Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن رمضانی روز سه شنبه در نشست خبری سمپوزیوم بین المللی قنات بلده فردوس افزود: این اقامتگاه‌های بوم گردی در مسیر قنوات بلده فردوس احداث خواهند شد.

وی ادامه داد: همچنین ۲ اقامتگاه بوم گردی در اسلامیه و باغستان علیای و سفلی فردوس نیز راه اندازی شده است که همزمان با برگزاری سمپوزیوم بین المللی قنات بلده فردوس گردشگران از این اقامتگاه‌ها بازدید خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: زیرساخت‌های آب، برق و گاز در این منطقه مهیا است و سازمان میراث فرهنگی آمادگی دارد به تمام متقاضیان ایجاد تأسیسات گردشگری در مجاورت قنات بلده فردوس تسهیلات ارزان بدهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار داشت: قنوات بلده فردوس یکی از ۱۲ رشته قنات ثبت شده جهانی ایران است که در قالب یک پرونده جمعی در میراث بشر به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه قنات بلده فردوس به جهات متعددی حائز ارزش است عنوان کرد: این قنات از طرفی به لحاظ ساختاری و قدمت تاریخی و از طرفی به لحاظ فرهنگی همچنین ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی تأثیر بسیار شگرفی در طول تاریخ داشته است.

رمضانی یادآور شد: قنات بلده فردوس بزرگترین، مهمترین و سازمان یافته ترین ساختار مردمی بهره برداری از قنات در ایران است، حتی در ۱۱ قنات جهانی دیگر این ساختار مردمی که تحت عنوان «میاه بلده طیبه تون» نامگذاری شده است وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در طول تاریخ در اطراف قنات بلده فردوس آداب و رسوم متعددی پی ریزی شده و قرن‌ها بر زندگی مردم این منطقه تأثیرات خود را داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه مسیر شاه جوی بلده به عنوان طولانی‌ترین مسیر مشجر ثبت شده در آثار ملی بعد از خیابان ولی عصر (عج) است ادامه داد: امید است برگزاری سمپوزیوم بین المللی قنات بلده فردوس بهانه‌ای برای بازشناسی اهمیت این قنات جهانی در حوزه‌های متعدد باشد.

مجموعه قنات بلده شهرستان فردوس از توابع استان خراسان جنوبی که به شماره ۳۰۱۶۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت است و تابستان سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث جهانی نیز ثبت شد و از این منظر باید قنات را یک مزیت اقتصادی و فرهنگی توأمان دانست.
قنوات بلده فردوس کاریزی با ۱۴ رشته قنات و چهار چشمه است که آب‌های سطحی را از دره‌ها جمع آوری می‌کند، در یک شبکه پیچیده به هم وصل می‌شود و یک شاه جو پدید می‌آورد.

۷۵۵۷* ۶۰۵۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی فهرست آثار ملی ایران قنات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۳۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجوز برگزاری دومین همایش ملی «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» صادر شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سومین نشست دبیرخانه کمیته علمی و پژوهشی کنگره ۱۵ هزار شهید استان فارس به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز به تشریح برخی فعالیت‌های واحد شیراز همچون کسب مجوز برگزاری دومین همایش ملی «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» از سازمان مرکزی که همزمان با برگزاری کنگره برگزار خواهد شد، پرداخت.

محمدامین شایگان از ارائه دستورالعمل نشر و تهیه کتاب‌هایی با محتوا و عنوان بزرگداشت شهدای استان فارس و دانشگاه آزاد اسلامی در کمیته انتشارات استان و همچنین ارسال دستورالعمل ابلاغی به تمام گروه‌های علمی برای همکاری پژوهشی با دبیرخانه کنگره بزرگداشت شهدا در چارچوب انجام پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی مرتبط خبر داد.

حسن سلطانی معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس هم با بیان اینکه در حق شهدا هرچقدر تلاش و جهاد علمی صورت گیرد، کم است، ادامه داد: در ۳۶ واحد و مرکز دانشگا‌ه آزاد اسلامی استان فارس دبیرخانه کمیته‌های علمی واحد‌ها به ریاست رئیس هر واحد دانشگاهی و هماهنگی با دبیرخانه مرکزی شکل گرفته و همسو با مصوبات استانی این دبیرخانه‌ها فعال و در چارچوب همکاری با ناحیه مقاومت بسیج هر شهرستان و فرمانداری آن شهرستان فعالیت‌های مجزا و هماهنگ با دبیرخانه کنگره را انجام و در دست اقدام دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیلاب به ۳۰ رشته قنات شهرستان فنوج خسارت زد
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • کاوش‌های باستانشناسی در شمال استان اردبیل ادامه دارد
  • قانون عدم الزام بیمه مجدد شاغلین فصلی در استان اردبیل قابل اجرا است
  • مجوز احداث ۲ باب هتل در تبریز صادر شد
  • ۸۰ درصد هزینه گلخانه به صورت تسهیلات در اختیار افراد قرار می گیرد
  • اقامتگاه‌های غیررسمی و بدون مجوز مقبول نظر مسافران
  • مجوز برگزاری دومین همایش ملی «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» صادر شد
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد