Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، عزت اله حاصلی؛ معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت و معدن تجارت استان کرمانشاه گفت:  معادن و صنایع معدنی  در گستره استان سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن مواد معدنی از معادن موجود، استخراج می‌شود، ارزش این مواد را ۷۵۰ میلیارد ریال برآورد  می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حاصلی؛ در ادامه گفت: تعداد کل معادن استان ۲۲۵ فقره است که از این تعداد ۴۸ فقره آن، سنگ تزیینی بوده که معادل ۲۰% معادن استان محسوب می‌شود.

وی میزان اشتغال‌زایی معادن مذکور را ۲۳۰۰ نفر به‌صورت مستقیم، اعلام و افزود: هدف ما این است که بتوانیم با سرعت بخشیدن به اقدامات اداری، آموزشی و رفع موانع و مشکلات، برافزایش کارکرد، میزان بهره‌وری و اشتغال معادن استان تأثیر بگذاریم.

این مقام مسئول در سازمان صمت استان در پاسخ به این سؤال که رتبه استان ازلحاظ ذخایر و معادن سنگ‌های تزیینی چیست گفت: استان ما به لحاظ دارا بودن ذخایر و معادن سنگ‌های تزیینی در رتبه دهم کشور قرار دارد که از این نظر عمده فعالیت‌های معدنی در حوزه سنگ‌های تزیینی در منطقه شهرستان هرسین متمرکز است.

حاصلی تأکید نمود در استان ۲۸ معدن مرمریت و ۲۰ معدن سنگ دولومیت فعال هستند که محصولات خود را علاوه بر مصارف داخلی، به عراق و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس، صادر می‌کنند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی استان کرمانشاه بیشترین معادن را به ترتیب در شهرستان‌های کرمانشاه، هرسین، اسلام‌آباد و گیلان غرب دانست و در خصوص اقدامات و تمهیدات سازمان صمت استان برای رفع مشکلات معادن اظهار داشت: مسئله‌ای که صاحبان معادن می‌بایستی به آن توجه کافی مبذول دارند، اصل فراوری و اکتشاف صنعتی و مکانیزه است که این مهم به‌غیراز ضرورت اعتبارات و گردش مالی مناسب و متناسب، نیازمند آموزش مستمر است که سازمان صمت استان و اداره آموزش آن، همواره کلاس‌ها و نشست‌های فنی، علمی، آموزشی و توجیهی را در این زمینه برگزار کرده و می‌کند، ضمن آن‌که سازمان در حد توان نیز همواره سعی در رفع تعارضات فی‌مابین صاحبان معادن، تسریع درروند اجرایی فرایند‌های اداری، اقدامات سیستماتیک، پرهیز از خام فروشی و کمک به مکانیزه سازی اکتشاف داشته و این امور را در صدر اقدامات خود قرار داده است.

حاصلی عمده‌ترین مشکلات معادن استان را فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی، نبود یا کمبود اعتبارات لازم برای تغییر و یا انجام زیرساخت‌های معدنی و نبود تسهیلات کم‌بهره برای نوسازی واحد‌های فراوری صنایع معدنی و معادن دانست و تأکید کرد که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، در نشست‌های گوناگون برای حل این مشکلات، مسایل مهمی را مطرح و تلاش دارد به‌تدریج و در حد توان در تعدیل یا حل کلی مشکلات مذکور، به وظایف سازمانی خود عمل کند.

عزت اله حاصلی ضمن تأکید بر اجتناب از خام فروشی و ضرورت اقدامات لازم برای اکتشاف صنعتی و انجام فراوری بر روی مواد معدنی، این کار را بسیار مقرون‌به‌صرفه و دارای ارزش‌افزوده بالایی دانست که می‌تواند در تثبیت و افزایش اشتغال، افزایش بهره‌وری و رونق تولید مؤثر باشد.

حاصلی در مورد فعالیت‌های بخش معدن سازمان صمت استان برای توسعه معادن نیز گفت: تا پایان سال ۹۸ تعداد ۱۲ فقره پروانه بهره‌برداری به‌منظور شروع به فعالیت معادن جدید در حوزه فلزات، همچنین مواد کانی غیرفلزی، مصالح ساختمانی و سنگ تزیینی صادر می‌شود که نشان از اراده ما به‌منظور توسعه کمی و کیفی معادن استان دارد.

