Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای نخستین بار نمایشگاه آثار دانشجویی بدایع‌نگاری ایرانی-اسلامی با عنوان «رسم العشق» حاصل طراحی خلاقانه دانشجویان گرافیک موسسه آموزش عالی ناصرخسرو  و در قالب دوره آموزشی یکی از اساتید برجسته این رشته در ساوه  برگزار می‌شود. ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از ساوه، بدایع‌نگاری شیوه‌ای از کتابت و کتیبه‌نگاری است که به عنوان خلاقانه‌ترین آثار در عرصه هنرهای بصری جهان اسلام شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شیوه، هنرمند مسلمان به تأسی از آیات قرآن و کلام بزرگان دینی به مشق عشق می‌پردازد، قرآن و کلام وحی بهترین و والاترین مرجع این شیوه بوده که در طول تاریخ هنرمندان مسلمان هم برای اتصال به سرچشمه حقیقت و هم طلب شفاعت از خداوند متعال، با آن مشق عشق می‌کرده‌اند.

در دنیای معاصر این شیوه، گونه‌ای از هنرحروف‌نگاری (تایپوگرافی) محسوب می‌شود که در آن هنرمند با تأثیر از ذهنیت خلاقانه خویش و یا با بهره‌گیری از هنر خطاطی و خوشنویسی گذشتگان، به خلق قلم جدید می‌پردازد.

اگر هنر بدایع‌نگاری در ردیف حروف‌نگاری قرار می‌گیرد، به این دلیل است که حروف در ترکیبات متنوع به گونه‌ای طرح می‌گردد که جلوه تصویری داشته باشد، در واقع تایپوگرافی صدای تصویر است.

حسین محمودی فر در گفت وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به نقش هنر در ترویج فرهنگ معنوی گفت: امام خمینی (ره) بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران در فرمایشات خود هنر را منبر و فراتر از آن عنوان کردند و بر این اساس می‌توان گفت مهم‌ترین شاخصه‌ هنر،  سوق دادن انسان به سمت کمالات انسانی و معنوی است، هنری که با تجمیع چندین هنر در کنار هم و درگیر کردن حواس انسان به خود و همچنین انتقال مفاهیم به مخاطب موجبات تفکر و به تبع آن تعالی و بالندگی افراد می‌شود.

 وی افزود: در عین حال یکی از آسیب‌هایی که جوامع را تهدید می‌کند عدم تبدیل ارزش‌های والای اسلامی و ملی به رفتاری نهادینه در افراد است که هنر به خوبی از عهده‌ این کار برآمده و می‌تواند در این مسیر نقش مؤثری را ایفا کند. 

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه تصریح کرد: حوزه‌های مختلف فرهنگی چه در بحث تئاتر، خوشنویسی و موسیقی  این ظرفیت را دارد که ارزش‌های یاد‌شده را به جامعه منتقل کند، چرا که این هنر روح و جان و خیال انسان را مورد پردازش قرار داده و با تاثیری غیرمستقیم در ناخودآگاه وی، به نهادینه کردن رفتارهای مثبت اجتماعی کمک می‌کند.

محمودی‌فر بیان کرد: همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی مبتنی بر شیوه‌های روزِ این هنر فاخر نیز می‌تواند در درخشش هر چه بیشتر هنرمندان شهرستان ساوه  در جشنواره‌های مختلف  استانی تاثیر داشته باشد.

 وی ادامه داد: نقش هنر نمایش در ترویج فرهنگ دینی نقشی بی‌بدیل است و توجه به محتوای ارزشی و طرح مفاهیم دینی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه هنرمندان این حوزه قرار گیرد، رویکرد ارگان‌های فرهنگی نیز در این میان باید بر حمایت از نمایشنامه‌های بومی و همچنین آثار نمایشی ارزش‌مدار استوار باشد، به‌ویژه نمایش‌هایی که ارزش‌های اجتماعی و دینی را مورد طرح و تأکید قرار می‌دهند، خوشبختانه  اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان ساوه در همه رشته‌های هنری به‌ویژه بدایع‌نگاری توجه ویژه داشتند.

رئیس فرهنگ وارشاد اسلامی ساوه خاطرنشان کرد: برگزاری و به نمایش گذاشتن آثار هنری هنرمندان شهرستان ساوه به منظور معرفی ظرفیت‌های هنری این شهرستان و همچنین تقویت بعد معنوی در قالب آثار هنری به صورت مستمر در دستور کار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه با همکاری دیگر دستگاه‌های متولی قرار گرفته، به همین خاطر در فصول  مختلف سال  بیش از دو نمایشگاه  و همچنین در مناسبت‌های مختلف نیز متناسب این ایام نمایشگاه دایر می‌کنیم.

