Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@08:56:47 GMT

تا پایان شورای پنجم، در مشهد کنسرت خواهیم داشت

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۰۷۴۱۲

تا پایان شورای پنجم، در مشهد کنسرت خواهیم داشت

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: موسیقی می‌تواند عامل همبستگی ملی و نزدیک شدن دل‌های مردم به یکدیگر باشد در شرایطی که تحریم و احتمال جنگ وجود دارد.

حمیدرضا موحدی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در جامعه تقاضایی مبنی بر اینکه یکی از خیابان‌های شهر به نام استاد شجریان نام‌گذاری شود، شکل گرفته است، در این راستا تعدادی از نمایندگان مردم در شورای شهر از این حق قانونی استفاده کرده و طرحی را به شورا ارائه دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که چندی پیش خیابانی را به نام استاد اخوان ثالث و… نام‌گذاری کردیم. درواقع تلاش ما این است که برای نام‌گذاری معابر و خیابان‌ها سراغ چهره‌های دانشگاهی، ادبی، فرهنگی و هنری که مهجور مانده یا به‌گونه‌ای دیده نشدند، برویم.

استاد شجریان، سرمایه اجتماعی و ملی کشور است

وی افزود: هنرمندان، ادیبان و… سرمایه‌های اجتماعی ما هستند؛ بنابراین نبایستی خود را از وجود آن‌ها محروم کنیم. باید توجه داشت که شورای شهر در چارچوب ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی، انقلاب و شهر درحال پیشروی است. استاد شجریان نیز یکی از سرمایه‌های اجتماعی و ملی کشور هستند. چه بخواهیم و چه نخواهیم این چهره بین‌المللی از شهر مشهد برخاسته است پس چرا برخی می‌خواهند او را بپوشانند؟ این کار چه مشکلی را حل می‌کند؟

نباید چهره‌های فرهنگی و هنری را در مقابل ارزش‌های جامعه قرار داد

موحدی‌زاده ادامه داد: نبایستی بخشی از جامعه چهره‌های فرهنگی و هنری کشور را در مقابل ارزش‌هایی که همه آن را قبول داریم و به آن پایبند هستیم، قرار دهند. برای نمونه مخالفان نام‌گذاری خیابانی به نام استاد شجریان این موضوع را مطرح می‌کنند که خانواده شهدا مخالف این کار هستند. معتقدیم چنین اقداماتی، خدمت به خانواده شهدا نیست. با این اقدامات، دنیا راجع به ما چه فکری و قضاوتی می‌کند.

در سلیقه و دیدگاه افراد نباید دخالتی کرد

نایب رئیس شورای شهر خاطرنشان کرد: استاد شجریان فرهیخته‌ای است که برای دنیا ارزشمند و قابل احترام است. فرض بر اینکه در برخی از دیدگاه‌ها با آقای شجریان همراه نباشیم این بخشی از امور طبیعی و شخصی افراد است ما نمی‌توانیم در سلیقه دیگران دخالتی داشته باشیم، اما زمانی که عده‌ای بخواهند برای فردی مساله درست کنند از هر موضوعی ایرادی می‌گیرند. حال آنکه کار درستی نیست و باید به مردم اجازه داده شود تا طعم انتخاب خویش را بچشند و برای انتخابات بعدی دلگرم باشند.

در تمام دنیا نمایندگان، خواسته‌های مردم را به‌صورت قانون درآورده و اجرایی می‌کنند

وی با بیان اینکه «ما نباید دغدغه این مساله را داشته باشیم تا در انتخابات بعدی مردم شرکت خواهند کرد یا خیر؟» گفت: بایستی جوان‌ها روحیه داشته باشند تا دوباره پای صندوق‌های رأی بیایند. در تمام دنیا زمانی که نماینده‌ای انتخاب می‌شود نمایندگان در قالب طرح یا لایحه خواسته‌های مردم را به‌صورت قانون درآورده و اجرایی می‌کنند تا مردم طعم آن طرح یا پروژه را بچشند و دوباره انگیزه‌ای برای آمدن پای صندوق‌های رأی داشته باشند. زمانی که چنین اجازه‌ای داده نشود کارکرد رأی مردم خنثی می‌شود و ناامیدی ایجاد می‌کند. باید توجه داشت که بزرگترین دشمن هر جامعه‌ای یأس و ناامیدی در آن است.

