Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-28@16:36:13 GMT

مرغ‌هایی که در آتش بی‌توجهی‌های فنی دود می‌شوند!

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۱۵۷۲۴

آفتاب‌‌نیوز :

آتش‌سوزی در مرغداری‌ها یکی از حوادث وافر در استان یزد تلقی می‌شود به طوری که این قبیل حوادث هر ساله، خسارات زیادی را به واحدهای مرغداری تحمیل می‌کند و حتی بعضاً منجر به توقف فعالیت آنها نیز می‌شود.

همین اواخر یکی از واحدهای مرغداری شهرستان تفت در حریق سوخت و بنا بر برآوردهای صورت گرفته در جریان بازدید از آن نابودی ۴۹۰۰ قطعه مرغ در این واحد گزارش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آتش هر سال به دلیل بی‌توجهی واحدهای تولیدی به مسائل فنی دامنگیر آنها می‌شود و گویا هنوز هم از دایره توجه متولیان امر و ناظران این حوزه خارج است چرا که بنا بر آمارهای موجود تنها پنج درصد از واحدهای مرغداری در استان یزد دارای کارشناس فنی هستند.

به نظر می‌رسد در این رابطه نیز تا زمانی که پای اجبار و قوانین بازدارنده در میان نباشد، همچنان آتش در کمین واحدهای مرغداری خواهد ماند.

نشت گازوئیل عامل اصلی حریق در مرغداری‌ها

عباس رضایی یکی از آتش‌نشانان ایستگاه تفت که در آتش‌سوزی اخیر نیز حضور داشته، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به نشت گازوئیل به عنوان مهم‌ترین عامل آتش‌سوزی در مرغداری‌های این شهرستان، تصریح می‌کند: از آنجایی که اکثر مرغداری‌ها خارج از شهر قرار گرفته و عمدتاً دسترسی به شبکه گازرسانی ندارند یا بعضاً به دلیل هزینه‌های بالا از سوخت گازوئیل به جای گاز طبیعی برای تأمین گرمایش بدون رعایت نکات فنی و ایمنی استفاده می‌کنند، شاهد بروز این حوادث ناگوار هستیم.

وی اضافه می‌کند: در اغلب آتش‌سوزی‌های واحدهای مرغداری، دودگرفتگی و خفگی طیور از این طریق، بیش از خود آتش منجر به تلفات می‌شود.

استاندارد نبودن سیستم‌های گرمایشی مرغداری‌ها

البته محمدحسین فلاح‌نژاد رئیس جهاد کشاورزی شهرستان تفت نیز در این باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: متأسفانه استاندارد نبودن ادوات و تجهیزات مرغداری‌ها به ویژه در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی منجر به بروز آتش‌سوزی این واحدها می‌شود.

وی اظهار می‌کند: برخی از مرغداران به دلیل صرفه‌ی اقتصادی و بدون در نظر گرفتن نکات فنی و استانداردها،، لوله‌های پلی اتیلن را جایگزین لوله‌های مسی در سیستم‌های گرمایشی می‌کنند که منجر به چنین حریق‌هایی می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه تاکنون بیش از سه مورد آتش‌سوزی در مرغدارای‌های شهرستان تفت ناشی از موارد مذکور بوده است، می‌گوید: متأسفانه تکرار این حوادث مربوط به عدم اطلاع‌رسانی صحیح در این زمینه است چرا که در صورت آگاهی واحدهای تولیدی کمتر شاهد تکرار چنین مواردی خواهیم بود.

وی ارائه خدمات فنی مرغدارای‌ها به صورت شخصی را یکی از مشکلات این واحدها عنوان می‌کند و می‌گوید: در موارد زیادی این خدمات به صورت شخصی توسط مرغداران انجام می‌شود و شرکت‌های فنی بر انجام آنها نقش اجرایی یا نظارتی ندارند.

