Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-16@19:42:00 GMT

گنجشک ها شاخص بررسی تغییرات آب و هوایی

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۰۹۰۰۴

گنجشک ها شاخص بررسی تغییرات آب و هوایی

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، دانشمندان اعلام کردند که زندگی نوع خاصی از گنجشک ها موسوم به مرغ های کریچ ساز طلایی در بررسی تغییرات آب و هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. این گنجشک ها به علت ساخت لانه‌های بسیار بزرگ و به دقت طراحی شده از شهرت خاصی برخوردار بوده است.

برخی از این پرندگان برای مدت‌های بسیار طولانی و حتی تا ۴۰ سال در منطقه خاصی زندگی کرده و نسل‌های بعدی آنها نیز در همان نقطه باقی می‌مانند و این رفتار ویژه باعث شده تا بتوان از آنها برای بررسی تغییرات آب و هوایی کره زمین بهره جست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرنده مذکور در نقاط مرتفع جنگل‌های بارانی «کوینزلند» استرالیا زندگی می‌کند و به شرایط آب و هوایی مرطوب و کوهستانی این بخش از کشور استرالیا عادت دارد. با تداوم گرمایش کره زمین این پرنده برای یافتن محلی که دارای شرایط آب و هوایی قبلی باشد، مجبور به افزایش ارتفاع و لانه سازی در نقاط کوهستانی مرتفع‌تر شده است. اما وخیم‌تر شدن اوضاع باعث شده تا مرغ‌های کریچ ساز طلایی دیگر نتوانند محل مناسبی را برای سکونت در جنگل‌های کوینزلند بیابند.

این پرنده‌ها قبلاً در مناطق کوهستانی با ارتفاع ۹۰۰ متر از سطح دریا به سادگی زندگی می‌کردند، اما این مناطق به علت تداوم گرمایش زمین دیگر مناسب سکونت آنها نیستند.

پژوهشگران استرالیایی از سال ۲۰۰۵ به این سو روند مهاجرت این پرندگان را در جنگل‌های کوینزلند مورد بررسی قرار داده‌ و می‌گویند روند تخریب نقاط مناسب برای لانه سازی و زندگی آنها به خصوص در یک دهه اخیر به شرایط نگران کننده‌ای رسیده و تداوم این وضعیت به انقراض پرنده مذکور می‌انجامد.

بررسی‌های پژوهشگران استرالیایی نشان می‌دهد به علت گرمایش زمین زندگی حدود ۵۰ گونه جانوری دیگر در این کشور نیز به خطر افتاده و آنها در حال از دست دادن سکونتگاه‌های مناسب برای خود هستند.

انتهای پیام/

178 / 159 پرنده کوچک تغییرات آب و هوایی کریچ ساز طلایی گنجشک

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: پرنده کوچک تغییرات آب و هوایی گنجشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۹۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شماره جدید فصلنامه تخصصی «مطالعات ایلام‌شناسی» منتشر شد

ایسنا/ایلام شماره جدید فصلنامه تخصصی باستان‌شناسی «مطالعات ایلام‌شناسی» به مدیرمسئولی حبیب‌الله محمودیان، فروردین ماه ۱۴۰۳، منتشر شد.

در شماره بیست‌ونهم این فصلنامه، مقالات پژوهشی از جمله استقرارهای شهرنشینی محوطه باستانی «کل سه پا درویشان»، بررسی تاریخی و باستان‌شناختی دژ - شهر دربند بدره، بررسی معماری سنتی و ماندگاری بناهای تاریخی،  آیین مهر در ایران باستان، مطالعه و بررسی نمادهای کیهانی در اسطوره‌شناسی و هوره، آوای نیایش از عهد باستان به زیور طبع آراسته شده است.
مدیرمسئول این فصلنامه به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: این فصلنامه پژوهشی در صدد است تا با بهره‌گیری از پژوهش‌های باستان‌شناسی و رشته‌های علمی مرتبط،‌ صحنه‌های تاریخ،  تمدن و فرهنگ بشر و فراز و فرودهای زندگی در مکان‌های مختلف زمین، سواحل دریاها را کشف، شناسایی و معرفی کند.

دکتر حبیب‌الله محمودیان افزود: از جهتی، علم باستان‌شناسی در تلاش است تا شیوه زندگی انسان در گذشته را بیابد و صحنه‌های نامشخص و تاریک گذشته را روشن کند. بنابراین برای تحقق این هدف، به ناچار از رشته‌های مرتبط دیگر علوم مثل تحولات زمین‌شناسی، تاریخ، جغرافیا، گیتاشناسی، مردم‌شناسی، شیمی و بسیاری علوم دیگر بهره می‌گیرد.
وی گفت: تلاش باستان‌شناسان فقط به بررسی تحولات زندگی انسان در مکان‌ها و محوطه‌های باستانی محدود نمی‌شود بلکه  شناخت ادیان، قوم‌شناسی، انسان‌شناسی و دیرینه‌شناسی در ایران و سرزمین‌های همجوار را نیز مورد توجه قرار داده است.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بررسی مستندی از زندگی پری صابری/ فیلمی که ساختش ۴ سال طول کشید
  • معرفی چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی قم در سال ۱۴۰۲
  • تغییرات اقلیمی چگونه سبب تغییر طول و کیفیت فصل‌ها می‌شود؟
  • تغییرات آب و هوایی باعث افزایش مرگ و میر ناشی از سکته مغزی می‌شود
  • اسرائیل اطمینان داده بود که هیچ پرنده‌ای نمی‌تواند از سامانه سه‌لایه پدافند هوایی اسرائیل عبور کند!‌
  • هشتگ سواد رسانه ای را در رادیو سلامت دنبال کنید
  • پایان زمین‌خواری در حریم پایتخت | جزییات تغییرات مدیریت ۶ هزار کیلومتر حریم مشخص شد
  • دو شاهکار هوایی ایران در تنبیه متجاوز
  • حلقه‌ای برای زندگی در فضا | در این ابرسازه حیات جریان خواهد داشت
  • شماره جدید فصلنامه تخصصی «مطالعات ایلام‌شناسی» منتشر شد