Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-20@03:42:31 GMT

راز قتل دو سناتور آمریکایی چیست

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۱۱۱۰۸

راز قتل دو سناتور آمریکایی چیست

شبکه خبری سی ان ان خبر از قتل دو سناتور آمریکایی در دو روز در هفته جاری  خبر داد. اجساد این دو سناتو سابق آمریکایی به فاصله دو روز در منازل آنها در آرکانزاس و اوکلاهما کشف شد.

قدس آنلاین: سی ان ان مطرح کرده که مقامات می‌گویند در ایالت آرکانزاس پرونده تیراندازی به «لیندا کولینز اسمیت» سناتور جمهوری خواه که به مرگ او منجر شد به عنوان یک پرونده قتل در حال بررسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پلیس می‌گوید، جسد «جاناتان نیکولاس» سناتور سابق جمهوری خواه را نیز که او هم با شلیک گلوله در منزل مسکونی اش در شهر نورمن واقع در حدود ۲۰ مایلی اوکلاهما کشته شده پیدا کرده است.

گرچه ممکن است خبر کشته شدن سناتورهای آمریکایی فضای ملتهبی برای جامعه این کشور ایجاد کند اما این در حالی است که این دو سناتور در فاصله زمانی بسیار نزدیک به قتل می رسند و پلیس این کشور و نیروهای آمریکا از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری می کنند و همین مسئله بر ابهامات پیرامون این موضوع دامن می زند.

اینکه آیا قتل دو سناتور آمریکایی با وابستگی حزبی شان ارتباطی دارد یا نه، جزو مسائلی است که بررسی آن خالی از فایده نیست. البته با بررسی وابستگی حزبی این دو سناتور و جمهوری خواه بودن هر دو سناتور می توان پی برد که بروز این قتل ها آنهم به فاصله نزدیک از هم نمی تواند بدلیل انتقام گیری سیاسی و جناحی باشد.

کولینز اسمیت قبل از پیوستن به حزب جمهوری خواه، دموکرات بود و نخست در سال ۲۰۱۴ میلادی در انتخابات سنا در ایالت آرکانزاس پیروز شد.

اما سناتور جاناتان نیکولاس ۵۳ ساله آمریکایی بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ سناتور ایالت اوکلاهما بود و با دانشگاه اوکلاهما همکاری داشت. بنابراین با نگاهی به جناح مرتبط این دو سناتور این فرضیه که قتل ها می تواند بخاطر انتقام گرفتن یا ترساندن جناح و حرب رقیب باشد رد می شود.

موضوع قتل دو سناتور آمریکایی بار دیگر بحران خشنوت های مسلحانه در این کشور را زنده کرد و به صدر اخبار آورد، بحرانی که برای وجهه بین المللی آمریکا و تبلیغات نمایشی دولتمردان آن گران تمام شده و بار دیگر چهره عریان جامعه داخلی آمریکا و ناامنی را آشکار می سازد. حال با قتل این دو سناتور به نظر می رسد که ماجرا ابعاد پیچیده و مهمتری به خود بگیرد و دولت چاره ای جز مقابله با خشنوت مسلحانه و آزادانه شهروندان آمریکایی نداشته باشد.

آمار بالای قربانیان خشونت های مسلحانه در آمریکا حاکی از این است که دولت این کشور در برقراری تناسب بین امینت شهروندان از یکسو و دادن مجوز به مردم برای حمل آزادانه سلاح و دادن آزادی های بیشتر در جامعه ناتوان مانده است.

بالا بودن آمار جرم و جنایت؛ عامل بروز فاجعه قتل سناتورها

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در واکنش به این خبر اظهار کرد که آمار جرم و جنایت در ایالات متحده بالاست و خبر قتل دو سناتور موضوع تازه ای نیست اما موضوع قابل تامل این است که دامنه این ناامنی و خشونت ها به مسئولان و نمایندگان این کشور نیز رسیده است.

فواد ایزدی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: با میزان بالای جنایات و خشونت های مسلحانه در آمریکا احتمال آن می رفت که آزادی سلاح روزی گریبان قانونگذاران را نیز بگیرد.

بر اساس آمار منتشره، تعداد کسانی که با استفاده از اسلحه در آمریکا کشته یا زخمی شده‌اند در سال جاری میلادی تاکنون ۱۶ هزار نفر بوده است که رقم بالایی برای جامعه آمریکاست و دولت این کشور را با بحران امنیت روبرو کرده است.

البته به گفته فواد ایزدی، چون این اتفاق به تازگی رخ داده و مقامات آمریکایی هنوز اطلاعاتی را درباره جزئیات حادثه نداده اند باید منتظر ماند تا اخبار تکمیلی درخصوص عاملان قتل و انگیزه آنان منتشر شود.

