Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@12:50:36 GMT

ضرورت تصویب قانون مبارزه با کار کودکان در مجلس

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۰۹۰۱۵

ضرورت تصویب قانون مبارزه با کار کودکان در مجلس

رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم قانون مبارزه با کار کودکان را جایگزین قانون حمایت از کودکان کار کند و اگر این قانون مصوب شود گام بزرگی در راستای بهبود سلامت اجتماعی کشور برداشته‌ایم.

کوروش محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: به طور میانگین و بر اساس آمار‌هایی که اعلام شده بین 250 تا 300 کودک کار در اصفهان زندگی می‌کنند که برخی از آن‌ها از محدوده شهر خارج هستند، این عدد متغیر بوده و باید گفت این آمار مربوط به کودکانی است که مستقیماً وارد کار می‌شوند و گاها تحت شرایط اجبار و مشکلات خانوادگی از تحصیل باز می‌مانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از سویی دیگر کودکانی را در شهر مشاهده می‌کنیم که شرایط مالی و خانوادگی بدی ندارند، اما بنابر تشخیص خانواده و باور غلط آن‌ها در ایام تعطیلات به کار گماشته می‌شوند که این کودکان عملاً هیچ تفاوتی با دیگر کودکان کار ندارند و تنها تفاوت آن‌ها این است که از تحصیل برخوردارند، اما چیزی که در ارتباط با کودک قابل ذکر است هر دو این کودکان، کودکان کار نام می‌گیرند و آسیب پذیری آن‌ها برابر است، بر همین اساس معتقدیم کودک در دوران کودکی باید در فضای کودکانه قرار بگیرد و به دنبال شرایط تحصیل و پر کردن اوقات فراغت خود با بازی‌های کودکانه باشد.

میان کودکان بومی و غیر بومی اصفهان تفاوتی نیست

رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان بخشی از کودکان کار در اصفهان را از مهاجران دانست و گفت: برخی از کودکان کار در اصفهان مهاجران کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان، سوریه و ترکیه هستند که بعضاً در حاشیه شهر سکونت دارند و به دلیل اینکه توانایی معشیت خود را ندارند از تحصیل باز‌ می‌مانند و توسط خانواده‌های خود به کار وادار می‌شوند، البته از نگاه کارشناسی و حقوق شهروندی تفاوتی بین یک کودک بومی اصفهان و کودک غیر بومی اصفهان نیست چراکه هردو این کودکان شهروندان اصفهان محسوب می‌شوند و خارج از جنسیت و تابعیت باید نگاهی هم سطح به آنان داشت.

محمدی در تشریح کودکانی که در فضای کار مرتکب جرم می‌شوند، تصریح کرد: بخشی از کودکان از فضای تربیتی خانواده فاصله می‌گیرند و آن‌ها طی دو دوره 7 ساله به شدت نیاز به آموزه‌های تربیتی دارند تا اصول صحیح زندگی کردن را از خانواده دریافت کنند و در هفت سال دوم مدرسه هم باید  به عنوان الگوی مؤثر تربیتی آموزش‌های لازم را جهت زندگی بهتر به کودکان ارائه کند، پس کودکان کار از این آموزش‌ها محروم هستند و در شرایطی قرار می‌گیرند که به سرعت استرس‌ها و فشارهای روانی محیط اطراف را دریافت می‌کنند و در نتیجه شخصیت آنان به طور کاملاً نامناسبی شکل می‌گیرد و چون اختیاری از خود ندارند آموزه‌های نامناسبی به آنان القا و در نهایت در رفتار کودک نهادینه می‌شود.

وی در ارتباط با جرائم کودکان کار ادامه داد: کودکان کار در برخی مواقع با کارفرمایانی روبرو می‌شوند که از آنان استفاده ابزاری می‌کنند و در نتیجه مجبورند شغل‌های گوناگونی را تجربه کنند و تن به کارهای سخیف از جمله جمع کردن زباله و ... بدهند، در همین حین ارتباطات از هم گسیخته‌ای با افراد معتاد و یا خلاف کار برقرار می‌کنند که منجر به قدم گذاشتن کودکان در راه اعتیاد و بزه کاری می‌شود، باید گفت این کارها به هیچ وجه درشان یک کودک نیست.

در کشور نگاه غیرموثری برای کودکان کار در نظر گرفته شده است

رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به حامیان کودکان کار تصریح کرد: سمن‌های گوناگونی در ارتباط با حمایت از کودکان کار مشغول به فعالیت هستند، اما در کشور ما نگاه غیر موثری برای کودک کار تعریف شده است، در همه دنیا موسسه‌های فعال بی‌شماری به سمت مقابله با کار کودک حرکت می‌کنند، اما در ایران هنوز باور مبارزه با کار کودک ایجاد نشده است بلکه شاهد فعالیت NGO های زیادی باعنوان حامیان کودکان کارهستیم، اما جامعه نیازمند NGOهایی است که با کار کودک مبارزه کنند و تفکراتی ایجاد شود تا با کار کودک مقابله شود.

