Web Analytics Made Easy - Statcounter

واردات دو هزار و ۵۰۰ تُن کاغذ روزنامه، خودروسازان در پی تحویل پیش فروش های ۹۷، ۲۳ برنامه سازمان برنامه برای اصلاح ساختاری بودجه، جلسه صرافان با هیات مدیره بازار متشکل ارزی، موج دوم ورود ملخ به کشور ظرف ۱۰ آینده برخی از اخبار اقتصادی امروز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (بیست و یکم خرداد ماه) به شرح زیر است:

دست اندرکاران باید به برنامه ریزی هایی که می شود، وفادار باشند

«کاظم سلیمی» شب گذشته (دوشنبه 20 خرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره عملکرد دولت در رونق تولید با اشاره به گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید داخلی در مجلس در این باره از تهیه این نوع از گزارش ها که مجلس آن ها را با توجه به کارکرد خود تهیه می کند، انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این کارشناس اقتصادی با اشاربه به اینکه روش مجلس نتیجه ای در رونق تولید ایجاد نمی کند، گفت: این روالی که مجلس در پیش گرفته است در نجات تولید و مملکت جواب نمی دهد.

 

سلیمی با انتقاد از اینکه چرا از گزارش های اینچنینی مدل اجرایی بیرون نمی آید، گفت: چرا با وجود این گزارش ها کشور به مسیر پسرفت سوق یافته است.

 

وی در ادامه این سوال را مطرح کردکه واقعا کسانی که باید به این گزارش ها عمل کنند، چه کسانی هستند؟

 

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از سخنانش در این برنامه خبری درباره تاثیراتی که رشد اقتصادی در بخش های مختلف کشور می گذارد، گفت: هرچه شاخص رشد اقتصادی کشور بالاتر باشد همه امورات کشور شامل امنیت، سلامت، بهداشت، رفاه و اشتغال به تبع آن بالاتر می رود و هرچه این رقم پایین تر باشد برعکس این موارد اتفاق می افتد.

 

سه قوه و بخش خصوصی می توانند برای رونق تولید نقش آفرینی کنند

شب گذشته (دوشنبه 20 خرداد) برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با حضور کارشناسان به بررسی عملکرد دولت در رونق تولید پرداخت. کارشناس اقتصادی و یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمان در این برنامه به بررسی گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید داخلی که روز 20 خرداد در صحن علنی مجلس درباره عملکرد دولت در بهبود وضعیت ایران در شاخص‌های کسب و کار قرائت شد، پرداختند و با وجود اختلاف نظرهایی که درباره نحوه تهیه این نوع از گزارش ها بود اما اتفاق نظر داشتند که دولت در زمینه بهبود تولید موفق عمل نکرده است.

 

بنابراین گزارش در ادامه این برنامه خبری معاون وزیر اقتصاد و امور دارایی به عنوان نماینده قوه مجریه نیز حضور داشت و درباره عملکرد دولت در زمینه ایجاد رونق تولید و بهیود شاخص های کسب و کار با اشاره به اینکه موضوع کسب و کار به هر سه قوا در کشور مربوط است، گفت: موضوع بهبود فضای کسب کار مسئله ای است که مربوط به سه قوا و بخش خصوصی است و اینها در کنار یکدیگر می توانند در این باره نقش آفرینی کنند.

 

«محمدعلی دهقان دهنوی» با اشاره به اقداماتی که وزارت اقتصاد و امور دارایی برای رونق تولید و بهبود شاخص کب و کار در کشور انجام داده است، گفت: در وزارت اقتصاد و دارایی سامانه ای طراحی شده است که تمام مجوزها و به تبع آن تمام استعلام ها در آن ثبت شود و متقاضیان برای اخذ استعلام می توانند به این سامانه مراجعه کنند.

