پاسخ برنامه تلویزیونی به حواشی دعوت از یک متهم به آدمربایی!
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۱۴۹۹۹
خبرگزاری مهر: نشست خبری برنامه ماه رمضانی «اختیاریه» امروز دوشنبه ۲۰ خرداد با حضور عوامل این برنامه در صداوسیما برگزار شد.
مرتضی فاطمی تهیهکننده و مجری اختیاریه ابتدا درباره راهاندازی این برنامه توضیح داد: آغاز شکلگیری اختیاریه پیشنهادی بود که برنامهای مشابه ۱۸۰ درجه بسازیم که پیش از این در شبکه افق تولید شده بود ولی ما دیدیم الان فضای تضارب آرا نیست و فضای جامعه از مناظره اشباع شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: بنای برنامه بر تمرین گفتگوهای متفاوت بود و من همیشه گفتهام که از گفتن هاردتاک پرهیز داریم. سعی داشتیم با مدلی از گفتگو به برنامههایی نزدیک شویم که کمتر تجربه شده بود و میتوان گفت هر قسمت از برنامههای اختیاریه به اندازه پنج برنامه عادی وقت و انرژی برد.
اختیاریه برای ماه رمضان آینده هم سوژه دارد
فاطمی در بخش دیگر درباره برنامه رمصانی خود و اینکه در مقایسه با ماه عسل برای تدارک آن زمان کمتری داشتهاند، گفت: احسان علیخانی شاید یک سال پیش تولید و سوژهیابی میکرد ولی به این معنی نیست که ما چون پیش تولید طولانی نداشتیم با مشکل سوژه مواجه بودیم. اتفاقاً ما بانک سوژهای داشتیم که خیلی از سوژههای ما بیرون ماند و حتی برای ماه رمضان ماه اینده اگر برنامه داشته باشیم سوژههای بسیاری داریم.
وی در پاسخ به سوالی درباره پرداخت پول به مهمانان عنوان کرد: قبل از رمضان حدود ۲۰ برنامه داشتیم که حتی یک هزار تومان هم به مهمانان پول ندادیم. ما برای اینکه چالش شکل بگیرد هیچ پولی پرداخت نکردیم.
پاسخ به حواشی دعوت از یک متهم به آدمربایی!
در ادامه مصطفی امامی کارگردان برنامه در پاسخ به سوالی درباره پرونده پرنیان (دختر ربوده شده) واکنش یک مجری تلویزیون به دعوت از کسانی که متهم به آدم ربایی بودند در برنامه گفت: سوال من این است که چرا بعد از دو هفته اقای صمدپور این ویدئو را منتشر کرده است و به برنامه انتقاد دارد. این برنامه سه مهمان داشت خانواده پرنیا، بازپرس پرونده و خانوادهای که کودک را پیدا کرده است. در آن برنامه بازپرس پرونده صراحتاً اعلام میکند که پرونده کودکربایی نیست. رضا همسر زنی که کودک را پیدا میکند با وثیقه ۶۰ میلیونی آزاد شده و حتی یک دقیقه هم زندان نبوده است. صمدپور باید بداند که اگر فردی بچه بدزدد با وثیقه ۶۰ میلیون تومانی آزاد نمیشود. مرجع پرونده هم قوه قضاییه است نه آقای صمدپور.
این برنامه سه مهمان داشت خانواده پرنیا، بازپرس پرونده و خانوادهای که کودک را پیدا کرده است. در آن برنامه بازپرس پرونده صراحتاً اعلام میکند که پرونده کودکربایی نیست. رضا همسر زنی که کودک را پیدا میکند با وثیقه ۶۰ میلیونی آزاد شده و حتی یک دقیقه هم زندان نبوده است
وی در بخش دیگر درباره ویدئوی پدر پرنیان نیز گفت: او در ویدئویی توضیح میدهد که اگر خبر داشتم غیر از ما افراد دیگری به برنامه میروند، نمیرفتیم. ما شماره آقا رضا را هم از خانواده خود کودک گرفتیم که در تماس تلفنی گفتند چون اینها با بچه من خوش رفتاری کردند رضایت میدهیم و شماره را هم خودشان دادند. البته این موضوع زوایای پنهان دیگری هم دارد.
فاطمی نیز در ادامه درباره اینکه چرا سراغ پرونده پرنیان رفتهاند، تصریح کرد: آتنا فرقانی را در مقطعی در تبریز میدزدند به او تجاوز شده و کشته میشود و فضا ملتهب میشود و بعد عدهای روزنامهنگار این را مطرح میکنند که کیس مشابهی مثل پرنیان در کرج پیدا میشود که ابعاد رسانهای جهانی پیدا میکند و ایران به عنوان یک کشور ناامن برای کودکان مطرح میشود. بعد از چند وقت مشخص میشود که آدم ربایی نیست و شما باید بگویید ایران کشور ناامنی نیست.
وی افزود: بازپرس پرونده صریح میگوید این کار آدم ربایی نیست. این کار جرم است و باید او را از اول بچهها تحویل میداده است. با این حال رضا این بچه را از مشکلات حادی نجات میدهد تا حدی که وقتی او آزاد میشود دوست ندارد سمت خانوادهاش برود. خیلی از تصاویر و مشکلات بعد از برنامه مشخص شد که اگر قبل از برنامه مشخص بود اصلاً سراغ این پرونده نمیرفتیم و اگر آقای صمدپور ادامه دهد ما ابعاد دیگر موضوع را باز خواهیم کرد.
امامی نیز گفت: این پروندهای بود که مدام صدای آمریکا و بیبی سی درباره آن صحبت میکردند و هم به دلیل درام جذاب بود و هم به دلیل نمایش امنیت در ایران به این مساله پرداختیم.
اولینبار یک جذامی مهمان تلویزیون شد
فاطمی در بخش دیگر درباره سوژههای این برنامه اظهار کرد: ما سوژههای مختلفی در این برنامه داشتیم که برخی برای اولین بار اتفاق افتاد مثلاً در تلویزیون برای اولین بار بعد از انقلاب جذامیها به برنامه زنده آمدند. البته ما در پرونده جذامیها روحانی ای داشتیم که از زاویه دید او به جذامیها پرداختیم.
وی درباره اینکه چرا میتواند به سوژههای حساس بپردازد، بیان کرد: هیچ گارانتی ای وجود ندارد چیزی که وجود دارد پیگیری و سماجت است. انگیزه ای داریم که از نقطه اول فکر نکنیم این خط قرمز است.
امامی نیز اضافه کرد: ما خودسانسوری نداریم هر گروهی ممکن است وقتی به پرواز همای برسد خودش به این نتیجه برسد که او را دعوت نکند. اما ما با رایزنی توضیح دادیم که با حضور چنین فردی اتفاقی رخ نمیدهد. حتی تا آخرین دقایق برنامه قرار بود کنسل شود.
ماجرای دعوت از پزشک کرواتی
فاطمی در واکنش به سوالی دیگر درباره اینکه چگونه برخی از خط قرمزهای سازمان را رد کرده و پزشکی را با کراوات در برنامه دعوت کرده است، توضیح داد: قطعاً در وهله اول مدیران میگویند نه. بعد شما توضیح میدهید او جهادی است بیماران ایدزی را درمان میکند. البته قبل از این هم چنین اتفاقی افتاده بود. البته من اصراری به کراوات نداشتم مهمان تن نمیداد اگر من میخواستم که کراوات را دربیاورد.
وی در پاسخ به اینکه برای دعوت از این افراد به جایی وصل است یا خیر؟ گفت: بالاخره برای بسیاری از این اتفاقات باید بجنگیم و جوانی خود را بگذاریم ولی ما به خدا وصل هستیم نه جای دیگر.
در ادامه میرطالب مدیر هنری برنامه درباره صندلی مهمان و دکور عنوان کرد: فاطمی اصرار داشت استفاده از متریال مدرن نباشد. میخواست دکور حالت نوستالژی داشته باشد. انتخاب متریال بر این اساس بود. متریالی دم دستی استفاده کردیم و نیمکت هم در همین راستا بود. ما در یک آیتم چندین مهمان داشتیم مجری لازم بود زوایای درستی نسبت به مهمان داشته باشد بنابراین از صندلی مذکور که گردان بود استفاده شد. از طرف دیگر ما ممکن بود ۶ یا ۸ نفر مهمان داشته باشیم و نمیتوانستیم برای همه صندلی بگذاریم.
وی ادامه داد: من هیچ پروژهای تاکنون نداشتهام که بگویم ایده ال بود و اگر میدانستم حساسیت احساس میشود حتماً تغییرات ایجاد میکردیم.
