Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@23:07:33 GMT

جایگاه قابل توجهی برای فرش ایرانی قائل نیستیم

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۲۷۱۱۰

جایگاه قابل توجهی برای فرش ایرانی قائل نیستیم

مدیر عامل شرکت فرش دستباف آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه قدردان میراث نیاکان‌مان نیستیم، گفت: متأسفانه جایگاه قابل توجهی برای فرش ایرانی قائل نیستیم در حالی که جنبه هنری فرش دستباف ایرانی از جنبه اقتصادی آن مطرح‌تر است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا باغشنی امروز همزمان با روز جهانی صنایع دستی در مراسم رونمایی یکی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین قالیچه‌های جهان و اسناد فرش گنجینه رضوی با عنوان «قالیچه محرابی باغی» در موزه فرش حرم مطهر رضوی اظهار کرد: آنچه ما را در صنایع دستی از سایر کشورها متمایز کرده فرش دستباف است وگرنه سایر صنایع دستی در همه کشورها در حرفه‌های مختلف مطرح بوده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: میراثی از نیاکان ما رسیده و قدر آن را ندانسته‌ایم و اینکه این قدرنشناسی به مردم یا متولیان امر باز می‌گردد جای سوال دارد که کارشناسان در این زمینه باید تحقیق کنند تا ببیند این امر از کجا نشأت گرفته است. تاریخچه فرش در ایران به ۲۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد که این برند از همان سال‌ها در دنیا مطرح بوده است. در زمان شاه طهماسب صفوی و در جریان یک سیل، فرش‌های بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی آسیب می‌بیند که در آن زمان کارشناسانی از موزه ویکتوریای لندن آن را خریداری و بعدها یک نفر از موزه لس‌آنجلس نیز تخته دیگر فرش را تصاحب می‌کند.

مدیرعامل شرکت فرش دستباف آستان قدس رضوی گفت: اوج شکوه و برند و اصالت فرش ایرانی در ۵۰۰ سال قبل بوده و در زمان صفویه تمام دولتمردان بلاد اروپایی و سایر کشورهای اطراف ایران سفارش‌هایی برای بافت فرش می‌دادند و تجار زیادی که روابط اقتصادی با دول اروپایی داشتند نیز تجارت فرش می‌کردند. امروز بیش از ۳۰۰ تخته فرش دستباف و اصیل ایرانی در موزه‌های سایر کشورها در معرض نمایش علاقه‌مندان است.

وی بیان کرد: این نشان می‌دهد در زمان صفویه نیز فرش ما در سایر کشورهای دنیا مورد توجه قرار داشته و این بخش از صنایع دستی ایرانیان حائز اهمیت بوده است. در دوره قاجار نیز این اهمیت برای فرش ایرانی بود و در واقع دیگران از خود ما ایرانیان بیشتر به فرش ایرانی بها می‌دادند اما ما نتوانسته‌ایم از این ذخایر مهم پاسداری کنیم.

باغشنی افزود: پس از پیروزی انقلاب آستان قدس رضوی تلاش زیادی جهت حفظ این هنر داشته که نمونه‌ای از این تلاش‌ها احداث موزه فرش و همچنین راه‌اندازی کارگاه تولید فرش دستباف در ۲۰ کیلومتری مشهد در سال ۶۰ بوده است که با گسترش فضای حرم مطهر رضوی و نیاز به مفروش شدن فضای توسعه یافته، یک کارگاه فرش دستباف نیز در کاشمر راه‌اندازی شد. متأسفانه جایگاه قابل توجهی برای فرش ایرانی قائل نیستیم در حالی که جنبه هنری فرش دستباف ایرانی از جنبه اقتصادی آن مطرح‌تر است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۷۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای مدال جهانی آلیش به موزه آستان قدس رضوی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، یکی از قهرمانان کشتی «آلیش» بانوان، مدال طلای قهرمانی خود در مسابقات جایزه بزرگ ۲۰۲۱ «ارکینبایف» کشور قرقیزستان را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.

