Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  بروز  وبا شایع شده است؛ این در حالی است که عدم توجه به نکات بهداشتی، نبود آب آشامیدنی سالم و آبیاری با آب آلوده بروز بیماری‌ها را تشدید می‌کند به شکلی که مختصان بهداشت به شهروندان تاکید دارند در روزهای تابستان از خوردن سبزی که از چگونگی استریل آن مطلع نیستند جدا خودداری کرده و هر نوع بستنی و آبمیوه را خریداری نکنند زیرا وبا می‌تواند تهدیدی جدی برای‌شان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امری که احمدرضا یزدانبخش، استاد حوزه بهداشت آب و فاضلاب، نیز به آن تاکید می‌کند. وی ضمن هشدار در خصوص توجه به مواردی در فصل گرم توصیه‌هایی برای پیشگیری از برخی بیماری‌ها مانند وبا ارائه می‌کند.

این استاد دانشگاه در ابتدا این گفتگو به خبرنگار برنا گفت: آب و مواد غذایی آلوده به میکروارگانیسم‌ها مثل باکتری‌ها، ویروس‌ها، تک یاخته‌ها و انگل‌ها می‌تواند منشاء بسیاری از بیماریهای واگیردار مانند اسهال ناشی از گاسترواینتریت، اسهال خونی، وبا، حصبه، شبه حصبه، هپاتیت A و بیماری‌های دیگر شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه بعضی از این بیماری‌ها می توانند براحتی به شکل اپیدمی ظاهر شوند، افزود: علت ایجاد این بیماری‌ها عمدتا آلودگی آب و مواد غذایی توسط فاضلاب‌ها و فضولات بوده که در اثر عدم بهسازی محیط و عدم رعایت بهداشت فردی اتفاق می افتد.

یزدانبخش با ارائه پیشنهاداتی برای مقابله با بیماری‌های واگیردار تصریح کرد: جمع آوری، تصفیه و دفع صحیح فاضلاب‌ها و فضولات، رعایت بهداشت فردی، بهسازی منابع آب و تصفیه آب، آبیاری محصولات کشاورزی به‌خصوص سبزیجات با آب سالم و بهداشتی و استفاده از کودهای سالم سازی شده در کشاورزی از مهمترین اقدامات پیشگیری از انتقال این بیماری‌هاست.

استاد حوزه بهداشت آب و فاضلاب اظهار کرد: آمار رخداد این بیماری‌ها نشان دهنده آن است که افزایش دما و میزان بارش دو عامل مهم اقلیمی در بروز این بیماری‌ها بخصوص گاسترواینتریت، حصبه و وباست.

وی اضافه کرد: لذا در فصول گرم به‌خصوص در تابستان موارد بیماری‌های واگیر ذکر شده افزایش می‌یابد. متاسفانه با شروع فصل گرما همه ساله شاهد افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های واگیر هستیم و حتی مواردی از بیماری‌های خطرناک مانند حصبه و التور نیز گزارش می‌شود. همچنین در تابستان با افزایش مسافرت‌ها و محدودیت دسترسی به تسهیلات بهداشتی، آب و غذای سالم و بهداشتی، شنا در شناگاه‌های غیر بهداشتی باعث افزایش بیشتر شانس ابتلا به این بیماریها است.

یزدانبخش گفت: با توجه به پوشش بالای دسترسی به آب آشامیدنی سالم از نظر میکروبی در کشور، در صورت استفاده مردم از منابع آب تامین شده از طرف شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی که مورد نظارت ارگان‌های بهداشتی قرار می‌گیرند استفاده کنند، خطرات مرتبط به انتقال بیماری از طریق استفاده از آب وجود نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه ضمن ارائه توصیه‌های بهداشتی افزود: همچنین توصیه می‌شود در مسافرت، هموطنان از منابع آب مطمئن شهری و روستایی تحت نظارات استفاده نمایند و در جاهایی که ممکن است تردیدی وجود داشته باشد از آب‌های بطری شده شناخته شده و دارای علامت استاندارد استفاده کنند.

وی با بیان شرایط حاضر تصریح کرد: متاسفانه به‌رغم نظارت هایی که انجام می‌شود در بعضی از موارد مشاهده می‌شود که سبزیجات با آب‌های آلوده آبیاری می‌شود و یا از کودهای غیربهداشتی و ناسالم برای باروری خاک استفاده می‌شود. لذا استفاده از  سبزیجات و میوه‌هایی که از گیاهان بوته‌ای مانند خیار سبز، گوجه فرنگی، کاهو و کلم یا گیاهان دارای ریشه غده‌ای مانند هویج و چغندر به عمل می‌آیند باید بعد از پاکسازی، شستشو و در صورت نیاز ضدعفونی صورت گیرد. روش‌های شستشو و گندزدایی معمولا از طریق مراجع ذی صلاح بهداشتی به آگاهی مردم رسانده می شود.مردم در این روزها سعی کنند  مدتی سبزی مصرف نکنند یا  خارج از خانه استفاده از سبزی نداشته باشند و در خانه هم نکات  شستشو را بسیار جدی و دقیق رعایت کنند.

