Web Analytics Made Easy - Statcounter

صائب عریقات، دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) با تأکید دوباره بر حضور نیافتن دولت و گروه‌های فلسطینی در نشست اقتصادی بحرین و اصرار بر ادامه مقاومت و پایداری در مقابل زیاده خواهی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی، تصریح کرد دولت کنونی آمریکا متشکل از گروهی از شهرک نشینان صهیونیست است که علیه قانون و مشروعیت بین المللی اعلام جنگ کرده و تلاش می‌کنند منازعه سیاسی را به منازعه دینی تبدیل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار بین الملل- صائب عریقات از اریحا در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی به بررسی تازه‌ترین تحولات سرزمین‌های اشغالی به ویژه اظهارات خصمانه سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی پرداخت. دیوید فریدمن اخیرا در اظهاراتی مدعی شد رژیم صهیونیستی حق دارد بخشی از کرانه باختری را به اراضی تحت اشغال خود ملحق کند.

عریقات در پاسخ به این پرسش که آیا اظهارات اخیر فریدمن دیدگاه شخصی او محسوب می‌شود یا منعکس کننده سیاست دولت دونالد ترامپ است، گفت: نه به نظرم این اظهارات منعکس کننده مواضع دولت ترامپ است و در چارچوب اجرای معامله قرن قابل تفسیر است. این دولت تمام اقدامات لازم را برای اجرای معامله قرن انجام داده است.

از جمله قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته و سفارت خود را به این شهر منتقل کرده است، شهرک سازی‌ها را قانونی می‌داند، منطقه جولان اشغالی سوریه را به عنوان بخشی از قلمرو اسرائیل به رسمت شناخته است و کنسولگری آمریکا در قدس و همچنین دفتر نمایندگی فلسطین را در واشنگتن بسته است. دولت آمریکا همچنین برای بستن پرونده آوارگان فلسطینی و حذف اصطلاح دولت اشغالگر از ادبیات خارجی خود تلاش می‌کند.

وی افزود: اکنون که فریدمن که در واقع سفیر شهرک نشینان صهیونیست است نه هیچ طرف دیگری، می‌گوید اسرائیل حق دارد بخشی از کرانه باختری را به خاک خود ملحق کند. در واقع این اظهارات در حد جنایت جنگی است، چرا که اراضی کرانه باختری طبق منشور ژنو اراضی اشغالی است. اما این اظهارات بیانگر اعتبار موضع فلسطین در مورد مخالفت با نشست اقتصادی منامه و درخواست از همه برادران عرب و همه مدعوین به این نشست برای حضور نیافتن در آن است. چرا که آن‌ها به منامه می‌آیند در حالی که نقشه ها، گزارش‌ها و تصاویری درباره ایستگاه‌های تولید برق و آب و راه‌ها و سایر موارد همراه خود دارند,، ولی در نهایت همه چیز با شهرک‌های صهیونیست نشین ربط داده می‌شود.

عریقات گفت: معامله قرن قصد داد شهرک نشینی را قانونی جلوه داده و زندگی فلسطینیان را درگیر کند و به هر فلسطینی بگوید اگر می‌خواهید زندگی کنید باید بدانید هرگز صاحب کشور و دارای حق تعیین سرنوشت نخواهید بود و در مقابل صاحب زندگی روزمره و مدارس و دانشگاه‌ها خواهید بود,، ولی کل زندگی شما با شهرک نشینان و شهرک‌های صهیونیستی نشین مرتبط خواهد بود. این همان مبادله سرزمین در مقابل صلح است که نتیجه اش شکوفایی زندگی شهرک نشینان خواهد بود.

وی گفت: از این رو بار دیگر از همه برادران عرب که دعوت مشارکت در نشست اقتصادی منامه را دریافت کرده اند و همچنین از همه دوستان خود در سراسر جهان می‌خواهم به دو دلیل به این دعوت پاسخ مثبت ندهند.

نخست، رئیس محمود عباس در نشست اضطراری اتحادیه عرب و نشست سازمان همکاری اسلامی در مکه مکرمه گفت ما به عنوان دولت فلسطینی در نشست بحرین شرکت نخواهیم کرد و از همه طرف‌ها می‌خواهیم در این نشست شرکت نکنند و هیچ طرفی نیز به نمایندگی از ما در این نشست حاضر نخواهد شد. شما تصور کنید ما بخواهیم در نشستی پیرامون یک کشور حضور یابیم و درباره حقوق بشر، جغرافیا، مرز‌ها و تاریخ آن مذاکره کنیم در حالی که خود آن کشور از حضور در چنین نشست خودداری می‌کند و آن را مردود می‌داند.

دولت و نهاد‌های فلسطینی، نهاد‌های جامعه مدنی، جریان‌های سیاسی و تجار و بازرگانان فلسطینی اعلام کرده اند در این نشست شرکت نمی‌کنند، چرا این نشست برای قانونی جلوه دادن شهرک سازی و حمایت از آن و ارتباط دادن ابدی شهرک نشینان با زندگی فلسطینیان است.

عریقات در واکنش به این ادعای فریدمن که گفته تجار و بازرگانان فلسطینی برای مخالفت با معامله قرن و نشست بحرین تحت فشار قرار گرفته اند، گفت: تیم مجموعه کوشنر و آدلسون و جیسون گرینبلات گروهی از شهرک نشینان هستند که با همه کشور‌هایی که با آن‌ها در تعامل هستند از این شیوه استفاده می‌کنند.

شورای تجار و بارزگانان و نهاد‌های بازرگانی در فلسطین ۴۸ ساعت پیش از صدور بیانیه رسمی رئیس حکومت و کمیته اجرایی و گروه‌های سیاسی فلسطینی و نهاد‌های جامعه مدنی نشستی تشکیل دادند و در بیانیه‌ای دعوت به مشارکت در نشست بحرین را رد کردند. حتی برخی از آن‌ها شخصا با من تماس گرفتند و گفتند چرا حکومت در پاسخ منفی به این دعوت دیر کرده است.

وی افزود: این یک واقعیت است که هیچ فلسطینی تحت هیچ فشاری قرار نگرفته است و ما هرگز چنین کاری نمی‌کنیم,، ولی به آنان که می‌دانند دولت ترامپ تحت فشارشان قرار می‌دهد، چه در زمینه کمک به آن‌ها یا تأمین امنیت شان و یا ارعاب و ترساندن آنها، می‌گویم ما با تبادل منافع شما با دولت ترامپ مخالف نیستیم، ولی باید منافع خود را مورد معامله قرار دهید نه منافع ملت فلسطین را.

ما هیچ کسی را به نمایندگی از خود به نشست بحرین نمی‌فرستیم. ما با آمریکا سر جنگ نداریم و با آمریکا اعلام جنگ نکرده ایم، بلکه این دولت آمریکاست که علیه قانون و مشروعیت بین الملل و حق تعیین سرنوشت ملت و دولت فلسطین اعلام جنگ کرده است.

عریقات گفت: در مقابل گزینه ما نیز این است که مقاومت و پایداری کنیم. آیا هیچ انسانی در جهان عرب می‌تواند بپذیرد که قدس همراه با مسجد الاقصی و کلیسای قیامت آن با طرح برق رسانی و ارتباط با شهرک نشینان در قلقیلیه یا جنین معاوضه شود؟ آیا وخامت اوضاع به این حد رسیده است؟ آیا مراجع تصمیم گیری در جهان عربی به این حد رسیده اند که قدرت ندارند به دولت آمریکا بگویند نمی‌توانیم در نشستی حضور یابیم یا از آن میزبانی کنیم که دولت فلسطین را نمی‌پذیرد؟

همه کشور‌های عربی در نشست‌های مکه موضع مشترکی اتخاذ و اعلام کردند هرگز از تصمیمات نشست ظهران و نشست تونس مبنی بر تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرز‌های ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی و پایان اشغالگری اسرائیل و حل همه مسائل از جمله پرونده آوارگان و پناهندگان فلسطینی، عقب نشینی نمی‌کنند.

عریقات در ادامه در پاسخ به این پرسش که تیم آمریکایی کنونی با تیم‌های سابق چه تفاوتی دارد، گفت: واقعیت این است که دولت‌های متوالی آمریکا همیشه از اسرائیل جانبداری کرده اند. اسرائیل بخشی از حیات سیاسی آمریکاست و اسرائیل دولتی است که هر آنچه می‌خواهد را آمریکا اجرا می‌کند و مصلحت عالی آمریکا نیز در حفظ این ارتباط است و این مسئله کاملا آشکار است.

تفاوت دولت کنونی آمریکا با دولت‌های سابق این است که این دولت متشکل از شهرک نشینان ایدئولوژیک و متدینی است که برای تبدیل منازعه سیاسی به منازعه دینی تلاش می‌کنند. فریدمن هفته گذشته به صراحت گفت اسرائیل سلاحی مخفیانه در اختیار دارد که عبارت است از اینکه اسرائیل تنها کشوری است که در کنار خداوند ایستاده است.

وی افزود: من گمان می‌کردم منظور فریدمن از سلاح مخفیانه، سلاح هسته‌ای است. معنای ادعای فریدمن این است که ۱۹۳ کشور دیگر یا علیه خداوند موضع می‌گیرند و یا خداوند علیه آن‌ها موضع می‌گیرد. از سوی دیگر مایک پمپئو در خلال سفر اخیرش به اسرائیل گفت خداوند رئیس ترامپ را برای نجات یهودیان برگزیده است.

واقعیت این است که برای مقابله با این تیم صهیونیستی شهرک نشین باید در یک صف واحد باشیم و مسیر اصلی را به سمت چپ یا راست منحرف نکنیم. مطلوب این است اگر ما اعراب نمی‌توانیم دستاوردی کسب کنیم حداقل از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری کنیم.

عریقات گفت: در میان ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل کشوری وجود ندارد که در بافت اجتماعی و محدوده جغرافیای خود مشکلاتی نداشته باشد,، اما اگر به این تیم صهیونیستی اجازه داده شود به شیوه کنونی خود مشکلات دنیا را حل کنند و مسیری مانند تحت فشار قرار دادن ملت فلسطین و ارعاب و ترساندن کشور‌ها و استفاده از برخی کشور‌ها علیه برخی دیگر را در پیش بگیرند، این به معنای وارد کردن جهان در گردآب خشونت و آشوب طلبی و افراط گرایی خواهد بود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: فلسطین رژیم صهیونیستی سوریه واشنگتن ادبیات محمود عباس جنگ دولت آمریکا فلسطین عریقات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۶۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تل آویو سفرای حامی تشکیل دولت مستقل فلسطینی را احضار کرد

وزیرخارجه رژیم صهیونیستی از احضار سفرای کشورهایی که در نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد به تشکیل دولت مستقل فلسطینی رای مثبت داده بودند، به وزارت خارجه رژیم صهیونیستی خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اسراییل کاتص، وزیرخارجه رژیم صهیونیستی از احضار سفرای کشورهایی که در نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد به تشکیل دولت مستقل فلسطینی رای مثبت داده بودند، به وزارت خارجه رژیم صهیونیستی خبر داد.

 کاتص اعلام کرد روز یکشنبه سفرای کشورهای فرانسه، کره جنوبی، مالت، ژاپن، اکوادور، اسلوونی به وزارت خارجه رژیم صهیونیستی فراخوانده خواهند شد تا مراتب اعتراض تل آویو را نسبت به رای مثبت کشورهای مزبور به قطعنامه تشکیل دولت مستقل فلسطینی را به پایتخت های خود منتقل کنند.

 قطعنامه تشکیل دولت مستقل فلسطینی جمعه شب علی رغم رای مثبت 12 کشور شورای امنیت به دلیل رای وتوی آمریکا به شکست انجامید.

ابراز تاسف عربستان از وتوی آمریکا علیه قطعنامه فلسطینمحکومیت وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط ایرانسوریه: وتوی آمریکا لکه ننگ دیگری بر سوابق آمریکا استآمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کردواکنش نماینده روسیه به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • لغو مراسم انجمن قلم آمریکا به دلیل اعتراض نویسندگان به حمله اسرائیل به مردم غزه
  • لغو مراسم اهدای جوایز انجمن قلم آمریکا به دلیل جنگ علیه غزه
  • واکنش رئیس حزب کار اسرائیل به تحریم آمریکا علیه گردان نتزاه یهودا
  • رویکرد متناقض آمریکا در قبال مساله فلسطین
  • آغاز نشست سخنگوی وزارت خارجه
  • اسرائیل برای فلسطینی‌ها حق حیات قائل نیست
  • تشدید اختلافات بین یهودیان آمریکا به دلیل جنگ غزه
  • هنیه: موضع اسرائیل علیه ترکیه، «وقاحت سیاسی» است
  • تل آویو سفرای حامی تشکیل دولت مستقل فلسطینی را احضار کرد
  • اردوغان در دیدار هنیه: کلید صلح منطقه ایجاد دولت فلسطینی است