سارا شمیرانی مسئول پژوهشهای برنامه در ادامه گفت: روایتهای جذاب برای ما مهم بود. ما بانک سوژه بزرگی داشتیم که سعی کردیم سوژهها در برنامههای دیگر نباشند و اگر هم آمدهاند زاویه دیگری به آن بدهیم. ما حدود ۲۰۰ سوژه از اهالی مطبوعات و مستندسازان دریافت کردیم.
۸۰ قسمت مانده اما فعلاً استراحت میکنیم
فاطمی در ادامه درباره ادامه اختیاریه اظهار کرد: اختیاریه ۱۰۰ قسمت برنامه است که ۸۰ قسمت از آن باقی مانده است اما فعلاً به خواست خودمان استراحت میکنیم.
وی ادامه داد: قرار بود ما این هفته روی آنتن برویم. اگر قرار باشد به سبک سابق ادامه دهد و فرمت آن تغییر نکند حتماً ادامه مییابد درنهایت تصمیم مدیر شبکه پنج تصمیم نهایی است.
فاطمی درباره بودجهای که از طریق کمکهای مردمی جمع شد، گفت: حدود ۴ میلیارد تومان تا روز آخر جمع شد و قرار است حدود ۸۰ هزار پکیج وسایل خانگی خریداری شود.
فکر نمیکردیم مشایخی چنین پاسخی درباره تختی بدهد
امامی در بخش دیگر به برنامههای قبل از رمضان خود اشاره و در پاسخ به سوالی درباره رویکرد برنامه بیان کرد: ما در برنامه مشایخی پلنی درباره تختی نداشتیم اما به هر حال آن روزها اکران فیلم تختی بود و ما هم سوالی پرسیدیم و حتی فکر نمیکردیم آقای مشایخی چنین پاسخی دهد.
فاطمی: من در اختیاریه با کسی مماشات نمیکنم چه چپ باشد چه راست و این بی ادبی نیست. اگر من با هرکسی یک شکل صحبت کردم این اتفاق خوبی نبود و نقد وارد است ولی اینگونه نبود
فاطمی درباره واکنشها به لحن خود در برنامه که ماه رمضان با نوعی حس تحقیر و قبل از آن با حس بازجویی برای مخاطب استنباط شده بود، تصریح کرد: درباره ماه رمضان تحلیلی ندارم اما درباره قبل ماه رمضان مخاطب چنین مدلی را ندیده است. مقصر هم من نیستم رسانه است که شبیه این برنامهها را نداشته است. چند برنامه از رشیدپور و فرزاد حسنی فقط بوده است. من در اختیاریه با کسی مماشات نمیکنم چه چپ باشد چه راست و این بی ادبی نیست. اگر من با هرکسی یک شکل صحبت کردم این اتفاق خوبی نبود و نقد وارد است ولی اینگونه نبود.
وی درباره برنامه ماه رمضان و تکرار کلمه «اشکن» در پاسخ به مهمان خود توضیح داد: آن قسمت برای من یک کلاس درس بود و هزینه بالایی هم داشت. این برنامه نشان داد که مردم از کوچکترین موضوعات نمیگذرند. یک زنگ خطر برای سازمان است که شبکههای اجتماعی اینقدر قدرتمند شدند که تنه میزنند به شبکههای اصلی. سه روز قبلش مجتبی محرمی میگوید تریاک کشیدم و گل زدم و این بارها پخش میشود و موجی از انتقادات نسبت به رسانه مطرح میشود که تبلیغ تریاک شده است اما برنامه کامل دیده نمیشود که محرمی میگوید سال بعد آن ماجرا از جای خود هم نتوانسته است بلند شود.
در ادامه امامی درباره تغییر رویکرد برنامه یادآور شد: از آنجایی که علیخانی ۱۰ سال است که ماه عسل را دارد و جواب گرفته است ما باید سراغ فرمی برویم که مخاطب به آن علاقهمند است ولی تغییراتی را هم به آن اضافه کردیم. ما قبل از ماه عسل هم برنامههای روایت گونه مثل جزر و مد داشتیم این برنامه هم سه سال دیگر ادامه پیدا کند برند میشود. از طرف دیگر ماه عسل قصه مردم است و به این ترتیب هرکسی بخواهد به این قصهها بپردازد متهم میشود که ماه عسل است.
فاطمی نیز توضیح داد: اختیاریه جمع اشک و لبخند بود. البته اگر اختیاریه از روز هشتم با ماه عسل مقایسه شد نه تنها آزاردهنده نیست بلکه خیلی افتخار است.
وی در پایان سخنانش گفت: من پارسال داور جشنواره جام جم بودم و ماه عسل یکی از برنامههای برند تلویزیون بود. همینطور که نود یکی از بهترین برنامهها بود.
اخبار داغ همتی: منتظر اتفاقات مهم در حوزه مسکن باشید پنهانکاری درباره یک اتفاق تلخ در استقلال؟ آیا مغز هسته زردآلو به درمان سرطان کمک میکند؟ شاکی جدید پرسپولیس از راه رسید آمار ناامیدکننده بازیکنی که قرار است جانشین مسی و رونالدو باشدمنبع: فردا
کلیدواژه: نشست خبری برنامه ماه رمضانی اختیاریه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۴۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شوخی محمدرضا گلزار با خانوادهها در برنامه تلویزیونی
آفتابنیوز :
جدیدترین مسابقه تلویزیون که این روزها حسابی نامش بر سر زبانها افتاده است، پانتولیگ با اجرای محمدرضا گلزار، بازیگر و خواننده نام آشنای سینماست، گلزار چندی پیش هم با مسابقه «برنده باش» در شبکه سه سیما به عنوان مجری حضور داشته است.
«پانتولیگ» مسابقهای با تمرکز روی پانتومیم است، اما کل آن محدود به بازی پانتومیم نمیشود. دو گروه چهار نفره مقابل هم قرار میگیرند تا هم چالشهایی متنوع در ارتباط با پانتومیم را از سر بگذرانند و هم به سؤالات اطلاعاتعمومی پاسخ دهند. در واقع عوامل مسابقه سعی کردهاند علاوه بر جلب توجه علاقهمندان به پانتومیم، دوستداران مسابقات اطلاعاتعمومی را هم با خود همراه کنند و از این طریق، رقابت را با هیجان بیشتری پیش ببرند. نکته قابل توجه اینکه شرکت کنندگان مسابقه از میان افرادی انتخاب شدهاند که سالها بهطور مستمر پانتومیم اجرا کردهاند و یک جورهایی حرفهای این رقابتند و از طرف دیگر اطلاعات عمومی خوبی هم دارند.
یکی از ویژگیهای مسابقه «پانتولیگ» ریتم بسیار خوب آن بود که البته اجرای به اندازه گلزار به حفظ این ریتم حسابی کمک کرده بود. شاید حضورِ گلزار و اجرایِ او در مسابقه «برنده باش» خیلی کمک کرده او اینجا در مقامِ یک مجری اتوکشیده وارد نشود. با شرکتکنندگان لحظاتی شوخی میکند تا مخاطبان با تماشای یک مسابقه سرگرمکننده، از طنازی او هم بهره ببرند.
بعضی اوقات روش کمک کردنش به شرکتکنندهها برای رسیدن به جواب درست هم موقعیتی بامزه ایجاد میکرد. البته در «برندهباش» موقعیت برای شوخطبعی و گپ و گفت با مخاطبان بیشتر فراهم بود. چون هم مسابقه طولانیتر بود، هم حضور تماشاگران بیشتر احساس میشد و هم در بخشهایی باید با خانواده و دوستان شرکتکنندهها تماس میگرفت و این مسئله هم به ایجاد موقعیتهای مختلف کمک میکرد. در «پانتولیگ» به دلیل متمایز بودن شیوه مسابقه، گلزار هم سعی کرده است اجرایی متفاوت داشته باشد.
اما شاید مهمترین نقطه قوت این مسابقه دور کردن مخاطب از فضای سرد مجازی است. تلویزیونی که سالها عضوی از خانواده تک تک ما ایرانیها بود و با تولید برنامههای گوناگون اثربخشی بسیار زیادی داشت، امروز با وجود شبکههای متعدد دیگر این تأثیرگذاری را ندارد، چون روزگاری تلویزیون مسابقات و سرگرمیهایی تولید میکرد که افراد علاقمند را پای آن مینشاند، مانند «مسابقه هفته» که علاوه بر این که در زمان خود جزو پرمخاطبترین برنامههای سیما بود، همچنان وقتی بخشهایی از آن در شبکه مجازی منتشر میشود، بازخوردهای مثبت بسیاری از آن میتوان دریافت کرد.