شورای شهر تلاش کرده فضای جامعه را باز کند

موحدی‌زاده تصریح کرد: شورای پنجم، شعار امید و زندگی را برای خود برگزیده و با وجود همه گرفتاری‌ها و موانع موجود فضا را با کمک مردم، هنرمندان، ورزشکاران و… باز کرده است که از این بهتر هم می‌تواند باشد، اما گاهی این امکان وجود ندارد. شورای پنجم حاضر است به نگرانی‌های برخی افراد گوش دهد، اینکه چه نگرانی در رابطه با نام‌گذاری خیابانی به نام استاد شجریان دارند و این اقدام چه مشکلی ایجاد خواهد کرد؟

نایب رئیس شورای شهر اظهار کرد: ترس من از این است که بحث‌های این چنینی ما به گوش استاد شجریان برسد و خود او نخواهد که خیابانی را به نامش نام‌گذاری کنیم. درواقع استاد شجریان نیازی به این اقدامات ندارد؛ چراکه در تمام دنیا شناخته شده و مطرح است، حال آنکه ما به یکدیگر نیاز داریم. برای اینکه جامعه ما بتواند به‌گونه‌ای درد و رنج‌های خود را تحمل کرده، از این شرایط عبور کند و مأیوس نشود و از سویی دیگر اختلاف در جامعه رشد نکند بایستی از طریق این مسائل فرهنگی با یکدیگر پیوند برقرار کنیم.

در شرایطی که تحریم و احتمال جنگ وجود دارد موسیقی، عامل همبستگی ملی است

موحدی‌زاده گفت: اگر حرمت‌ها و احترام‌ها حفظ و به افراد میدان و بها داده شود بسیاری از آن‌ها یکسری از کارهایی که نباید را انجام نمی‌دهند. پرسش اینجاست چرا نباید در شهر مشهد از نشاط، شادی و موسیقی که می‌تواند در خدمت روحیه مردم باشد، استفاده کنیم؟ موسیقی می‌تواند عامل همبستگی ملی باشد، در شرایطی که تحریم و احتمال جنگ وجود دارد یا احتمالات دیگری که می‌توان برای جامعه متصور شد. موسیقی می‌تواند عامل نزدیک شدن دل‌های مردم به یکدیگر باشد؛ زیرا از درون مردم است و می‌تواند افراد زیادی را با سلیقه‌های گوناگون کنار هم قرار دهد.

موسیقی سنتی و محلی صدها سال در فرهنگ ما رواج داشته و ضدارزش نبوده است

وی با اشاره به سختگیری‌هایی که نسبت به برخی اقدامات فرهنگی در اعیاد وجود داشت، تصریح کرد: ابتدای روی کار آمدن شورای پنجم در زمان عید قربان و غدیر عده‌ای در پارک‌های شهر، موسیقی سنتی و تربت‌جامی اجرا کردند، موسیقی که صدها سال در فرهنگ ما رواج داشته و گناه، معصیت و ضدارزش نبوده است. مردم در گذشته با این نوع موسیقی زندگی کرده، نشاط انسانی به‌دست می‌آوردند و این فکرهایی که برخی امروز تلاش می‌کنند رواج دهند وجود نداشت. موسیقی سنتی و محلی جز نشاط، شادی و شادابی چیزی دیگری نداشت و مردم در کنار یکدیگر بهتر از اوقات خود استفاده می‌کردند.

«آیت‌الله علم‌الهدی با موسیقی مشکلی ندارند»

نایب رئیس شورای شهر تشریح کرد: زمانی که موسیقی سنتی در زمان اعیاد اجرا شد یکی از علما از شورای شهر دعوت به‌عمل آورد و تعدادی از ایشان نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود را مطرح کردند دغدغه‌هایی چون عید قربان و غدیر چه ارتباطی با موسیقی دارد، چرا این کارها را انجام می‌دهید، جامعه در خطر است و… ما در پاسخ به این دوستان مطرح کردیم که آیت‌الله علم‌الهدی به ما گفته‌اند که با موسیقی مشکلی ندارند و از اهالی موسیقی حمایت می‌کنند و… ما به‌عنوان نماینده مردم برای ایشان تشریح کردیم که شورای شهر شما را به‌عنوان عالمان دینی قبول دارد و دشمن شما نیست، اما اگر شما می‌خواهید مردم رضایت داشته باشند و بنابراین اعتقاد که رضایت خالق، وابسته به رضایت مخلوق است؛ بنابراین برای ایجاد رضایت در مردم بایستی به نیازهای فرهنگی، معیشتی، رفاهی و خدماتی آن‌ها پاسخی در خور داد.

مردم بالغ هستند، چرا باید با گوش دادن به موسیقی سنتی در پارک‌ها دچار گناه شوند؟

موحدی‌زاده افزود: برای ایجاد رضایت بین مردم، یک راه ایجاد فضایی بانشاط در پارک‌ها است بدون اینکه خدای ناکرده، معصیتی اتفاق بیفتد. باید توجه داشت زمانی که جلوی این مسائل را بگیریم، این شرایط به شکل پنهانی اتفاق می‌افتد. باید توجه داشت که مردم بالغ هستند چه کسی با خود فکر می‌کند که اگر در پارک، موسیقی سنتی که میراث گذشته ماست گوش دهد دچار گناه می‌شود؟

دلیل بیشترین رشد موسیقی زیرزمینی در مشهد، دریغ کردن فضای نشاط‌انگیز از مردم است

وی توضیح داد: اگر موسیقی محلی در پارک‌ها برگزار می‌شود و تعداد ۵ هزار نفر از مردم برای شنیدن این موسیقی به پارک می‌روند نشانگر این است که آن‌ها نیاز به فضای نشاط‌انگیز دارند و این فضا از مردم دریغ شده است. بنابراین زمانی که جلوی برگزاری چنین مراسمی را بگیریم مردم به درون خانه‌های خود می‌روند و آنجا نیاز خود را رفع می‌کنند؛ برای همین است که موسیقی زیرزمینی در مشهد بیشترین رشد را دارد.

ما حق نداریم فرهنگ مردم را از آن‌ها بگیریم

موحدی‌زاده در پاسخ به این پرسش که تا چه حد امیدوار هستید در سال جاری یا آینده شاهد برگزاری کنسرت در مشهد باشیم؟ گفت: من و اعضای شورای شهر امیدمان هیچ‌گاه قطع نشده است؛ زیرا زمانی که امید به پایان برسد خط یأس همه را زیر می‌گیرد و جامعه را به اضمحلال می‌کشاند. جامعه ما دارای انواع موسیقی ایرانی، سنتی، محلی، کرمانجی، تربت‌جامی و … است که همگی جزوی از فرهنگ ما هستند. نمی‌توانیم این فرهنگ را از مردم بگیریم درواقع چنین حقی نداریم که اجزای فرهنگی جامعه را از هم گسسته کنیم.

تا پایان شورای پنجم در مشهد، کنسرت خواهیم داشت

نایب رئیس شورای شهر گفت: موسیقی، یکی از عواملی است که می‌تواند مردم را در کنار یکدیگر قرار داده و بینشان پیوند ایجاد کند. تئاتر، سینما، پارک، گفت‌وگو، خانه ادبیات، فردوسی و از همه مهمتر وجود حرم امام رضا (ع) … از دیگر عوامل پیونددهنده مردم با یکدیگر است و باید برای نتیجه‌بخش بودن این عوامل فرهنگی در کنار یکدیگر باشند. گمان می‌کنم که در پایان شورای پنجم در مشهد بتوانیم کنسرت برگزار کنیم.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کنسرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۷۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استمرار ناپایداری‌های جوی تا پایان هفته در کرمان

کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان گفت: از امروز بعدازظهر تا اواخر روز جمعه با فعالیت سامانه بارشی، رخداد ناپایداری‌های جوی در برخی مناطق موردانتظار است.

محمدامین دریافر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایمنا در کرمان، اظهار کرد: طبق بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی، امروز پنج شنبه نهم فروردین، در برخی مناطق جنوبی وزش باد و گردوخاک را خواهیم داشت.

وی افزود: از امروز بعدازظهر تا اواخر روز جمعه با فعالیت سامانه بارشی، رخداد ناپایداری‌های جوی به صورت افزایش ابر، رگبار باران و رعد و برق و بارش تگرگ در مناطق مستعد، بارش برف در ارتفاعات و وزش تندبادهای لحظه‌ای در مناطق مرکزی، جنوب غربی و برخی مناطق شمالی و غربی استان مورد انتظار است.

کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان با اشاره به اینکه بیشینه بارش‌ها فردا در مناطق مرکزی و جنوب غربی خواهد بود، تصریح کرد: آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان آب و طغیان رودخانه‌های فصلی در مناطق مذکور محتمل است.

وی ادامه داد: روز جمعه با وزش باد نسبتاً شدید در نوار شرقی استان، خیزش گرد و خاک و افزایش غلظت غبار و کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی در این مناطق مورد انتظار است.

دریافر با بیان اینکه طی روزهای شنبه و یکشنبه جوی نسبتاً آرام و پایدار در اغلب مناطق را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: روز جمعه و صبح شنبه کاهش دما را خواهیم داشت؛ لذا احتمال خسارت به محصولات کشاورزی در برخی مناطق شمال و شمال غرب وجود دارد.

کد خبر 739921

دیگر خبرها

  • ۵هزار نوبت کنسرت برای ۱۴۰۲/ شبی چند اجرای موسیقی در سراسر کشور
  • تربیت قرآنی فرزندان نسل سالمی را تحویل جامعه می دهد
  • استمرار ناپایداری‌های جوی تا پایان هفته در کرمان
  • تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش مشهد مهربان
  • محفل قرآنی امام حسنی ها نمایش دینداری جامعه ایرانی بود
  • کنسرت زنده محسن چاوشی ! | بدل چاوشی با آهنگ سنگ صبور همه را شوکه کرد
  • تور کنسرت‌های علیرضا قربانی در تهران به پایان رسید
  • کدام خواننده رکورددار اجرای کنسرت در سال ۱۴۰۲ بود؟
  • تتلو، معین، رونالدو، علیرضا قربانی و سندی که برای موسیقی ملی امضا شد
  • تتلو، معین، رونالدو ،علیرضا قربانی و سندی که برای موسیقی ملی امضا شد