محمدی با بیان اینکه نگاه حمایت در کشور به شیوه سنتی است، تاکید کرد: حمایت از کودکان کار در کشور به این گونه است که هیچ پیشگیری را پیش بینی نمی‌کنیم و منتظر تولید کودک کار هستیم تا از آن‌ها حمایت کنیم، حمایت از کودکان کار، اقدامی انسانی است، اما گاهی حمایت‌ها آنقدر پررنگ است که از حوزه پیشگیری غافل می‌شویم و امروز در جامعه به فضایی نیازمندیم که حقوق کودکان را ترویج و علم خانواده‌ها را در این خصوص افزایش دهیم تا شاهد کاهش کودکان کار در جامعه باشیم.

به سمت پویا کردن نهاد خانواده حرکت می‌کنیم

وی در خصوص اقدامات کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان برای کودکان کار، گفت: با توجه به همه موارد ذکرشده، در کمیسیون اجتماعی شورای شهر به دنبال این هستیم کارگروه ویژه‌ای متشکل از NGO ها، فعالان اجتماعی و کارگزاران دستگاه‌های دولتی زیر نظر کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان ایجاد کنیم تا در امر مبارزه با کودک کار با پویایی رو به جلو حرکت کنیم و تلاش براین است به سمت پویا کردن نهاد خانواده پیش برویم تا آگاهی‌های لازم را کسب کنند و با هم اندیشی و برنامه ریزی به دنبال تهیه و تدوین منشور حقوق کودکان کار هستیم تا بتوانیم برای کل کشور الگویی ایجاد کنیم و آن را در اختیار نهادهای دولتی قرار دهیم.

رییس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با ورود به بحث قوانین کشوری در حوزه اجتماعی تاکید کرد: در بحث قوانین باید از مجلس برای تصویب قانون اعطای تابعیت به کودکانی که مادر ایرانی دارند تشکر کرد چراکه تصویب این قانون گام مهمی در راستای بهبود اهداف حقوق بشر در ایران است و امیدواریم این طرح به درستی اجرا شود.

محمدی در ارتباط با تصویب قانونی در مجلس شورای اسلامی مبنی بر مبارزه با کار کودک خاطرنشان کرد: در تمام دنیا شاهد هستیم با کار کودکان مبارزه می‌شود، اما قوانین در ایران مبنی بر حمایت از کودکان کار است. از مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم قانون مبارزه با کار کودکان را جایگزین قانون حمایت از کودکان کار کند و اگر این قانون مصوب شود گام بزرگی در راستای بهبود سلامت اجتماعی کشور برداشته‌ایم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۰۹۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب چند طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا / تحریم خریداران نفت و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی ایران در چارچوب این بسته

به گزارش صدای ایران، مجلس سنای آمریکا بسته‌ای شامل چهار طرح را تصویب کرد که از جمله شامل تحریم خریداران نفت ایران و چند طرح دیگر برای تشدید فشار علیه ایران است.

پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه رویکرد‌های خصمانه خود علیه تهران و در راستای حمایت از متحدان خود از جمله رژیم صهیونیستی و اوکراین، مجموعه‌ای از اقدام‌های ضد ایرانی تحت عنوان «قانون صلح قرن ۲۱» را به تصویب رسانده بود.

«مایکل مک‌کال» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان چهارشنبه گذشته چندین طرح ضدایرانی را ذیل بسته «قانون صلح قرن ۲۱» ارائه کرده بود.

وی با تکرار برخی ادعا‌ها در این باره گفت: «برای مقابله واقعی با تهدید نسلی ناشی از اتحاد نامقدس روسیه، چین و ایران، علاوه بر ارائه کمک‌های امنیتی حیاتی به شرکای خود و سرمایه گذاری در پایگاه صنعتی دفاعی خود، نیاز به ایجاد تغییرات اساسی در سیاست داریم».


شماری طرح ضدایرانی از جمله تحریم خریداران نفت ایران و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی به ایران در چارچوب این بسته قرار دارند.

با تصویب این بسته در سنا، اکنون «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا باید با امضای خود آن را اجرایی کند.

دیگر خبرها

  • بایدن قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای ارسال سلاح به اوکراین و اسرائیل را امضا کرد
  • تصویب قانون امباپه در شورای شهر مادرید!
  • لایحه ممنوعیت تیک‌تاک در مجلس سنا تصویب شد
  • تصویب چند طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا / تحریم خریداران نفت و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی ایران در چارچوب این بسته
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!
  • محرومیت کارگران از تعطیلات آخر هفته!
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • جامعه در انتظار تصویب قانون جامع حجاب
  • مبارزه تیک‌تاک با لایحه ممنوعیت در آمریکا