Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: قرارداد پژوهشی که بدون دانشجو توسط استاد انجام می‌شود و یا به بیرون از دانشگاه سپرده شود هرچند درآمد اختصاصی دانشگاه را افزایش دهد، فعالیت دانشگاهی نیست، مقاله ای که دانشجو در آن شرکت نکند با هر ضریب تاثیری، فعالیت دانشگاهی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مهدی ابطحی امروز – ۱۹ خرداد ماه – در آیین تکریم و معارفه رییس دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: دکتر مدرس هاشمی در طول مسئولیت خویش تمام سعی خود را برای اعتلای دانشگاه انجام داد، از ایشان تقدیر می‌کنم و از خداوند برای ایشان سلامت سعادت و شادابی درخواست می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سه خطر برنامه تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان را تهدید می‌کند، گفت: خطر اول فهم نادرست از برنامه است، همانگونه که دانشگاه های نسل سوم ممکن است بد فهمیده شود، دانشگاه نسل دوم افزوده شدن پژوهش به آموزش و دانشگاه نسل سوم صرفا افزودن فناوری به آموزش و پژوهش نیست، در دانشگاه نسل سوم پژوهش آموزش و مدیریت دانشگاه ماهیتا تغییر می‌کند.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در دانشگاه نسل سوم به ساختار دانشگاه چیزی اضافه نمی‌شود بلکه دانشجو به عنوان محور ارزش آفرینی مطرح می‌شود و استاد نه آنچنان که در دانشگاه نسل اول مطرح است و نه گزارش دهنده پژوهش آنچنان که در دانشگاه نسل دوم مطرح است، که بارور کننده نبوغ و خلاقیت دانشجو است.

وی اضافه کرد: مستقل از توجه به تربیت نیروی انسانی موثر، هیچ فعالیتی دانشگاهی نیست، وظیفه دانشگاه تربیت دانش آموختگانی است که مقالاتی دقیق، درست و کیفی بنویسند، نسبت به مشکلات جامعه حساس باشند، در زمینه پژوهش‌های کاربردی گزارش هایی قابل استناد و دقیق تدوین کنند، به سلامت پایگاه های اطلاعاتی را دست یابند و به امانت از آن بهره جویند، در مسائل اجتماعی وارد شوند و بیاموزند در سازمان‌های مردم نهاد فعالیت کنند، نسبت به آینده کشور و تصمیمات مسئولان حساس باشند، محیط خود را نقد کنند و در اعتلای آن بکوشند.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: قرارداد پژوهشی که بدون دانشجو توسط استاد انجام می‌شود و یا به بیرون از دانشگاه سپرده شود هرچند درآمد اختصاصی دانشگاه را افزایش دهد اما فعالیت دانشگاهی نیست، مقاله ای که دانشجو در آن شرکت نکند با هر ضریب تاثیری، فعالیت دانشگاهی نیست.

وی با بیان اینکه اثر بخش ترین عامل برای تربیت انسان های اخلاق مدار علمی تعامل استاد و دانشجو است، افزود: خطر دومی که برنامه راهبردی دانشگاه را تهدید می‌کند، نبود باور برنامه است، از اصول تحول رویکرد یکپارچه و منسجم در اجرای برنامه تحول است و نبود اعتماد دانشگاهیان به این برنامه دستیابی به آن را غیر ممکن می‌سازد.

ابطحی اضافه کرد: ساختار اداری پویا با درک درست اهداف دانشگاه لازمه دستیابی به تحول است، صحبت از رسیدن به اهداف برنامه با چند چراغ روشن در ساختمان مرکزی و چند استاد مستقر در دانشگاه بعد از وقت اداری، غیر واقعی است.

وی گفت: در شرایط پرتکاپوی دانشگاه‌های رقیب راحت طلبی مخل توسعه است و البته نظام تشویق و ارج نهادن به فعالیت ها باید در مدیریت دانشگاه اجرایی شود، سنت خدا به بهرمندی تلاشگران است و ارتقا دانشگاه راهی جز تبعیت از این سنت ندارد.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: خطر سوم نبود پویایی و تحرک در پشتیبانی از برنامه است، استفاده از ظرفیت های قانونی دانشگاه و به کارگیری آنها در جهت اهداف برنامه تحول و چابکی در تصمیمات و پرهیز از ملاحظات غیر ضروری لازمه رسیدن به اهداف برنامه است.

ابطحی اضافه کرد: من هرچند نسبت به لزوم فعالیت اعضای هیئت علمی پیگیر هستم اما نسبت به پشتبانی و حمایت از فعالیت‌های آنان نیز دریغ نمی ورزم، به شرایط سخت و دشوار کشور واقفم، اما به هر روی لختی در پشتیبانی، منابع محدود را ناکارآمد می‌کند.

