Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه خبری امتداد، صندوق توسعه ملی قراردادی که بانک توسعه صادرات امضا کرد که طی آن مقرر شد تا پایان امسال از محل سپرده گذاری‌های ریالی این صندوق برای طرح‌های مختلف با نرخ سودهای متفاوت، تسهیلات پرداخت کند.

بر اساس این گزارش نرخ سود تسهیلات برای طرح‌های «نفت، گاز و پتروشیمی» در تمام مناطق ۶درصد در سال، «آب و کشاورزی» و برای طرح‌ها و فعالیت‌های واقع در مناطق مشمول اعمال نرخ ترجیحی، ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵درصد در سال خواهد بود و سهم سود بانک ۲.۵درصد در سال از محل نرخ سود تسهیلات پرداختی، تعیین شده است.

طرح‌ها و فعالیت‌های نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه، طرح‌ها و فعالیت‌هایی که توانایی بازپرداخت اصل و سود تسهیلات دریافتی به صورت ارزی از محل ارزآوری ناشی از صادرات محصول خود داشته باشند، طرح‌ها و فعالیت‌های «حمل و نقل ریلی» مشروط به بازپرداخت اقساط شامل اصل و سود به صورت ارزی و طرح‌ها و فعالیت‌های «نیروگاهی و آب شیرین کن‌ها» مشروط به بازپرداخت اقساط شامل اصل و سود به صورت ارزی مشمول دریافت این تسهیلات خواهند بود.

همچنین این تسهیلات برای «تولید انواع خودرو» و اجرای نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل درون و برون شهری مشروط به بازپرداخت اقساط شامل اصل و سود به صورت ارزی توسط دولت جمهوری اسلامی ایران (وزارت نفت) پرداخت می‌شود. این تضمین در هر حال برطرف کننده مسئولیت بانک عامل در بازپرداخت اقساط تسهیلات مشتمل بر اصل، سود و وجه‌التزام به صندوق نیست.

همچنین اعطای تسهیلات به طرح‌ها و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی با رعایت اساسنامه و نظامنامه صندوق توسعه ملی مجاز است.


true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۳۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم‌انداز تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ازبکستان

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران در گزارشی تحت عنوان «دیپلماسی اقتصادی ازبکستان» به بررسی سوابق تعامل ایران و ازبکستان، شرایط روابط اقتصادی دو طرف و نگاه ازبکستان به تعامل و همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران پرداخته است.

بر اساس این گزارش ایران در سال ۱۳۷۰ جمهوری ازبکستان را به رسمیت شناخت، اما روابط اقتصادی دو کشور تنها از سال ۲۰۱۶ که سیاست اصلاحات و نوسازی اقتصادی در ازبکستان در پیش گرفته شد، اهمیت یافت.

از مجموع ۵۳.۱۶ میلیارد دلار صادرات ایران در سال ۱۴۰۱، سهم ازبکستان ۲۸۹.۷ میلیون دلار، معادل ۰.۵۴ درصد بوده و از این نظر در جایگاه شانزدهم در میان شرکای تجاری ایران قرار گرفته است. در حوزه واردات نیز این کشور از مجموع ۵۹.۶۵ میلیارد دلار واردات ایران با اختصاص ۱۲ درصد، معادل ۷۲.۳ میلیون دلار به خود، در جایگاه چهل و یکم قرار گرفته است.

در بازه ۱۴۰۱ – ۱۳۹۵ تجارت ایران و ازبکستان با فراز و نشیب همراه بوده و از ۱۶۱ میلیون دلار در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۱۹۱ میلیون دلار در سال ۱۳۹۷ و سپس با ۱۰۰ درصد افزایش به ۳۸۲ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ رسیده است. اما در سال ۱۳۹۹ ارزش دلاری تجارت ایران و ازبکستان با افت شدید به ۲۵۵ میلیون دلار رسیده و مجدداً در سال ۱۴۰۰ با ۱۰۰ درصد افزایش به بیش از ۵۱۶ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱، مجدداً با کاهش شدید به ۳۶۲ میلیون دلار رسیده است.