وی اضافه می‌کند: اگر سوخت مورد استفاده مرغداری‌ها گاز طبیعی باشد، کارشناسان همه موارد را کنترل می‌کنند اما در مورد استفاده از سوخت رایج گازوئیل چنین امکانی وجود دارد و غالباً نیز منجر به بروز مشکلاتی برای مرغداران شده است.

فلاح‌نژاد از فعالیت ۱۵۵ واحد مرغداری با ظرفیت تولید سه میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه مرغ تنها در شهرستان تفت یاد و خاطرنشان می‌کند: هر چند هر سه سال یکبار مجوز مرغداری‌ها تمدید می‌شود اما لازم است که سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای پیشگیری از حوادثی همچون آتش‌سوزی، رعایت نکات فنی را به صورت جدی‌تر و دقیق‌تری در تمدید مجوزها لحاظ کند.

برخورداری ۵ درصد مرغداری‌های یزد از کارشناس فنی

محمدرضا خلف‌باغی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد از تغییر بازه زمانی تمدید مجوز مرغداری‌ها از دو به چهار سال خبر می‌دهد و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: از سال ۹۱ تمدید پروانه واحدهای مرغداری به سازمان نظام مهندسی واگذار شد و این سازمان هر دو سال یکبار ملزم به تمدید مجوزهای این واحدهااست که البته این بازه زمانی با دستورالعمل وزیر کشور به چهار سال افزایش یافت.

وی تغییر شرایط تمدید مجوز مرغداری‌ها طی بازه زمانی چهارساله را عاملی بر عدم نظارت کافی بر این واحدها می‌داند و اظهار می‌کند: کارشناسان فنی در زمان فرایند تمدید مجوز مرغداری‌ها، تمامی موارد فنی و بهداشتی را به صورت دقیق بررسی و در نظر می‌گیرند و در صورتی که در حتی یک مورد نقص وجود داشته باشد، مجوز تمدید نخواهد شد.

این مسئول ادامه می‌دهد: یک کارشناس تنها یک بار در این بازه زمانی از واحدها بازدید می‌کند اما تجهیزات واحدها می‌تواند در طول این بازه تغییر کند.

وی از عدم استقبال و استفاده مرغداران از وجود کارشناسان خبره انتقاد می‌کند و می‌گوید: متأسفانه واحدهای مرغداری سالانه چهار مرتبه نسبت به جوجه‌ریزی هر بار با هزینه‌ای حدود ۶۰۰ میلیون تومان اقدام می‌کنند ولی حاضر به پرداخت هزینه یک کارشناس فنی که تنها ۲۰۰ هزار تومان است، نیستند.

خلف‌باغی با بیان اینکه تنها پنج درصد از مرغداری‌های استان یزد از ظرفیت کارشناسان فنی استفاده می‌کنند، می‌گوید: مابقی واحدها به علت عدم همراهی دستگاه‌ها یا همکاری نکردن مرغداران فاقد کارشناس فنی هستند و این در حالی است که این بند از قوانین که مورد تاکید و اولویت دولت برای حمایت از واحدهای پرورش طیور است حتی هنوز در واحدهای دارای یارانه دولتی نیز عملیاتی نشده است.

وی از اعلام آمادگی کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان برای نظارت بر مسائل فنی مرغداری‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: قطعاً همکاری مرغداران در این زمینه منجر به پیشگیری از بروز حوادثی همچون آتش‌سوزی و اتلاف هزینه‌های آنان خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مرغداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۵۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موسیقی‌دان مشهوری که استعداد کمی داشت

دانشمندان در مؤسسه ماکس پلانک آلمان این مطالعه را با هدف تلاش برای یافتن منشأ استعداد‌ها و توانایی‌های موسیقایی وی انجام دادند.

به گزارش یورونیوز، آن‌ها با استفاده از تکنیک‌های مدرن توالی‌یابی دی‌ان‌ای، روی یک ویژگی خاص مرتبط با توانایی موسیقی افراد به نام «همگام‌سازی ضرباهنگ» (Beat Synchronization) متمرکز شدند.