 

موج دوم ورود ملخ به کشور ظرف ۱۰ تا یک ماه آینده

«محمدرضا درگاهی» شب گذشته (دوشنبه 20 خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که به بررسی راهکارهای مقابله با موج جدید ملخ ها می پرداخت با اشاره به ورود موج دوم ملخ ها به کشور درباره روند حرکت آنها از کشورهای همسایه به کشورمان اینگونه توضیح داد: روند اقلیمی کشور‌های سودان، عربستان، یمن و امارت به سمتی پیش رفته است که در حال بالارفتن دما هستند از این رو ملخ‌ها به سمت مناطق مرکزی عربستان سوق پیدا کرده است.

 

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه با استناد به این سیستم موج دوم ورود ملخ به کشور ظرف 10 تا یک ماه آینده را به بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان داریم، گفت: روند مبارزه را باید با جدیت انجام دهیم. ممکن است ملخ‌ها خساراتی را به کشور وارد کند، به طوری که همه ساله با آن‌ها مبارزه می‌کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه اردیبهشت و آبان ماه سال گذشته در دریای سرخ طوفان به وقوع پیوست به گونه‌ای که ملخ صحرایی رطوبت پسند است و این رطوبت و بارندگی باعث ایجاد دسته‌های ملخ شد، افزود: عمان و یمن اقدام به مبارزه در این خصوص نکردند و این دسته‌جات شروع به زاد و ولد کردند.

 

درگاهی با اشاره به اینکه در ۸ استان جنوبی کشور میزان بارندگی چندین برابر شده است و فضا برای ملخ‌ها فراهم شده است ادامه داد: جهت وزش باد به سمت جنوب کشور است. فائو ۲ بهمن‌ماه به ما اخطار ریزش ملخ را داد، به طوری که در ۷ بهمن ماه با اولین ریزش مواجه شدیم.

 

۱۴ شهرستان استان فارس درگیر آفات ملخ هستند/تخصیص اعتبار ۸۱۸ میلیون ریالی برای مقابله

گفتگوی ویژه خبری دوشنبه (20 خرداد) به موضوع بررسی راهکارهای مقابله با موج جدید ملخ ها می پرداخت. این برنامه خبری با حضور رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی پخش شد که در این برنامه با اشاره به اینکه شاهد موج دوم ورود ملخ ها به کشور طی 10 روز تا یک ماه آینده هستیم؛ هر یک از کارشناسان به بررسی اقدامات انجام شده در این زمینه تاکنون پرداختند.

 

بنابراین گزارش کارشناسان حاضر در این برنامه خبری با اشاره به اینکه وزارت خارجه در زمینه تعامل با سایر کشورها برای مقابله با پدیده آفت ملخ ها خوب عمل کرده است و در کنار آن سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی نیز در داخل کشور مجموعه راهکارهای مناسبی را برای دفع آفات و جلوگیری از سرایت ان به سایر نقاط کشور انجام داده است اما مجموعه اقدامات انجام شده را کافی ندانستند و رفع مشکلات ایجاد شده در این زمینه را نیازمند عزم جدی دولت عنوان کردند.

 

این گزارش می افزاید: در بخش دیگری از این برنامه خبری استاندار فارس به عنوان یکی از استان های درگیر این پدیده در ارتباط تصویری درباره وضعیت این استان گفت: ما از بهمن ماه سال گذشته، پس از اعلام کارشناسان و بررسی وضعیت، با تشکیل کمیته‌ها و کارگروه ها، مبارزه با آفات را آغاز کردیم و با تشکیل جلسات اضطراری به مقابله با این موضوع پرداختیم.

 

«عنایت الله رحیمی» با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴ شهرستان درگیر آفات هستند، گفت: تاکنون در بیش از ۳۰ هزار هکتار مبارزه با آفات انجام شده است.

