Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمایت از تولیدات ملی به ویژه در زمینه صنایع دستی و هنرمندان شاغل در این زمینه سبب حفظ و ایجاد اشتغال شده و مانع از بیکاری بسیاری از هم‌وطنان می‌شود. ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، اشتغال یکی از مهم‌ترین اصول زندگی هر آدمی است و بدون آن زندگی با مشکلات و چالش‌های فراوانی مواجه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آسیب‌های بسیاری بدون آن گریبان خانواده‌ها را و پس از آن جامعه را می‌گیرد و برطرف کردن آن گاهی حتی غیر ممکن می‌شود.

برخی‌ خانواده‌ها تصورشان بر این است که فرزندشان لزوما باید در یک اداره دولتی مشغول به کار شده و حقوق بگیر شود تا از آینده‌اش نگرانی نداشته باشند. برخی دیگر از خانواده‌ها نیز مشاغلی سطح بالا را برای فرزندان خود انتظار دارند و از آنها می‌خواهند که حتما در رشته‌هایی مانند پزشکی و مهندسی به ادامه تحصیل بپردازند.

هنوز هم عده کمی از افراد جامعه هستند که خود را موظف می‌دانند برای خود و دیگران ایجاد اشتغال کنند. بسیاری از فرزندان این مرز بوم دارای استعدادهای بی نظیر و کم نظیری هستند که در صورتی که به آن پرداخته و پرورش داده شود می‌تواند شکوفا شده و زمینه اشتغال برای آنها را فراهم کند.

نمونه این اشتغال‌ها کارآفرینان و مشاغل کوچک کارگاهی و خانگی هستند که در اکثر مواقع موفق عمل کرده و زمینه اشتغال چندین نفر دیگر نیز فراهم شده و گسترش نیز پیدا کرده‌اند.

یکی از زمینه‌هایی که در ایران و حتی سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد و در زمینه ایجاد اشتغال نیز کمک فراوانی به افراد است، صنایع دستی است. هنری که در اصفهان بسیار به آن پرداخته می‌شود و از این راه تعداد زیادی نیز امرار معاش می‌کنند.

برخی افراد در زمینه صنایع دستی صاحب علاقه و استعداد هستند اما زمینه‌ای برای بروز آن نمی‌یابند. اما نهادهایی در این رابطه هستند که به یاری افراد صاحب استعداد آمده و آنها را در این راه یاری می‌دهند تا به اهداف خود برسند.

کمیته امداد اصفهان نیز مددجویان خود را در زمینه اشتغال یاری می‌کند که یکی از این موارد اشتغال صنایع دستی است و مددجویان تحت پوشش کمیته امداد در این طرح شرکت کردند به طوری که تا کنون 16 هزار و 758 طرح اشتغال صنایع دستی توسط این نهاد راه اندازی شده است.

حمایت از تولیدات هنرمندان صنایع دستی به رونق تولیدات داخلی و گسترش و پیشرفت کار شاغلان در این صنعت کمک کند. حمایت از تولید ملی یکی از مهمترین راه‌کارهای رسیدن به هدف ایجاد اشتغال و جلوگیری از بیکار شدن قشر عظیمی از نیروی کاری است.

مردم به رونق تولیدات داخلی کمک کنند

یکی از بانوان شاغل در زمینه صنایع دستی زیر پوشش کمیته امداد اصفهان که با هنر میناکاری روزگار می‌گذراند به خبرنگار تسنیم گفت: با وامی که از کمیته امداد دریافت کردم مقدمات اولیه کارم را فراهم کردم، ابتدا با سختی‌های بسیاری مواجه شدم اما با یاری خدا توانستم در این زمینه به موفقیت برسم و در حال حاضر کارگاه کوچکی دارم که سه نفر نیز همراه من به کار مشغول هستند و درآمدی که دارم کفاف زندگی‌ام را می‌دهد.

وی که سرپرست خانوار نیز هست، ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که خریدار سخت با ما آشنا می‌شود در واقع زمینه‌ای برای پیدا کردن مشتری خوب کمتر داریم. گاهی کمیته امداد نمایشگاه‌هایی به منظور فروش محصولات صنایع دستی برگزار می‌کند اما در مجموع مردم کمتر با چنین هنرهایی آشنایی دارند و خریدشان را از مراکزی در شهر انجام می‌دهند که معروف هستند و کمتر ما را می‌شناسند و یا در بسیاری موارد می‌بینیم که مردم جنس خارجی را به کالای ایرانی که با دست و با تلاش بسیار ساخته شده ترجیح می‌دهند و این برای ما خیلی سخت است. ما باید از تولیدات داخلی خودمان که اتفاقا بسیار با کیفیت هم هستند حمایت کنیم تا هنرمندانمان هم پیشرفت کنند.

