Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-20@03:26:45 GMT

نوید آغاز برداشت بامیه از مزارع خوزستان + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۲۸۹۱۵

نوید آغاز برداشت بامیه از مزارع خوزستان + فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گیاه بامیه ساقه آن علفی بوده، ولی به تدریج چوبی می‌شود و برگ‌های آن پنجه‌ای و گاهی دندانه دار و بوسیله کرک پوشیده شده اند این محصول را بعد از گرم شدن هوا کشت می‌کنند. هوای گرم و خشک و طولانی مناسب رشد این گیاه است.


برداشت بامیه از سطح مزارع کشاورزی شهرستان باوی آغاز گردید شهرستان‌های دشت آزادگان، حمیدیه، دزفول و اهواز بیشترین سطح زیر کشت بامیه را دارند و عملیات برداشت این محصول تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به آغاز برداشت بامیه از سطح مزارع شهرستان باوی، سری به مزارع کشاورزی بامیه در این شهرستان زده و با چندی از کشاورزان و علی اصغر هدایت، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان باوی گفت و گویی داشتیم، که در ادامه گزارش می‌خوانید.

علی اصغر هدایت، مدیر جهاد کشاورزی باوی، در گفتگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در این شهرستان هر ساله حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هکتار کشت بامیه انجام می‌گردد، که حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هکتار اراضی زیر شبکه را پوشش می‌دهد. ۲ نوع کشت،  یکی کشت زمستانه، زیر پلاستیکی و دیگری کشت بهاره، هوایی است.

روش آبیاری گیاه بامیه

وی افزود: دور آبیاری در بامیه به نوعی است که از ابتدای رشد تا شروع برداشت صورت می‌پذیرد و بعد از برداشت هر ۵ تا ۶ روز آبیاری لازم دارند، که حدوداً هفته‌ای ۲ الی ۳ بار می‌شود و همچنین بسته به نوع و بافت خاک دور آبیاری تغییر می‌نماید.

بازار هدف گیاه بامیه شهرستان باوی کجاست؟

هدایت بیان کرد: بامیه‌ای که از سطح مزارع باوی برداشت می‌گردد به بازار اهواز و شهرستان‌های اطراف ارسال می‌شود. بامیه به لحاظ آب و هوایی از رشد خوبی برخوردار است و همچنین به علت الگوی غذایی مردم بودن، هم بازار پسند بوده و هم درآمد خوبی برای کشاورز دارد.

میزان ایجاد اشتغال گیاه بامیه در مزارع

مدیر جهاد کشاورزی باوی اظهار داشت: بامیه از لحاظ ایجاد اشتغال، در زمان برداشتش، در هر هکتار نیاز به ۴ الی ۵ نفر کارگر دارد؛ که این کار علاوه بر اشتغالزایی، درآمد خوبی هم عاید کشاورز می‌شود.


خواص گیاه بامیه

وی تصریح کرد: بامیه سرشار از اسید فولیک، ویتامین‌های آ، ب، ث و همچنین منبع خوبی برای پتاسیم، منیزیم، کبالت و منبع فیبر غذایی است.

خسارات حاصل از سیل به مزارع بامیه

وی گفت: متاسفانه امسال به علت طغیان رودخانه‌های دز و کارون، و بروز سیل ، اراضی بامیه در بخش عنافچه از بین رفتند و در حال حاضر فقط از بخش ملاثانی استفاده می‌نماییم.

سموم شیمیایی مورد استفاده کشاورزان

هدایت بیان داشت: استفاده از سموم شیمیایی آزاد شده و کشاورزان باید به کلینیک‌های گیاه پزشکی مراجعه نمایند و نسخه را دریافت نموده و با توجه به نوع آفت، سمی برای آن‌ها تجویز می‌گردد و با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز می‌توانند سموم مورد نیاز خود را دریافت نمایند. اگر کود شیمیایی در انبارهایمان موجود باشد بین آن‌ها توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: بامیه‌ای که استفاده می‌شود نامش بامیه اهوازی است که بذر آن را کشاورزان از بازار تهیه می‌نمایند و کود شیمیایی آن هم یارانه‌ای است که ما می‌توانیم آن را برایشان تهیه نماییم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان باوی افزود: براساس آماری که گرفته شد، کود مورد استفاده کشاورزان قبل از کشت که کود فسفات دی آمونیوم بوده، حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ کیلوگرم و کود اوره که در کل دوره رشد تا انتهای برداشت حدود ۴۰۰ الی ۴۵۰ کیلوگرم است. کود در ۳ نوبت پخش و مصرف می‌شود و بعضی از کشاورزان هم به جای کود فسفات، کود حیوانی که بسیار خوب بوده استفاده می‌نمایند.