یزدانبخش اظهار کرد: استفاده از غذاخوری‌ها و رستوران‌های مورد تایید مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت که دارای رتبه بهداشتی مناسب (1 تا 3) هستند، اطمینان بیشتری برای پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی به‌خصوص در مسافرت است.

این استاد حوزه آب و فاضلاب خاطرنشان کرد: خرید مواد غذایی از اماکن بهداشتی، خرید مواد غذایی کنسرو شده با برندهای شناخته شده و دارای علامت استاندارد، نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی در یخچال یا فریزر، اجتناب از مصرف غذاهای مانده باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به مصرف بالای بستنی در تابستان، توصیه می‌شود هموطنان در فصل تابستان حتی‌الامکان از  بستنی‌های پاستوریزه و از اماکن دارای مجوز بهداشتی خصوص بستنی تهیه کنند و از تهیه آب میوه از اماکن غیر بهداشتی خوداری کنند.

یزدانبخش در پایان تاکید کرد: بکارگیری موارد فوق، همراه با دقت بیشتر در رعایت بهداشت فردی شامل شستشو، استحمام به موقع، شستتشوی دستها با صابون در فصول گرم می‌تواند از همه گیری بیماری‌های واگیر جلوگیری کند.

خبرنگار: سیمین برادران

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آب و فاضلاب استاد دانشگاه استاندارد سبزیجات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۵۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیر کانون هموفیلی ایران بیان کرد: وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از کانون هموفیلی ایران، وی گفت: بیماری هموفیلی حدود ۱۷ نوع دارد که در نوع فاکتورهای این بیماری فاکتور ۸ و ۹ مهم ترین فاکتور به شمار می آیند.

برپروشان به مهم‌ترین عامل موثر در ابتلا به بیماری هموفیلی اشاره کرد و بیان داشت: هموفیلی یک اختلال ژنتیکی نادر است که بر توانایی بدن برای تشکیل لخته خون تأثیر می‌گذارد و منجر به خونریزی بیش‌ازحد می‌شود. این بیماری معمولا ارثی است و از مادر به فرزند منتقل می‌شود.

وی افزود: تامین دسترسی عادلانه به درمان و دارو یکی از مهمترین مطالبات جامعه هموفیلی ایران بخصوص در شهرستان‌های مختلف کشور است.

مدیرکانون هموفیلی ایران به مشکلاتی که بیماران هموفیلی زن با آن مواجه هستند اشاره کرد و گفت: زنان هموفیلی با توجه به داشتن عادت‌های ماهیانه طولانی مدت، بیشتر در معرض خطر هستند و باید بسیار بیشتر مراقب بهداشت شخصی خود باشند.

وی با تاکید بر حمایت از بیماران هموفیلی گفت: سازمان غذا و دارو و دولت باید در برابر این موضوع اثبات مسئولیت نموده و عدالت در توزیع دارو را ایجاد کنند تا بتوان به حل مشکلات بیماران هموفیلی امیدوار شد.

وی همچنین به تاثیر کمک از طرف خیرین اشاره کرد و افزود: جهت ادامه کار درمانگاه نیاز به حمایت شدید داریم و در حال مذاکره با بخش خصوصی و مسئولان هستیم که واحد مسئولیت اجتماعی زرین رویا به منظور کمک به بهداشت زنان هموفیلی از اهدای ۵۰۰ هزار پد بهداشتی بانوان تا پایان سال به کانون هموفیلی ایران خبر داد، مای لیدی همچنین به مناسبت روز جهانی هموفیلی، ۴۲ هزار پد بهداشتی بانوان را به بیماران هموفیلی اهدا کرد، که این اقدام‌ها می‌توانند در حمایت از بیماران هموفیلی موثر باشند.

وی افزود: در کنار این موضوع باید مشکلات مالی نیز برطرف شود تا بتوان برای حل مشکلات بیماران هموفیلی، اقدامات مناسبی را انجام دهیم و تجهیزات خود را کامل کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • امحا مواد غذایی فاسد در آباده
  • کدام غذاها را در سفر نخوریم ؟
  • تصفیه روزانه ۲۸ هزار متر مکعب فاضلاب در شهر خوی
  • تغییر کاربری اراضی کشاورزی ممنوع است
  • جمع آوری هزار و ۷۹۵ کیلو گرم مواد غذایی غیر بهداشتی در فیروزه
  • هشدار؛ این غذا برای کودکان ممنوع
  • معدوم ۱۲ تن مواد غذایی فاسد در طرح نوروزی غرب خراسان
  • پلمب ۱۳۸ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی فاسد در طرح سلامت نوروزی سبزوار
  • ۲ هزار بازرسی بهداشتی در قالب بسیج سلامت نوروزی گناوه انجام شد
  • مدیر کانون هموفیلی ایران بیان کرد: وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران