Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین نکوداشت استاد فریدون شهبازیان آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان در قالب همایش «شعر و موسیقی» عصر روز یکشنبه نوزدهم خرداد با حضور تعدادی از هنرمندان مطرح در فرهنگسرای نیاوران تهران به همت کانون ادبی «زمستان» برگزارشد.

در ابتدای این برنامه و پس از شعرخوانی محمد سلمانی، عبدالجبارکاکائی، مجید معارف وند و اجرای موسیقی توسط محمد اصفهانی خواننده نام آشنای کشور حسین علیزاده، صدیق تعریف، محمد اصفهانی، محمدرضا چراغعلی، سید عباس سجادی، شمس لنگرودی، صدیق تعریف، ماهورموسائیان و اکبر آزاد روی صحنه آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بزرگان موسیقی درباره فریدون شهبازیان چه گفتند؟

حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده مطرح موسیقی ایرانی در سخنان کوتاهی ضمن اشاره به دوستی دیرینه خود با شهبازیان گفت: فریدون شهبازیان از نخستین تجربه‌های من در رادیو تا امروز همواره همراه و پشتیبان من بود. او برایم همچون یک استاد و معلم بزرگ است. فریدون شهبازیان لایق قدردانی بسیار زیاد است. امشب به شما تبریک می‌گویم که نخستین قدردانی را شما از این هنرمند انجام دادید. ما احساس غرور می‌کنیم که شهبازیان را در کنار خود داریم.

اکبر آزاد شاعر و ترانه‎سرا، نیز در سخنانی توضیح داد: بی شک فریدون شهبازیان یکی از آهنگسازانی است که در نیم قرن اخیر آثار جاودانه‎ای خلق کرده‎ است. من هنوز هم در هر هفته یکی از آثار این هنرمند بزرگ را گوش می‌دهم. شهبازیان تنها آهنگسازی است که اشعار خیام را معرفی کرد، مجموعه‎ای بی نظیر با دکلمه شاملو و صدای شجریان و آهنگسازی خوب شهبازیان از نمونه‌های بسیار ارزشمندی هستند که می‌توان به آن اشاره کرد.

آزاد افزود: شهبازیان مثل یک برادر بزرگ‌تر از من در شورای موسیقی حمایت کرد. آثار شهبازیان به یقین از آثار ماندگار موسیقی ایران است.

صدیق تعریف ردیف‌دان و خواننده سنتی نیز طی سخنانی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جلسه‎ای که برای بزرگداشت فریدون شهبازیان برگزار شده گفت: شهبازیان به گردن موسیقی ایران حق بسیار زیادی دارد. آشنایی من با این هنرمند به دوران دانشجویی دانشگاه باز می‌گردد. نخستین کارهایی که از ایشان شنیدم همان اثر معروف با رباعیات خیام است و به دنبال آن اثر بسیار ماندگاری که شهبازیان روی شعر شادروان فریدون مشیری کار کرده است، که به باور من از جمله ماندگار ترین آثار تاریخ صد ساله موسیقی ایران است. او همدلی زیادی تقریباً با تمام هنرمندان موسیقی دارد و یکی از خصوصیات بارز شهبازیان این است که به کسی که با او کار می‌کند دلگرمی می‌دهد.

محمد اصفهانی، خواننده نیز در سخنانی با اشاره به این مطلب که فریدون شهبازیان علاوه بر اینکه آهنگساز خوبی است انسان بسیار شریفی هم است ابراز داشت: شهبازیان از من به عنوان خواننده حمایت زیادی کرد. من در زندگی هنری خود را وامدار فریدون شهبازیان، همایون خرم و بابک بیات می‌دانم.

محمدرضا چراغعلی، آهنگساز، نیز درباره شهبازیان گفت: شهبازیان فراتر از ذهن عمل می‌کند. وی علاوه بر آثار بزرگی که ساخته اخلاقیات و منش بی نظیری دارد. رفتار هنری او برای من همواره ارزشمند بوده است.

سیدعباس سجادی، شاعر و مدیر عامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران نیز طی سخنانی درباره شهبازیان با ذکر این مطلب که فرهنگسرای نیاوران و بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران بر خود می بالد که امشب را با نام نامی فریدون شهبازیان آغاز می‌کند گفت: من در دهه هفتاد هنگامی که به عنوان عضو شورای شعر وارد رسانه صدا و سیما شدم دوره‎ای بود که شهبازیان تأثیر و حضور چشمگیری در شورای موسیقی داشت. به باور من شهبازیان دریچه‌هایی را گشود که گشودنش آن زمان بسیار خطرناک و حساس بود و در آن دوران مورد هجمه‌های مختلفی هم قرار گرفت و هنوز هم گاهی برخی به نادرستی قضاوت‌هایی می‌کنند که در واقع شهبازیان و هنرش را نمی‌شناسند. باید بگویم که برخی افراد در اجتماع نقش مویرگی دارند استاد فریدون شهبازیان برای موسیقی ایران دارای نقشی مویرگی است. نقش وی مثل خونی است که به بخش‌های مختلف این هنر آسمانی جان بخشید که امیدواریم سایه‎اش مستدام باشد.

