Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-24@22:11:32 GMT

وجود بیشترین مبتلایان به فشار خون بالا در حاشیه شهرها

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۰۰۵۵۴

وجود بیشترین مبتلایان به فشار خون بالا در حاشیه شهرها

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: عوارض مرگبار فشار خون بالا برای نظام سلامت تبعات منفی فراوانی دارد و هزینه‌های بالایی را به سیستم درمان کشور تحمیل می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایسنا، محمدرضا منصوری در آئین آغاز اجرای مرحله غربالگری و شناسایی افراد بالای ۳۰ سال دچار پرفشاری خون بالا در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا (از ۲۷ اردیبهشت ماه تا ۱۵ تیرماه ۱۳۹۸) در کلینیک تخصصی شهید مصطفی خمینی ساوه اظهار کرد: فشار خون بالا یکی از مخاطرات جدی سلامتی انسان است که در صورت عدم توجه به آن، خطرات بسیاری انسان را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اقدام مثبت وزارت بهداشت در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا اظهار کرد: اطلاع رسانی مردم و اقدام به موقع بخش اعظمی از خطراتی که متوجه انسان می‌شود را برطرف خواهد کرد

نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت در ادامه با تاکید بر اینکه، تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، ارائه خدمات بهینه در حوزه سلامت را با چالش مواجه کرده است، افزود: وضعیت کنونی برای کار کردن در بخش سلامت به دلیل شرایط اقتصادی و تحریم‌ها مشکل شده است.

وی تصریح کرد: ادامه تحریم‌ها سختی‌ها و مشقات فراوانی را در کیفیت ارائه خدمات و … در حوزه سلامت ایجاد کرده است. از طرفی برخی سو مدیریت‌ها در حوزه منابع مالی در کیفیت خدمات تأثیرگذار است.

منصوری با اشاره به بدهی مالی دولت اظهار کرد: هم اکنون دولت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که یک هزار میلیارد آن مربوط به حوزه بیمارستان‌ها و درمان در کشور است.

وی بیان کرد: اجرای چنین طرح‌هایی با محدودیت منابع مالی دولت بسیار طاقت فرسا است و اگر موفق به غربالگری ۷۰ درصد جمعیت در زمینه فشارخون شویم در ارتقای شاخص‌های سلامت می‌توان گام‌های مهمی برداشت‌.

به گفته این نماینده مردم در خانه ملت، بهبود وضعیت رفاهی جامعه و کم تحرکی مردم باعث شده که مشکلاتی مانند فشار خون آنها را تهدید کند بنابراین کنترل بیماری با آگاه سازی شهروندان بسیار ضروری است.

وی همچنین خواستار اجرای دقیق این طرح در نقاط حاشیه‌ای و کم برخوردار شد و افزود: بیشترین جامعه هدف مبتلا به فشار خون بالا در نقاط کم برخوردار و حاشیه شهر سکونت دارند که به دلیل عدم توانایی مالی مناسب، امکان مراجعه به پزشک و تهیه دارو برایشان مقدور نیست.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز گفت: سن ابتلاء به بیماری‌های فشار خون در جامعه کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، دکتر عباس نیک روش در آئین آغاز اجرای مرحله غربالگری و شناسایی افراد بالای ۳۰ سال دچار پرفشاری خون در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا (از ۲۷ اردیبهشت ماه تا ۱۵ تیرماه ۱۳۹۸) در کلینیک تخصصی شهید مصطفی خمینی ساوه اظهار کرد: اطلاع رسانی و آموزش نخستین رسالت است و سپس آگاه سازی مردم نسبت به خطر فشار خون مهمترین اقدام در پیشگیری از تبعات منفی فشار خون بالاست.

وی، مهمترین دلیل کاهش سن ابتلاء به بیماری فشار خون بالا را تغذیه نادرست و استرس دانست و افزود: مصرف بالای روغن و نمک سبب افزایش فشار خون و کاهش سن ابتلاء به این بیماری شده است و افزایش فشار خون در افراد زمینه ابتلاء به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری قلب و عروق و دیابت را در جامعه فراهم می‌کند.

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه در ادامه گفت: عدم توجه به کاهش مصرف روغن، نمک و شکر و همچنین مواد قندی و کمبود فعالیت‌های فیزیکی باعث افزایش بیماری‌های مزمن مانند فشار خون و دیابت در جامعه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری‌ها مردم باید به صورت مستمر فشار خون خود را کنترل کنند، افزود: اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا گامی مثبت برای کاهش آمار مبتلایان به این بیماری است.