  «سپیده بابایی رکنی» امروز در آیین اهدای مدال خود در مشهد گفت: امروز مدالی را که به موزه آستان قدس رضوی اهدا کردم، در حقیقت برگرداندن امانت به دست صاحب اصلی اش امام رئوف است و بنده معتقدم که کار اصلی را خدا و حضرت ثامن الحجج (ع) انجام می‌ دهد، فقط باید خلوص نیت داشت.   وی ادامه داد: من همواره در زندگی و بویژه مسابقات ورزشی به حضرت امام رضا (ع) متوسل می‌ شوم، یک سری اسامی ناخودآگاه به ذهن و زبان انسان جاری می‌ شود و نام ائمه اطهار(ع) از این دسته اسامی است.   مدیر کل نذورات آستان قدس رضوی نیز گفت: ورزشکاران و نخبگان با توجه به عشق و ارادت ویژه شان به امام رضا(ع)، مدال‌ های ارزشمند خود که حاصل سال‌ ها تلاش آنان است، را تقدیم امام رئوف می‌ کنند و این همت والا باعث شکل‌ گیری گنجینه‌ ای ارزشمند از مدالهای ورزشی، علمی و فرهنگی در موزه حرم مطهر شده است.   علیرضا اسماعیل زاده تصریح کرد: ۸۷ مدال المپیکی، ۹۰ کاپ ورزشی و سه مدال اخلاق در این گنجینه موجود است، همچنین ورزشکاران تیمی مثل ورزش فوتبال مدالهای متنوعی را به این موزه اهدا کرده‌ اند.   امیر خالقی مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی نیز گفت: گنجینه موزه ورزشکاران حرم مطهر رضوی در مساحت ۲۵۰ متر مربع شامل مدالها و جام های ارزشمند حاصل تلاش و زحمات ورزشکاران خوب کشورمان است.   سپیده بابایی عضو تیم ملی کشتی آلیش زنان است. کسب مدال نقره مسابقات قهرمانی آسیا کشتی آلیش کلاسیک ازبکستان ۲۰۲۳، مدال نقره مسابقات قهرمانی آسیا کشتی آلیش کلاسیک قرقیزستان ۲۰۲۲، مدال نقره مسابقات قهرمانی آسیا کشتی آلیش آزاد قرقیزستان ۲۰۲۲ و کسب مدال طلا مسابقات جهانی کشتی آلیش کلاسیک در ترکیه ۲۰۲۱ برخی دیگر از عناوین ورزشی این بانوی کشتی گیر است.   کشتی آلیش از سال‌ های بسیار دور به صورت یک کشتی سنتی در کشورهایی از جمله قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، لیتوانی، قزاقستان، افغانستان و آسیای میانه دارای ریشه بوده و در مناطقی از جمله استان گلستان و ترکمنها دارای آثار دیرینه است.   اولین دوره مسابقات بین‌ المللی آلیش در سال ۱۹۹۵ با قوانین متحد الشکل در کشور قرقیزستان در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد.   هم‌ اکنون ۳۹ کشور جهان دارای فدراسیون و انجمن رسمی و ۵۸ کشور جهان به صورت غیررسمی در این زمینه فعالیت می کنند.

دیگر خبرها

  • اهدای بیش از ۱۰ هزار قطعه تمبر و سکه‌ به موزه آستان قدس ضوی
  • اهدای ۱۰ هزار قطعه تمبر مسلمان آمریکایی به موزه رضوی
  • بازدید ۱۵۷ هزار نفری مسافران از موزه‌های همدان
  • بازدید بیش از ۱۵۷ هزار مسافر از موزه‌های همدان
  • یافته محققان ژاپنی؛ مکمل آنتی اکسیدانی ترکیبی در تقویت حافظه و شناخت موثر است
  • بازدید ۱۵۷ هزار نفر از موزه‌های استان همدان
  • پرداخت چهار هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال از محل مالیات به شهرداری‌های ایلام
  • امانت را به صاحبش بازگرداندم
  • اهدای مدال جهانی آلیش به موزه آستان قدس رضوی
  • پرداخت ۴۲۹ میلیارد تومان اعتبار به شهرداری‌های ایلام