گفتنی است در سال ۱۴۰۱ انواع نخ، پنبه حلاجی نشده و کلرور پتاسیم سه کالای اول وارداتی ایران از ازبکستان و انواع پلی اتیلن و محصولات آن، آهن و فولاد و چدن و محصولات آن‌ها و همچنین انواع پلی استیرن سه کالای اول صادراتی به ازبکستان بوده است.

چشم‌انداز تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ازبکستان

نکته مهم دیگر در روابط دو کشور این است که ایران و ازبکستان، علاوه بر اتاق مشترک، دارای کمیسیون مشترک اقتصادی هستند که در ایران وزارت صمت و در ازبکستان وزارت سرمایه گذاری صنعت و تجارت مسؤولیت آن را بر عهده دارند.

پانزدهمین اجلاس این کمیسیون در خرداد ماه ۱۴۰۱ برگزار شد و طی آن دو طرف در خصوص افزایش ارزش تجارت دو جانبه به یک میلیارد دلار در سال ۱۴۰۴ به توافق رسیدند. همچنین ایران و ازبکستان، در کنار کشورهای عمان و ترکمنستان، عضو موافقت نامه عشق آباد در خصوص تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی هستند.

توان ایران در تولید محصولاتی از جمله دارو، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، کشاورزی و صدور خدمات فنی و مهندسی و تأسیس مرکز تجاری ایران در ازبکستان از جمله مهم‌ترین نقاط قوت روابط تجاری ایران و ازبکستان است و در مقابل عدم استقرار رایزن بازرگانی در ازبکستان و نبود بانک مستقل ایرانی در ازبکستان اساسی‌ترین نقاط ضعف این رابطه است.

همچنین علاقه مندی و اراده سیاسی دو کشور برای افزایش سطح مبادلات تجاری، مهم‌ترین فرصت برای ارتقا تجارت میان دو کشور محسوب می‌شود و در مقابل شناخت ناکافی بازرگانان ازبک از بازار ایران و حضور رقبای قدرتمند در بازار ازبکستان اصلی ترین تهدیدات پیش روی روابط تجاری ایران و ازبکستان هستند.

در کنار نقاط ضعف و قوت و فرصت‌ها و تهدیدات، مشکلات حمل و نقل ریلی، فقدان اتصال سرزمینی و نیاز به عبور از طریق ترکمنستان، کمبود پرواز بین دو کشور و تعرفه‌های گمرکی مهمترین موانع توسعه روابط تجاری دو کشور قلمداد می‌شود.

راهکارهایی برای گسترش روابط تجاری دو کشور

اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از این گزارش راهکارهای پیشنهادی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و ازبکستان را ارائه کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به توسعه حمل‌ونقل ریلی بین دو کشور برای کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و افزایش حجم تجارت بین دو کشور، افزایش تعداد پروازهای مستقیم، تشویق ازبکستان به اقدام متقابل در خصوص حذف روادید برای اتباع ایران با هدف تقویت ارتباطات اقتصادی، اجتماعی و گردشگری میان دو کشور، سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های دو کشور در حوزه صنایع دارویی، افزایش اعزام و پذیرش هیأت تجاری میان دو کشور برای آشنایی بیشتر با فرصت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری، تشویق همکاری‌ها در حوزه‌های نفت و گاز، پتروشیمی و معدن، تلاش برای توسعه حمل‌ونقل ریلی میان دو کشور و سرمایه‌گذاری مشترک برای ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی با توجه به توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی و نقش کشاورزی در اقتصاد ازبکستان اشاره کرد.

کد خبر 6085209 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • دلار تقریبا از مبادلات تجاری مسکو و پکن حذف شد
  • افزایش تسهیلات ودیعه مسکن در خوزستان+فیلم
  • راه‌اندازی صندوق «ضمانت» تسهیلات اشتغال مددجویان در سال جاری
  • چشم‌انداز تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ازبکستان
  • پشت پرده رکوردزنی قیمت طلا
  • امضای ۱۱.۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی در سکوت رسانه‌ای
  • صندوق ملی مسکن؛ حیاط خلوت دولت یا منبع مولد تسهیلات؟
  • پرداخت ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات صندوق کارآفرینی امید مهاباد
  • صندوق کارآفرینی امید مهاباد ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد
  • اعطای بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مسکن روستایی