حزب جمهوری خواه که این دو سناتور از اعضای آن بودند، یکی از دو حزب مطرح آمریکاست و جمهوری خواهان نسبت به حزب دموکرات دارای عقاید و سیاست های محافظه کارانه ای هستند. جمهوری خواهان در مجلس سنا جزو اقلیت ها محسوب می شوند و شاید همین عقاید محافظه کارانه و سنتی جمهوری خواهان را بتوان جزو احتمالات مرتبط با قتل این دو سناتور درنظر گرفت زیرا جمهوری خواهان ارتباط نزدیک تری با مذهب دارند که همین عامل موجب می شود طرفداران برخی آزادی ها همچون آزادی سقط جنین با عقاید جمهوری خواهان که مخالف چنین موضوعاتی هستند به مقابله برخیزند.

سناتورها قربانی تفکرات افراطی حزبی 

البته محافظه کاری جمهوری خواهان تنها به این مسائل اجتماعی محدود نمی شود بلکه در عرصه اقتصادی نیز تفکرات جمهوری خواهان می تواند موجب نارضایتی و تنش هایی در جامعه آمریکا باشد که از جمله آن می توان به مخالفت جمهوری خواهان با گرفتن مالیات از طبقه ثروتمندان و مرفه جامعه باشد، درحالیکه حزب رقیب گرفتن مالیات از ثروتمندان را به عدالت اقتصادی نزدیک تر می داند.

علاوه بر موارد مطرح شده درخصوص مسائل داخلی آمریکا، باید گفت که جمهوری خواهان در عرصه سیاست خارجی نیز به داشتن ارتش وسیع و بزرگ تر کردن نیروهای نظامی معتقدند و در واقع سیاست های تهاجمی را دنبال می کنند.

البته محتمل ترین حدسی که درباره قتل این دو سناتور می توان گفت، خشونت رایج در جامعه آمریکا و تبعات آزادی حمل سلاح است.

نیویورک تایمز چندی پیش آمار جالبی از خشونت مسلحانه جامعه آمریکا داد که به نظر می رسد دولتمردان این کشور برای مهار تبعات آزادی اسلحه راه زیادی دارند و باید برای جلوگیری از بروز چنین فجایعی در قوانین خود اصلاحاتی انجام دهند.

بر اساس آمار نیویورک تامیز، در سال ۲۰۱۶، ۲۲ هزار فقره خودکشی با اسلحه و ۱۱ هزار و ۷۶۰ فقره آدم کشی با سلاح گرم ثبت شده است.  مردم آمریکا بیش از ۳۰۰ میلیون قبضه سلاح دارند تقریبا یک اسلحه به ازای هر شهروند- و به همین ترتیب این کشور اولین رتبه را از نظر میزان مرگ و میر بر اثر جرایم مسلحانه در دنیا دارد.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آزادی حمل سلاح آمریکا جمهوری خواهان سناتورهای آمریکایی فواد ایزدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۱۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت خارجه وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد

به گزارش جام جم آنلاین، ناصر کنعانی بعد از ظهر امروز جمعه در یک موضع‌گیری رسانه‌ای در این ارتباط  افزود: این اقدام واشنگتن، ماهیت مزوّرانه سیاست خارجی آمریکا و انزوای موضع این کشور نزد جامعه جهانی را بیش از پیش نزد افکار عمومی جهان برملا ساخت.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: حمایت یکجانبه و نامحدود رژیم آمریکا از رژیم صهیونیستی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، حقوقی و بین‌المللی با هزینه مردم آمریکا و به بهای قربانی کردن صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی در بیش از هفت دهه گذشته، نه تنها کارکرد خود را از دست داده است، بلکه هیئت حاکمه آمریکا را نیز بیش از همیشه نزد افکار عمومی دنیا بی آبرو ساخته و ثابت نموده که این کشور بازیگر بی‌طرف و کنشگر مسئولی در جامعه جهانی نیست.

کنعانی بار دیگر بر حق مشروع و غیرقابل انکار ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف در کل سرزمین تاریخی فلسطین از بحر تا نهر تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که اراده ملت مقاوم و قهرمان فلسطین در نهایت بر اراده دشمنان ملت فلسطین و در رأس آن رژیم جعلی، آپارتاید و جنایتکار اسرائیل فائق خواهد آمد.

دیگر خبرها

  • واکنش عجیب آمریکا به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!
  • سپاه و ارتش، دو بال مقتدر کشور
  • واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا
  • وزارت خارجه وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد
  • سپاه و ارتش، بازوان اقتدار کشور
  • امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم
  • امیرعبداللهیان: قبل و بعد از عملیات به آمریکایی‌ها پیام دادیم
  • امیرعبداللهیان: قلبل و بعد از عملیات به آمریکایی‌ها پیام دادیم
  • ادعای رسانه آمریکایی: روسیه قصد دارد آمریکا را ضعیف کند
  • بایدن در مخصمه؛ تشدید نارضایتی‌ها در پی حمایت از اسرائیل