Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اراک از اخذ مجوز راه اندازی کلینیک معدن و صنایع معدنی در استان مرکزی خبر داد.

دکتر هادی فتاحی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ایده راه‌اندازی این کلینیک از سوی دانشگاه صنعتی، نظام مهندسی معدن، سازمان صمت و خانه معدن استان مرکزی مطرح شد، افزود: این مرکز در حال حاضر دارای مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اساسنامه آن تدوین و امضا شده و به زودی آئین‌نامه اجرایی آن نیز تهیه می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه معدن در کشورهای توسعه‌یافته اظهار کرد: در کشورهای توسعه‌یافته معدن سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد به طوری که در استرالیا ۶.۵ درصد، در امریکا ۶.۱ درصد، در کانادا ۶.۳ درصد و در شیلی ۵.۱۶ درصد از تولید ناخالص داخلی به بخش معدن اختصاص دارد، اما در ایران با وجود معادن ارزشمند، سهم معدن از تولید ناخالص داخلی ۰.۸۳ درصد است.

فتاحی با تاکید بر اینکه ایران به لحاظ تنوع و میزان ذخیره معدنی ظرفیت کمتری نسبت به کشورهای توسعه‌یافته ندارد، اما سهم معدن در تولید ناخالص داخلی کشور بالا نیست و از این پتانسیل خدادادی در توسعه اقتصادی بهره‌ای نبرده است، افزود: البته در برنامه ششم توسعه به مباحث علمی در حوزه معدنکاری توجه شده و قطعاً همسویی علم و تجربه در کنار هم در دستور کار کلینیک معدن استان مرکزی قرار می‌گیرد.

وی مرکز پژوهشی و کلینیک معدن و صنایع معدنی را نهادی دانست که به منظور انجام پژوهش‌های مرتبط با عارضه‌یابی و پاسخگویی به نیازهای روز معادن و صنایع معدنی فعالیت می‌کند و با اشاره به ضرورت وجود این کلینیک در استان افزود: وجود پتانسیل‌های معدنی با ارزش در استان، وجود امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی در مراکز دانشگاهی استان، حضور جمع کثیری از فارغ‌التحصیلان با پشتوانه اساتید دانشگاه و متخصصین و پیشکسوتان معدنی در استان، ضرورت وجود مرکز تخصصی و کارآمد در جهت شناسایی و حل مسائل و مشکلات معادن و صنایع معدنی وابسته را با هدف شناسایی و رفع مشکلات معادن، واحدها و صنایع معدنی نشان می‌دهد.

فتاحی تصریح کرد: این کلینیک ماموریت‌هایی همچون تنظیم بانک اطلاعاتی و مستندسازی سوابق معدنکاری استان مرکزی و صنایع معدنی وابسته، فارغ‌التحصیلان و پیشکسوتان، استانداردسازی نحوه دریافت و انجام پروژه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی، تعریف سبد پروژه، طرح پروژه و ساختارهای مناسب و تعریف الزامات هر یک از ساختارها و چگونگی عملکرد آنها و … را دنبال خواهد کرد.

وی حیطه کاری کلینیک معدن و صنایع معدنی استان مرکزی را در حوزه زمین‌شناسی، اکتشاف، استخراج و معدنکاری، فرآوری مواد معدنی، مکانیک سنگ و ژئومکانیک، بازسازی معادن و محیط زیست و بررسی‌های فنی و اقتصادی بیان کرد و افزود: این کلینیک در محل دانشگاه صنعتی مستقر است و هزینه‌های کلینیک از محل انجام پروژه‌ها تأمین خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کلینیک معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۸۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی از گردش مالی صنایع فولادی و معدنی بزرگ در این استان سهمی ندارد

به گزارش قدس خراسان، سایت وزارت کشور در ۸ دی ماه ۱۴۰۲، به نقل از  یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی در نشست فوق‌العاده شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آورده است: «شرکت‌های تولیدی مانند واحدهای فولادی استان حساب‌های بانکی خود را به استان‌های دیگر اختصاص داده‌اند در صورتی که محل فعالیت آن‌ها در خراسان رضوی است و از این محل هیچ عایدی نصیب استان نمی‌شود».

بنا به گفته مطلعان حوزه استخراج معدن، در حالی از معادن منطقه خواف، آهن با خلوص ۴۷درصد استخراج می‌شود که در نهایت سهم مردم منطقه و استان از فعالیت این معادن، خاک و خرابی است.

