Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-24@10:08:18 GMT

بی‌انصافی اجتماعی درد امروز جامعه ایرانی

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۰۵۷۰۸

بی‌انصافی اجتماعی درد امروز جامعه ایرانی

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نوسانات اقتصادی روح زندگی انسان‌های یک جامعه را ویران می‌کند. بخشی از مشکلاتی که جامعه امروز ایران با آن گرفتار است نشات گرفته از فشارهای اقتصادی است که به‌خاطر تحریم‌های بیرونی و ضعف مدیریت اقتصادی درونی ایجاد شده است اما در کنار دو علل که موجب رشد مشکلاتی اقتصادی مردم شده است؛ معضلی بزرگ‌تر در جامعه ایرانی شکل گرفته و آن بی‌انصافی اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌طور مثال می‌توان به موضوع مالکیت فرد بر ملکی اشاره کرد که طبق شرع و عرف می‌تواند هر قیمتی را روی آن بگذارد اما اگر  نگاهی انسانی و نوع دوستی به این قضیه داشته باشد باید طبق شرایط جامعه آن را در اختیار افراد قرار دهد و رنگ انصاف بر معاملات و قراردادها زده شود ولی اینگونه نیست و بی‌انصافی هر روز در جامعه پررنگ‌تر می‌شود.

در خصوص اینکه چرا جامعه ایرانی گرفتار درد بی‌انصافی شده است با دکتر امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

حریرچی در رابطه با علل شکل‌گیری بی‌انصافی اجتماعی به برنا گفت: شرایطی به وجود آمده است که گویی همه افراد کم فروش شده‌اند؛ حتی در روابط میان افراد نیز این کم فروشی را شاهد هستیم که در بین خانواده‌ها نفوذ کرده و هیچ فردی نقش خود را به درستی در درون جامعه ایفا نمی‌کند.

وی ادامه داد: این موضوع نشات گرفته از خودخواهی است که در بین افراد این جامعه به وجود آمده است و مردم را به سمت یک زیاده‌خواهی مفرط سوق داده‌اند؛ همچنین اعتمادی که در گذشته در بین مردم وجود داشت؛ حال از بین رفته است، با وجود این شرایط است که دیگر ما فقط تمامی موارد مثبت و درست را برای خود می پسندیم و در قبال حق و حقوق دیگران بی‌تفاوت و به اشکال مختلف فقط در پی اثبات حقانیت خود هستیم. عامل اصلی به وجود آمدن این وضع را می‌توان در نحوه مدیریت کلان یافت که مردم را به سمت این نوع خودخواهی سوق داده است.

این جامعه‌شناس در خصوص ارتباط مابین حقوق شهروندی و انصاف اجتماعی نیز افزود: برای رشد انصاف در جامعه ابتدا باید مردم احساس کنند که حقوق شهروندی آنان رعایت می‌شود. وقتی درون جامعه حقوق شهروندی افراد به صورت صحیح و دقیق رعایت شود؛ این توجه به حقوق یکدیگر در بستر اجتماع، ریشه‌اش گسترده می‌شود و آن زمان است که شاهد کم فروشی و خودخواهی در مالکیت ها نخواهیم بود. اکثر افرادی که رفتاری به دور از انصاف نشان می‌دهند خود تصور می‌کنند مورد بی‌انصافی قرار گرفته‌اند و حقوقی از آنان پایمال شده است.

حریرچی در رابطه با اینکه مقابل این کم فروشی‌های و خودخواهی‌ها که صورت می‌گیرد باید چه کرد؛ گفت: در شرایط حال حاضر باید تمامی وعده‌هایی که در راستای حقوق شهروندی افراد داده شده و مطرح شده اجرایی شود تا بی‌نظمی‌هایی که درون جامعه به وجود آمده از بین برود تا مردم احساس بهتری نسبت به زندگی داشته باشند. دور شدن از بی‌انصافی با میزان امید مردم به زندگی ارتباط مستقیمی دارد. وقتی حقوق شهروندی رعایت شود؛ همدلی در شرایط سخت نیز کمرنگ نمی‌شود و مردم خودخواهی را در شرایط اقتصادی و مشکلات ناشی از آن در آغوش نمی‌گیرند.