 

۲۲ خرداد؛ جلسه صرافان با هیات مدیره بازار متشکل ارزی

بازار متشکل ارزی از اولویت های بانک مرکزی بوده است و رییس کل بانک مرکزی درباره این بازار بارها در سخنرانی های و پست های اینستاگرامی خود تاکید داشته که این بازار با مشارکت بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و نظارت و بازارگردانی بانک مرکزی به‌طور گام به گام و با تمرکز بر معاملات نقدی راه‌اندازی می شود و صادرکنندگان هم می‌توانند در چارچوب مقررات اعلامی، بخشی از ارز صادراتی خود را در این بازار عرضه کنند که این اقدام موجب شفافیت شکل‌گیری نرخ تعادلی ارز می‌شود و تجربه مفیدی برای معاملات حواله‌های تجاری در سامانه نیما است.

 

بنابراین گزارش در راستای راه اندازی این بازار رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به شبستان خبر داده بود که تا پایان خرداد بازار متشکل ارزی راه اندازی می شود و به دنبال آن کانون صرفان دوم خرداد از آغاز پیش ثبت نام جهت ورود به بازار متشکل ارزی که به صورت یک شرکت خصوصی و متشکل از کانون صرافان، کانون بانک‌های دولتی، کانون بانک‌های خصوصی و فرابورس و با نظارت بانک مرکزی فعالیت می کند خبر داده بود و از متقاضیان درخواست کرده بود تا مدارک مورد نیاز را ارسال کنند.

 

حالا با نزدیک شدن به وعده ای که «محمدرضا پورابراهیمی» و دیگر مسئولان اقتصادی از جمله رییس کل بانک مرکزی مبنی بر راه اندازی این بازار داده اند رییس شورای عالی کانون صرافان از برگزاری جلسه اعضای این کانون با اعضای بازار متشکل ارزی فردا (چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه سال جاری) خبر داده است.

 

طرح جدید پرداخت عوارض در آزادراه تهران – ساوه

طرح پرداخت الکترونیکی عوارض در آزادراه‌ها از اسفند سال گذشته در برخی از آزادراه های کشور آغاز شده بود و قرار است و با جمع شدن عوارضی‌های سنتی در آزادراه‌های قزوین - رشت، تهران - پردیس، ساوه - سلفچگان، قم - کاشان، کاشان - اصفهان، ارومیه - تبریز، زنجان - تبریز، کنارگذر مشهد، باغچه - مشهد و بندرعباس - شهید رجایی تا پایان تیر عوارض عبور از این آزادراه‌ها به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود.

 

همچنین 15 خرداد اعلام شده بود که طرح پرداخت عوارض بر اساس پیمایش نیز تا ۲ هفته آینده در مسیر آزادراه تهران - ساوه حدفاصل تهران - رباط کریم به صورت آزمایشی اجرا می شود و در مرحله بعد در مسیر کرج - قزوین بین شهر‌های هشتگرد، نظرآباد، محمدیه و مهرگان به اجرا گذاشته می‌شود تا مسافرانی که بین این شهر‌ها تردد می‌کنند، فقط بخشی از عوارض را که از آن تردد می‌کنند پرداخت کنند و مجبور به پرداخت کل هزینه نباشند و بر این اساس معاون ساخت آزادراه‌ها خبر داده است که پرداخت عوارض بر اساس پیمایش هم اکنون به صورت آزمایشی در مسیر آزادراه تهران – ساوه در حال اجرایی شدن است.

 

۲۳ برنامه سازمان برنامه برای اصلاح ساختاری بودجه

رییس مجلس شورای اسلامی 17 بهمن سال گذشته در شورای اداری قم از دستور رهبر معظم انقلاب برای اصلاح ساختاری در نظام بودجه‌ریزی کشور ظرف ۴ ماه آینده خبر داده بود و بر لزوم توجه مسئولان و مدیران به مسائل داخلی کشور و پرهیز از مشاجرات سیاسی تأکید کرده بود.

 

به دنبال آن در اواخر بهمن ماه همان سال سازمان و برنامه و بودجه چارچوب مفهومی اصلاحات ساختاری بودجه را ارائه کرد. طرح سازمان برنامه و بودجه بر مبنای چهار رکن تقویت نهادی بودجه، هزینه کرد کارآ، درآمدزایی پایدار و ثبات‌سازی اقتصاد کشور طراحی شده است. آن طور که در متن منتشر شده توسط سازمان برنامه و بودجه آمده، این سازمان تقویت نهادی بودجه را اصلی‌ترین محور اصلاحات بودجه‌ای عنوان کرده و قرار است طبق طرح منتشر شده برای این هدف زیرساخت‌های نظام بودجه ریزی در مراحل سه گانه تنظیم، اجرا و نظارت ارتقا یافته و روابط نهادی ذینفعان پیرامون بودجه به نحوی اصلاح شود که توزیع منابع مالی میان بخش‌ها و مأموریت‌های مختلف شکل کاراتری به خود بگیرد.

 

بر این اساس روز گذشته (20 خرداد) رییس سازمان برنامه و بودجه با اعلام اینکه طرح اصلاح ساختاری بودجه بر مبنای ۴ محور و ۲۳ برنامه در وبگاه این سازمان منتشر شده است، از صاحبنظران خواست تا نظرات تکمیلی خود را اعلام کنند.

 

خودروسازان در پی تحویل پیش فروش های ۹۷

خودروسازان ایرانی به دلیل بدهی و کمبود قطعه در سال گذشته موفق به تحویل خودروهای پیش فروش شده نشدند اما در سال جدید با فروش فوری چندین محصولشان به قیمت روز توانستند کمی بر سرمایه خود بیافزاند. این افزایش سرمایه راه را برای تحویل خودروهای پیش فروش شده در سال گذشته باز کرد.

 

در همین رابطه، گروه صنعتی ایران خودرو به منظور تامین نیاز بازار و افزایش عرضه، تکمیل محصولات دارای کسری را آغاز کرده و در روز‌های اخیر ۱۶ هزار و ۲۵۵ دستگاه خودرو را تحویل مشتریان داده است.

 

طبق خبر روابط عمومی ایساکو، «علیرضا بخت آزما» نماینده مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: در روز‌های تعطیل اخیر کارکنان در واحد‌های مرتبط به صورت سه شیفت در محل کار حاضر شدند و توانستند عدد تجاری سازی خودرو‌های ناقص را به بیش از ۱۶ هزار دستگاه خودرو افزایش دهند.

 

وی تصریح کرد: در روز عید سعید فطر تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تکمیل و تحویل مشتریان داده شده است. با تثبیت تجاری سازی روزانه دوهزار دستگاه، در هفته‌های آینده تیراژ تکمیل، تجاری سازی و تحویل خودرو را روزانه به دوهزار و ۵۰۰ دستگاه و در نهایت ۳ هزار دستگاه خواهیم رساند. خودرو‌های کف کارخانه در زمان مناسب و با کیفیت مطلوبی به دست مشتریان خواهد رسید.

 

این خبر ایران خودرو در حالی منتشر می شود که پیش از این نیز سایپا از تکمیل و عرضه ۴۸ هزار خودرو نیمه کاره در یک ماه آینده جهت تحویل خودرو‌های معوقه و همچنین تنظیم بازار خبر داد.

 

واردات دو هزار و ۵۰۰ تُن کاغذ روزنامه

از ابتدای سال جاری نیز تا اواسط خرداد ماه در مجموع ۳ هزار و ۱۳۷ تُن کاغذ رول روزنامه از طریق گمرکات به کشور وارد شده است که ارزش این میزان واردات دو میلیون و ۷۷۸ هزار دلار بود.