وی تاکید کرد: برنامه تحول راهبردی دانشگاه برنامه ای پنج ساله بوده است که باید در سال ۱۴۰۰ به پایان برسد، تا این تاریخ هزار و ۱۵ روز باقی است و آنچه در اختیار این مدیریت است شاید کمتر از ۸۰۰ روز فرصت باشد، هر روز آن را غنیمت می‌شمارم و از خداوند کمک می‌خواهم و از شما دانشگاهیان نیز امداد می‌طلبم تا دانشگاهی برتر و محیطی شاداب تر داشته باشیم. 

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی اصفهان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۳۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکاوی تقابل علم و اخلاق علمی

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاریخ تمدن نشان می‌دهد که چگونه انسان همواره مجبور بوده است که بین استفاده درست و نادرست از اکتشافات و علم یکی را انتخاب کند.

محمد شاپوری (دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی و مدرس دانشگاه) در مقاله‌ای با عنوان «تقابل علم، اخلاق و اخلاق علمی» می‌نویسد این موضوع هیچ وقت به اندازه عصر حاضر مطرح نبوده است. در یک دوره کوتاه اکتشافات حیرت‌انگیزی انجام شده و در راستای اهداف کاربردی به کار گرفته شده است. در طول عمر بسیاری از ما، زندگی اجتماعی و اقتصادی بخش بزرگی از مردم جهان به وسیلە علوم کاربردی دگرگون شده است.

* ارتباط علم با کیفیت عمر انسان        

علم نه تنها عمر را طولانی کرده است بلکه کیفیت سپری کردن عمر را نیز عمق بخشیده است

از نظر این پژوهشگر دستاورد‌های علمی در جوامع بشری قابل ستایش است، موهبت‌هایی که اکنون برای جمع کثیری از مردم قابل استفاده و در دسترس است، تا چندی پیش فقط برای جمع اندکی در دسترس بود.

او می‌نویسد علم نه تنها عمر را طولانی کرده است بلکه کیفیت سپری کردن عمر را نیز عمق بخشیده است. موضوعات دانش، تجربه و تفریح که قبلا فقط برای عده اندکی در دسترس بود الان برای میلیون‌ها نفر در دسترس است. به وسیلە تأثیر علم است که امروز فرصت زندگی طولانی‌تر و پربارتری به یک انسان عادی داده می‌شود، بسیار بیشتر از آن چیزی که به پیشینیانش داده شده بود.

* موهبت‌ها و مضرات علم نوین

به زعم این پژوهشگر انسان از موهبت‌های علم نوین نیز می‌تواند سوءاستفاده کند و صد البته که علوم نوین موهبت‌های بزرگتری به ارمغان آورده است، پس سوءاستفاده از آنها نیز می‌تواند بسیار فاجعه بارتر باشد.

او در ادامه می‌نویسد وسایل نقلیه موتوری تجارت را تسهیل می‌کند و لذت بی‌خطری را نصیب بسیاری از مردم می‌کند؛ اما هم او می‌تواند جاده‌ها را با اجساد و افراد در حال مرگ فرش کند. یا سینما ابزاری برای راهنمایی و سرگرمی است که پرونده جادویی را باز می‌کند، اما معمولا راهی برای نشر ابتذال و ارزش‌های نادرست هم می‌تواند باشد. فناوری بیسیم می‌‎تواند جهان را در لحظه به هم متصل کند، اما هم چنین می‌تواند ابزاری برای تبلیغ و پروپاگاندای دروغ باشد و ....

اخلاق مجموع‌های ازارزش‌ها و باورها؛ دستورالعمل ها؛ قواعد و قوانینی است که دستوراتی را برای نظم‌بخشی به جوامع و برای اطاعت فردی یا جمعی صادر می‌کند

* بررسی اخلاق از دید علمی

از نظر این پژوهشگر اخلاق در گذشته موضوع مطالعه فیلسوفان و علمای علم اخلاق و پیامبران الهی بوده است و کمتر از حیث علمی واکاوی شده است. با توجه به افزایش انواع آسیب در حوزه‌های گوناگون پرداختن به حوزه اخلاق امری ضروری است و موجب بهبود زندگی اجتماعی می‌شود.

اخلاق مجموعه‌ای ازارزش‌ها و باورها؛ دستورالعمل‌ها؛ قواعد و قوانینی است که دستوراتی را برای نظم‌بخشی به جوامع و برای اطاعت فردی یا جمعی صادر می‌کند. وقتی دستوری از طرف حاکمیت، فرهنگ، حاکمیت فرهنگی، اجتماعی و یا دینی صادر می‌شود نوعی سختی در اجرای دستور متبادر به ذهن می‌شود.