معاون امور معادن و صنایع سازمان صمت استان، همچنین از دیگر اهداف و برنامه‌های بخش معدن سازمان را دسترسی به دانش فنی در زمینه استخراج و اکتشاف اعلام نموده، اما اظهار تاسف کرد که استان کرمانشاه در حال حاضر سنگ‌هایی را که از معادن خود استخراج می‌کند از نظر مسایل ژئوفیزیک، حفاری، دورسنجی و اکتشاف ماهواره‌ای به بخش خصوصی سایر استان‌ها واگذار می‌کند و از این نظر، از همه اهل فن، سرمایه گذاران، فعالان معدنی، دانشکده‌ها و مراکز فنی آموزشی درخواست نمود در مورد پایه گذاری توسعه دانش فنی، فراوری و دسترسی به تازه‌های اکتشاف، آزمایش و مراحل علمی اکتشاف، به توسعه معدن در استان یاری رسانند.

 حاصلی با اشاره به اینکه سالانه ۱۸۰ هزار مترمربع سنگ فراوری‌شده و ۱۵ هزار تن سنگ‌کوب از استان صادر می‌شود، صادرات سنگ‌های تزیینی و دسترسی به بازار‌های هدف و رقابت با تولیدکنندگان سایر کشور‌ها که معمولاً در زمینه تکنیک‌های اکتشاف و فراوری ید طولانی دارند، مستلزم فعالیت‌ها و اقدامات هدفمند در زمینه بومی‌سازی دانش‌های مرتبط با معدن است.

انتهای  پیام/ز

 

سالانه ۱۸۰ هزار مترمربع سنگ فراوری‌شده و ۱۵ هزار تن سنگ‌کوب از استان صادر می‌شود،

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۱۸۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندرخمیر

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از صادرات ۶۰ هزارتن مواد معدنی به کشورهای حاشیه خلیج فارس با ۶۰۰ درصد افزایش در یک‌ماهه سال جاری خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، حسین عباس‌نژاد اظهار داشت: در یک‌ماه سال جاری بالغ بر 60 هزارتن مواد معدنی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 600 درصد و نسبت به مدت 12 ماهه سال 1402 افزون بر 82 درصد افزایش داشته است.

وی پیش‌بینی کرد؛ با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه صادرات مواد معدنی از جمله تعیین نرم تخلیه و بارگیری و افزایش سرعت عملیات بندری تا پایان سال جاری،عملکرد صادرات در این بندر چندمنظوره حداقل به یک میلیون تن می‌رسد.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان؛ گذشته سه شرکت فعال بخش خصوصی در حوزه صادرات مواد معدنی در بندر خمیر فعال بوده که با تدابیر انجام شده از سوی بنادر استان و به منظور استفاده حداکثری از مجتمع بندری خمیر در ماه‌های آینده تعداد شرکت‌های فعال در حوزه عملیات بندری به 10 شرکت افزایش می‌یابد.

عباس‌نژاد با بیان اینکه تمرکز بندر چندمنظوره خمیر بر صادرات غیرنفتی به ویژه مواد معدنی است، ابراز کرد: سال گذشته بالغ بر 400 هزار تن انواع مواد معدنی شامل سنگ گچ، کلینگر سیمان، بنتونیت و غیره از این بندر به کشورهای امارات و عمان صادر شد.

وی افزود: توسعه بندر چندمنظوره خمیر نیز از طریق الحاق 163 هکتار اراضی پشتیبانی درحال پیگیری بوده و مطالعات کار انجام شده است.

مدیرکل بنادر هرمزگان خاطرنشان‌کرد: طرح توسعه بندر خمیر بعد از تصویب در طرح جامع به منظور احداث انبار نگهداشت کالای ملوانی، مرکز کنترل ترافیک دریایی و سایر بخش‌های مورد نیاز، امسال وارد مرحله اجرایی می‌شود.

گفتنی است؛ حجم عملیات صادرات مواد معدنی در کل محدوده استان هرمزگان بالغ بر 21 میلیون تن بوده که 3.6 میلیون تن در حوزه شهرستان خمیر است.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • افزایش فعالیت‌های اکتشاف معادن در آذربایجان‌شرقی
  • چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود
  • بررسی مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن بافق
  • بررسی مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن بافق در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش
  • ذخیره کانسنگ منگنز معدن ونارچ قم به ۱۲ میلیون تُن رسید
  • ورزقان علی‌رغم تمام ظرفیت‌های معدنی همچنان محروم است
  • استخراج معدن نفرایت کابل واگذار شد
  • سال گذشته ۵ پروانه بهره‌برداری معدنی در قم صادر شد
  • صادرات ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندرخمیر