محتوا، قربانی جنگ فروش در سینمای ایران
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۰۱۹۸۵
رقابت اقتصادی در سینمای ایران به جایی رسیدهاست که فیلمها از هر طرفندی برای فروش بیشتر استفاده میکنند و در این میان آنچه که قربانی میشود، مفهوم و فیلمهای محتوامحور است. ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سینمای ایران دیگر تنها درگیر فروش است و بر مختصات گیشه تمرکز دارد، البته پیش از این هم موضوع فروش اهمیت داشته و طرفندهای گوناگونی برای این هدف استفاده میشد اما با گذشت زمان انگار رقابت رنگ میبازد و دیگر اقتصاد سینما وارد مرحله نبرد میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نبردی که برای رسیدن به هدف فروش هر وسیلهای در آن توجیهپذیر است، از تبلیغات منفی تا شایعهپراکنی و ابزارهای اروتیک. نمونه این جنگ فروش در اکران عید فطر به وضوح مشخص است.
فیلمهای سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیهکنندگی محمد حسین قاسمی، «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی و تهیهکنندگی رضا میرکریمی، «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی و تهیهکنندگی مجید مطلبی و فیلم سینمایی «دختر شیطان» به کارگردانی و تهیهکنندگی قربان محمدپور برای عید فطر به گیشه سینما اضافه شدند تا در کنار فیلمهای اکران ماه رمضان که فروش خوبی هم نداشتند روی پرده سینما بروند.
هیاهو برای "زهرمار"
حالا میبینیم که فیلمهای به اصطلاح کمدی به دنبال هر راهی برای فروش بیشتر هستند و از هر کاری استفاده میکنند. پیش از این در مطلبی به هیاهوی رسانهای و تبلیغاتی برای اکران و فروش فیلم «زهرمار» پرداختیم، مطلبی که گویا به مذاق عوامل فیلم خوش نیامد و از دریچه شایعهپراکنان به دنبال پاسخگویی برآمدند.
البته سایر فیلمها هم از همین دریچهها برای تبلیغ فیلمشان استفاده میکنند و در این راستا سر تیترهای عجیبی از این جریان مشاهده میکنیم. عناوینی چون «حضور بازیگر فیلم های تبلیغاتی آنچنانی در فلان فیلم» یا «سنی دیلر... یا منی دیلر مسأله این است»، همچنین این جریان اصرار دارد فیلمهای محتوا محور را با عناوین حاکمیتی یا مشکوکالمنابع معرفی کند یا رسانهها را به جای استفاده از نامشان با عناوین یک رسانه اصلاحطلب یا اصولگرا خطاب کند که دیگر برای تبلیغ فیلمها جواب نمیدهند.
اما در این شلوغی و هیاهو آنچه قربانی می شود اصالت سینماست و وظیفه انتقال مفهوم در آن است که انگار فراموش شده و دیگر کسی به آن وفادار نیست.
انتهای پیام/
R1356/P/S4,34/CT7 واژه های کاربردی مرتبط اخبار اکران سینمامنبع: تسنیم
کلیدواژه: اخبار اکران سینما اخبار اکران سینما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۱۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» و یک رکورد تازه در سینمای ایران / یک فیلم غیرکمدی به صدر جدول فروش روزانه رسید
فیلم «مست عشق» با جذب ۵۰,۶۵۸ مخاطب در اولین روز اکران خود موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، فیلم «مست عشق» در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۰,۶۵۸ مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند.
مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳,۵۸۵,۵۲۰,۰۰۰ ریال بوده است و باید به این نکته توجه داشت که این فیلم در شرایطی به این رکوردشکنی دست یافته که این رکورد طی یک دهه اخیر، در اختیار فیلم ساعت ۵ عصر مهران مدیری بوده است.
اکران مست عشق از روز چهارشنبه _پنجم اردیبهشت_ آغاز شد و تمامی سانسهای فوقالعاده اثر نیز تا پیش از ساعت ۲۳:۵۹ دقیقه ترتیب داده شد تا این فیلم بتواند در این بازه، با جذب نزدیک به ۵۱۰۰۰ مخاطب، رکورد پرمخاطبترین فیلم در اکران روز نخست را از آن خود کند.
طی یک دهه اخیر، علاوه بر ساعت ۵ عصر، چند فیلم دیگر نیز بودهاند که آمار خوبی از خود به جای گذاشتهاند: فروشنده در روز نخست اکران خود ۲۵۰۰۰ مخاطب داشت. نهنگ عنبر ۲، ۲۱۰۰۰ مخاطب، ما همه با هم هستیم ۲۹۰۰۰ مخاطب، هزارپا ۲۷۰۰۰ مخاطب، مطرب ۳۵۰۰۰ مخاطب و گشت ۲ نیز ۳۵۰۰۰ مخاطب داشته است، دو فیلم پرفروش امسال یعنی تمساح خونی و سال گربه نیز به ترتیب در روز نخست نمایش خود، ۱۸۰۰۰ و ۳۱۰۰۰ مخاطب را به سینما کشاندند.
نکته قابل توجه در این رکوردشکنی آن است که تا پیش از این، جایگاه صدر جدول و رکوردها به فیلمهای کمدی محدود میشد اما با اکران این فیلم این موضوع به اثبات رسید که دیگر موضوعات نیز برای مردم جذب و قابل توجه است و این امر نشاندهنده آن است که مست عشق طی روزهای آتی نیز با استقبال بسیار خوبی همراه خواهد بود و احتمالاً که بتواند یک رکوردشکنی خوب را در جدول فروش امسال سینمای ایران به جای بگذارد.
استقبال ۵۱۰۰۰ نفری مخاطبان در روز نخست نمایش این فیلم در شرایطی رقم خورد که تمساح خونی به عنوان پرفروشترین فیلم امسال سینماهای کشور، طی روز گذشته، نزدیک ۲۰۰۰۰ مخاطب داشت و سال گربه نیز به عنوان دومین فیلم پرفروش امسال، نتوانست بیش از ۱۷۰۰۰ مخاطب جذب کند.
کد خبر 747748