وی در پایان گفت: در شرایط حاضر تمامی روابط شکل دیگری به خود گرفته و مشکلات اثر مستقیمی را بر روی زندگی مردم گذاشته است. نیاز است هر چه سریع‌تر دولت و حاکمیت در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند تا این رفتار غلطی که در بین مردم باب شده است از بین برود و شاهد رشد جامعه و پویایی آن باشیم، در غیر اینصورت با جامعه‌ای روبرو خواهیم بود که نشاط در آن جایگاهی ندارد و مردم روز به روز نسبت به تمامی اتفاقاتی که در پیرامون‌شان رخ می‌دهد بی‌تفاوت و بی‌احساس خواهند شد و در نتیچه هیچ چیزی به جز خودشان برایشان مهم نخواهد بود. اگر می‌خواهیم مانع نوسانات اقتصادی شویم و قصد داریم بی انصافی در جامعه را مانع شویم در اولین اقدام باید حقوق شهروندی مردم را رعایت کنیم؛ کاری نکنیم که امید و شادی از زندگی آنها دور شود. بی‌امیدی و افسردگی با خود خودخواهی اجتماعی و بی‌تفاوتی نسبت به اتفاقات را رقم می‌زند که بسیار خطرناک برای یک جامعه خواهد بود.

خبرنگار: امجد عبدی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جامعه خانواده رشد شرایط اقتصادی برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۵۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شفافیت در هزینه کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فخاری صبح دوشنبه در نشست با مدیران مالیاتی استان تهران، با اشاره به اهمیت جایگاه مالیات در جامعه، آن را یکی از ارکان اجرای عدالت مالی در کشور دانست و اظهار کرد: در گذشته از مالیات به عنوان یک عنصر نامطلوب یاد می‌شد، در حالی که مالیات حامی اجرای عدالت اقتصادی در جامعه است.

فخاری بیان کرد: مالیات یکی از عوامل تولید عدالت در اقتصاد عام است و کمک می‌کند سطوح عدالت در درآمد هزینه‌ها بین اقشار مختلف جامعه تراز شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مالیات رشد حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی را رقم می‌زند، بیان کرد: باید برای تبیین جایگاه واقعی مالیات در جامعه و تغییر ذهنیت‌ها در این حوزه تلاش مضاعف صورت بگیرد، چرا که اگر شخصی ببیند از مالیاتی که پرداخت می‌کند در حوزه‌های اجتماعی، درمانی و فرهنگی استفاده می‌شود و مسیر مالیاتی و هزینه کردها شفاف است، به پرداخت مالیات ترغیب می‌شود.

استاندار تهران بر ضرورت تشکیل فضای حکمرانی مالی به منظور پیشرفت اقتصادی کشور، تاکید کرد.

وی تبیین آثار عدم پرداخت مالیات در جامعه و ضرورت سهیم شدن مردم در مشارکت‌های اجتماعی را بسیار مهم دانست و افزود: بخشی از مشارکت‌ها در راستای شفاف سازی ایجاد و به سیستم مالی کشور کمک می‌کند.

کد خبر 6085052

دیگر خبرها

  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • دشمن برای موضوع حجاب برنامه داشته و نباید بدون برنامه مقابل این دشمن هنجارشکن قرار بگیریم
  • باشگاه دانش آموزی خبرنگار پلیس، پیشگام در حوزه‌های انتظامی و انضباط اجتماعی است
  • باشگاه خبرنگاران دانش آموزی پلیس افتتاح شد
  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!
  • بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
  • شفافیت در هزینه‌کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • شفافیت در هزینه کرد‌ها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • شفافیت در هزینه کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • بده بستان رشوه در نظام اداری کشور؛ چرا ایرانی‌ها رشوه می‌دهند؟