Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-19@19:30:47 GMT

از الگوی تک فرزندی تا سندرم آشیانه خالی

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۱۸۵۹۴

از الگوی تک فرزندی تا سندرم آشیانه خالی

به گزارش سرويس ساير رسانه ها خبرگزاری تقریب به نقل از خبرگزاري فارس:
از نگاه اندیشمندان و نخبگان الگوی رفتارها و پدیده های اجتماعی اجزاء مستقل و بخشی نیستند و درک و تحلیل هر یک از آنها مستلزم تحلیل‎ها و پژوهش هایی شبکه ای است. در نمونه ای روشن و قابل تامل می توان به رابطه بسیار بدیهی فیمابین رفتار  فرزندآوری زوجین و شیوع پدیده ای تحت عنوان «سندرم آشیانه خالی» اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


الگوی تک فرزندی که رفتار رایج بخشی از زوجین ایرانی است در نگاه نخست یک رفتار شخصی و تصمیم خانوادگی است که حتی با استدلال راحتی، ارتقای کیفیت رفاهی زندگی زوجین و تامین بهتر آتیه تک فرزند و والدین محقق می شود، غافل از اینکه طی دهه گذشته همین الگوی غیرعلمی و غیربومی فرزندآوری زوجین ایرانی، باعث بروز و شیوع محسوس پدیده‎ایی روحی و روانی در دوره میانسالی زوجین ایرانی شده است تحت عنوان؛ سندروم آشیانه خالی.

فرزندان به هر دلیلی مثل ازدواج، تحصیل یا جستجوی استقلال ممکن است خانه را ترک کنند و زندگی خود را مستقل از والدین شکل دهند. والدین در این شرایط احساس غم و اندوه و افسردگی را تجربه می کنند. سندروم آشیانه خالی به احساسی از تنهایی اطلاق می شود که با ترک خانه توسط فرزندان در والدین اتفاق می افتد. والدین که عادت کرده بودند با فرزندان خود تعامل کنند و وقت بگذرانند حالا مجبور می شوند تعامل کمتری داشته باشند و زمان کمتری کنار آن ها باشند. وقت پدر و مادر در طول روز خالی می شود و نمی دانند در آن زمان چه کاری به جز تعامل با فرزند خود می توانند داشته باشند. همچنین کاهش تعاملات و دوری از فرزندان و همچنین تنهایی ناشی از ترک خانه توسط آن ها احساسی از غم و اندوه را ایجاد می کند. معمولا سندروم آشیانه خالی مادران را بیشتر از پدران تحت تأثیر قرار می دهد.
وقتی زوجین الگوی تک فرزندی را پیش می‎گیرند، بطور طبیعی ضریب ابتلاء به تنهایی زودرس و پیامدهای روحی و روانی آن اعم از افسردگی، اضطراب و اختلال شخصیت اجتماعی را در خانواده خود افزایش می دهند.
حوادث طبیعی، سوانح غیر طبیعی، بیماری های سخت و لاعلاج و حتی ازدواج و تحصیل و اشتغال مبتنی بر مسافرت در فرزندان خانوارهای تک فرزند باعث می شود والدین این تک فرزندها، در دهه چهارم یا پنجم زندگی با خانه ای خالی و بی روح مواجه شوند که به مرور زمینه بروز مشکلات روحی، افسردگی، احساس بیهودگی و ناامیدی را فراهم می نماید.
ناگفته پیداست که سندروم آشیانه خالی تا همین دو دهه گذشته در جامعه ایران هیچ جایی نداشت و از حدود اواخر دهه هشتاد و به واسطه شیوع الگوی تک فرزندی و بی فرزندی در میان زوجین ایرانی در حال بروز و گسترش است. همچنین بدیهی است احساس افسردگی و انزوا و ناامیدی زودرس والدین، تنها یکی از پیامدهای پیچیده پدیده دگرگونی رفتار فرزندآوری و گسترش الگوی بی فرزندی و تک فرزندی است.
در حالیکه تا همین چند سال پیش خانواده ایرانی در نهایت پویایی و شادابی بود و والدین به واسطه الگوی صحیح و فطری فرزندآوری تا پایان عمر، همراه با فرزندان و نوه های خویش نقش فعالی را ایفا می نمودند، اما با رواج کم فرزندی و الگوی تک فرزندی، خطر شیوع سندروم آشیانه خالی و مشکلات عدیده روحی و روانی در کمین زوجین ایرانی است.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۸۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد فرزندی سالم از والدینی با بیماری ژنتیک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، متخصص ژنتیک پزشکی گفت: فرزند این زوج، دوسال پیش در سه ماهگی با علایم دیابت – دیسپلازی استخوانی چندگانه و نارسایی حاد کبدی فوت کرد.
دکتر پژومند افزود: پس از بررسی ژنتیکی والدین مشخص شد که فرزند فوت شده مبتلا به دو بیماری از سه بیماری ژنتیکی بصورت همزمان بوده است.
وی با بیان اینکه ممکن بود فرزند بعدی این زوج هم به طور همزمان به هر سه بیماری ژنی مبتلا شود افزود: این نخستین بار در ایران بود که برای جنین ۳ روزه‌ی حاصل از لقاح آزمایشگاهی به طور همزمان سه بیماری ژنتیکی بررسی و فرزند سالمی متولد شد.
به گفته او PGD یا تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی برای سه ژن بصورت همزمان یک پروژه بسیار پیچیده و زمان بر است که آزمایشگاه ژنتیک پزشکی مرکز درمان ناباروری شیراز با استفاده از دانش روز و تلاش کادر متخصص آزمایشگاه، پس از بررسی پیچیده ژنتیکی همه شش جنین "حاصل از لقاح آزمایشگاهی یک جنین سالم عاری از هر سه بیماری ژنتیکی مد نظرانتخاب شد.
پی جی دی یک روش با فناوری پیشرفته است و در مواردی که پدر و مادر هر دو ناقل یک بیماری ژنتیکی باشند این روش می‌تواند به آنها کمک کند تا فرزند سالم داشته باشند
دکتر پژومند با اشاره به اینکه ازهمان ابتدا فرزند سالم به مادر منتقل می‌شود افزود: پدر و مادر ناقل بیماری‌های ژنتیکی دیگر دغدغه‌ی ابتلای فرزندشان به بیماری ژنتیکی را نداشته باشند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تولد فرزندی سالم از والدینی با بیماری ژنتیک
  • آیا چت کردن رابطه زوجین را خراب می‌کند؟
  • فرزندی که حساب پدرش را خالی کرد
  • سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید در جامعه نهادینه شود
  • مدیرعامل جدید خبرگزاری دانشجو معرفی شد
  • مديرعامل جدید خبرگزاری دانشجو معرفی شد
  • فردا ؛ افتتاح بیش از دو هزار واحد مسکونی در سمنان
  • سپاهان با سندروم همیشگی در دربی اصفهان
  • مدل دانشگاهی تمدن ایرانی الگوی ۲۰۰ دانشگاه در دنیا است
  • روش‌های تربیتی مناسب فرزندان اتیسمی + فیلم