Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@23:14:59 GMT

مصر سر فرعون را می‌خواهد

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۲۱۹۲۲

مصر سر فرعون را می‌خواهد

به گزارش روزنامه گاردین، انتظار می رود این مجسمه قهوه ای رنگ از سر این فرعون جوان، ۴ ژوئن (۱۳ تیر) در این حراجی بیش از چهار میلیون پوند ارزش گذاری شود.

این در حالی است که مقام های مصری از حراجی کریستیز خواسته اند ثابت کند که مجسمه به طور قانونی از مصر خارج شده است.

«مصطفی وزیری» رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر گفت: حداکثر تلاشمان را انجام می دهیم تا مانع از حراج این مجسمه شویم و در این راستا، با وزارت امور خارجه مصر و سفیرمان در لندن رایزنی می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مجسمه ۲۸ و نیم سانتی متری، بیش از سه هزار سال قدمت دارد.

«زاهی حواس» وزیر سابق آثار باستانی مصر گفت که مجسمه در سال ۱۹۷۰ از این کشور خارج شده است. وی افزود: تصور نمی کنم حراجی کریستیز اسنادی برای اثبات خروج قانونی مجسمه در اختیار داشته باشد، از اینرو مجسمه باید به مصر بازگردانده شود.

وزیر سابق آثار باستانی مصر گفت: تصور نمی کنم حراجی کریستیز اسنادی برای اثبات خروج قانونی مجسمه در اختیار داشته باشد، از اینرو مجسمه باید به مصر بازگردانده شود. مصر تمهیدات خود را در زمینه مبارزه با فروش آثار باستانی غارت شده اش در سراسر جهان شدت بخشیده است. مقام های مصری اغلب سایت های حراجی ها را رصد می کنند. فهرست فروش این سایت ها، زنگ هشدار برای مقام های قاهره به صدا در می آورد و آنان را از حضور گنجینه هایشان که دهه ها قبل از مصر خارج شده است، مطلع می کند.

براساس اعلام حراجی کریستیز، مجسمه آمون از مجموعه خصوصی «رزاندرو» به همراه سرهای مرمرین مربوط به روم باستان، یک تابوت چوبی رنگین مصری و یک مجسمه برنزی از گربه ای مصری به حراج گذاشته می شود.

مصر در تلاش است آثار باستانی مسروقه خود را به کشور بازگرداند. این کشور همچنین در حال احیای صنعت گردشگری‌اش به‌عنوان منبع مهم تامین ارز خارجی است.
صنعت گردشگری مصر پس از انقلاب سال ۲۰۱۱ که به ساقط شدن «حسنی مبارک» دیکتاتور وقت این کشور از قدرت انجامید، به شدت دچار خسران شده است.

فراهنگ **۹۱۰۹** ۹۰۵۳

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۱۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف یک هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه

سرهنگ زینالی گفت: در جریان بازرسی عوامل فرماندهی انتظامی مراغه از منزلی شخصی در روستای  گل‌تپه علاوه بر یک هزار و ۷۶۰ عدد سکه تاریخی چند قلم اشیای تاریخی نیز کشف شد.

وی اظهار کرد: پس از کشف اشیای تاریخی عوامل یگان حفاظت شهرستان مراغه بلافاصله در محل حاضر شده و طی تفحص یک عدد مجسمه سفالی، مجسمه فلزی تاریخی، کتیبه گچی نقوش‌دار و یک هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی را کشف و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل دادند.

سرهنگ زینالی گفت: مردم آذربایجان شرقی می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه میراث فرهنگی مراتب را با تماس شماره ۰۹۶۶۲، مرکز پیام یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود
  • کشف هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه
  • کینه صهیونیستی به روایت مصری
  • بزرگترین حراجی دمپایی در قم را از دست ندهید + اطلاعات تماس
  • کشف یک هزار و ۷۶۰ عدد سکه فلزی تاریخی از منزل یک روستایی در مراغه
  • حراج بیش از ۲.۶ تن طلا در نوزده مرحله/ کدام بانک خریدار طلای حراجی است؟
  • مجسمه «بکن باوئر» در محوطه آلیانتس آرنا نصب می شود
  • مجسمه بکن‌باوئر در محوطه ورزشگاه بایرن نصب می‌شود
  • کشف و ضبط ۱۷۶۰ سکه فلزی در شهرستان مراغه
  • «مرمت آثار باستانی» در سالن فردوس موزه سینما