این بانوی هنرمند بیان کرد: کمیته امداد در این زمینه ما را همراهی می‌کند اما درخواست من از مردم هنردوست اصفهان است که سعی کنند افرادی مانند ما را شناسایی کرده و محصولات ما را که از نظر کیفیت و زیبایی با محصولاتی که دیده‌اند برابری می‌کند خریداری کنند تا ما نیز در کارمان پیشرفت بیشتری بدست آوریم. خرید یک نفر از ما سبب معرفی بیشتر و بهبود وضعیتمان خواهد شد.

راه‌اندازی 16758 طرح صنایع دستی در اصفهان

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان ظرفیت زیادی در زمینه صنایع‌دستی دارد، گفت: حضور گردشگران داخلی و خارجی در کنار وجود شبکه‌های پویا و قدیمی ساخت و آموزش صنایع‌دستی، اصفهان را به یکی از قطب‌های کشور در این زمینه تبدیل کرده است.

بهرام سوادکوهی افزود: نیاز به سرمایه اولیه پائین،محل راه‌اندازی کوچک و زمان اجرای انعطاف‌پذیر از ویژگی‌های مثبت صنایع‌دستی برای اجرا به‌عنوان طرح اشتغال خانگی است.

وی بیان کرد: کمیته امداد استان اصفهان 16 هزار و 758 طرح اشتغال مربوط به صنایع‌دستی را در 10 سال اخیر راه‌اندازی کرده است.

مددجویان روستایی در استان مرکزی تسهیلات توانمندسازی دریافت می‌کنند11 میلیارد ریال زکات فطره توسط خیران اردبیلی پرداخت شدبوشهری‌ها 3 میلیارد تومان زکات فطره پرداخت کردند

ایجاد اشتغال در زمینه صنایع دستی برای زنان سرپرست خانوار

وی ادامه داد: طرح‌های اشتغال مددجویان کمیته امداد به خاطر شرایط افراد تحت پوشش در موارد زیادی نمی‌توانند به‌عنوان یک شغل تمام‌وقت با مختصات عادی اجرا شوند و صنایع‌دستی با ویژگی‌هایی که یاد شد، این امکان را به کمیته امداد اصفهان می‌دهد تا برای زنان سرپرست خانوار و افراد تحت پوششی که توان انجام کار تمام‌وقت را ندارند هم شغل ایجاد کند.

سوادکوهی تعداد طرح‌های اجراشده درزمینهٔ صنایع‌دستی توسط کمیته امداد در استان اصفهان در یک دهه اخیر را 16 هزار و 758 طرح اعلام کرد و یادآور شد: فرش دستبافت، میناکاری، قلم‌زنی، قلمکاری، ملیله سازی، سفالگری، فیروزه کوبی و خاتم‌کاری از مهم‌ترین صنایع‌دستی رایج در استان اصفهان هستند که مددجویان تحت حمایت کمیته امداد با حمایت این نهاد درز زمینه علائق خود آموزش‌دیده و مشغول به تولید می‌شوند.

بازاریابی و فروش بزرگترین مشکل شاغلان صنایع دستی

وی بزرگ‌ترین مشکل پیش روی مددجویان مجری طرح‌های اشتغال در زمینه صنایع‌دستی را بازاریابی و فروش دانست و گفت: صنایع‌دستی کشور در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات قیمتی و کاهش امکان صادرات، آسیب‌های زیادی دیده‌اند که این باعث کوچک شدن بازار و درنتیجه سخت‌تر شدن کار برای افرادی است که در حاشیه این صنایع مشغول به کسب روزی هستند.

سوادکوهی ادامه داد: البته کمیته امداد اصفهان با راه اندازی طرح راهبران شغلی و همکاری و هماهنگی با فعالان صنایع‌دستی، کارفرمایان و صادرکنندگان و همچنین ارائه خدمات حمایتی، بازاریابی و بیمه‌ای تمام توان خود را برای توانمندی مددجویان و وارد شدن کمترین آسیب به مجریان طرح‌های اشتغال به کار گرفته است.

مشکل فروش محصولات صنایع دستی و هنری تنها مختص به مددجویان کمیته امداد نیست و بازاریابی در این زمینه برای بسیاری افراد به ویژه تازه کارها سخت و گاهی غیر ممکن است.

کمیته امداد اصفهان در این زمینه تلاش‌های بسیاری انجام داده است به ویژه اقدام به خرید محصولات مددجویان خود نیز کرده است و نمایشگاه‌هایی نیز برای فروش محصولات آنها راه‌اندازی کرده است اما مشکل بازاریابی و فروش تنها محدود به مددجویان نیست و اکثر هنرمندان صنایع دستی با چنین مشکلی روبرو هستند.

با حمایت از تولیدات داخلی و استفاده از هنر دست هنرمندان ایرانی می‌توانیم به رونق تولید ملی کمک کرده و زمینه پیشرفت هنرمندان خود را نیز فراهم کنیم.

انتهای پیام/ ع

R41346/P1494/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۰۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان شناسنامه کشور در بخش میراث فرهنگی است

 معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی در آیین تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: اصفهان شناسنامه کشور در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و در هر سه حوزه خوش درخشیده است.

 جواد واحدی افزود: اصفهان در حوزه صنایع دستی دو شهر جهانی و همچنین درحوزه میراث فرهنگی در کنار هزاران اثر تاریخی،۱۷ اثر جهانی دارد و در حوزه گردشگری نیز این استان همه ساله مقصد میلیون‌ها نفر گردشگر است.

او گفت: در حوزه صنایع دستی در بحث صادرات، در حوزه گردشگری درخصوص بهره گیری هرچه بهتر از تشکل‌های گردشگری و خدمات‌رسانی و همچنین در حوزه میراث می‌بایست در بحث جذب بودجه‌های مرمت بیش از گذشته کار کنیم.

معاون امور حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی بیان داشت: حمیدرضا محققیان به عنوان یکی از همکاران پیشکسوت در ۹ ماه گذشته با صبر و بردباری و با اخلاق شایسته خود توانست به عنوان سرپرست، اداره کل استان را به خوبی اداره کند، لذا معتقد بودیم باید هرچه سریع‌تر با توجه به اهمیت استان اصفهان، مدیریت استان ساماندهی شود.

این مقام مسوول یادآور شد: پس از بررسی‌های کمیته انتصابات و با نظر وزیر محترم، امیر کرم‌پور را به عنوان فردی جوان، با تجربه و در عین کوشا و خلاق برای مدیریت اداره کل استان انتخاب و امروز و در نشست شورای معاونین اداره کل به عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان با حکم وزیر محترم منصوب شده و از امروز رسما فعالیت خود را در سمت جدید آغاز می‌کند.

واحدی همچنین خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیرکل جدید رسیدگی به رفاهیات همکاران اداره کل است و سپس در هر سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در انتظار رخداد‌های جدید توسط مدیرکل جدید و همکاران ایشان در سراسر استان اصفهان هستیم.

در این نشست پس از تکریم حمیدرضا محققیان سرپرست پیشین، امیرکرم‌زاده به عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان منصوب شد.

امیر کرم‌زاده پیش ازاین مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان سمنان بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • استفاده از ظرفیت مردم در راستای جهش تولید، از مهم‌ترین راهبردهای کمیته امداد فارس
  • مهارت‌آموزی ۳۵۲۱ مددجوی کمیته امداد خراسان‌ جنوبی
  • مهارت‌آموزی سه هزار و ۵۲۱ مددجوی کمیته امداد خراسان‌جنوبی
  • راه اندازی نخستین بازارچه صنایع دستی دربنای تاریخی ملک زاهدان بزودی
  • تولید، اشتغال و تأمین معاش خانواده، ثمره پشتکار بانوی اراکی
  • ۷۵۲ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به مددجویان ایلام پرداخت شد
  • خودکفایی ۲ هزار خانوارتحت حمایت کمیته امداد
  • راه‌اندازی صندوق «ضمانت» تسهیلات اشتغال مددجویان در سال جاری
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • اصفهان شناسنامه کشور در بخش میراث فرهنگی است