شنیدن موسیقی خوب مطمئن‌ترین راه برای بالا بردن سلیقه

ماهور موسائیان همسر فریدون شهبازیان نیز در سخنانی گفت: تمام دوران کودکی و نوجوانی من در خانه‎ای گذراندم که از پخش صوت کوچک مادرم، نسرین جافری، اشعار شاملو و موسیقی شهبازیان را می‌شنیدم. من آشنایی با شهبازیان را مدیون مادرم هستم. همچنین به خاطر مادرم بسیار خوشحالم که کنار شهبازیان زندگی می‌کنم و توانسته‎ام به افتخار نشر در حوزه موسیقی دست یابم.

فریدون شهبازیان به عنوان آخرین سخنران با بیان این مطلب که تکرار شنیدن موسیقی خوب مطمئن‌ترین راه برای بالا بردن سلیقه و قضاوت در هنر است اظهار کرد: موسیقی مانند کلام هنری جامع و در درون خودکاوی است که در عین حال با کلام تفاوت‌هایی دارد، از جمله اینکه در موسیقی رابطه میان خلاق این هنر و احساس شنونده بسیار مستقیم‌تر از آن است که به آموزش مقدماتی یا قراردادهای بین دو طرف نیاز داشته باشد، در حالی که بین نویسنده یک اثر ادبی و خواننده‎اش قطعاً شرایط دیگری ورای این ارتباط لازم است: موسیقی فنی است که به فراگیری، تمرین و ممارست نیازمند است که در کنار خلاقیت، عواطف، الهامات و انگیزه و اشتیاق به هنری والا و رشگ‎انگیز تبدیل می‌شود.

درپایان این برنامه پس از سخنان فریدون شهبازیان هدایایی به رسم یادبود به این هنرمند اهدا شد.

کد خبر 4636879 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: فریدون شهبازیان موسیقی کلاسیک موسیقی ایرانی حسین علیزاده مراسم نکوداشت فرهنگسرای نیاوران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۸۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) همه چیز درباره مراسم «هزار دف» کردستان در ۱۴۰۳

پیام عزیزی (خواننده موسیقی عرفانی) به همراه گروه «هزار دف»، گروه «نوای رحمت» و گروه «شاهو دالاهو» در دومین دوره جشنواره موسیقی کهنِ کردستان در روستای پالنگانِ استان کردستان کنسرت برگزار می‌کند.

به گزارش «زی‌سان» به نقل از ایسنا، پیام عزیزی (خواننده موسیقی عرفانی) در دومین دوره جشنواره موسیقی کهنِ کردستان، در روز جمعه (۳۱ فروردین‌ماه جاری) در سه بخش جداگانه روی صحنه می‌رود و در این کنسرت‌های بزرگ، تعدادی از قطعات و آهنگ‌های ماندگار خود را به زبان‌های کُردی سورانی، فارسی، عربی، ترکی و کُردی هورامی از جمله «یا رسول‌الله (ص) یا شاهی مدینه»، «الله مدد»، «یار می‌گوید الله»، «گیانه به‌سیه‌تی»، «یا رسول الله نظری فرما»، «ئه‌ی خودا له‌م ئاگر بارانه» «یار می‌گوید الله»، «یا رسول‌الله ده‌خیل»، «لبیک»، «طلع البدر علینا»، «ئه‌ی گول گیانم گول»، «مدد مدد»، «مسلمانان»، «یارم چه‌نده جوانه»، «جانی، جانی»، «مه‌گری، مه‌گری»، «ئاگر که‌تییه دلی من»، «همه جا بروم»، «ساقی وه‌ره» و ... و همچنین چند آهنگ جدید کُردی را اجرا می‌کند.

 در دومین دوره جشنواره «هزار دف» کردستان، اسماعیل حمیدی با اجرای آوا‌های اهورایی سیاچمانه، نیما شفیعی و همچنین هنرمندان استان کردستان و دیگر هنرمندان استان‌های مختلف کشور به روی صحنه می‌روند.

دومین دوره جشنواره موسیقی کهنِ کردستان «هزار دف» با اجرای گروه‌های دف‌نوازی از شهر‌های مختلف کشور و با حمایت ستاد برگزاری مراسم هزار دفِ پالنگان ـ شهرستان کامیاران در استان کردستان برگزار می‌شود.

آیین هزار دف، یکی از زیباترین آداب و رسوم روستای تاریخی و گردشگری پالنگانِ کامیاران است که هر ساله با حضور گردشگرانی از داخل و خارج از کشور در استان کردستان برگزار می‌شود. منظره تاریخی روستا و بافت پلکانی آن، «پالنگان» را به یکی از مقاصد گردشگری میراث جهانی هورامان تبدیل کرده است.

در ادامه تصاویر مراسم هزار دف استان کردستان را می‌بینید. 

tags # کردستان سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • اظهارات وزیر فرهنگ درباره اکسپو و رشد هنرهای تجسمی / اسماعیلی: بازار هنری ایران را از امسال برگزار می‌کنیم
  • بزرگان ادب فارسی سرچشمه‌های حکمت هستند
  • «بازار هنری ایران» برگزار می‌شود/ در خوشنویسی پیشتازیم
  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران برگزار می‌شود
  • کنسرت‌ها در انحصار مافیای موسیقی
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • آئین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار شد
  • نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی، «روایت باران» برگزار می شود
  • فراخوان نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در سیستان و بلوچستان منتشر شد
  • (تصاویر) همه چیز درباره مراسم «هزار دف» کردستان در ۱۴۰۳