این توانایی افراد را قادر می‌سازد که بتوانند به هنگام شنیدن یک قطعه موسیقی، سر ضرب‌ها را تشخیص دهند. ژن مرتبط با این توانایی پیشتر از طریق یک مطالعه ارتباطی گسترده ژنومی و از طریق توانایی کف زدن به موقع بر سر ضرب‌ها شناخته شده بود.

دانشمندان در کمال شگفتی دریافتند که علیرغم جایگاه مشهور بتهوون به عنوان یکی از بزرگترین آهنگسازان تاریخ، مشخصه‌های ژنتیکی موسیقایی او در مقایسه با نمونه‌های جمعیتی مدرن امتیاز قابل توجهی نداشته و در دسته پایین‌تری نسبت به مابقی مردم قرار می‌گیرد.

تارا هنچوویچ، محقق مقطع دکترا در برنامه ژنتیک انسانی در دانشگاه تورنتو، در این خصوص گفت: «ما از دی‌ان‌ای بتهوون برای محاسبه امتیاز چند ژنی به عنوان شاخصی برای تعیین سطح استعداد ژنتیکی همگام‌سازی ضرباهنگ‌ها استفاده کردیم.»

وی اضافه کرد: «جالب است که بتهوون، یکی از مشهورترین موسیقی‌دانان تاریخ، در مقایسه با نمونه‌های جمعیتی مؤسسه کارولینسکا در سوئد و مخزن بیو وی‌یو [یکی از بزرگترین بانک‌های اطلاعات ژنتیکی افراد در تنسی آمریکا]امتیاز غیرقابل توجهی در زمینه ذوق موسیقی داشته است.»

سیمون فیشر، از نویسندگان ارشد این مطالعه در موسسه ماکس پلانک، با این حال به اتکای بیش از حد به آزمایش‌های ژنتیکی برای تعیین توانایی‌های فردی انسان‌ها هشدارداد و گفت این روش‌های ژنتیکی هنوز محدودیت‌های قابل توجهی دارند.

او با بیان اینکه امتیاز چند ژنی پایین بتهوون برای همگام‌سازی ضرباهنگ از نبوغ موسیقی او نمی‌کاهد، گفت: «اگر کسی ادعا کند که می‌تواند با یک آزمایش ژنتیکی تعیین کند فرزندتان از نظر موسیقایی استعداد دارد یا نه، باید به او شک کنید.»

در حالی که مطالعات پیشین میانگین وراثت‌پذیری ۴۲ درصد را برای موسیقی پیدا کرده‌اند، محققان در پژوهش جدید گفته‌اند که عوامل فرهنگی، محیطی و ماهیت چندوجهی موسیقیایی نیز باید در درک ویژگی‌های انسانی او مورد بررسی قرار گیرد.

آنان تصریح کرده‌اند که هنوز نمی‌توان مطمئن بود چه میزان از نبوغ او حاصل استعداد ژنتیکی و چه میزان نتیجه تمرین‌ها و ممارست‌های او بوده است.

زندگی‌نامه نویسان بتهوون بار‌ها به شیوه آموزشی طاقت‌فرسا و سختگیرانه پدر او، به عنوان نخستین معلمش، اشاره کرده‌اند. این تعالیم موسیقی که از پنج سالگی او شروع شدند، به گونه‌ای بودند که غالبا بتهوون را به گریه می‌انداختند.

نتایج این مطالعه به تازگی در نشریه علمی «Current Biology» منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • انجام بیش از ۷۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های همدان
  • ۷۰۸ هزار قطعه جوجه‌ریزی در همدان انجام شده است
  • موسیقی‌دان مشهوری که استعداد کمی داشت
  • تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه جوجه ریزی در همدان
  • هدفگذاری ۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در ساری
  • ۴۷ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های کردستان طی سال گذشته
  • جوجه ریزی در مرغداری‌های خراسان جنوبی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • صادرات مرغ از سرگرفته شد
  • فیلم| بارش شدید باران در بجنورد
  • فیلم| بی‌توجهی مسافران نوروزی به هشدار قرمز هواشناسی در خوزستان