مدیران غیر بومی، دغدغه حل مشکلات بومی را ندارند

همین کارشناسان این نکته را یادآور می‌شوند که شرکت‌های غیر بومی با هیئت مدیره غیربومی مستقر در این منطقه، دغدغه‌ای برای حل مسائل استان و محل استقرار معدن ندارند و این اتفاق، طبیعی است. همچنین به دلیل اینکه دفاتر اصلی این شرکت‌ها و شرکت‌های فولادی در خارج از خراسان رضوی قرار دارند، بنابراین کل عملیات بانکی این شرکت‌ها و در نهایت پرداخت مالیات در خارج استان صورت می‌گیرد. از سوی دیگر چون حقوق دولتی معادن هم به خزانه دولت واریز می‌شود و عملاً تنها در دو سال اخیر بخشی از حقوق دولتی معادن به استان بازگشته، در نتیجه باز هم استان عایدی زیادی از معادن این منطقه ندارد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس خراسان در این‌باره گفت: طبیعتاً اگر ما نتوانیم از ظرفیت‌های کافی برای حل مسائل استفاده کنیم، کارها با مشکل مواجه می‌شود و قانون‌گذار هم نمی‌تواند برای همه مسائل به صورت ریز ورود پیدا کرده و به صورت مصداقی مشکلات را حل و بررسی کند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر ادامه داد: آنچه حتماً باید به عنوان یک مسئله مورد توجه باشد این است ما اگر از نیروهایی که ممحض در یک موضوع یعنی تمام‌وقت باشند، نتوانیم استفاده کنیم، طبیعتاً اگر به سراغ نیروهایی که کارهای متنوع دارند و تمرکزشان در یک نقطه نیست، برویم، کارها هم با کندی مواجه می‌شود و هم ممکن است با تعارض منافع همراه شود. 

وی افزود: بردن منابع از استان در حالی که در استان به آن نیاز داریم و باید همین جا به کارگیری شود، هیچ توجیهی ندارد. در جلسه با مدیر کل بانک مرکزی که به مشهد آمده بود، این مسئله طرح و عنوان شد که تنها ۶۵تا ۶۸ درصد منابع سپرده‌گذاری شده استان در استان هزینه می‌شود و این درست نیست. در آن جلسه مصوب شد ما ۸۵درصد از منابعی را که در استان سپرده‌گذاری می‌شود، در استان هزینه کنیم که در حال پیگیری و تحقق این موضوع هستیم.

زیان کشور با تمرکز منابع در پایتخت

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی ضمن اشاره به تفاوت وجود منابع در تهران و سایر استان‌ها تصریح کرد: هیچ فرقی میان تهران و سایر شهرها وجود ندارد و اگر امروز بیش از ۹۰درصد منابع در تهران است، باید در استان‌های دیگر از جمله خراسان رضوی هم این امکان باشد. بی‌شک منابعی که در تهران سپرده‌گذاری می‌شود، بخشی از آن منابعی است که ناخواسته از استان‌های دیگر در این استان سپرده‌گذاری شده، بنابراین نیاز است هم در عددی که در اختیار تهران قرار می‌گیرد تا از سپرده‌گذاری‌ها تسهیلات داده شود، تعدیل صورت بگیرد و هم در شهرستان‌هایی مثل مشهد که فشار مضاعف دارد، باید اصلاح انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که سهم مردم استان از شرکت‌های معدنی و فولادی مستقر در خراسان رضوی که درآمد سرشاری دارند، چه میزان است، عنوان کرد:  یکی از اشکالاتی که در این موضوع داریم این است که شرکت‌های مطرح فولادی و معدنی دفاتر خود را به تهران می‌برند هر چند به لحاظ قانونی، قانون در این زمینه وجود دارد؛ اما بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی باید به این موضوع نظارت دقیق داشته باشند و با مجموعه‌هایی که این تخلف را انجام می‌دهند، برخورد کنند تا حتماً سپرده‌گذاری‌ها در همان استان خودش باشد و از همان ظرفیت استفاده شود.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر درباره حضور هیئت مدیره‌های غیربومی در همین شرکت‌ها نیز توضیح داد: این طور نباشد که بخواهیم خودمان را از تجربه متخصصان مطرح کشوری محروم کنیم؛ اما اولویت در استفاده از نیروهای بومی است. در هیئت مدیره‌ها کسانی که موظفی برای حضور در محل ندارند و گاهی ممکن است ماهی یک جلسه تشکیل دهند، حضور دارند؛ اما باید تلاش کنیم در این هیئت مدیره‌ها از مدیران بومی به جای غیربومی‌ها بهره‌مند شویم. 

فرصت درآمدی که دیده نمی‌شود

در تشریح این موضوع خوب است یادآور شویم خراسان رضوی یک استان معدنی است و از نظر تنوع معادن رتبه یک و از نظر ذخیره رتبه ۲ کشور را دارد. همچنین از ۸۱ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور ۵۳ مورد در استان وجود دارد؛ اما در عین حال بنا بر اعلام مدیران خانه معدن استان در مصاحبه‌های قبلی با قدس خراسان این مطلب آمده که شرکت‌های معدنی بزرگی در استان فعال هستند و از امکانات زیرساخت حمل و نقل، دانش، نیروی بومی منطقه، مواد معدنی موجود و زیرساخت‌های انرژی استفاده می‌کنند که باید مالیات این شرکت‌ها در داخل استان پرداخت و درآمد حاصل از فعالیت معادن استان نیز در داخل استان خرج شود.

طبق استعلام از روابط عمومی شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی، میزان سپرده مردم خراسان رضوی در بانک‌های استان ۳میلیون و ۲۶۸ هزار و ۶۹۹ میلیارد ریال است و منابع غیررسمی عنوان کرده‌اند حدود ۱۰درصد این عدد، تنها گردش مالی یک شرکت فولادی بزرگ استان است که خراسان رضوی از آن سهمی ندارد.

امسال در حالی سال جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده که تولید و تجارت در خراسان رضوی از گذر حل مشکلات راه‌ها، آزادراه‌ها و ایجاد زیرساخت‌های آب، برق و گاز می‌گذرد و حل هریک از این مشکلات نیازمند منابع مالی است تا فرصت‌های تولید جان دوباره بگیرند. 

مهاجرپذیری و سرانه پایین درآمدی در استان هرچه بیشتر ضرورت اشتغال و ایجاد راه‌های درآمد پایدار را نشان می‌دهد. مطالبات این‌گونه که حق حقیقی مردم خراسان رضوی محسوب می‌شود، باید در صدر پیگیری مسئولان دولتی و نمایندگان مردمی در مجلس در رایزنی پیگیرانه با سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به ویژه بانک مرکزی باشد تا گشایشی عظیم در تأمین بودجه برای ایجاد زیرساخت‌ها در استان فراهم کند و به این پرسش پاسخ داده شود که اگر قانونی در راستای وجود گردش مالی شرکت‌های بزرگ در استان محل فعالیت خود وجود دارد، چرا و به چه دلیل این قانون اجرایی نشده و کدام نهاد مباحث پیگیری این موضوع را بر عهده دارد؟

در کنار پاسخ به این پرسش‌ها امید است نگاه و اقدام به این مقوله که می‌تواند یک شریان حیاتی درآمدی و جدید برای خراسان رضوی به شمار برود، هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار بگیرد و تا حاصل شدن نتیجه، دغدغه مدیران و نمایندگان بماند و سهم مردم استان برای رفاه و آسایش بیشتر به خراسان رضوی برگردد.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

طاهره فجرداودلی

دیگر خبرها

  • معادن یکی از پیشرانهای توسعه استان هستند
  • تولید فولاد مازاد کشور ۱۰ میلیون تن است
  • احیاء ۵۴ معدن راکد در آذربایجان‌غربی در سال گذشته
  • راه اندازی نخستین کلینیک درمانی «ترس از زایمان» کشور در کرمانشاه
  • تصویب ۹ طرح پژوهشی کاربردی در حوزه معدن و صنایع معدنی
  • افزایش ۹ درصدی تولید سالانه در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس
  • اشتغال زایی، اولین آورده توسعه معادن کوچک برای اقتصاد
  • کاهش ۵۰ درصد نیروی انسانی متخصص در بخش معدن
  • افزایش ۳۷ درصدی ذخایر معدنی در هرمزگان
  • خراسان رضوی از گردش مالی صنایع فولادی و معدنی بزرگ در این استان سهمی ندارد