هدایت در پایان اذعان داشت: کود گوسفندی مورد استفاده آن‌ها در نوع کشت هوایی است، که حدود ۶ تا ۷ تن در هر هکتار مصرف می‌گردد و این کار هم بسیار عالی بوده و هم کیفیت محصول را بالا می‌برد. کشاورزان در کشت زیر پلاستیکی از کود مرغی بهره می‌برند که حدود دو تن در هر هکتار مصرف دارد.

کشاورزان روستای تلبومه شهرستان باوی

نواصر، از کشاورزان روستای تلبومه شهرستان باوی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت:حدود ۳۰ سال است که کشت بامیه انجام می‌دهم و نزدیک به ۱۵۰ هزار هکتار زمین زیر کشت دارم. در هر هکتار حدود ۴ الی ۵ نفر کار برداشت را انجام می‌دهند و از هر هکتار روزانه ۱۰۰ کیلوگرم بامیه برداشت می‌نماییم. زمین را به روش سنتی و از طریق کانال آبیاری می‌کنم و بامیه‌ها را به کشور‌های عراق و کویت صادر می‌کنیم.

وی گفت: از جمله مشکلات ما این است که کود و سم را باید آزاد بخریم، مثلا کود اوره را کیلویی ۸۰ هزار تومان و کود سولفات دی آمونیوم را هرکیلوگرم ۲۵۰ هزار ریال خریداری می‌نماییم و این مبلغ برای من کشاورز خیلی بالاست.

زمان کاشت تا برداشت بامیه حدود سه ماه است

توفیق، دیگر کشاورز از روستای تلبومه شهرستان باوی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: همراه با شریکم حدود چهار هکتار زمین زیر کشت بامیه داریم. با کمک کلیه اعضای خانواده ام این کار را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: از زمان کشت تا برداشت حدود ۳ ماه زمان لازم است؛ و از هر هکتار حدود ۵۰۰ کیلوگرم بامیه برداشت می‌کنیم که این محصول خوزستان سبز رنگ و ریز است.


توفیق تصریح کرد: بامیه نیاز به هوای مرطوب دارد و چنان چه به گل بامیه هوای سرد برسد، خراب می‌گردد.

گرمای هوا بر سر زمین‌های کشاورزی طاقت فرساست

کشاورز دیگری از این روستا، در گفتگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: کارشناسی ارشد حسابداری دارم و مشغول به کاشت بامیه هستم. کشت بامیه در باوی به ۲ روش پلاستیک در زمستان و فضای آزاد در بهار انجام می‌شود. بامیه‌هایی که برداشت می‌کنیم به کشور‌های عراق و کویت صادر می‌کنیم. به علت گرمای بالای هوا واقعاً کار کردن سر مزرعه سخت و طاقت فرساست.

بامیه خنک کننده بدن

دهیار روستای تلبومه در خوزستان، در گفتگو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: بامیه معمولاً نیاز به هوای گرم و مرطوب دارد و از فواید بامیه می‌توان به کاهش دهنده گرمای بدن اشاره کرد و مصرف آن بیشتر در تابستان است.

وی افزود: بامیه را در تلیت بامیه و خورش بامیه استفاده می‌کنیم و غذا‌های لذیذی هستند. روش آبیاری زمین هایمان هم غرقابی است.

امیدواریم کشت این محصول هر ساله توسعه یابد و با کشت بامیه و سایر محصولات کشاورزی می‌توان گام‌هایی در جهت استقلال کشور از نفت را شاهد بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

گزارش از مهتاب محمدحسینی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی کشاورزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۲۸۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت بیش از ۹۰ هزار تن گندم در میاندوآب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز مهاباد، امسال بیش از ۱۸ هزار و ۶۱۹ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت این محصول رفته است و پیش بینی می شود بیش از ۹۳ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

رضا مقدم افزود: با هدف افزایش عملکرد محصول، ۴۰ تن بذر مادری و ۱۰ تن بذر پرورشی گندم جهت کشت در بین کشاورزان پیشرو میاندوآب توزیع شده است.

او ادامه داد: با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی ۱۷۴ هکتار از مزارع گندم به کشت بذر مادری و ۲۶ هکتار نیز به کشت بذر پرورشی اختصاص یافته و ۹۴۲ تن بذر گواهی شده گندم در بین کشاورزان شهرستان توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب اظهار داشت: تاکنون در ۱۵ هزار و ۳۶۰ هکتار از مزارع گندم با علفهای هرز پهن برگ و کشیده برگ و در چهار هزار و ۵۵۱ هکتار از مزارع گندم با آفت سن غلات در مرحله مادری مبازره انجام گرفته است.

 

دیگر خبرها

  • کشت و برداشت صد‌ها تن کلم چینی در ژاپن (فیلم)
  • پیش بینی برداشت بیش از ۹۰ هزار تن گندم در میاندوآب
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • ساخت مجتمع اداری کوهسرخ ۴۵ درصد پیش رفته است
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان در حال حاضر آماده برداشت است
  • آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان
  • آغاز برداشت ازگیل از باغ‌های خفر
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا در استخرهای دو منظوره شهرستان یزد