Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@22:43:13 GMT

مشکل تولیدکنندگان صنایع دستی کرمان رفع می شود

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۲۱۶۴۸

مشکل تولیدکنندگان صنایع دستی کرمان رفع می شود

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، رضا بهرامی در نشست کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق کرمان به مناسبت روز جهانی صنایع دستی افزود: تامین مواد اولیه و کنترل کیفیت این مواد در تولید فرش استان بسیار مهم و ضروری است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر مکان دائمی برای فروش صنایع دستی در کرمان وجود ندارد که در این رابطه اختصاص بازار قلعه محمود به محل فروش صنایع دستی و هماهنگی با راهنمایان گردشگری برای بازدید گردشگران را پیگیری خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان به برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف تهران در شهریورماه سال جاری اشاره کرد و افزود: کمیته تخصصی ویژه این رویداد تشکیل و برای حضور موثر فعالان این حوزه در نمایشگاه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت می‌گیرد.

وی ضمن قدردانی از تلاش های فخری الله توکلی، رئیس کمیسیون قالی و صنایع دستی اتاق در دوره هشتم، به بیان تاریخچه‌ای از نامگذاری روز صنایع دستی پرداخت و افزود: در این کمیسیون چهار کمیته گردشگری، فرش و صنایع دستی، آموزش و تحقیقات، بازاریابی و تبلیغات تشکیل شده که مسائل و مشکلات مختلف مربوط به فعالان این بخش در کمیته های مذکور پیگیری خواهد شد.

در ادامه این نشست فعالان صنایع دستی به وجود برخی مشکلات در این حوزه اشاره کردند که وجود نداشتن دفتر فروش مس باهنر در کرمان برای تامین مواد اولیه صنایع دستی مربوط به این صنعت، بروکراسی اداری برای دریافت مجوزهای برپایی نمایشگاه، نبود تبلیغات لازم و کافی برای صنایع دستی، خریداری نکردن دستگاه های مختلف استان کرمان از تولیدات صنایع دستی هنرمندان بومی، ناشناخته ماندن برخی صنایع دستی مانند کاشی و تامین دشوار مواد اولیه تولید گلیم از جمله این مشکلات است.

همچنین چالش های صنایع دستی استان و راهکارهای رفع آنها در نشست کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق کرمان به مناسبت روز جهانی صنایع دستی و با حضور فعالان این حوزه بررسی شد.

در این نشست فعالان حوزه صنایع دستی و فرش به بیان نظرات و مشکلات خود پرداختند و در پایان بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی صنایع دستی تدوین و قرائت شد که متن این بیانیه در زیر آمده است.

"صنایع دستی نمایشگر مهارت و هنر نیاکان و بیانگر ذوق، بینش و اعتماد مردمان کشور است. آدمی در تمامی دوران‌های زیست خویش همواره به دنبال زیبایی و آفرینش است و در این میان صنایع دستی مظهر زیبایی است.

هنرمندان و صنعتگران در فضای جلوه گری خویش فرهنگ ملموس و غیرملموس جامعه را با هم پیوند داده و حاصل دست رنج خویش را با بهای عمرشان به جامعه بشری پیش کش می کنند.

توجه به این هنرها در حال حاضر نه تنها ما را با گذشته مان پیوند می دهد بلکه به نحو شایسته‌ای می‌تواند ما را با فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی آشنا سازد. کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق کرمان ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی را به تمامی هنرمندان فعال در این حوزه تبریک و تهنیت عرض می کند.

امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد شکوه و اعتلای صنایع دستی استان کرمان بیش از پیش باشیم.

۷۴۲۰/‏۳۰۲۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نمایشگاه صنایع دستی کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۱۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای اصفهک طبس در راه جهانی شدن

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس از تشکیل شورای راهبری ثبت جهانی روستای هدف گردشگری اصفک خبر داد و گفت: پرونده ثبت جهانی این روستا برای ارسال به یونسکو در حال تکمیل شدن است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم در بیرجند، اولین جلسه شورای راهبری ثبت جهانی روستای هدف گردشگری با حضور بخشدار دیهوک، اعضای شورای اسلامی و دهیار اصفهک، فعالان گردشگری و صنایع دستی و جمعی از علاقه‌مندان و صاحب‌نظران در محل پژوهشکده خشت و گل روستای هدف گردشگری اصفهک برگزار شد.