 

بنا بر این گزارش، در مدت یاد شده کشورهای آلمان، امارات متحده عربی، هند، روسیه، ترکیه و مجارستان عمده ترین کشورهای صادرکننده کاغذ رول روزنامه به ایران بوده اند. این گزارش می افزاید: بر اساس اعلام گمرکات طبق اسناد تسلیمی واردکنندگان به گمرک در حال حاضر انواع کاغذ وارداتی از گمرکات ترخیص می شود.

 

بر این اساس، مسئولیت گمرک در تشریفات گمرکی پس از اظهار کالا شروع می شود که طبق تاکید معاون فنی و امور گمرکی ترخیص کاغذ پس از اظهار به گمرک و در صورت ارائه اسناد کامل در سریع ترین زمان ممکن انجام می پذیرد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان استان بوشهر مجلس نماز عید فطر عید فطر استان همدان خوزستان گام دوم انقلاب فضای مجازی دهه کرامت اخبار اقتصادی اقتصادی اقتصاد اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۲۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی در تامین ارز واردات دارو تاخیر داشته است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی در تذکری گفت: موضوع دارو تاکنون ۴ مرتبه در جلسه نظارتی مجلس مورد بررسی قرار گرفته، اما تاکنون مشکل مردم در حوزه کمبود و گرانی دارو حل نشده است. آخرین جلسه نظارتی در این خصوص در ۱۹ دی ماه سال گذشته بود که رئیس مجلس به وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی فرصت دو ماهه ای برای اصلاح این وضعیت داد.   نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس در ادامه با اشاره به دو اتفاقی که قرار بود در حوزه دارو رخ دهد، عنوان کرد: بنا بود ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه‌ها و ۳۰ درصد آن را مردم پرداخت کنند، اما در حال حاضر این هزینه بین بیمه و مردم نصف شده است.   وی افزود: از سوی دیگر بیش از وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی مسئول این قضیه بودند به نحوی که بانک مرکزی باید به موقع منابع ارزی را تأمین می‌کرد که این اتفاق صورت نگرفت و به جای آن شاهد ارزپاشی برای سفر‌های خارجی و افزایش ۵۰۰ دلار به هزار دلار بودیم.   عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه نیز تاکنون ۷۰ هزار میلیارد تومان طلب داروسازان و داروفروشان را نداده است، همچنین سازمان تأمین اجتماعی نیز هزینه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را پرداخت نکرده؛ این در حالی است که مجلس شورای اسلامی حکیمانه و به صورت مقبول این موضوع را دنبال کرده است.   محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه بعد از بررسی‌ها و جلسات برگزار شده درخصوص دارو، شخص بنده نیز جلسه جداگانه‌ای با بانک مرکزی و وزارت بهداشت داشتم، گفت: بر اساس گزارش جمع‌بندی نظارتی کمیسیون بهداشت از این جلسه، سه دستگاه سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت بهداشت در این خصوص مسئول هستند.   رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه قطعا بانک مرکزی در واگذاری ارز در اواخر بهار و ابتدای تابستان تأخیر داشته است، یادآور شد: این موضوع اشکالاتی را در توزیع دارو به وجود آورد که البته در پایان سال ۱۴۰۲ توانست به تعهدات خود عمل کند، اما به هر حال تأخیر داشت.   وی افزود: موضوع کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی در این جلسه بر اساس ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به رأی گذاشته می‌شود تا مجلس تشخیص خود را درباره آن اعلام کند، اما به هرحال موضوعات دیگر در حوزه ارزی و بودجه را پیگیری خواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • اتمام بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقصران اصلی کمبود دارو در کشور
  • شرایط و قیمت فروش دایون اعلام شد + قیمت و شرایط خرید
  • تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  • بانک مرکزی در تامین ارز واردات دارو تاخیر داشته است
  • مجلس با ارجاع گزارش کمبود دارو به قوه قضاییه مخالفت کرد
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو
  • قالیباف: تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم
  • تامین ارز کالای قاچاق در چهارراه استانبول/ بازار غیررسمی آرام می‌شود