خانم‌ها در استفاده از رُژ لب
  • رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند
  • هشدار به خانم‌ها در استفاده از رُژ لب/ وجود مواد مضر و سمی
  • هشدار سازمان غذا و دارو به خانم ها درباره استفاده از رژهای لب
  • بهبود شرایط صنایع دارویی در گرو برچیدن بساط ارز چند نرخی
  • سازمان غذا و دارو اعلام کرد: رشد ۲۰۰ درصدی صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی
  • معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند
  • ممنوعیت عرضه دارو‌های گیاهی در عطاری‌ها