محمودی‌فر افزود: در همین راستا برای نخستین بار نمایشگاه آثار دانشجویی بدایع‌نگاری ایرانی-اسلامی با عنوان «رسم العشق» حاصل طراحی خلاقانه دانشجویان گرافیک موسسه آموزش عالی ناصرخسرو  و در قالب دوره آموزشی یکی از اساتید این رشته در ساوه  برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این نمایشگاه، جلوه‌هایی از ترکیب حروف و نقوش  گرافیکی و تلفیق ظرفیت‌های سنتی و مدرن بهره گرفته از اسماء الهی و معصومین  است که از شنبه 18خردادماه در محل نگارخانه فرهنگسرای ارشاد به مدت یک هفته به همت معاونت فرهنگی ارشاد دایر می‌شود. در این نمایشگاه 40 اثر بدایع‌نگاری ایرانی -اسلامی دانشجویان دانشگاه ناصرخسرو ساوه به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

اصفهان| کم‌رنگ شدن هنر اسلامی با تلفیق غلط مهندسی و معماری؛ تجلی هنر اسلامی در طراحی شهری دیده شودحجت‌الاسلام رئیسی: تمدن و مدنیت برآمده از هنر اسلامی زبانزد خاص و عام استمخبر دزفولی: استاد فرشچیان چهره بی‌بدیل در هنر اسلامی و ایرانی است

حوزه هنری می‌تواند نقش مهمی را در بهره‌گیری از هنر بدایع‌نگاری داشته باشد

«منصور مهرنگار» دبیر برگزاری این نمایشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه ناصر خسرو هم در این باره درگفت وگو با خبرنگار تسنیم گفت: «بدایع نگاری» به ترسیم کشیدن خلاقانه «حروف و نقش» و توجه به جنبه‌های نماد‌پردازانه و زیبایی‌شناسی آن در هنر ایرانی-اسلامی است.

وی افزود: بدایع به معنی «بدیع و نوآورانه» و کلمه «نگاری» به معنی «نقش درانداختن» بوده که در ترکیب با هم به معنی «ترسیم نقش و حروف خلاقانه» است.

دبیر برگزاری این نمایشگاه تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های بدایع‌نگاری توجه به ظرفیت‌های بصری- نمادین حروف از منظرهای مختلف در ترکیب با نقوش ایرانی-اسلامی است که به عنوان منبع غنی بصری به بهترین شکل در هنرهای ایرانی پس از اسلام و به ویژه در معماری ایرانی-اسلامی و در مساجد دیده می‌شود.

مهرنگار بیان کرد: تعالیم ارزشمند اسلام و آرمان‌های رفیع انقلاب اسلامی که برگرفته از قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت هستند در عین داشتن جاذبه‌های موثر باید با زبان هنر به نحوی مطلوب و گرانقدر به مخاطبان و به ویژه نسل جوان منتقل شود. 

وی بیان کرد: دشمنان قسم‌خورده اسلام و انقلاب اسلامی در راه مبارزه با ارزش‌های اسلامی و آرمان‌های بلند انقلاب از هیچ حرکتی خودداری نمی‌کنند، از این رو طراحی ساز و کارهای مقابله با آنها الزامی است. 

 عضو هیئت علمی دانشگاه ناصر خسرو خاطرنشان کرد: در این زمینه ارائه محتواهای غنی اسلامی در قالب بهره‌گیری از هنر متعالی اسلامی بیش از پیش نمایان و حوزه هنری در این زمینه می‌تواند نقش ارزشمند و مهمی را ایفا کند.

انتهای پیام/ ت

R41371/P/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۰۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین تمرین سپاهان در نقش جهان با حضور هواداران برگزار می‌شود

نخستین تمرین سپاهان در نقش جهان در سال جدید با حضور هواداران و اصحاب رسانه فردا (جمعه) به منظور آماده‌سازی تیم برای دیدار مقابل تراکتور برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تمرینات تیم سپاهان که پس از یک هفته تعطیلی، از روز دوشنبه ششم فروردین با حضور کادر فنی و بازیکنان طلایی‌پوشان، در زمین شماره ۲ باغ فردوس اصفهان از سر گرفته شده و به‌طور منظم زیر نظر ژوزه مورایس، سرمربی سپاهان پیگیری می‌شود.

بر اساس اعلام باشگاه سپاهان، قرار است اولین تمرین این تیم با حضور هواداران و اصحاب رسانه روز جمعه، دهم فروردین، ساعت ۱۷ در ورزشگاه نقش‌جهان برگزار شود.