محمد عرب در این جلسه، اظهار داشت: پرونده ثبت جهانی روستا برای ارسال به یونسکو در حال تکمیل شدن است. از بین تمام روستاهای سطح کشور و پس از بررسی کارشناسان در نهایت 9 روستا برای پرونده ثبت جهانی دهکده‌های گردشگری انتخاب که خوشبختانه اصفهک در این فهرست قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: انتخاب بهترین دهکده گردشگری از سال 2021 توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) دنبال می‌شود و هدف از این اقدام تبدیل گردشگری به محرک توسعه روستایی و رفاه روستاییان است.

وی افزود: سازمان جهانی گردشگری 9 شاخصه از جمله دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از آن، پایداری اقتصادی، محیطی، اجتماعی، پتانسیل گردشگری و توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری و نیز امور بهداشت، ایمنی و امنیت را به عنوان معیارهای انتخاب روستاهای جهانی اعلام کرده است.

بافت تاریخی روستای اصفهک ثبت ملی شده است

عرب بیان کرد: مواردی برای تکمیل پرونده لازم داریم که نیاز به کمک و همراهی همه اهالی داریم و با سبقه‌ای که از اصفهک داریم امید زیادی به ثبت جهانی این روستای زیبا هست چرا که میزان مشارکت و همراهی مردم در این روستای تاریخی و زیبا بسیار بالا و مثال زدنی است.

وی عنوان کرد: بافت تاریخی روستا با شماره ثبت ملی 31336، فروشگاه صنایع دستی و سوغات محلی، حمام سنتی، پژوهشگاه خشت و گل، اقامتگاه‌های بومگردی، مراکز پذیرایی، ظرفیت‌های کشاورزی، آسمان تاریک و پر ستاره و فعالیت‌ها و ظرفیت‌های نجومی اصفهک، آداب و رسوم، بازی‌های بومی و محلی، امامزاده زرگ، شب‌گردی در کویر، مشارکت اهالی و به ویژه جوانان در مرمت و بازسازی روستا، مشارکت و همراهی زنان در تولید صنایع دستی و تولیدات و محصولات کشاورزی و غیره به عنوان مهمترین ظرفیت‌های مورد نظر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس عنوان کرد: اصفهک یک فرآیند و جریان زندگی است که همراهی و مشارکت اجتماعی بسیار بالایی دارد و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود نهایت استفاده را برده و به همین دلیل مورد استقبال گردشگران نیز قرار گرفته و خصوصاً مقصد گردشگران و تورهای علمی و تخصصی است.

به گفته وی معرفی روستاها و ظرفیت‌های گردشگری شهرستان طبس در شبکه‌های جهانی گردشگری بازنمایی داشته‌های غنی ما در ابعاد جهانی است، بعد از ثبت جهانی سه کاروانسرای شهرستان و ژئو پارک طبس ، امیدواریم شاهد ثبت جهانی روستای اصفهک نیز باشیم.

عملکرد دستگاه‌های عضو ستاد سفر شهرستان طبس ارزیابی می‌شود

عرب همچنین از ارزیابی فعالیت‌های ستاد سفر شهرستان طبس توسط بازرسان استانداری خبر داد و گفت: بازرسان استانداری خراسان جنوبی از فعالیت‌های مختلف ستاد اجرائی خدمات سفر شهرستان طبس بازدید و عملکرد دستگاه‌های عضو ستاد مورد ارزیابی قرار گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: بازدید از نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی و سه سیاه چادر برپا شده در محل باغ گلشن، ستاد اسکان فرهنگیان، کمپ‌های اسکان موقت، میادین، پارک‌ها و باغ گلشن و اقدامات شهرداری در حوزه زیباسازی فضای شهری، کمپ‌های راهنمای مسافر هلال احمر و پایگاه‌های انتظامی نیروی انتظامی، اقدامات انجام شده در ساماندهی نقاط حادثه خیز دیهوک و اصفهک و ده محمد، بازدید از تعدادی از تاسیسات گردشگری و غیره انجام و اقدامات دستگاههای عضو ستاد مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی گفت: برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی شهر طبس، برپایی نمایشگاه صنایع دستی در شهرهای دیهوک و عشق آباد، نمایشگاه سوغات محلی روستای ازمیغان، بازارچه سوغات محلی روستای اصفهک ، فروشگاه صنایع دستی در روستاهای کریت، اصفهک، نایبند، حلوان و غیره ، بازارچه صنایع دستی و سوغات محلی و معرفی آداب و رسوم شهر دیهوک و آمادگی کامل تاسیسات گردشگری شهرستان با ظرفیت اسکان دو هزار و 30 نفر در شبانه روز ، آماده‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های اسکان آموزش و پرورش با 47 مدرسه و بیش از 360 کلاس و مهمانسراهای ادارات و همچنین ظرفیت‌های اسکان آستان مبارک و بقاع متبرکه و هیئت مذهبی که مجموعاً زمینه اسکان 11 هزار و 893 نفر در شبانه روز در شهرستان فراهم شده است.

انجام بیش از 40 مورد بازدید از تاسیسات گردشگری طبس

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس و دبیر ستاد سفر این شهرستان اظهار داشت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد سفر بیش از 40 مورد بازدید از تاسیسات گردشگری، 10 مورد بازدید از نمازخانه‌های بین راهی و بازدید مداوم از مراکز اسکان موقت انجام شده است.

وی گفت: نظارت بر اجرای نرخنامه‌ها، بروزرسانی پروانه، حفظ حرمت ماه مبارک رمضان، احترام مسافران و میهمانان شهرستان، استفاده از مواد غذایی سالم، رعایت بهداشت فردی و محیطی، پوشش مناسب مدیر و کارکنان مجموعه‌ها، نصب تابلوهای رعایت عفاف و حجاب و غیره از مهمترین مواردی است که در بازدیدها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و واحدهایی که رعایت نکنند قطعاً برخورد قانونی صورت می‌گیرد که در همین راستا تعدادی از واحدها اخطار گرفته‌اند. 

واحدهای بومگردی  بدون مجوز، نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام کنند

عرب گفت: واحدهایی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام کنند. در همین راستا و طی بازدید کارشناسان و پیرو تذکرات و راهنمایی‌های مکرر و عدم توجه بهره‌بردار، یکی از مراکز اقامتی بدون مجوز و غیرقانونی نیز برای جلوگیری از ادامه فعالیت و پلمپ به اداره اماکن عمومی شهرستان معرفی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: در شهرستان طبس حدود 40 اقامتگاه بومگردی، 5 هتل و مجتمع گردشگری، 12 رستوران و سفره خانه در ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان مشغول ارائه خدمات به مسافرین گرامی هستند که علاوه بر فعال شده کمیته نظارت ستاد سفر، بازرسان اداره نیز از واحدها در طول ایام تعطیلات نوروزی بازدید خواهند کرد و لازم است تاسیسات گردشگری آمادگی کامل داشته باشند و ضمن رعایت همه موارد ابلاغی به بهترین نحوه به ارائه خدمات به مراجعین بپردازند.

انتهای پیام/ 252/

دیگر خبرها

  • نمایشگاه نوروزی صنایع دستی درپیرانشهر
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در میاندوآب
  • چهارمحال و بختیاری میزبان رویداد گردشگری در سطح ملی یا بین‌المللی باشد
  • روستای اصفهک طبس در راه جهانی شدن
  • فعالیت ۱۷ بازارچه صنایع دستی در کرمان
  • نمایشگاه صنایع دستی وسوغات سیرجان
  • عروسک هایی که مروج صنایع دستی ایران شدند+ فیلم
  • موزه صنایع دستی زنجان
  • ارگ راین؛ دومین بنای خشتی جهان پذیرای مسافران نوروزی
  • کالاهای موردنیاز پارس جنوبی از تولیدکنندگان استان بوشهر تامین شود