حتی پانتومیم و آموزش آن به قدری اهمیت داشت که در برنامههای تلویزیونی کودک و نوجوان با همان اندک شبکههای موجود نیز یا به نمایش در میآمد و یا آموزش داده میشد و علیرضا خمسه سردمدار این آموزشها بود. اما رفته رفته اجرای پانتومیم جایگاه خود را از دست داد و برنامههای تلویزیونی کمتری به آن اختصاص پیدا کرد. هرچند که در تئاتر همچنان جسته و گریخته به آن نیم نگاهی میشود، اما در تلویزیون دیگر این جایگاه وجود ندارد. شاید به این خاطر که نسل امروز با نسل دیروز متفاوت است. نسل امروز غرق در فضای مجازی و بازیهای رایانهای است و دیگر جایی برای پانتومیم و اجراهایی از این دست برایش باقی نمانده است.
همین ورود به فضای مجازی به نوعی بیتحرکی و عدم همبستگی خانوادگی و دور شدن از اجتماع را با خود به همراه آورده است و نسل امروز را متفاوت از نسل دیروز منزوی و گوشهگیر کرده است. در دنیای نسل امروز همه چیز پشت گوشیها و رایانهها پنهان شده است، حتی دوستیها و رفاقتها.
آدمهای امروز دیگر مانند گذشته اهل چهره به چهره صحبت کردن نیستند و بیشتر ترجیحشان این است که بتوانند از راه دور و در همان فضای مجازی صحبت کنند. امروز دیگر جای شور و نشاط گروهی که در میان نوجوانان دیروز وجود داشت، برای نوجوانان و جوانان امروز وجود ندارد.
از همین سو به نظر میرسد جای تولید برنامههایی که بتوانند با نگاه امروز جوان و نوجوان را با خود همراه کنند خالی است. اما شبکه سه سیما که از گذشته شعار جوانی را با خود حمل میکند، در این میان دست به یک اقدام تازه زد و با تولید برنامه «پانتولیگ» هم شورو نشاط را به دل برنامههای تلویزیونی آورد و هم هنر تا حدی فراموش شده پانتومیم را در قالب بازی و سرگرمی احیا کرد.
در این برنامه اعضای گروه میتوانند با هم خانواده باشند یا رفیق، فرقی ندارد مهم این است که با اجرای پانتومیم به شناخت از هم دست پیدا میکنند و علاوه بر سرگرمی و نشاط، دست به مطالعه میزنند و از لاک تنهایی خود خارج میشوند تا در دنیای واقعی و بازی بتوانند برای ساعاتی از فضای سرد و یخ زده مجازی دور باشند.
اقدامی که تلویزیون باید خیلی زودتر از اینها دست به کار میشد و انجام میداد. تولید برنامههایی همچون «پانتولیگ» میتواند این کار را انجام دهد و بازی و سرگرمی را از قاب تلویزیون به دل خانوادهها بیاورد.
حال باید دید در ادامه این برنامه به کجا میرسد؟ آیا قرار است ورود تلویزیون به فصل جدیدی از مسابقهسازی همچون گذشته در سایه استعدادیابی صرف همچون گذشته باشد یا مثلِ «معرکهها» و «پانتولیگها» خانوادهها را هم دعوت به سرگرمی و بازی در منزل کند. در واقع برخی از بازیها و سرگرمیهایی که تلویزیون میتواند ایجاد کند مخاطب را از آن خمودگیهای ناشی از فعالیتِ صرف در فضایمجازی به سمتِ شادابی سرگرمی با خانواده سوق میدهد.
باید منتظر ماند و دید که نهایتاً محمدرضا گلزار از اجرای تلویزیونی چه نمرهای میگیرد؟ در این میدان هم میتواند مخاطب را به سینماها بیاورد و اصطلاحاً مردِ اول گیشه باشد. این روزها تلویزیون به مخاطب نیاز دارد تا آن عقبه طلایی سریالها و برنامههای خیابانخلوتکن را برگرداند. اتفاقی که امروز به زعمِ مدیران تلویزیون به یک رویا و آرزو تبدیل شده است.
منبع: خبرگزاری تسنیم