گفتنی است، تاکنون تمام تمرینات سپاهان در سال جدید در مجموعه باغ فردوس اصفهان انجام شده ولی با توجه به عدم امکان میزبانی از هواداران در زمین شماره ۲ مجموعه باغ فردوس به‌دلیل نبود سکو و تعویض چمن زمین شماره یک، تمرین روز جمعه این تیم در ورزشگاه نقش‌جهان برگزار می‌شود.

بر اساس اعلام باشگاه سپاهان، تمرین روز جمعه سپاهان طبق نظر مورایس، به منظور آماده‌سازی تیم برای دیدار مقابل تراکتور برگزار می‌شود و در این تمرینات، موارد تاکتیکی مد نظر کادر فنی دنبال می‌شود.

فردا، آخرین روز بازدید از موزه باشگاه سپاهان

بازدید نوروزی از موزه سپاهان در ورزشگاه نقش‌جهان که از دوم فروردین آغاز شده بود فردا، دهم فروردین ماه ۱۴۰۳ به پایان می‌رسد.

ساعت بازدید ۱۰ الی ۱۵ است و محل موزه باشگاه سپاهان در اصفهان، بلوار فرزانگان، ورزشگاه نقش‌جهان است و هواداران می‌توانند قبل از شروع تمرینات بازدیدی نیز از موزه باشگاه داشته باشند.

بازی‌های پیش رو سپاهان در لیگ برتر و جام حذفی

اولین بازی پیش روی سپاهان در لیگ برتر، دیدار معوقه این تیم در چارچوب هفته ۱۶ لیگ برتر مقابل تراکتور است که روز چهارشنبه پانزدهم فروردین از ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه یادگار امام شهر تبریز برگزار می‌شود.

دومین بازی رسمی سپاهان در سال ۱۴۰۳ نیز دوشنبه بیستم فروردین در چارچوب هفته ۲۲ لیگ برتر در ورزشگاه تختی آبادان مقابل تیم صنعت نفت این شهر و از ساعت ۱۹:۱۵ دقیقه انجام خواهد شد.

سومین بازی رسمی سپاهان و اولین دیدار خانگی این تیم در سال ۱۴۰۳ در چارچوب هفته ۲۳ لیگ برتر، بیست‌وچهارم از ساعت ۱۷:۵۰ در ورزشگاه نقش جهان برگزار می‌شود که در آن دیدار سپاهان به مصاف نساجی مازندران خواهد رفت: بر اساس برنامه سازمان لیگ، شهرآورد اصفهان بین تیم‌های سپاهان و ذوب آهن که دیگر دیدار عقب افتاده طلایی پوشان در چارچوب هفته هفدهم لیگ برتر است به میزبانی سپاهان، چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین و از ساعت ۱۶:۳۰ در ورزشگاه نقش جهان برگزار می‌شود.

پنجمین بازی رسمی سپاهان در لیگ برتر در سال ۱۴۰۳ در چارچوب هفته ۲۴ لیگ برتر و از ساعت ۱۷ در ورزشگاه مرحوم سیروس قایقران انزلی و در مصاف با تیم ملوان برگزار خواهد شد و ششمین بازی رسمی سپاهان در سال ۱۴۰۳ در چارچوب مرحله دوم جام حذفی از ساعت ۱۷ در ورزشگاه غدیر اهواز و مقابل تیم استقلال ملاثانی برگزار خواهد شد.‌

به گزارش ایمنا، تیم سپاهان اصفهان هم اکنون با ۳۷ امتیاز از ۱۹ بازی و تفاضل گل ۲۰ در رده چهارم جدول رقابت‌های لیگ برتر فوتبال قرار دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 740052

دیگر خبرها

  • نخستین تمرین سپاهان در نقش جهان با حضور هواداران برگزار می‌شود
  • نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش بهاباد برگزار شد
  • محفل انس با قرآن کریم در شهرستان دلفان برگزار شد
  • جلسات شورای فرهنگ قرآنی باید در صدر فعالیت دستکاه‌ها باشد / قمی: قرآنیان پای کار روز قدس باشند
  • جمع خوانی قرآن در ساوه
  • نمایشگاه صنایع‌غذایی و سوغات محلی سیستان در شهرستان هیرمند برگزار شد
  • نمایشگاه قرآن و عترت سالانه در همدان چرخشی برگزار خواهد شد
  • هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت استان همدان در ملایر افتتاح شد
  • جشن ازدواج آسان ۱۱۴ زوج جوان در بجنورد برگزار شد
  • حوادث جاده‌ای ساوه در ایام نوروز