 * مکاتب روابط اجتماعی/ اخلاق اجتماعی، اخلاق علمی، و اخلاق حرفه‌ای

به زعم شاپوری به طور کلی در بحث روابط اجتماعی پنج مکتب مطرح است که عبارتند از:

۱-    مطلق‌گرایی (Absolutism) معیار اخلاقی بودن را امری ذهنی تلقی می‌کنند و مطلقیات را یا از مذهب می‌گیرند و یا کلام.

۲-    نسبی‌گرایی(Relativism).

الف: فردگرایی (solipsism) معیار واقعیت را خود شخص تلقی می‌کنند؛ یعنی آن چه تنها من می‌فهمم درست است.

 ب: لذت‌گرایی (hedonism) معیارواقعیت را رضایت و لذت قرار می‌دهند. می‌تواند این لذت‌گرایی شخصی و یا جمعی (با راه‌ها و اهداف مشترک) باشد.

 ج: نسبی‌گرایی اجتماعی (Societal Relativism).

۳-    قراردادگرا‌ها (Conventionalist) معیار اخلاق را قرارداد‌های توافقی قرار می‌دهند.

 الف: گروه مارکسیست‌ها، و نه مارکسی‌ها: فهم خود از مارکس را به شکل مکتبی قرار می‌دهند.

 ب: اندام‌واره‌گرایان: انسان را برمبنای قیاس با طبیعت می‌سنجند.

۴-   علم‌گرایی واقع‌گرایانه (Realistic Scientimism) کشف داده‌های واقعی ما از واقعیت اجتماعی را درست تلقی می‌کنند.

الف: داروینیست‌ها: معیار تکامل طبیعی را اصل قرار می‌دهند.

 ب: بقای سازگارتر اسپنسر (Social Darvinism) بقای کسی که با طبیعت سازگارتر است را اصل قرار می‌دهند.

 ج: آسیب‌شناسی بهنجار (Break Down) رفتار همه‌گیر را اخلاق تلقی می‌کنند؛ چون همه انجام می‌دهند پس صحیح است.

۵-    علم‌گرایی انسان‌گرایانه (Human Scientimism) به جای این که به واقعیت تنها به مثابه واقعیت غیرانسانی توجه کنیم، به واقعیت اجتماعی هم کنشی آدمی روی کرده و می‌خواهیم بدانیم انسان در این وضعیت با چه معیار اخلاقی چه نقشی دارد و چگونه کنش خویش را بر می‌سازد؟

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که اجرای اخلاقیات سخت است و رفتار اخلاقی نیازمند تلاش و کوشش است، چون طبیعت انسان در ابتدا اجتماعی نیست، و عشق و تمدن هیچ‌گاه آشتی نمی‌کنند، و اگر کوشش انسانی برساخته تفسیر و انتخاب او نباشد اخلاق به احکامی بالادستی و استبدادی تبدیل می‌شود. 

حرف آخر اینکه وقتی از اخلاق صحبت می‌کنیم باید سه وجه را از یکدیگر تفکیک کنیم: اخلاق اجتماعی، اخلاق علمی، و اخلاق حرفه‌ای. اخلاق اجتماعی شامل معیار‌های عام اخلاقی در قلمرو جامعه است که از آن به Moral تعبیر می‌شود. ولی اخلاق علمی، Ethics، ناظر به رفتار‌ها و الزامات هنجاری در امر علمی است و اخلاق حرفه‌ای معیار‌های اخلاق یک حرفه، صنف، شغل و نهاد و ... را شامل می‌شود.

از این منظر می‌توان برای علم ویژگی‌هایی قائل شد که یک عالم باید آن معیار‌های رفتاری مبتنی بر اخلاق را رعایت کند. این الزامات اخلاق موجب رشد و گسترش علم می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر آموزش و پرورش: دانشگاه فرهنگیان از میان حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد
  • دانشگاه فرهنگیان از میان حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد
  • اوج اخلاق اجتماعی غربی «دیگرخواهی» است
  • اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق
  • دانشجوی باکیفیت هرجا که باشد باید حمایت شود
  • گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال
  • ۳۰۰ دانشجوی دانشگاه آزاد یزد بورسیه صنعت کاشی شدند
  • احیای مراکز تحقیقاتی در راستای پایداری منابع درآمدی
  • واکاوی تقابل علم و اخلاق علمی
  • احیا کردن مراکز تحقیقاتی در راستای پایدار کردن منابع درآمدی