Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اقتصادی/ مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کشور 8 میلیون هکتار زمین آبی وجود دارد که 2 میلیون و 400هزار هکتار از آن به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد. به گزارش «ایران»، رضا سرافراز مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و بنفشه زهرایی، دبیرکارگروه سازگاری با کم آبی در نشستی خبری در وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های جدید مدیریت منابع آب را اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


الگوی کشت آماده شد
تدوین و اجرای الگوی کشت برنامه مهمی است که کارشناسان آن را یکی از اصول مهم در مدیریت منابع آبی کشور عنوان می‌کنند. تدوین برنامه الگوی کشت در دولت یازدهم در وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد و اکنون مدیرکل دفتر آب و خاک این وزارتخانه از آماده بودن این برنامه خبر می‌دهد. اما سرافراز گفت به‌دلیل مشکلات و مسائل اقتصادی اجرای کامل این برنامه فعلاً امکانپذیر نیست.
مشکلات اجرای طرح
سرافراز با اشاره به اینکه برنامه الگوی کشت مشخص می‌کند در مناطق مختلف چه محصولاتی کشت شود و چه محصولاتی کشت نشود. افزود: به‌عنوان مثال وزارت جهاد به‌دنبال این است که تنها کشت محصول برنج در گیلان و مازندران اجرایی شود، ممنوعیت کشت برنج در سایر استان‌ها را نمی‌توانیم اجرایی کنیم و کشاورزان به محض اینکه آبی پیدا می‌کنند اقدام به کشت برنج می‌کنند. برای ممانعت از کشت برنج در استان‌های دیگر باید دستگاه‌های دیگر مانند استانداری‌ها و قوه قضائیه با وزارت جهاد همکاری کنند. مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت برنج در برخی استان‌ها مانند اصفهان از 25 هزار هکتار به 2 هزار هکتار کاهش یافته است و کشت جایگزین آن ارزن است، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم کشاورزان را ترغیب به کشت‌های مناسب کنیم نیاز به حمایت بودجه ای داریم.با توجه به افزایش قیمت برنج و افزایش بارش‌ها در برخی استان‌ها ممانعت از کشت برنج در این استان‌ها به حمایت دستگاه‌های دیگر نیاز دارد.
 برنج در 17 استان کشت می‌شود
مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد گفت: در حال حاضر کشت برنج در 17 استان در حال انجام است اما وزارت جهاد هیچ حمایتی از کشت برنج در سایر استان‌ها ندارد. دبیرکارگروه سازگاری با کم آبی در این خصوص گفت: ممنوعیت کشت برنج در سایر استان‌ها مصوبه دولت است و فقط دولت می‌تواند این قانون را لغو کند. وی افزود: اینکه گفته می‌شود امسال به‌خاطر افزایش بارش‌ها این مصوبه لغو شده است صحت ندارد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۵۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف با آب فاضلاب در استان گزارش شد

به گزارش خبرنگار مهر، اسلام جاودان خرد ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: آبیاری مزارع با آب فاضلاب تصفیه نشده عامل بروز انواع بیماری‌های انگلی، روده‌ای و سرطان‌ها است.

وی بیان داشت: زمانی که این فاضلاب بر روی زمین رها شود، به‌طور یقین به سمت آب‌های زیرزمینی و رودخانه‌ها حرکت کرده و این آب‌ها را آلوده می‌کند، بنابراین آلودگی منابع آب اولین اثر منفی این چرخه است.

جاودان خرد اظهار داشت: فاضلاب‌های خام و آلاینده محیط زیست مولد انواع بیماری‌های مزمن و خطرناک برای انسان هستند و آبیاری‌های غیرمتعارف با استفاده از آب فاضلاب انجام و این امر افزون بر آلودگی زمین منجر به تهدید سلامت مصرف کنندگان نیز می‌شود.

وی افزود: همچنین استفاده بی رویه از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی مشکل ساز شده و ضرورت دارد برای مدیریت آن برنامه ریزی اصولی انجام شود و برای بهبود حال زمین، استفاده از ظروف یکبار مصرف به صورت روزانه باید از زندگی مردم حذف شود.

کد خبر 6086528

دیگر خبرها

  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه
  • ۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف با آب فاضلاب در استان گزارش شد
  • آماده همکاری با دولت برای بازگشت آرامش به بازار برنج هستیم
  • بدون حمایت دولت نمی‌توانیم بازار برنج را مدیریت کنیم
  • بیش از 1200 سند مالکیت زراعی در اشنویه صادر شده است
  • شناسایی ۲۴۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی اردبیل