وی افزود: تاکنون ۱۶۶ هزار نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال از کل جمعیت ساوه و زرندیه شناسایی شده و طبق برنامه زمان‌بندی حدود ۷۰ درصد از این جمعیت تحت کنترل فشار خون قرار خواهند گرفت.

نیک روش بیان کرد: تاکنون بر اساس آمارهای ثبت شده ۱۴ درصد از مردم ساوه و زرندیه به مشکل فشار خون درگیر هستند اما به نظر می‌رسد این میزان تا حدود ۳۰ درصد می‌تواند افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مرحله دوم اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از امروز با انجام غربالگری و شناسایی بیماران آغاز می‌شود، افزود: ۱۰پ ایگاه در نقاط مختلف شهر ساوه آماده پذیرش مردم در میادین، بازار و.. برای انجام تست فشار خون و ثبت در سامانه فعال هستند.

وی تصریح کرد: پیش بینی ما این است که ۸۳ هزار نفر در ساوه و زرندیه در این مرحله غربالگری شوند و برای اجرای این طرح منابع مالی و نیروی انسانی طرح در مراکز جامع سلامت، بیمارستان‌ها و … و پایگاه‌های ثابت و سیار تأمین شده است.

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۰۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرق‌شدگی ۶۴ نفر در فروردین/ بیشترین فوتی در فارس و اصفهان

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۶۴ نفر بر اثر غرق‌شدگی در فروردین ماه سال ۱۴۰۳، گفت: بیشترین فوتی‌های ناشی از غرق‌شدگی مربوط به استان‌های فارس و اصفهان بوده است.

بابک یکتاپرست در گفت‌وگو با تسنیم از رشد 22 درصدی آمار مصدومان غرق‌شدگی در فروردین سال 1403 نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و اظهار کرد: در فروردین ماه سال جاری 118 نفر دچار غرق‌شدگی شده‌اند که از این تعداد متأسفانه 64 نفر فوت کرده‌اند.

رشد 59 درصدی مصدومان غرق‌شدگی در نخستین ماه سال

وی افزود: آمار حوادث و مصدومان غرق‌شدگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 59 درصد و آمار فوتی‌ها 2 درصد رشد داشته است.

استان‌های دارای بیشترین آمار فوتی و مصدوم غرق‌شدگی

یکتاپرست ادامه داد: بیشترین آمار غرق‌شدگی در استان‌های بوشهر با 15 مصدوم و هرمزگان با 8 نفر بوده است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: بیشترین فوتی‌های ناشی از غرق‌شدگی نیز مربوط به استان فارس با 11 فوتی و اصفهان با 7 نفر فوتی بوده است.

دریاها عمده علت غرق‌شدن در تابستان

وی با بیان این که غرق‌شدگی در هر بازه زمانی دلیل خاصی دارد؛ بیان کرد: برای مثال در تابستان بیشترین آمار غرق‌شدگی مربوط به غرق شدن در دریاهاست و در برخی بازه‌های زمانی مربوط به غرق‌شدگی در استخرهای کشاورزی است. در فروردین ماه امسال بیشترین آمار غرق‌شدگی به دلیل طغیان رودخانه‌ها و یا در اثر سیلاب بوده است.

یک توصیه مهم به مردم برای پیشگیری از غرق شدگی

مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس کشور تأکید کرد: توصیه ما به مردم این است که در هنگام گردش در طبیعت از استقرار در بستر رودخانه‌ها خودداری کنند و در حریم آب‌های جاری مستقر نشوند و اتومبیل خود را نیز در این مکان‌ها پارک نکنند زیرا گاهی مردم تصور می‌کنند که حجم آب رودخانه اندک است اما بارش‌های موسمی می‌تواند باعث طغیان رودها و گرفتار شدن در سیلاب شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • هشدار جدی به مردم در استان یزد/ خطرغرق شدن در مسیر های بارانی
  • آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • شناسایی ۶۱۲ مبتلا به سرخک در ۱۴۰۲/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج
  • بیماری سالک در دامغان کنترل شد
  • غرق‌شدگی ۶۴ نفر در فروردین/ بیشترین فوتی در فارس و اصفهان